Gå til innhold

Opplevelse under GU

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en GU (gynekologisk undersøkelse) i går, og lurer på om jeg "overreagerer"? (Ikke noen sterk reaksjon, men føler allikevel at det ikke var helt greit.).

Jeg ble hentet på venterommet av gynekologen og tatt med til undersøkelsesrommet. Rommet var delt med et forheng, der den ene siden hadde skrivebord med pc, mens stolen og utstyr og sånn var bak forhenget.

Vi satt først ved skrivebordet der vi snakket om hvorfor jeg var der og diverse informasjon knyttet til det. Så fikk jeg beskjed om å gå på avkledningsrommet/toalettet og kle av meg nedentil, for så å sette meg i stolen for undersøkelsen. Det var først da jeg så at det var en sykepleier der, "gjemt" bak forhenget. Hun hadde altså stått der og hørt på hele samtalen mellom meg og gynekologen. 

Det er her jeg lurer på om jeg overreagerer. I mitt hode er det en selvfølge at jeg som pasient blir informert om hvem som er i rommet og får med seg det som blir sagt. Det var ikke spesielt "hemmelige" eller flaue ting vi snakket om, og jeg hadde nok ikke formulert meg annerledes hadde jeg visst at hun var der. Men det kunne det jo vært? Det kunne også vært at jeg kjente sykepleieren og ikke ønsket at hun skulle vite x eller y. Er det teit av meg å reagere på dette?

Anonymkode: c2baf...476

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns du overreagerer. 

Anonymkode: 7c8b3...168

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette virker rart. Hadde reagert, ja.

Anonymkode: cb4d6...901

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at der er en sykepleier tilstede. Reglene er sånn. 
Et rettsvern både for deg og gynekologen. 
De har alle taushetsplikt. 
Sist jeg var hos min gynekolog så prata jeg og sykepleieren om ferie siden vi begge to har felles feriefavoritt, og vi har møttes før. 
Ingen problem siden alt er taushetsbelagt

Anonymkode: 86e1e...b28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er rart.  Jeg ville ikke hatt andre der en gyn.  Dette skal man bli spurt om på forhånd. 

Anonymkode: c23ab...d40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sist jeg var hos min gynekolog så prata jeg og sykepleieren om ferie siden vi begge to har felles feriefavoritt, og vi har møttes før. 

Hvilke regler er det? Aldri opplevd flere tilstede ved GU, har imidlertid av og til fått tilbudet om jeg ønsker det selv. 

Anonymkode: b0bf6...45c

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for svar. Vil bare understreke at jeg ikke har noe problem med at hun var der under undersøkelsen, det er jeg vant til at er praksis under gu, men at jeg ikke ble informert om at hun var i rommet mens jeg hadde samtalen med legen.

Edit: er ts

Endret av næmmenjøss
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det har aldri vært en sykepleier tilstede når jeg har vært hos gynekolog. Hadde reagert hvis jeg var ts. Men det kan hende sykepleieren kom mens ts var i avkledningsrommet, tror du det, ts? Jeg tror jeg hadde nevnt det til gynekologen neste gang, tror jeg hadde spurt om det er en sykepleier bak forhenget før samtalen starter, «det er greit å vite hvem som lytter», tror jeg jeg hadde sagt.

Anonymkode: e990a...a8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke regler er det? Aldri opplevd flere tilstede ved GU, har imidlertid av og til fått tilbudet om jeg ønsker det selv. 

Anonymkode: b0bf6...45c

Jeg antar at den praksisen er innført av en grunn. 
De siste årene har det iallefall vært vanlig med de gynekologene jeg har vært hos og også på sykehuset. 
Ble litt suss første gangen jeg opplevde det , men så tenkte jeg at det var ny praksis for unngå noe uønskede tilbakemeldinger i ettertid 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åpenbart ikke greit hvis noen er tilstede uten at pasienten vet om det. Merkelig om noen synes det er greit på generelt grunnlag, selv om de ikke ville brydd seg personlig. 

Anonymkode: e6a86...1ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt du reagerer, det ville jeg også gjort. 

Min gynekolog ønsker å ha sykepleier i rommet, men han informerer alltid om det. Og ved noen anledninger har jeg ikke ønsket å ha sykepleier der, og det har også vært greit.

Anonymkode: 3a90f...8b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd. På sykehuset var det sykepleier tilstede men hun gjemte seg ikke. Hos andre gyn har jeg fått tilbud om å ha sykepleier tilstede en gang, da var jeg svært nedbrutt og redd så jeg takket ja til det.

Anonymkode: 61948...606

AnonymBruker
Skrevet

Det skal være en kvinnelig person/sykepleier tilstede hvis det er en mannlig gynekolog. Slik er det isåfall hos oss. Jeg som sykepleier bruker å hilse på pasienten når de kommer inn, så de vet at jeg befinner meg bak forhenget. Det burde selvfølgelig hun ha gjort hos deg. 

Anonymkode: 2962d...2bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...