Edie Skrevet 6. januar 2006 #1 Skrevet 6. januar 2006 Vi skal selge vår 3-roms leilighet. Prospekt er i orden, har blitt annonsert en gang, og den ligger ute på finn.no. Interesserte har nå begynt å ringe og avtale visning. Hva bør vi tenke på når vi viser frem leiligheten? Vi prøver selvfølgelig å ha det rent og pent og ryddig. Har du noen tips å komme med? Hva legger du spesielt merke til på visning? Har du opplevd noe som gjorde at du absolutt ikke ville ha boligen? (bortsett fra faste ting som størrelse og antall rom og slikt...)
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #2 Skrevet 6. januar 2006 Ikke ha så mye nips å bilder fremme. At det lukter godt. Ikke la det henge masse jakker i gangen eller masse sko og støvler. Ellers som du sier ryddig og rent.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #3 Skrevet 6. januar 2006 Fjern møbler hvis rommene er overfylte, rydd og vask, sett frem friske blomster. Jeg har vært på mange visninger, og det som avskrekket meg fra å kjøpe er om leiligheten ikke er innbydende. Greit at mange vil gjøre mye selv, men det kan se ok ut likevel. Jeg synes det er viktig å se på når vinduene er fra (dyrt å bytte), standard på kjøkken og bad selvfølgelig, gulv og lister faktisk. Og hvis tapeten er full av hull eller bulkete trekker det ned.
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2006 #4 Skrevet 6. januar 2006 Generell allemenntilstand er viktig for meg, sprukne fliser, ødelagt kjøkkenskap, hull og flekker på vegger og tak etc er irriterende. Spor etter fukt og lukt! Punkterte vinduer. Og dårlig planløsninger. Rydd vekk overflødige ting slik at det er lett å se at det ikke er skader og lettere for kjøper å vurdere leiligheten. Gjør det lett å komme til på typiske fuktsteder under vask etc, for der sjekker jeg. Så lenge det er let å komme til og få sett skikkelig på leiligheten, så bryr jeg med lite om fancy møbler, grønnsåpelukt og blomster!! Det gjør ingenting om du har disse tingene, men jeg for min del bryr meg ikke for jeg skal jo faktisk ikke ha dine møbler!
Gjest Gjesta Skrevet 6. januar 2006 #5 Skrevet 6. januar 2006 Et stalltips fra disse tv-seriene er visstnok at du skal la kjøperen få gå inn i alle rom før deg, slik at førsteinntrykket er et rom som ikke er preget av at du står der.....
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #6 Skrevet 6. januar 2006 at det er mulig å få komme til overalt for å sjekke, sånn som under vasken ol. når jeg har vært på visning, så holder megleren seg på en plass og lar oss få gå gjennom alt vi vil, når vi er ferdige kommer han bort og svarer på spørsmål ol. greit å kunne snakke litt privat og ikke ha noen hengende over skuldra på deg hele tiden. sett deg ved ytterdøra og ikke snakk i tlf el. vær usynlig helt til de kommer til deg. la det se bebodd ut, men ryddig. ha på mye lys. strøkent kjøkken og bad. barn og kjæledyr bør ikke være der. slå av tv og radio.
Malama Skrevet 6. januar 2006 #7 Skrevet 6. januar 2006 Jeg har bare vært på en visning, og der skal jeg i alle fall IKKE bo. Eier var ikke tilstede, men det har ikke noe med saken å gjøre. Oppvasken hans, og brukt askebeger VAR tilstede... (I tillegg hadde han pusset opp en god del selv, og noe av det bar litt preg av at han enten ikke visste hva han gjorde på (hvem pokker lager en kjøkkenbeni i små fliser med masse, masse fuger skitten kan legge seg i?) eller var like grundig som når han klargjorde leiligheta for visning (og gjett om det lå klesvask i vaskemaskian da, han var altså bortreist for helga) La det være rent og koselig. Selvsagt ser det ut som om der bor folk, men det kan gjerne se ut som om det er rendslige, hygieniske folk som gjør ting skikkelig... Ellers tror jeg de andre har fått med det meste.
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2006 #8 Skrevet 6. januar 2006 Jeg ser overhodet ikke på selgeres innredning, eller om det står tannbørster og annet privat fremme. Det kan jeg fint se forbi. jeg ser på størrelsen og antall rom, og planløsningen som er det som er viktig. Videre ser jeg på standarden, om jeg vil måtte pusse opp, skifte vinduer, gulv o.l. Det er for meg en gåte at folk faktisk ikke klarer å se en leilighet dersom den ikke er ribbet for personlige eiendeler og er minst mulig møblert.
Hu i Svingen Skrevet 6. januar 2006 #9 Skrevet 6. januar 2006 Jeg ser kun på bygningstekniske ting og hva som trenger å pusses opp i tillegg til romløsning. Altså røropplegg, fuktskader, lekkasjer, elektrisk anlegg, utett tak, mystiske "egenfiksede" løsninger (hørte om en visning der det var installert en do i skapet på soverommet ), råte i vinduskarmer eller utvendig panel, utette vinduer, sprukne fliser, pent malerarbeid og ellers at alle synlige ting stemmer med prospektet. Mesteparten av dette er jo greit i nyere boliger. Innredning har ingenting å si for meg, men tror du vinner på at det lukter rent og at det er ryddig. Husk at folk kommer til å kikke bak alt mulig og inni skapene på bad og kjøkken (og for så vidt i andre rom også), så det bør være rent og pent over alt. Vil du slå på stortromma kan du kanskje fyre i en eventuell peis og tenne et par lys. Det er som Mysan sier mange som er håpløse til å se for seg ting visuelt.
Arkana Skrevet 6. januar 2006 #10 Skrevet 6. januar 2006 Jeg er som Mysan, bryr meg ikke om innredning eller farger på veggene. Jeg ser på planløsning, størrelse på og antall rom, utsikt/lys fra vinduene, om det krever mye oppussing (jeg kjøper ikke et hus/leilighet hvor tidkrevende/dyrt oppussingsarbeid er nødvendig, dvs ikke gamle bad og helst ikke gamle kjøkken heller, da betaler jeg heller mer for å få noe som allerede er (ny)oppusset), ser også etter skader, dårlig arbeid o.l.
Spirito Skrevet 6. januar 2006 #11 Skrevet 6. januar 2006 Lukt er viktig. Jeg liker ikke boliger som lukter innestengt, mugg eller dårlig renhold. Luft godt, kjøp inn blomster som lukter mye og bak boller noen timer i forveien (ikke rett før,da lukter det for mye og blir litt for opplagt).
Varja Skrevet 6. januar 2006 #12 Skrevet 6. januar 2006 Hvis du har mulighet til å flytte ut alle tingene dine så tror jeg det kan være en fordel. Da kan kjøperen selv tenke seg hvordan det skal bli med hans/hennes egne møbler. Hvis det ikke er mulig ville jeg som allerede nevnt ryddet og vasket og fjernet mest mulig rot og spesielt skrot (hvis du har noe slikt i leiligheten da). Et sted vi var på visning var "halve" stuen okkupert av et enormt glassmonter der det bodde to guaner. Selvom leiligheten lå i et område vi kunne tenke oss og størrelse og standard var helt som vi tenkte oss så ble det ikke til at vi la inn bud der nei.... Er jo fælt få som har guaner hjemme (i ettertid har jeg lurt på om ikke de er forbudt som kjæledyr i Norge?), men har du hund eller katt eller marsvin så tror jeg kanskje det er best å la bestemor passe kjæledyret når det er visning og fjerne alle spor i form av hundehår, lukt osv.
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2006 #13 Skrevet 6. januar 2006 Et sted vi var på visning var "halve" stuen okkupert av et enormt glassmonter der det bodde to guaner. Selvom leiligheten lå i et område vi kunne tenke oss og størrelse og standard var helt som vi tenkte oss så ble det ikke til at vi la inn bud der nei.... ← Men dyrene fulgte vel ikke med leiligheten og da ser jeg virkelig ikke problemet? Hvorfor i alle dager skulle det hindre deg i å by på en leilighet?
Marililja Skrevet 6. januar 2006 #14 Skrevet 6. januar 2006 Jeg bryr meg ikke noe om smaken til selger (interiør: både møbler og bilder), det eneste jeg ser på utenom det byggtekniske er hvordan planløsningen er, og om det er ryddig. Badet er det viktigste rommet for meg. Her må det være rent og lukte godt dersom jeg skal by på noe.
Gjest gjest1 Skrevet 7. januar 2006 #15 Skrevet 7. januar 2006 Et sted vi var på visning var "halve" stuen okkupert av et enormt glassmonter der det bodde to guaner. Selvom leiligheten lå i et område vi kunne tenke oss og størrelse og standard var helt som vi tenkte oss så ble det ikke til at vi la inn bud der nei.... Er jo fælt få som har guaner hjemme (i ettertid har jeg lurt på om ikke de er forbudt som kjæledyr i Norge?), men har du hund eller katt eller marsvin så tror jeg kanskje det er best å la bestemor passe kjæledyret når det er visning og fjerne alle spor i form av hundehår, lukt osv. ← Det heter Iguaner, og du har rett, de er forbudt som kjæledyr i Norge. Men uansett, jeg må si som onyx - hvorfor hindrer det deg i å legge inn bud på en leilighet som ellers svarer til dine krav? Men dyrene fulgte vel ikke med leiligheten og da ser jeg virkelig ikke problemet? Hvorfor i alle dager skulle det hindre deg i å by på en leilighet? ←
Gjest christineemily Skrevet 7. januar 2006 #16 Skrevet 7. januar 2006 Jeg er opptatt av størrelse og planløsning. Jeg skal mest sannsynlig pusse opp så mye der alikevel at det meste annet lar seg fikse...
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2006 #17 Skrevet 7. januar 2006 Jeg må tilstå at jeg kjøper leilighet med hjertet, dvs at dersom leiligheten ellers oppfyller alle krav, er det hjertet som rår - jeg må føle noe for leiligheten for å kunne bo der. Men minimumskravene er at det må være en planløsning som passer for meg, jeg hater åpen kjøkkenløsning, og ønsker et stort kjøkken med spiseplass. I tilegg vil jeg ikke ha soverommene rett ved siden av hverandre - i hvert fall det ene må ligge litt vekk fra de andre (kjedelig med hysj-sex). Finner jeg en leilighet jeg vil ha, får jeg eventuelt pusse opp bad/kjøkken (kalkulerer det selvsagt inn i prisen jeg er villig til å betale). Det som ikke er ok, er hvis hele leiligheten bærer preg av lettvinte løsninger og slett arbeid, det orker jeg bare ikke! Ellers liker jeg gamle leiligheter, og stiller ikke krav til perfekt finish - heller gamle, slitte lister enn nye lister som er dårlig satt på, for å si det slik.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #18 Skrevet 9. januar 2006 For meg er naboene også litt viktig. Pass på at det ikke står søppel, sko og annet rot i oppgangen. Ha visning rett etter at trappevasken er tatt og sett noen blomster (men ikke nips) i vindusposten. Sørg ellers for at det er ryddig,luket, brøytet og strødd utenfor inngangen.
Edie Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #19 Skrevet 9. januar 2006 Takk for gode tips! Har akkurat hatt en visning nå, og fikk kun positive, hyggelige tilbakemeldinger! Det som virkelig fungerte godt var å la h*n som var på visning få gå først, og se i sin egen rekkefølge og tempo!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå