AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Hva bruker dere i aldersgruppen 35-40 år av hudpleie og kosmetikk? Jeg (kvinne,38) har kombinasjonshud som lett blir rødlig på hake og rundt nesevinger, litt blank panne, enkelte hormonelle små utbrudd av akne. Fått tynnere hud under øynene, og er mer blå/lilla der enn da jeg var yngre. Min rutine er i grunn en ansiktsrens daglig, krem, så concealer der det trengs. Men merker at huden trenger mer pleie nå enn før. Har tidligere brukt foundation (flytende eller mineral) men liker virkelig ikke følelsen av å dekke til ansiktet. En lettere form for «dekke» hadde vært fint. Hva bør jeg gjøre av forebyggende nå? Hva fungerer for deg? Anonymkode: c1af7...424
Roci Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 Høres ut som om du kanskje har litt sensitiv hud, og burde bruke produkter beregnet på dette. Hva er det som gjør at du blir rød, og hvilken rens og fuktighetskrem bruker du i dag? Hvis du først og fremst ønsker å styrke og balansere huden din, kan du i tillegg til rens og fukt prøve et beroligende og barrierestyrkende serum, og kanskje et serum med niacinamide for å dempe blankhet og redusere kviseutbrudd. Det er også viktig at du bruker solkrem i alle fall i sommerhalvåret, gjerne fra mars til oktober om du er mye utendørs.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 Roci skrev (2 timer siden): Høres ut som om du kanskje har litt sensitiv hud, og burde bruke produkter beregnet på dette. Hva er det som gjør at du blir rød, og hvilken rens og fuktighetskrem bruker du i dag? Hvis du først og fremst ønsker å styrke og balansere huden din, kan du i tillegg til rens og fukt prøve et beroligende og barrierestyrkende serum, og kanskje et serum med niacinamide for å dempe blankhet og redusere kviseutbrudd. Det er også viktig at du bruker solkrem i alle fall i sommerhalvåret, gjerne fra mars til oktober om du er mye utendørs. Takk for svar. Jeg har veldig lys hud, og på grunn av små urenheter bruker jeg å skrubbe huden lett etter dusj. Fint for å få vekk døde hudceller, men om det er derfor huden er rødlig eller på grunn av sensitiv hud, vet jeg ikke. Av rens har jeg ingen faste. Bruker helst med naturlige ingredienser, da. Dagkrem er ofte a-krem fra apoteket, ellers veksler jeg mellom ulike merker, de fleste fra apoteket. Gode tips angående serum! Er det et spesifikt merke du vil anbefale? Kan jeg kombinere begge to? Er lite utendørs, kontorjobb. Anonymkode: c1af7...424
AprilLudgate Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 (endret) Når du ikke liker mineralpuddere/lettere foundations osv så er det jo ikke mange makeupalternativer som jevner hele hudtonen. Men jeg ville absolutt forsøkt fargekorrigering det det trengs (grønt på røde flekker/nesevingene, lys aprikos eller rosa under øyne om du har blåere ringer). Eller bare concealer om du synes det er nok. Men så lagt til en farget dagkrem også. Alternativet er CCcream, men du sier du ikke likte nimeralpudder osv - så jeg tipper det kanskje utgår for deg. Jeg er riktignok 42 år nå, men. Tenker Akrem fra apotek kanskje er for mye for deg om du blir lett blank i tsone? Eller opplever du den trekker godt inn og gir mer sunn glød/nøytral fukt og fett? Greieste du kan gjøre for forebygging hudmessig er igrunnen spf. Du trenger forøvrig ikke skrubbe daglig - det kan bli for mye med mindre det bare er veldig lett tørk med klut. Endret 11. mai 2023 av AprilLudgate 1
Roci Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for svar. Jeg har veldig lys hud, og på grunn av små urenheter bruker jeg å skrubbe huden lett etter dusj. Fint for å få vekk døde hudceller, men om det er derfor huden er rødlig eller på grunn av sensitiv hud, vet jeg ikke. Av rens har jeg ingen faste. Bruker helst med naturlige ingredienser, da. Dagkrem er ofte a-krem fra apoteket, ellers veksler jeg mellom ulike merker, de fleste fra apoteket. Gode tips angående serum! Er det et spesifikt merke du vil anbefale? Kan jeg kombinere begge to? Er lite utendørs, kontorjobb. Anonymkode: c1af7...424 Du kan forsøke med en mild syreeksfoliering, f.eks. melkesyre (lactic acid). Det høres kanskje ikke slik ut, men syreeksfoliering kan ofte være mer skånsomt enn fysisk skrubbing, og er som regel mer effektivt mot urenheter. En fin syreeksfoliering å starte med, er f.eks. denne. Du finner den hos mange apotek, Vita og HM, bl.a. Jeg er enig med @AprilLudgate at A-krem kanskje blir litt for fet/tung for deg ettersom du har kombinert hud. Den inneholder dessuten flere ingredienser som er såkalt komedogene, dvs. at de kan tette til porene og bidra til urenheter dersom man fra før av har fet og/eller uren hud. En god krem for kombinert hud, som også inneholder niacinamide, er CeraVe Facial Moisturizing Lotion. Jeg har selv kombinert hud, og dette er en av de fuktighetskremene som fungerer best for meg. Foreslår at du velger den uten solfaktor av to grunner: Du kan bruke den som nattkrem De fleste vil ikke påføre tilstrekkelig mengde av solkremen til at den gir den beskyttelsen som står på produktet. Det er bedre å investere i en separat solkrem. Gode barrierestyrkende og beroligende serum er bl.a.: Skincity Skincare Soft Calming Serum Paula's Choice Omega+ Complex Serum - denne får du også i en liten prøvestørrelse til en hundrings Plantheque The Calm Down Serum Noen rimeligere alternativer er bl.a. Budgie Calming Centella Face Serum Skincity Skincare Hydrating Toner Plantheque The Vital Wakeup Toner - denne bruker jeg selv, og synes den bidrar til å dempe blankhet i t-sonen. Håper dette kan være til hjelp
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Takk for svar begge to🌷 Supre tips, @Roci! Skal definitivt teste ut blant annet syreeksfoliering, og se på serumene. CeraVe har jeg fått med meg er et bra merke, og ansiktsrensen derfra er faktisk ganske bra. Er det noen CC-cream du vil anbefale, @AprilLudgate? Anonymkode: c1af7...424
AprilLudgate Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar begge to🌷 Supre tips, @Roci! Skal definitivt teste ut blant annet syreeksfoliering, og se på serumene. CeraVe har jeg fått med meg er et bra merke, og ansiktsrensen derfra er faktisk ganske bra. Er det noen CC-cream du vil anbefale, @AprilLudgate? Anonymkode: c1af7...424 Mja, jeg ville kanskje begynt i den rimeligere enden først med Lumene sin - dersom du synes duft i produkter er greit. Denne er likt av mange, koster vel rundt en hundrings og legger seg ikke veldig dewy. Endel liker også veldig godt Erborian sin CC - jeg har prøvd Claire og den grønne varianten. Sistnevnte er genial på rødere partier synes jeg. Men denne er også litt «hudpleie», og legger seg mer dewy. Du kjenner litt at den er på. En annen mer lett foundation jeg nok tester ut etterhvert er L’Oréal sin tinted serum, ikke testet selv - men den får veldig mye gode reviews og skal være parfymefri: https://www.bangerhead.no/loreal-paris-true-match-nude-plumping-tinted-serum?variant=B071558&gclid=EAIaIQobChMI2fbcoK7v_gIV4uHmCh3Z_gPREAQYBiABEgLG__D_BwE The Inkey List har jo også litt aktuelt på menyen både på serumer og kremer - anbefaler å kikke litt på det merket også. De selger i Norge nå Vet de har en fuktighetskrem med 4% niacinamide blant endel annet. Mer prisgunstig enn alt på Skincity, men ikke testet kremen enda selv. Den står på interesselista mi når jeg går tom for Elixir Niactil Ellers tror jeg og du med fordel kan bytte ut kluten med lactic acid for å prøve det. Men less is more altså på syrer.
Roci Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for svar begge to🌷 Supre tips, @Roci! Skal definitivt teste ut blant annet syreeksfoliering, og se på serumene. CeraVe har jeg fått med meg er et bra merke, og ansiktsrensen derfra er faktisk ganske bra. Er det noen CC-cream du vil anbefale, @AprilLudgate? Anonymkode: c1af7...424 Vær obs når det gjelder syreeksfoliering at du gjør det om kvelden, dette er et produkt som skal ligge på huden og ikke vaskes av. Det er også tilstrekkelig å eksfoliere 1-2 ganger i uka. Begynn med 1 gang pr uke, og etterhvert kan du øke til 2 dersom du ønsker det. Når du har brukt opp den med 5%, kan du forsøke den med 10%. Det er også viktig å bruke solbeskyttelse når du bruker syrer, da de gjør huden mer sensitiv for UV-stråling. @AprilLudgate er nok bedre på dette med sminke enn meg, men jeg liker godt L'Oreal Paris Skin Paradise Tinted Water Cream Den er i prinsippet en fuktighetskrem med farge, jeg synes den fungerer godt til å jevne ut hudtonen og gi glød, og den kjennes ikke ut som "sminke". Mulig den ikke vil dekke de røde partiene godt nok, da. Endret 12. mai 2023 av Roci
Minlillelykke Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 Jeg er 35 og bruker clinique rens, biotherm toner, serum i forskjellige varianter, clinique all about eyes , la roche posay hydraphase rich og erborian cc cream. Jeg er heller ikke noe glad i den tunge foundation følelsen. Cc kremen gjør akkurat det jeg ønsker, jevner ut. Har samme rutine på kvelden men bruker da clinique moisture surge 100 hour som nattkrem. Bruker også sheet masker 2 ganger i uken. Blitt veldig glad i garnier som moisture bomb med granateple
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #10 Skrevet 14. mai 2023 Jeg er 37 og har sensitiv kombinasjonshud som reagerer lett med kviser og rødhet på både hudpleie og sminke. På meg fungerer ikke Lumene CC, som anbefalt over. Jeg kan bruke Clinique moisture surge, og elsker den fargede dagkremen fra Origins (ginzing energi boosting tinted moisturizer - den lukter litt, men jeg liker det). Ellers ville jeg sluttet med daglig skrubb. Da jeg gikk til hudpleier anbefalte hun å slutte helt med peeling med korn til min hud. Jeg brukte også A-creme i en periode, men den blir for fet i lengden. For å bekjempe urenheter bruker jeg Caudalie instant detox mask 1-2 ganger i uka, og for å få nok fukt bruker jeg Cosrx Ultimate nourishing rice spa overnight mask. Produkter med Centella pleier også å fungere fint på min sensitive kombinasjonshud. Samtidig er det veldig vanskelig å gi hudpleietips over nett - jeg har hatt veldig mange bomkjøp som følge av det. Hvis mulig hadde jeg forsøkt å få tak i litt tester av produkter før du blakker deg helt. Anonymkode: ae8a5...314 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #11 Skrevet 14. mai 2023 Jeg har lignende hud som deg. Jeg bruker: Rens: Clinique oil cleanser Fuktighet: ZO recovery cream Foundation: Exuviance Bb creme faktor 50 Har fin hud og ingen rynker. Får kviser i blant men de kommer alltid etter jeg har spist sjokolade Anonymkode: 0c926...944
QBee Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 40 år her. Hatt uren hud med jevnlige utbrudd og så og si alltid småkviser nesten hele livet. Til jeg begynte med tretinoin for 2 år siden. Har aldri kviser, og huden føles mye friskere. Nåværende rutine: morgen: Cerave oil foam rens The ordinary c-vitamin 23% + hyauluron Cerave dagkrem faktor 50 Kveld: Tretinoin The ordinary hyauluron 10%+b5 Cerave moisturising face&body Eller: The ordinary aha + bha istedenfor tretinoin (maks 2 ganger pr uke) Ser an huden litt, blir fort tørr av tretionin/retrides, men bruker den minst hver tredje dag. Flasset litt før, men det tok slutt faktisk ganske umiddelbart når jeg begynte å bruke c-vitamin serumet, vet ikke om det er tilfeldig.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #14 Skrevet 18. mai 2023 Ikke lest hele tråden, men hva du bør begynne med som forebyggende (egentlig for lenge siden) er 1.Retinol/retinal 2. Alltid solkrem (spf 50). Året rundt! Anonymkode: 2b69e...527 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #15 Skrevet 2. juni 2023 Takker for tips og råd, jeg endte opp med å kjøpe produkter fra The Inkey List. -Hyaluronic Acid Cleanser (steg en) -Hyaluronic Acid Serum (steg to) -Niacinamide Serum (steg tre) Omega Water Cream (steg fire) Har brukt produktene i ca. 10 dager, og skal gi de enda litt tid. Foreløpig så synes jeg at jeg fikk noe mer utbrudd i pannen i form av småkviser. Niacinamide serumet har jeg sluttet å bruke, da det tørket ut huden min. De andre produktene er ok, men opplever ingen "wow" effekt. Jeg bruker en fetere dagkrem innimellom, da Omega Water Cream ikke gir så mye fukt (passer nok best for fet hud, ikke tørr/sensitiv kombinasjonshud som jeg har). Trådstarter. Anonymkode: c1af7...424
AprilLudgate Skrevet 2. juni 2023 #16 Skrevet 2. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takker for tips og råd, jeg endte opp med å kjøpe produkter fra The Inkey List. -Hyaluronic Acid Cleanser (steg en) -Hyaluronic Acid Serum (steg to) -Niacinamide Serum (steg tre) Omega Water Cream (steg fire) Har brukt produktene i ca. 10 dager, og skal gi de enda litt tid. Foreløpig så synes jeg at jeg fikk noe mer utbrudd i pannen i form av småkviser. Niacinamide serumet har jeg sluttet å bruke, da det tørket ut huden min. De andre produktene er ok, men opplever ingen "wow" effekt. Jeg bruker en fetere dagkrem innimellom, da Omega Water Cream ikke gir så mye fukt (passer nok best for fet hud, ikke tørr/sensitiv kombinasjonshud som jeg har). Trådstarter. Anonymkode: c1af7...424 Ingen av disse gir noen wow effekt, de er veldig basic. Dvs: ingenting gir woweffekt på 10 dager. Men niacinamiden tørket ut huden og Omega Water er for lite fukt/fett? Du har samme hudtype som meg tror jeg kanskje - men jeg ville ikke kalt det kombinasjonshud. Første innlegg beskrev du «kombo med aknetendenser og rødlige partier», mens nå opplever du den som sensitiv og tørr. Jeg kan skjønne at Omega Water ikke funker for din del når du ikke faktisk er kombo/fet Har du oljete partier noe sted? Ville forøvrig lagt til squalene - jeg synes selv at den feteste kremen til the Inkey list er for lite fukt/fett. Så jeg holder meg til The Ordinary sin og legger 1-3 dråper squalene til. Niacinamiden du har prøvd nå er 10%, ikke alle tåler det så godt. Endret 2. juni 2023 av AprilLudgate 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #17 Skrevet 3. juni 2023 AprilLudgate skrev (16 timer siden): Ingen av disse gir noen wow effekt, de er veldig basic. Dvs: ingenting gir woweffekt på 10 dager. Men niacinamiden tørket ut huden og Omega Water er for lite fukt/fett? Du har samme hudtype som meg tror jeg kanskje - men jeg ville ikke kalt det kombinasjonshud. Første innlegg beskrev du «kombo med aknetendenser og rødlige partier», mens nå opplever du den som sensitiv og tørr. Jeg kan skjønne at Omega Water ikke funker for din del når du ikke faktisk er kombo/fet Har du oljete partier noe sted? Ville forøvrig lagt til squalene - jeg synes selv at den feteste kremen til the Inkey list er for lite fukt/fett. Så jeg holder meg til The Ordinary sin og legger 1-3 dråper squalene til. Niacinamiden du har prøvd nå er 10%, ikke alle tåler det så godt. Takk for råd. Kombinasjonshud er vel nettopp det, altså både fet og tørr? Samtidig kan det faktisk hende at huden min er mindre fet enn da jeg var yngre...alltid hatt fet T-sone som jeg måtte matte ned, men det har jeg mer eller mindre sluttet med når jeg tenker meg om. I går ved kveldsstellet oppdaget jeg små kviseutbrudd i hele ansiktet, både panne, kinn og hake. I tillegg til tørre partier rundt omkring. Det ble en runde med skrubb, og så a-creme. Squalene er et serum? TS Anonymkode: c1af7...424
AprilLudgate Skrevet 3. juni 2023 #18 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for råd. Kombinasjonshud er vel nettopp det, altså både fet og tørr? Samtidig kan det faktisk hende at huden min er mindre fet enn da jeg var yngre...alltid hatt fet T-sone som jeg måtte matte ned, men det har jeg mer eller mindre sluttet med når jeg tenker meg om. I går ved kveldsstellet oppdaget jeg små kviseutbrudd i hele ansiktet, både panne, kinn og hake. I tillegg til tørre partier rundt omkring. Det ble en runde med skrubb, og så a-creme. Squalene er et serum? TS Anonymkode: c1af7...424 Squalene er bare en olje Men det høres ut som du reagerer på noe, jeg tipper niacinamide - men det kan være hyaluronsyren og. Hadde tatt en pause fra de andre produktene, fuktighetskremen kan du jo bruke opp på kroppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå