Gå til innhold

Forhøyet blodprøve S-LD

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tok en del blodprøver i forrige uke og fikk svar på dem i dag. Alle var fine bortsett fra S-LD som var 236  (verdien skal være under 205).

Legen sa at han ikke er bekymret fordi jeg trener styrke tre dager i uka... Nå når jeg kom hjem skulle jeg sjekke hva den egentlig måler og da ble jeg litt redd. Er det noen med peiling som kan berolige meg eller gi meg litt mer info?

Anonymkode: ae92a...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med å høre på legen?

Anonymkode: 22cfb...780

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å høre på legen?

Legen har oversett noe viktig tidligere, så nå liker jeg å dobbeltsjekke hvis det er noe jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker ikke det er noe å bekymre seg over så lenge du ikke har noen rare symptomer.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva med å høre på legen?

Tar du alt for god fisk når du går til legen? Du vet at ofte så blir symptomene til folk oversett og man går lenger enn man må med alt fra mangler til kreft bare fordi legen "vet best".

Anonymkode: 218ee...dd5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stemmer at LD øker når man trener :) Jeg er ingen lege, men som nær pårørende til alvorlig syk (med s-LD-verdi over 2000), har jeg fått med meg at lett økning forekommer også hos friske dersom man f.eks trener mye, har skadet seg, o.l. S-LD er en lite spesifikk markør på ettellerannet enzym som blir skilt ut ved muskelskade. Og styrketrening er vel så vidt jeg har forstått en nedbryting av muskulatur. Dersom den er (mye) forhøyet sammen med andre verdier, som f.eks ASAT, kan det være tegn på hjerteproblemer. 

Igjen; JEG ER IKKE HELSEPERSONELL

Anonymkode: eeeb0...0a5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LD frigjøres når muskler brytes ned. LD (og en del andre prøver) øker etter en styrkeøkt. LD er en ganske uspesifikk prøve, hvis man ønsker å se spesifikt på et organ, så finnes det prøver for stoffer man nesten bare finner i det organet, som troponin / CK-MB ved hjerte, ALAT ved lever, osv. 

Hør og stol på legen din og ikke bekymre deg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Dere har fjernet bekymringen min 😄

Jeg hadde en styrkeøkt dagen før blodprøven, så det stemmer nok veldig bra at det er nedbryting av muskulatur. ASAT og ALAT er godt innenfor referanseområdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...