Gå til innhold

Invitere «uvenner»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 15.00):

Hei! Jeg ble nylig forlovet og har noen få venniner jeg er litt i tvil om jeg skal invitere eller ikke. Greien er at vi var en gjeng på 6 stykker hele barne- og ungdomsskolen. Jeg har fortsatt god kontakt med 4 av dem. Hun ene av dem jeg ikke har kontakt med lengre var bestevenninen min i alle årene vi var en gjeng. Det var liksom meg og hun som var de som var nærmest. På videregående skar det seg mellom oss, og vi sluttet å være sammen og vi kuttet så og si all kontakt. Hver gang jeg treffer henne nå er det klein og anspent stemning. Selv kunne jeg godt tenkt p vært venn med henne igjen, dersom hun hadde beklagd for det hun gjorde og sluttet å være så klein. Problemet er at jeg føler så langt vi har kommet nå så er på en måte dramaet som skjedde så barnslig og teit at jeg føler på en måte jeg kanskje hadde fremstått som barnslig dersom jeg ikke inviterte henne. Hun var jo tross alt bestevennen min kjempelenge, og dersom hun bare kunne sagt at hun gjorde noe galt og sluttet å være klein så hadde vi nok vært gode venner igjen. Burde jeg invitere henne eller ikke?

Anonymkode: bd0cd...26b

Dersom du ønsker å vøre venner og bevege deg videre så må du ta det initiativet. Og spørre om hun deler ditt ønske. Det er det ikke gitt hun gjør, noe som selvsagt er helt ok. Man vokser fra venner, og det er ikke noe problematisk. Og før du tar det initiativet bør du forsikre deg om at også tredjeparter ser deg som offeret her. For det er din versjon. Den trenger ikke være sann.

Men du bør ikke velge å bare late som ingenting og så invitere henne i bryllup ut av det blå. Du sier hun er den som gjør ting «kleint» mellom dere, men din antagelse av at det er normalt å invitere folk man ikke først har luftet ut gammel moro med er sosialt klønete. Kanskje bør du vurdere tanken på at du er den som gjør ting kleint, uten at du evner eller viller se det? 

Anonymkode: 3406f...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 15.05):

Er det virkelig vanlig å invitere folk man var venn med på barne og ungdom skole? 

Jeg har enda kontakt med flere iblant, møter også to av dem for kaffe osv. 

Å invitere dem i noe så personlig som bryllup derimot virker veldig spesielt.  

Jeg hadde reagert om jeg fikk invitasjon fra folk jeg ikke har nær kontakt med til deres bryllup og garantert meldt avbud. 

Anonymkode: 78b1f...9cc

Det spørs jo på kontakten. Tre av mine bestevenner gjennom barne - og ungdomsskole er også mine nære venner i voksen alder, så de var en selvfølge å be. 

Ville dog ikke bedt noen jeg ikke hadde vært venn med på årevis, som i ts sitt tilfelle. 

Anonymkode: 5e6c7...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje vondt å høre det, men siden det er hun som ikke vil tilgi for de som skjedde på VGS, så har hun nok ikke noe interesse av å være venn med deg lenger.

Legg det bak det, og inviter de som har lyst å være tilstede og som er dine nåværende venner. Du sier jo selv at når dere har møtes etterpå, er det kleint og kunstig. Om hun fortsatt gir deg en kald skulder, men skulle dukke opp i bryllupet - så er det vel ikke så hyggelig og bryllupsdagen din kan potensielt ble ødelagt av en venninne som ikke vil tilgi? Det er ikke sikkert hun har tilgitt deg selv om hun dukker opp, kanskje hun takker ja for å kunne henge med de andre i gjengen din. Nei, det hadde jeg ikke tatt sjansen på!

Jeg har ikke lenger kontakt med bestevenninnen min fra VGS og grunnskole. Uten at jeg vet hva som gikk galt. Vi hold fortsatt kontakt 3-2 år etter VGS mens jeg studerte, og jeg dro til og med til utlandet to ganger før å besøke henne og det var så koselig. Så skjedde det tydeligvis noe etter det ene besøket selv om det ikke var dårlig stemning da jeg dro, men etter det dabbet kontakten av. Jeg prøvde flere ganger å skrive til henne, og hun svarte høflig, men stilte ikke spørsmål tilbake eller tok kontakt selv. Det ble tydelig at hun ikke lenger ønsket kontakt med med meg etter at hun sluttet å engasjere seg i ting jeg la ut på sosiale medier, før var hun veldig engasjert. Sluttet til og med å gratulere meg med dagen. Selv holdt jeg frem med å like ting hun la ut, og ga hun en gratulasjon på bursdag for å være høflig. Jeg skjønte virkelig at vennskapet var over den dagen jeg fant ut via sosiale medier at hun var gravid, og ikke hadde fortalt meg det, men en annen venninne. Tok da kontakt på ny for å gratulere, skrev litt da, men det var liksom en påtatt hyggelig tone, men ingen interesse av å vite noe om meg. Så da ga jeg opp, følte jeg hadde prøvd alt. Nå har hun flyttet tilbake til Norge, men vi har ikke kontakt. Liker av og til det hun legger ut, men har feks. sluttet å gratulere henne med dagen. Jeg har akseptert nå at hun ikke ønsker kontakt, og har oppdaget i senere tid at dette gjelder flere av oss venninner fra barndommen, mens noen få har hun valgt å holde kontakt med. Når det er så ensidig, er det ikke verdt å bruke energi på det.

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...