AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Del Skrevet 11. mai 2023 Det har plutselig slått meg at sommertiden, som blir kalt et "gode" av sjefen vår, egentlig er det stikk motsatte. Eller er det noe jeg ikke helt skjønner her? Normal arbeidstid i staten er er 7,5 timer hver dag, la oss si fra 8 til 15:30 På min arbeidsplass jobber vi 15 minutt ekstra mellom 1. september og 1. mai (8 mnd), fra 8 til 15:45 Mens vi da får gå en halvtime tidligere de 4 sommermånedene, fra 1. mai til 1. september (fra 8 til 15:00). Det litt "spesielle", er at det er vanlig å ha opptil 1 mnd sommerferie i den tiden da man skal få igjen den halvtimen hver dag som man har spart opp gjennom resten av året. Hvis man regner at 1 mnd har 22 arbeidsdager, taper man altså 11 timer, som man ikke får igjen. Det er jo 1 1/2 avspaseringsdag! 😮 Er det flere her som har sommertid, og som føler seg lurt? Skulle gjerne endret dette... Men det er sentrale regler for slikt hvor jeg jobber, og HR-systemet beregner automatisk sommertiden når vi stempler oss inn og ut.... Anonymkode: 027eb...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 11. mai 2023 #2 Del Skrevet 11. mai 2023 Et gode er det hvertfall ikke? 🙈 Jeg har jobbet i staten uten sommertid, og med full fleksitid kan man jo selv opparbeide seg kortere dager på sommeren hvis man vil, uten å miste noe i ferien. HR-systemet tar ikke hensyn til dette ved ferieuttak da? Ville diskutert det med lønn, kan godt hende de har en ordning for at det går opp i opp. Men noe gode er det altså ikke, det er bare en mer rigid arbeidstid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #3 Del Skrevet 11. mai 2023 Pga blant annet dette så gikk arbeidsplassen min bort fra sommertid og vi fikk en uke ekstra ferie i stedet, altså 6 uker til sammen. Jeg jobber privat da, i bank. Anonymkode: e1a6f...465 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #4 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pga blant annet dette så gikk arbeidsplassen min bort fra sommertid og vi fikk en uke ekstra ferie i stedet, altså 6 uker til sammen. Jeg jobber privat da, i bank. Anonymkode: e1a6f...465 Skal sies at vi har fleksitid i tillegg da og legger opp dagene ca som vi ønsker. Anonymkode: e1a6f...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 11. mai 2023 #5 Del Skrevet 11. mai 2023 Jeg jobbet rundt dette problemet da jeg jobbet i Staten. Jeg jobbet gjennom sommerferien og tok 4 uker ferie i desember/januar, og den siste uka om høsten etter at sommertiden var over. Det var litt på trass, fordi det var en del forhold der som gjorde at vi som var ansatt ikke følte oss satt pris på. I utgangspunktet ville jeg ikke brukt så mye krefter på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #6 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal sies at vi har fleksitid i tillegg da og legger opp dagene ca som vi ønsker. Anonymkode: e1a6f...465 Ja! Vi har nemlig også fleksitid, så det er helt tullete at vi *må* spare opp tid i løpet av vinteren, når vi har ferie om sommeren når vi egentlig skulle fått tilbake timene.... TS Anonymkode: 027eb...537 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #7 Del Skrevet 11. mai 2023 Ja, vi har samme greia her. Vet jeg taper på det på grunn av sommerferieavvikling og har tenkt flere ganger at jeg skal si at jeg ikke lenger ønsker sommertid.. Anonymkode: f2c17...0f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #8 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ja! Vi har nemlig også fleksitid, så det er helt tullete at vi *må* spare opp tid i løpet av vinteren, når vi har ferie om sommeren når vi egentlig skulle fått tilbake timene.... TS Anonymkode: 027eb...537 Så langt tenkte jeg aldri, men det er jo et poeng. Jobbet ett år i ideal sektor med sommertid, synes bare det var stress og tullete. Kjempekjipt for meg om vinteren som uansett er helt kake etter kl 14-14.30. Anonymkode: 65474...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 11. mai 2023 #9 Del Skrevet 11. mai 2023 (endret) Vi har det også sånn, men jeg synest faktisk det er et gode. Fleksitid gjelder jo på sommertiden også, og da er kjernetid også innskrenket hos oss - fra 08.30 - 14.00 eller 09.00 - 14.00 (husker ikke når kjernetiden starter på morningen). Det er sykt digg å kunne g kl. 14.00 på sommeren så fremt man har fleksitid å bruke. På vinteren er det kjernetid til 15.00. Visst det hadde vært likt hele året, altså at man jobbet 15.30 i stedet, så antar jeg at kjernetiden også hadde vært til 14.30. Jeg vil fortsette slik som det er nå, med kjernetid bare til 14.00 om sommeren. En dag igjen med vintertids folkens 😁 Endret 11. mai 2023 av missmcbeal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 11. mai 2023 #10 Del Skrevet 11. mai 2023 (endret) 29 minutter siden, missmcbeal said: Vi har det også sånn, men jeg synest faktisk det er et gode. Fleksitid gjelder jo på sommertiden også, og da er kjernetid også innskrenket hos oss - fra 08.30 - 14.00 eller 09.00 - 14.00 (husker ikke når kjernetiden starter på morningen). Det er sykt digg å kunne g kl. 14.00 på sommeren så fremt man har fleksitid å bruke. På vinteren er det kjernetid til 15.00. Visst det hadde vært likt hele året, altså at man jobbet 15.30 i stedet, så antar jeg at kjernetiden også hadde vært til 14.30. Jeg vil fortsette slik som det er nå, med kjernetid bare til 14.00 om sommeren. En dag igjen med vintertids folkens 😁 Vi har hatt kjernetid 9-14 i alle statlige organisasjoner jeg har jobbet i, som har vært uten sommertid. Så det høres virkelig ikke ut som noe gode. Endret 11. mai 2023 av Albbas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #11 Del Skrevet 11. mai 2023 Og derfor tar en ut mest avspasering på sommeren og selve feriedagene når det er vintertid. Gjelder selvfølgelig der en har mulighet til å opparbeide seg avspasering i den grad at det utgjør litt. Anonymkode: c2ad5...897 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #12 Del Skrevet 11. mai 2023 Jeg har tenkt det samme som deg. Glad for å høre at det ikke er jeg som er ute å kjøre, i hvert fall. Har man barn i barnehage eller skole er man nesten nødt til å ta ut det meste av ferien om sommeren. Anonymkode: d33c7...c28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #13 Del Skrevet 11. mai 2023 missmcbeal skrev (1 time siden): Vi har det også sånn, men jeg synest faktisk det er et gode. Fleksitid gjelder jo på sommertiden også, og da er kjernetid også innskrenket hos oss - fra 08.30 - 14.00 eller 09.00 - 14.00 (husker ikke når kjernetiden starter på morningen). Det er sykt digg å kunne g kl. 14.00 på sommeren så fremt man har fleksitid å bruke. På vinteren er det kjernetid til 15.00. Visst det hadde vært likt hele året, altså at man jobbet 15.30 i stedet, så antar jeg at kjernetiden også hadde vært til 14.30. Jeg vil fortsette slik som det er nå, med kjernetid bare til 14.00 om sommeren. En dag igjen med vintertids folkens 😁 Vi har kjernetid til 14, og arbeidstid til 15.30 hele året Anonymkode: f6d60...ab8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #14 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal sies at vi har fleksitid i tillegg da og legger opp dagene ca som vi ønsker. Anonymkode: e1a6f...465 På min arbeidsplann ble sommer- og vintertid avviklet nettopp fordi vi har fleksitid og folk kan velge å jobbe inn tid til å gå tidligere om sommeren. Ikke like populært blant alle, men det ble uansett slik. Tror det endte opp som et tilfelle av "arbeidsgivers styringsrett". Anonymkode: 3e90d...4fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #15 Del Skrevet 11. mai 2023 Det eneste som er overraskende her er at dette er nytt for deg, samt at fagforeningen din ikke har satt ned foten for dette opplegget. Du kan oppnå nøyaktig det samme ved å jobbe noen minutter ekstra vinterstid og avspasere tiden på sommeren, på eget initiativ, så konseptet med «sommertid» tjener kun arbeidsgiver. Anonymkode: d0973...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 11. mai 2023 #16 Del Skrevet 11. mai 2023 Men vi er vel uansett pliktig til å ta minst 3 uker ferie iløpet av sommeren. Men prøver å bruke de to resterende ukene på vinterhalvåret, og ellers flexe på sommeren. Tjener jo mest på det i forhold til timene . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 29. august 2024 #17 Del Skrevet 29. august 2024 Dere som har stillinger med «sommertidordning», har dere mulighet til å si nei takk eller blir alle ansatte tvunget til å ta det?😅 jeg har nettopp vært på et jobbintervju hvor de lokket med fleksitid og sommertid men for min del synes jeg det høres ut som at det er bare prakk🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 29. august 2024 #18 Del Skrevet 29. august 2024 Tjoheiii skrev (1 minutt siden): Dere som har stillinger med «sommertidordning», har dere mulighet til å si nei takk eller blir alle ansatte tvunget til å ta det?😅 jeg har nettopp vært på et jobbintervju hvor de lokket med fleksitid og sommertid men for min del synes jeg det høres ut som at det er bare prakk🙈 Vi kan ikke velge vekk sommertidsordning (staten). Jeg syns det er både plusser og minuser med sommertid. Minuset er at man som regel har ferie i sommertidperioden og dermed gir bort tid til arbeidsgiver. Plussen er at hvis man tar ut fleksidager i sommertiden "koster" de bare 7 timer i stedet for 7,5 ved lik tid hele året. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå