Gå til innhold

Samboer er tømrer og bygger hus, tenker å kjøpe meg inn 50%, hvordan.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer er tømrer og bygger på huset vi bor i. Da jeg flyttet inn hos han for 9 år siden flyttet jeg inn i den delen vi bor i nå. 
Den er på ca. 60kvm og var bygget i 1998. Den bygget han iløpet av et år, etterhvert som han hadde penger, så han har ingen lån på den delen. 
Han bygger nå på huset 130kvm tilbygg og har nå brukt et år på det og kommer til å bruke kanskje 8-10 måneder til. Han bygger også her litt etterhvert som han har penger, for å unngå å ta så mye i lån. Og han gjør jo dette på kvelder/helger etter sin vanlige tømrerjobb. 
Han har et barn på 16 fra før og vi har sammen et barn på 2. 

Vi bor på landsbygda i Finnmark langt unna alt, så det er ikke noe attraktivt boligmarked her og stedet er preget av fraflytting og ingen tilflytting. Så det er et sted med mange tomme hus som har vært til salgs i mange år, som ikke blir solgt da det ikke er et attraktivt sted å bo.
Så Markedsverdien på boliger er nok langt lavere enn bygningsverdien. 
Vi har ikke felles økonomi, men Vi deler per dags dato alle faste utgifter 50/50 når det kommer til strøm, internett, barn, forsikring på huset, TV-abonnement osv. Vi betaler hver vår gang annenhver måned. 

Hvis jeg skal kjøpe meg inn i denne boligen 50%, hvordan kan dette beregnes? Ca. 60kvm av boligen er fra 1998 og 130kvm blir fra 2022/2023. Og skal det betales ut fra markedsverdi på boligen eller verdien av alle materialer som er brukt, samt utgifter til elektriker og rørlegger? Og hvordan kalkulere det inn ifht. At det er han som har utført bygningsarbeidet? Jeg har hjulpet til med de tingene jeg kan gjøre, slik som lektring og isolering, maling utvendig. Og jeg kommer til å ta meg av maling innvendig og hjelpe til med å legge gulv og lignende. Men jeg har jo også måtte ta meg av vår 2 år gamle sønn på kvelder og helger når han har bygget på huset, så har derfor ikke kunne delta så mye på husbyggingen siden 2-åringen ikke kan levnes alene i huset. 

Andre som har vært i lignende situasjon? Hvilke faktorer skal tas med her og hva skal det beregnes på? Reelle utgifter til material og rørlegger/elektriker, og skal man også kalkulere med at jeg skylder han penger for timer han har brukt på byggingsarbeid, mens jeg har tatt meg av vår sønn? Det er jo jeg som tar meg av alt av hus og barn og aktiviteter og baker og serverer han, for å legge til rette for at han kan bygge. Også derfor jeg som har tatt meg av all handling av mat og husholdningsartikler og stått for disse utgiftene. Han har ikke stelt sønnen sin en eneste kveld siden han begynte med prosjektet, så tenker om vår arbeidsinnsats går opp i opp der? Og hvordan kalkulere med det at en del av huset er fra 1998?

Han sier at når han er ferdig med huset har han kanskje tatt 260-300.000kr i lån. Resten er brukt av egen kapital siden han bruker 2 år på å bygge det og bygger etterhvert som han har råd. 
Hvis vi får en takstmann inn når huset er ferdig og får han til å taksere huset, tar han da bare utgangspunkt i den materielle verdien og evt. arbeidsinnsats til mannen? Eller vil det bli redusert ifht. Til at det er et ikke-eksisterende boligmarked her?

Anonymkode: 54d26...e38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble et veldig langt innlegg, så tusen takk til de som orker å lese og svare :)

Anonymkode: 54d26...e38

Skrevet

Denne er vanskelig. Tror jeg ville begynt med å spørre ham hva han synes er rettferdig. Et alternativ kan jo også være å la ham eie huset og putte pengene i en hytte eller utleieleilighet slik at du har ditt "eget". Før dere gjør opp dette må dere huske at han som tømrer risikerer å bli skattlagt for egeninnsatsen. Urettferdig og dessverre dyrt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det som er mest fair er at dere får tatt 2-3 takster/verdivurderinger, også legger gjennomsnittet av dette til grunn for hva du skal betale. 

Tenker dette er mest rettferdig, dette er jo det du i realiteten måtte gått inn med om dere hadde kjøpt et ferdig bygd hus. 

Om du kun betaler halvparten av matrialkost blir det nok mye fort mye krangel og helvete rundt dette når/om dere går fra hverandre om  noen år. 

Om du kjøper deg inn på grunnlag av takst nå, så blir det samme utgang med ny takst ved brudd og dere får samme verdistigning evt tap nå dette er gjort opp. 

Anonymkode: ce55b...0f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller gjort som en over her foreslo: kjøp en hytte eller en utleieleilighet. 

Anonymkode: b333f...3dc

• Liker 1
Skrevet

Dette høres også litt ut som det er hans hobbyprosjekt. Hvis det er tilfelle blir det galt at du skal betale mer enn markedsverdi. 

Er det slik at f.eks du heller kunne tenkt deg å kjøpe et hus sammen med han, men han ønsker å bygge eget, er det markedsverdi som gjelder.

Men uavhengig av motivasjon og andre faktorer. Jeg tror du gjør deg selv en kjempetjeneste med å ikke kjøpe deg inn her. Dette lukter trøbbel og krangling ved et eventuelt brudd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm dette var en nøtt. Her tror jeg det riktige vil være å basere seg på markedsverdi. Hvis dere hadde bodd på et sted hvor det var enklere å selge boliger og det var prisvekst på boliger, ville jeg nok sagt at det burde gjøres et fratrekk siden han ikke hadde kunnet bygge hus uten at du hadde ivaretatt deres felles barn. Men siden det er dyrere å bygge hus enn å kjøpe et der dere bor (selv om han gjør mye selv), tenker jeg at halvparten av markedsverdi kan være et greit kompromiss. Men her må dere jo først og fremst snakke sammen. Hva ville han vært fornøyd med, hva ville du vært fornøyd med? Og så ser dere om dere finner en løsning som føles rettferdig for begge. 

Anonymkode: 53e50...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville unngått å kjøpe meg inn og heller spare systematisk i fond. Hvorfor ønsker du å være økonomisk ansvarlig for et høl ute på Finnmarksvidda hvor man ikke får solgt?

Anonymkode: 295b7...62b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere kontakter megler for å gi en verdivurdering på huset, så tar vel de hensyn til boligmarkedet der dere bor? Prisen du kjøper deg inn for bør jo samsvare for hva dere evt. får solgt for, det er jo derfor du kjøper deg inn regner jeg med, sånn utenom emosjonelle ting. Jeg hadde ikke gått med på å betale mer fordi mannen ville bygge selv, og da gå med tap hvis det skal selges. 

Men jeg ville kanskje ikke kjøpt meg inn i et hus på et slikt sted uansett... Tenk så kjipt om dere går fra hverandre og du blir sittende med 50% av et hus som ikke blir solgt. Med mindre mannen vil kjøpe seg inn da. 

Anonymkode: 4c082...93c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...