Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en vennegjeng som ofte samles hjemme hos hverandre på middager, o.l. Den ene i gjengen har det veldig rotete og direkte møkkete hjemme hos seg. Gulvet er aldri støvsugd, det er tydelige matflekker på bordet og gulvet, brukte klær ligger i hauger på alle sittemøbler, for å nevne noe. Slik er det også når vedkommende har invitert på middag i god tid i forveien.

H*n har ingen barn, og er mest hjemme. Kanskje de er for vant til at det er slik? Vil gjerne hjelpe til, hvis de trenger det, men det er potensielt et veldig sårt tema å ta opp. Er dette noe man kan snakke med dem om, og hvordan?

Anonymkode: 48d1a...5fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være en blanding av at hen er vant til det, men også på grunn av psykiske helseplager. Er vedkommende deprimert kanskje?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil gjerne hjelpe til,

forsiktig nå, sånn at du ikke blir gratis hushjelp :)

Det kommer jo ann på hvor gode venner man er, men jeg kunne sagt til min venn: "Her har du ikke stressa med å vaske for besøk i alle fall" på en spøkete måte, som ville gjort personen oppmerksom på at det blir lagt merke til. 

Ellers ville jeg ikke drømt om å blande meg inn i hvordan andre har det, kanskje heller bare latt være å dra på besøk. 

Anonymkode: b01d0...004

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er en vennegjeng som ofte samles hjemme hos hverandre på middager, o.l. Den ene i gjengen har det veldig rotete og direkte møkkete hjemme hos seg. Gulvet er aldri støvsugd, det er tydelige matflekker på bordet og gulvet, brukte klær ligger i hauger på alle sittemøbler, for å nevne noe. Slik er det også når vedkommende har invitert på middag i god tid i forveien.

H*n har ingen barn, og er mest hjemme. Kanskje de er for vant til at det er slik? Vil gjerne hjelpe til, hvis de trenger det, men det er potensielt et veldig sårt tema å ta opp. Er dette noe man kan snakke med dem om, og hvordan?

Jeg ble invitert med hjem til ei for mange år siden og jeg fikk sjokk da jeg gikk inn gjennom ytterdøra. Det var en svinesti.. jeg drakk et glass rødvin men i løpet av bare 10 minutter hadde jeg 15-20 bananfluer i glasset mitt.. det var så heselig at jeg faktisk ba henne om å få rydde.. alle bananfluene skyldtes da store mengder gammelt søppel som var trykket inn i et skap, fordi ingen hadde orka å kaste det. Så jeg hjalp henne litt med å rydde, men hun trengte hjelp langt utenfor det jeg kunne ha bidratt med. Hun bodde med en romkamerat i denne boligen som samlet på løskatter inne på et rom, det skulle være et slags tilfluktsted for disse kattene, og rommet var fult av piss og avføring som sivet en stank gjennom hele huset som var ubeskrivelig.. jeg besøkte henne aldri mer, og oppdaget jo at det var masse psykiatri med denne damen..

Så du må nesten avgjøre hvor alvorlig du vil involvere deg (vennskapelig) med noen som er slik. Folk som er oppegående stort sett har det ikke sånn hjemme, og du kan ikke bli fast hushjelp der. Du kan jo forsøke å snakke med vedkommende og se hva slags reaksjon du får.. men jeg tenker at her er det noe mer bak.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at det ligger en del bak, deriblant depresjon og liknende sykdom. Og er sikker på at jeg ikke er alene om å tenke at dette er et problem, av oss i gjengen. Planen er ikke å bli noens hushjelp, men jeg vil gjerne at vedkommende skal få hjelp til å bedre situasjonen sin, uansett hvor lite involvert jeg er i den prosessen. (Er ingen psykolog, og vil helst slippe å ta den rollen for venner.)

Har flere ganger unnlatt å dra til dem, men inviterer dem til meg når vi skal møtes, alle sammen. Nå har vedkommende begynt å kommentere at jeg ikke drar dit, så føler det kanskje kan være en inngang til å ta det opp?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mistenker at det ligger en del bak, deriblant depresjon og liknende sykdom. Og er sikker på at jeg ikke er alene om å tenke at dette er et problem, av oss i gjengen. Planen er ikke å bli noens hushjelp, men jeg vil gjerne at vedkommende skal få hjelp til å bedre situasjonen sin, uansett hvor lite involvert jeg er i den prosessen. (Er ingen psykolog, og vil helst slippe å ta den rollen for venner.)

Har flere ganger unnlatt å dra til dem, men inviterer dem til meg når vi skal møtes, alle sammen. Nå har vedkommende begynt å kommentere at jeg ikke drar dit, så føler det kanskje kan være en inngang til å ta det opp?

Ts

Du kan dra en hvit løgn og si at du har støvallergi 😬

AnonymBruker
Skrevet
Full Ugle skrev (7 minutter siden):

Jeg ble invitert med hjem til ei for mange år siden og jeg fikk sjokk da jeg gikk inn gjennom ytterdøra. Det var en svinesti.. jeg drakk et glass rødvin men i løpet av bare 10 minutter hadde jeg 15-20 bananfluer i glasset mitt.. det var så heselig at jeg faktisk ba henne om å få rydde.. alle bananfluene skyldtes da store mengder gammelt søppel som var trykket inn i et skap, fordi ingen hadde orka å kaste det. Så jeg hjalp henne litt med å rydde, men hun trengte hjelp langt utenfor det jeg kunne ha bidratt med. Hun bodde med en romkamerat i denne boligen som samlet på løskatter inne på et rom, det skulle være et slags tilfluktsted for disse kattene, og rommet var fult av piss og avføring som sivet en stank gjennom hele huset som var ubeskrivelig.. jeg besøkte henne aldri mer, og oppdaget jo at det var masse psykiatri med denne damen..

Så du må nesten avgjøre hvor alvorlig du vil involvere deg (vennskapelig) med noen som er slik. Folk som er oppegående stort sett har det ikke sånn hjemme, og du kan ikke bli fast hushjelp der. Du kan jo forsøke å snakke med vedkommende og se hva slags reaksjon du får.. men jeg tenker at her er det noe mer bak.. 

Huff, det er heldigvis ikke SÅ ille, men nok til at jeg alltid prøver å flytte middagen til et annet sted, om mulig. Slik jeg ser det er det mulig for min venn å fikse situasjonen, selvfølgelig med hjelp fra helt andre hold enn venner. Vil gjerne se om jeg kan bidra med støtte før jeg eventuelt kutter dem ut.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Full Ugle skrev (Akkurat nå):

Du kan dra en hvit løgn og si at du har støvallergi 😬

Har vært inne på tanken 😅

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det nytter ikke å hjelpe noen med rydding når de ikke tar tak i årsaken til at de ikke holder det ryddig i utgangspunktet. Dvs, det gir ingen varig effekt. 

Min bror og svigerinne får huset rydda av mine foreldre innimellom. Men det hjelper ikke i lengden. Broren min er en egoistisk latsabb og svigerinnen min har ME

Anonymkode: bb5eb...c5a

AnonymBruker
Skrevet

Var besøkshjem for en gutt noen år, og fikk god kontakt med hans mor. Huset var en svinesti, så ved en anledning spurte jeg har jeg skulle hjelpe med å rydde opp. Hun ble glad for det, men boligen så like ille ut bare et par uker etterpå, og da begynte hun å be meg komme for å hjelpe stadig. 

Pass på at du ikke er for hjelpsom her, for folk som ikke klarer å holde orden nytter det ofte ikke å hjelpe. De klarer jo ofte ikke å holde det vedlike, og kan begynne å forvente at man stiller opp, istedenfor å selv skjerpe seg. For oss som liker en viss standard er det å holde bolig ok naturlig, men det er en del som ikke har slik innstilling, og da nytter det ofte ikke. Blir bare en vedvarende belastning å hjelpe. 

Anonymkode: 090f0...d7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt rot og møkk trenger ikke være depresjon..men det kan være at man bare har det litt mindre bra i perioder. Jeg har aldri vært deprimert, men hvis ting ikke går så bra i livet så gjenspeiles det tydelig hjemme.

Anonymkode: ec7e2...7d2

AnonymBruker
Skrevet

Har både familie og venner som har det slik, skorter også på egenhygiene hos noen.  Ingen av de er deprimerte, de bare bryr seg ikke om rot og skitt.   Har kommet på besøk med overfylt og skittent bad, type:  Vasken er full av skjeggstubber, doen har dritt i skåla og speilet er ikke vasket på måneder, klær utover hele badegulvet. 

Anonymkode: a3a00...7dd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde min mann bodd alene så kunne det godt vært ham! Klær oppbevares overalt! Bryr seg ikke om å rydde om han skal ha besøk. Blir sååå lei! Heldigvis har han mange gode sider 😅

Anonymkode: 45385...246

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd ganske rotete og skittent, og ja helt riktig -forferdelig lav selvfølelse, selvtillit, masse depresjon og angst.

Mange barn av narsissistiske foreldre kan ha opplevd å ha fått så lite trening i å ta vare på seg selv at de sliter i mange år i voksenlivet med dette. Uavhengig og det var rotete/skittent eller ekstremt rent/perfekt hjemme, der det er perfekt har gjerne barnet ikke kontroll på eget liv, alt blir gjort for dem for at det skal bli -perfekt!

Jeg ønsket at vennene mine så meg og hjalp meg, selv om jeg bortforklarte av skam.. Men de gjorde ikke det, de trakk seg unna. Og jeg skled enda lengre ned i troen på at jeg hadde null verdi. Endte med å havne i et forhold med en psyk person og ja, reisen etter dette går vært lang. 

Ta gjerne vare på venner, det kan snu hele den nedadgående spiralen de lever i. 

Anonymkode: a4d70...fae

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke slik forresten! Men jeg er ikke ekstrem på hverken eller, jeg liker koselig, enkelt og uten stress

Anonymkode: a4d70...fae

AnonymBruker
Skrevet

Din venn kom vel fra eit hjem der hanns  mor  ryddet etter ham, og hun  dermed din venn en bjørnetjeneste under oppveksten.  

Anonymkode: 47b21...63a

AnonymBruker
Skrevet

Noen har det bare sånn. Lå over hos en venninne en gang, fikk flekkete laken, lå sko over alt, badet var fult av leker, matrester på benken. Den familien hadde det bare sånn.

Anonymkode: e500b...e1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen har det bare sånn. Lå over hos en venninne en gang, fikk flekkete laken, lå sko over alt, badet var fult av leker, matrester på benken. Den familien hadde det bare sånn.

Anonymkode: e500b...e1f

Tenker jeg og. Det er bare sånn, aksepter det eller hold deg unna. 

Anonymkode: 83f2a...297

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...