AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Det er masse videoer på youtube av folk som spiller musikk for kuer , og kuene flokker seg rundt dem, noen vil også bortpå instrumentet. Jeg visste ikke hvor vanlig det tydeligvis kan være å spille musikk for kuer. 🐮 🎷🎺🥁🪗 Anonymkode: a298b...deb 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 Det er forsket på at kuer i fjøs hvor det spilles klassisk musikk faktisk gir mer melk enn i fjøs hvor musikken ikke var på, så kuer er nok glad i musikk ja (P.S: Det er ikke forsket på rock/metal eller andre typer musikk, eller bare en radio for den saks skyld, så man vet ikke hva slags preferanser kuene faktisk har...) Anonymkode: 6a796...133
Badebuksa2.0 Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er forsket på at kuer i fjøs hvor det spilles klassisk musikk faktisk gir mer melk enn i fjøs hvor musikken ikke var på, så kuer er nok glad i musikk ja (P.S: Det er ikke forsket på rock/metal eller andre typer musikk, eller bare en radio for den saks skyld, så man vet ikke hva slags preferanser kuene faktisk har...) Anonymkode: 6a796...133 Men er det bevist at kuer produserer mer melk om de er glade? Tenk om de tror de skal dø pga lyden og prøver å gi kalven så mye næring som mulig før de selv stryker med 😅 1
Hmmmmmm Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 Jeg syns de kan ha på rolig musikk i fjøs. Tror de hadde likt det godt.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #5 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er forsket på at kuer i fjøs hvor det spilles klassisk musikk faktisk gir mer melk enn i fjøs hvor musikken ikke var på, så kuer er nok glad i musikk ja (P.S: Det er ikke forsket på rock/metal eller andre typer musikk, eller bare en radio for den saks skyld, så man vet ikke hva slags preferanser kuene faktisk har...) Anonymkode: 6a796...133 Jeg begynte å tenke på at det egentlig ikke er så rart. Budeiene for flere hundre år siden pleide jo faktisk å synge for å lokke på dem 🙂 Det er fascinerende. De fleste dyr virker likegyldige til musikk og sang. Anonymkode: a298b...deb 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #6 Skrevet 11. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 time siden): Men er det bevist at kuer produserer mer melk om de er glade? Tenk om de tror de skal dø pga lyden og prøver å gi kalven så mye næring som mulig før de selv stryker med 😅 Hahaha, det kan jo faktisk hende Men man ser jo om kuene trives eller ikke, de er roligere på fjøset, lettere å melke, og pelsen er blank og skinnende. Og de ville nok ikke produsert mer over tid, hvis de trodde de skulle dø? Da ville det vært korte topper i produksjonen, etterfulgt av lengre perioder med lavere produksjon... Anonymkode: 6a796...133
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #7 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg begynte å tenke på at det egentlig ikke er så rart. Budeiene for flere hundre år siden pleide jo faktisk å synge for å lokke på dem 🙂 Det er fascinerende. De fleste dyr virker likegyldige til musikk og sang. Anonymkode: a298b...deb Ja, Kulokk er jo brukt i evige tider. Så er jo spørsmålet om det ble laget fordi kuene likte det, eller om det er nedarvet at de skal like det fordi de forbinder/har nedarvet at kulokk betyr mat? Anonymkode: 6a796...133
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #8 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, Kulokk er jo brukt i evige tider. Så er jo spørsmålet om det ble laget fordi kuene likte det, eller om det er nedarvet at de skal like det fordi de forbinder/har nedarvet at kulokk betyr mat? Anonymkode: 6a796...133 Hm ja.. det hadde vært interessant å vite. Det ser jo ut som at de liker musikk, men sikkert ikke hva som helst. Anonymkode: a298b...deb
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #9 Skrevet 11. mai 2023 Ja, spesielt hvis det er favorittsangen Kua mi, jeg takker deg. Anonymkode: e1a9c...47a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #10 Skrevet 11. mai 2023 Vet ikke med kyr, men jeg var på en hjortegård en gang, og hørte på Red hot chili peppers. Da kom de løpende😆 Anonymkode: 8dcd1...aed
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #11 Skrevet 11. mai 2023 Se på disse to ♥️ Anonymkode: a298b...deb 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #12 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg begynte å tenke på at det egentlig ikke er så rart. Budeiene for flere hundre år siden pleide jo faktisk å synge for å lokke på dem 🙂 Det er fascinerende. De fleste dyr virker likegyldige til musikk og sang. Anonymkode: a298b...deb Det er mange dyrearter som viser interesse for musikk. Papegøyer, elefanter, delfiner etc. Anonymkode: e572f...96c
Myrmica Skrevet 12. mai 2023 #13 Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja, Kulokk er jo brukt i evige tider. Så er jo spørsmålet om det ble laget fordi kuene likte det, eller om det er nedarvet at de skal like det fordi de forbinder/har nedarvet at kulokk betyr mat? Anonymkode: 6a796...133 Ingen av delene 😅 Kulokken ble brukt fordi den bærer langt og kan høres i hele fjellheimen. Kuene kommer løpende fordi det er tillært fra de er små at det skjer noe godt når budeia roper. Enten at de får noe godt å spise, eller at de melkes (noe som er godt for ei ku med fullt jur!). Vi pleier for øvrig å snakke med kuene, og ha på musikk når vi melker. Usikker på om kuene liker det, men vi folka gjør det, og det er rolig og fin stemning i fjøset. Kuer er vare for stemning, humør og kroppsspråk. Ei glad budeie som synger og traller og koser seg på jobb, vil få kuene til å slappe av, og de slipper ned mer melk. Er man stresset og skal ha melkinga fort unna, så merker kuene det godt... Så at de blir rolige av musikk tror jeg nok, men da er det totalpakke med rolige og glade mennesker i tillegg, ikke bare musikken. 1
Gjest Refreng Skrevet 12. mai 2023 #14 Skrevet 12. mai 2023 (endret) Pattedyr har reaksjoner og følelser til ulike lyder. Det er en del av det som hjelper dem skille farer fra trygghet. Noen lyder vil derfor virke beroligende, mens andre vil virke faretruende. Plustelige skarpe lyder er ubehagelige, rauting fra andre i flokken kan være beroligende (alt etter typen). Ulike lyder kan vekke ulike følelser. Rauting fra kumor til kalv kan være behagelig for kalven. Irriterte lyder fra en sint okse kan vekke ubehag. I den kontekst vil det gi mening at dersom man setter sammen visse lyder, så kan disse være behagelige å høre på for pattedyr. De vekker en lang rekke behagelige følelser. Hjernen gjør lydene til følelser automatisk og raskt. Og dersom man setter sammen visse lyder på en viss måte, får man musikk Sånn sett kan jeg se for meg at de fleste pattedyr kan ha anlegg for å like visse typer musikk. Endret 12. mai 2023 av Refreng
kvinneguide Skrevet 14. mai 2023 #15 Skrevet 14. mai 2023 Ser ut til at de likte korpsmusikken på Bygdøy i dag🤩https://www.nrk.no/video/fe62a698-a370-4fdd-8ec2-103feb60da54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå