AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Jeg har slitt med angst lenge, og har vært sykemeldt over ett år. Jeg kjenner meg ikke igjen i den jeg var før. Jeg føler at jeg er kun angst. Jeg kan ikke jobbe, jeg er redd for å gå ut. Jeg er redd for å være hjemme. Angsten min gjør også at jeg nesten ikke sover. Jeg er redd folk, å handle gjør jeg ikke, jeg bestiller varelevering hjem. Og til og med da ber jeg dem om å levere varene utenfor døra og gå. D Dette er ikke meg, og jeg hater at angsten har tatt over meg og mitt liv. Jeg vil så gjerne bli bedre. Anonymkode: 18439...69a 1 10
Baktus2024 Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 Kalles dynamisk psykiatri...rart du ikke har sett utviklingen og grunnen til den.. grunnen kan være mangen men utrygghet er kjernen i det..
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har slitt med angst lenge, og har vært sykemeldt over ett år. Jeg kjenner meg ikke igjen i den jeg var før. Jeg føler at jeg er kun angst. Jeg kan ikke jobbe, jeg er redd for å gå ut. Jeg er redd for å være hjemme. Angsten min gjør også at jeg nesten ikke sover. Jeg er redd folk, å handle gjør jeg ikke, jeg bestiller varelevering hjem. Og til og med da ber jeg dem om å levere varene utenfor døra og gå. D Dette er ikke meg, og jeg hater at angsten har tatt over meg og mitt liv. Jeg vil så gjerne bli bedre. Anonymkode: 18439...69a Får du behandling da? Anonymkode: c1bd0...d92
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #5 Skrevet 11. mai 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Får du behandling da? Anonymkode: c1bd0...d92 Akkurat nå, nei. Jeg har ikke fastlege. Anonymkode: 18439...69a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #6 Skrevet 11. mai 2023 Jeg vet om flere som har holdt på lenge og strevd med angst og blitt bedre igjen. Ikke gi opp, selv om det er veldig tungt når det tar tid. Anonymkode: a90f1...1db 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #7 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Akkurat nå, nei. Jeg har ikke fastlege. Anonymkode: 18439...69a Første pri bør være å komme seg i behandling fortset mulig. I mellomtiden så kan du se om du får noe utbytte av dette: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/sosial-angst/sosial-angst-selvhjelpskurs/ Anonymkode: c1bd0...d92
isw Skrevet 11. mai 2023 #8 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har slitt med angst lenge, og har vært sykemeldt over ett år. Jeg kjenner meg ikke igjen i den jeg var før. Jeg føler at jeg er kun angst. Jeg kan ikke jobbe, jeg er redd for å gå ut. Jeg er redd for å være hjemme. Angsten min gjør også at jeg nesten ikke sover. Jeg er redd folk, å handle gjør jeg ikke, jeg bestiller varelevering hjem. Og til og med da ber jeg dem om å levere varene utenfor døra og gå. D Dette er ikke meg, og jeg hater at angsten har tatt over meg og mitt liv. Jeg vil så gjerne bli bedre. Anonymkode: 18439...69a Hvilken/hvilke angstlidelser har du?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #9 Skrevet 11. mai 2023 2 hours ago, isw said: Hvilken/hvilke angstlidelser har d Sannheten? Jeg vet ikke. Jeg fikk bare utlevert noen anti depressive og en diagnosen på angst og depresjon av en lege før lenge siden. Ingen annen oppfølging. Anonymkode: 18439...69a
isw Skrevet 11. mai 2023 #10 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sannheten? Jeg vet ikke. Jeg fikk bare utlevert noen anti depressive og en diagnosen på angst og depresjon av en lege før lenge siden. Ingen annen oppfølging. Anonymkode: 18439...69a Ok. Ikke bra. - Har du det sånn at angsten bare plutselig kommer kastet på deg uten noen spesiell grunn, og blir ekstremt sterk? - Har du det sånn at du opplever veldig ubehagelige tanker du prøver å bli kvitt? - Bekymrer du deg for veldig mye, omtrent alt du skal gjøre, og ser for deg scenarier hvor ting går galt? - Er du redd for å ha, eller få, en alvorlig sykdom? - Føler du deg engstelig og usikker sammen med andre mennesker? Er du redd for å dumme deg ut? - Gjenopplever du vonde eller traumatiske hendelser fra tidligere i livet? Hvem av disse kan du svare ja på? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #11 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Sannheten? Jeg vet ikke. Jeg fikk bare utlevert noen anti depressive og en diagnosen på angst og depresjon av en lege før lenge siden. Ingen annen oppfølging. Anonymkode: 18439...69a Hvilken medisin bruker du? Anonymkode: 536b8...f8d
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #12 Skrevet 11. mai 2023 Jeg har det på samme måte som deg, så jeg vet hvordan du har det❤️ Min grunn er Asperger og frykten over å være annerledes. Håper du finner ut hvorfor du har det sånn. Jeg ville startet med å velge en fastlege. https://tjenester.helsenorge.no/bytte-fastlege Det jeg gjorde var å skrive et notat med alt som plaget meg. Så bare viste jeg det til fastlegen da jeg var der. Og så ble jeg sendt videre til Dps for utredning. Jeg gjorde det samme med de. Viste frem notatet mitt bare. Det kan hende du kan få det digitalt, det gjorde jeg. Masse lykke til 🌸 Anonymkode: cf0af...d1c
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #13 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har slitt med angst lenge, og har vært sykemeldt over ett år. Jeg kjenner meg ikke igjen i den jeg var før. Jeg føler at jeg er kun angst. Jeg kan ikke jobbe, jeg er redd for å gå ut. Jeg er redd for å være hjemme. Angsten min gjør også at jeg nesten ikke sover. Jeg er redd folk, å handle gjør jeg ikke, jeg bestiller varelevering hjem. Og til og med da ber jeg dem om å levere varene utenfor døra og gå. D Dette er ikke meg, og jeg hater at angsten har tatt over meg og mitt liv. Jeg vil så gjerne bli bedre. Anonymkode: 18439...69a Du er ikke angst, angst er ikke farlig, selv om det føles ut som du skal dø,vog at det gjørt vondt inni deg, så er det en helt ufarlig følse. Du må ut å mestre. Ikke bare en gang, men flere ganger, så kroppen din forstår at verden er ikke farlig. Be om hjelp. Du har ventet for lenge med hjelp Anonymkode: 303d1...c90
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #14 Skrevet 11. mai 2023 Du opprettholder angsten ved å sykemelde deg, ikke gå ut og ved å bestille mat på døren. Du gjør alt du ikke skal gjøre når man har angst og du kan for det helt selv når du bevist tar valg som gjør angsten verre. Det er ikke farlig å være redd pga angst. Du dør ikke av det. Eksponeringsterapi er en eneste måten å kurere angsten på. Det er ikke å slippe unna. Så begynn å gjøre alt det motsatte av hva angsten sier, så blir du frisk på null komma niks. Anonymkode: feaf4...2a5 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #15 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du opprettholder angsten ved å sykemelde deg, ikke gå ut og ved å bestille mat på døren. Du gjør alt du ikke skal gjøre når man har angst og du kan for det helt selv når du bevist tar valg som gjør angsten verre. Det er ikke farlig å være redd pga angst. Du dør ikke av det. Eksponeringsterapi er en eneste måten å kurere angsten på. Det er ikke å slippe unna. Så begynn å gjøre alt det motsatte av hva angsten sier, så blir du frisk på null komma niks. Anonymkode: feaf4...2a5 Det er best å finne ut hva det er snakk om først. Ikke alltid eksponering er det rette. Anonymkode: cf0af...d1c 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #16 Skrevet 11. mai 2023 Uff. Jeg føler så inderlig med deg. Jeg har helseangst og har det siste halvåret hatt det helt jævlig. Jeg har blitt henvist til dps men fått avslag, har blitt henvist til avtalespesialister uten hell, da de svarer at de har for lang ventetid. Fastlegen min er på ballen, så vi gir ikke opp men, det er vanskelig å vente uten å få noen gulerøtter der fremme. Jeg kan ikke forestille meg hvor vanskelig dette må være for deg når du ikke har fastlege heller. Men, i og med at du har vært sykemeldt i et år så må du jo ha en lege å forholde deg til som skriver disse sykemeldingene? Kan ikke den legen henvise deg rundt omkring til dere får napp? Hvilken kommune bor du i, og har du sjekket om de har rask psykisk helsehjelp i den kommunen? Har du også sjekket listen over fastleger i nærheten av der du bor? Anonymkode: a988e...2d5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #17 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du opprettholder angsten ved å sykemelde deg, ikke gå ut og ved å bestille mat på døren. Du gjør alt du ikke skal gjøre når man har angst og du kan for det helt selv når du bevist tar valg som gjør angsten verre. Det er ikke farlig å være redd pga angst. Du dør ikke av det. Eksponeringsterapi er en eneste måten å kurere angsten på. Det er ikke å slippe unna. Så begynn å gjøre alt det motsatte av hva angsten sier, så blir du frisk på null komma niks. Anonymkode: feaf4...2a5 Jeg har ganske god erfaring selv med eksponeringsterapi for angst, men null komma niks? Ikke for meg. Jeg brukte faktisk noen år gradvis. Så for meg at «noe jeg har hatt i X tid kan jeg ikke forvente å bli kvitt raskt, så jeg må repetere». Stemte godt for meg. Tenkte heller aldri «nå er jeg helt frisk», men mer at det vil komme og gå i perioder. Stemte også. Anonymkode: 536b8...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #18 Skrevet 11. mai 2023 Ta kontakt led rask psykisk helsehjelp. De kan ha samtaler med deg hjemme hos deg. Bare forklar situasjonen. mitt tips er: ikke vær redd for angsten. Når du har angst kjenner du på den hele tiden. Når du ikke gir den oppmerksomhet mister den kraften. gjør små ting hver dag. Det vil gi deg mestringsfølelse som igjen hjelper på angsten. Jo mer du låser deg inne jo mer mates angsten. husk at angsten ikke er farlig, bare ubehagelig. Lær deg mest mulig om angst og hvordan angsten oppfører seg, da kunnskap hjelper. Anonymkode: 13dea...251 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #19 Skrevet 12. mai 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Du er ikke angst, angst er ikke farlig, selv om det føles ut som du skal dø,vog at det gjørt vondt inni deg, så er det en helt ufarlig følse. Du må ut å mestre. Ikke bare en gang, men flere ganger, så kroppen din forstår at verden er ikke farlig. Be om hjelp. Du har ventet for lenge med hjelp Anonymkode: 303d1...c90 Takk.Jeg vet at jeg ikke er angst. Jeg vil så gjerne bli bedre! Men jeg føler at angsten har tatt fra meg så mye ( selv om det nok ikke er sant. Angst er ikke en person som kan ta fra meg noe). Jeg er vel, mest frustrert og sint. Jeg tror også at jeg lot vente litt for lenge med å oppsøke hjelp, men man vil jo ikke være en byrde? Og det var hva jeg fryktet at jeg skulle bli. Anonymkode: 18439...69a
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #20 Skrevet 12. mai 2023 11 hours ago, isw said: Ok. Ikke bra. - Har du det sånn at angsten bare plutselig kommer kastet på deg uten noen spesiell grunn, og blir ekstremt sterk? - Har du det sånn at du opplever veldig ubehagelige tanker du prøver å bli kvitt? Ja. - Bekymrer du deg for veldig mye, omtrent alt du skal gjøre, og ser for deg scenarier hvor ting går galt? - Er du redd for å ha, eller få, en alvorlig sykdom? - Føler du deg engstelig og usikker sammen med andre mennesker? Er du redd for å dumme deg ut? - Gjenopplever du vonde eller traumatiske hendelser fra tidligere i livet? Hvem av disse kan du svare ja på? Jeg vet ikke hvordan jeg skal sitere deg inni svaret ditt. På dine spørsmål? 1: Jeg føler at den er der hele tiden. I starten var den av og til og plutselig. 2: Ja.Jeg har ett ekstremt tankekjør. 3: Egentlig ikke. Jeg er bekymret for å ha en verre psykisk lidelse, men ikke fysisk. 4: Der er nok det største problemet mitt. 5: Ja. Det er hvor mitt verste tankekjør kommer inn. Takk. Anonymkode: 18439...69a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå