AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Hei, jeg er under utredning og fikk vite i dag at jeg får satt diagnosen adhd. Jeg er 32 og har hatt store vansker hele mitt voksne liv. Jeg har ofte ikke rukket å betalt regninger i tide, jeg har brukt penger tankesløst, og ofte ikke hatt råd til regningene som kommer. Jeg har mange tidligere opplevd å bli kasta ut av leieboliger og fått strømmen stengt. Jeg lurer på om flere voksne med adhd opplever dette? Min behandler sier dette ikke er unikt, men jeg kjenner mange med adhd som ikke har slitt med samme som meg, og jeg tror ikke dette er så vanlig som behandler sier.. Jeg er sliten og lei og håper alt ordner seg snart. Jeg har aldri ment at det skulle gå slik og jeg skammer meg noe innmari.. Anonymkode: aefdc...42b 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 Jeg fikk ikke livet på plass før ca rundt din alder. Har sterk ADD. Ang økonomi: ha autotrekk samme dag pengene kommer. Samme dag du får penger storhandler du mat og toa-papir, såpe og alt mulig. Ha et lite lager av alt som kan lagres. Også ser du an hva du har igjen og prøv å lage planer for hvordan disponere pengene dine utover måneden. Legg inn varsel på mobil. Øv og øv og øv. Tok meg flere år å få stålkontroll på økonomi. Ikke gi opp om du driver deg ut her og der. Lær av det og prøv igjen. Anonymkode: 4eafa...cce 2 1
Andro Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 Mange med ADHD opplever dette. Det er nok ikke ADHD-en alene som har skylda, men vi har ulikt med oss i bagasjen. Jeg har f.eks. vokst opp med veldig faste rutiner på alt, og jeg gjør alt på samme måte fortsatt - i samme rekkefølge. Derfor har jeg heller ikke noen vansker med å betale regninger, spise riktig eller komme tidsnok til avtaler, selv om jeg har ADHD. Den som har vansker med å gjennomføre det man har planlagt å gjøre må ha rutiner der man ikke egentlig tar valg, men bare handler automatisk. Jeg håper at du får bli med på en mestringsgruppe i regi av din lokale psykiatritjeneste. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 Ingen av de tingene du nevner er unormalt ved en adhd-diagnose. Anbefaler deg å joine adhd-forum på reddit, der kan du lese mye om hva folk siter med. Manger med adhd sliter veldig med eksekverende funksjoner. Som da går ut over evnen til å klare å huske å betale regninger i tide. Dårlig impulskontroll er også veldig vanlig, og ja, uvettig pengebruk er ofte en konsekvens. Anonymkode: 1efde...944
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #5 Skrevet 11. mai 2023 Jeg er voksen med ADHD, jeg sliter også med å betale regninger. Ikke fordi jeg ikke har penger men fordi jeg glemmer å gjøre det. Husleie og strømregning er heldigvis på autotrekk (veldig god løsning) men andre mer uforutsette regninger kan gå til inkasso. Det følles jo som et veldig flaut problem og ha (hvem greier ikke betale noen regninger liksom), så jeg snaker ikke så mye om det. Er gått mulig jeg er en av de du kjenner med ADHD som du tenker ikke sliter med dette… Bra du har fått diagnose, det blir lettere å akseptere seg selv når man forstår hvorfor man sliter med det som er vanskelig. Si ja til så mye kursing du kan få! ADHD Norge er også en bra organisasjon. Anonymkode: 860d5...201 1
Kalevala Skrevet 11. mai 2023 #6 Skrevet 11. mai 2023 Så fint at du spør her, og at du får så gode svar. Støtter anbefalingen om ADHD-Norge. Der treffer du andre i samme situasjon. https://www.adhdnorge.no/ Herfra blir det bare bedre! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #7 Skrevet 11. mai 2023 Har ca 600.000 i impulskjøpsgjeld, og fikk ADHD-diagnosen for 3 uker siden. Er 42. Tenker mye på hvor mye bedre økonomi (og liv generelt) jeg ville hatt om dette ble tatt tak i for ca 30 år siden 🥲 Anonymkode: 8ccb2...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #8 Skrevet 11. mai 2023 Eksen min fikk diagnosen etter at vi gikk fra hverandre. Men han hadde også ødelagt økonomi før jeg kom inn i bilde. Han er spontan og etterpå klok. Klarer ikke å betale en drit. Kjøper alt han ønsker seg da. Spent på hvor lang tid det tar før han har ødelagt for seg selv på nytt. Anonymkode: e30b6...013
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #9 Skrevet 11. mai 2023 Har en voksen kompis med ADHD , ikke fått diagnose men begge sønnene har det. Far nekter han har det og nekter å bli testet, men det er rimelig åpenbart. Han er håndverker og drivende dyktig, jobber mye , tjener bra men er ekstremt impulsiv. Samtid som han har gjennomføringsevne. Prosjekter blir fullført. Hatten av for mor i familien. Hun har stålkontroll. Vi snakker om ukeplaner på tavle på kjøkkenet slik at ingen skal glemme. Hun har kontroll på økonomien, jubileer, bursdager, regninger og holder fortet.. Hun kjører et rimelig thight skjema for sine 3 gutter. Han er heldig som har henne, men hun innså nok ganske tidlig at hun måtte han kontrollen. Anonymkode: e2674...7e2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #10 Skrevet 11. mai 2023 Jeg har ADHD og jeg fikk diagnosen nå nettopp. Har alltid vært ekstremt mye rot i hodet mitt, og har hatt problemer med å huske ting og organisere livet, men ettersom jeg også alltid har vært "flink pike" så har alt gått "greit". Jeg har jobbet vanvittig hardt med å ta utdannelse, finne meg en jobb, holde styr på økonomien (mye impulskjøp og brannslukking), og rett og slett holde styr på livet mitt generelt. Men da jeg fikk barn raknet alt, og all den energien jeg har brukt på å holde alt på plass ble brukt på barn og etter noen år måtte jeg bare innse at jeg var utbrent. Jeg klarer ikke "holde fasaden" og samtidig ta vare på et barn, med de ressursene jeg har på grunn av diagnosen. Var som et korthus som bare ramlet sammen. Har fått medisin nå og er helt i starten av utprøving, så håper sånn jeg skal klare å leve et normalt liv der jeg ikke sliter meg helt ut av ting andre ser på som en selvfølge å få til. Eksen min har også ADHD og fikk det i voksen alder, og han har vært mer som deg. Mye forbruksgjeld, hadde store problemer med å klare fagbrev, og er veldig impulsiv og tar dårlige avgjørelser uten å tenke seg om. Men han har klart å ordne opp i økonomien (ikke gjeld mer, men sliter med å spare) og jobber og har det bedre nå tror jeg. Håper det løser seg for deg, det er ikke for sent ❤️ Anonymkode: 337f5...b72 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #11 Skrevet 11. mai 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ADHD og jeg fikk diagnosen nå nettopp. Har alltid vært ekstremt mye rot i hodet mitt, og har hatt problemer med å huske ting og organisere livet, men ettersom jeg også alltid har vært "flink pike" så har alt gått "greit". Jeg har jobbet vanvittig hardt med å ta utdannelse, finne meg en jobb, holde styr på økonomien (mye impulskjøp og brannslukking), og rett og slett holde styr på livet mitt generelt. Men da jeg fikk barn raknet alt, og all den energien jeg har brukt på å holde alt på plass ble brukt på barn og etter noen år måtte jeg bare innse at jeg var utbrent. Jeg klarer ikke "holde fasaden" og samtidig ta vare på et barn, med de ressursene jeg har på grunn av diagnosen. Var som et korthus som bare ramlet sammen. Har fått medisin nå og er helt i starten av utprøving, så håper sånn jeg skal klare å leve et normalt liv der jeg ikke sliter meg helt ut av ting andre ser på som en selvfølge å få til. Eksen min har også ADHD og fikk det i voksen alder, og han har vært mer som deg. Mye forbruksgjeld, hadde store problemer med å klare fagbrev, og er veldig impulsiv og tar dårlige avgjørelser uten å tenke seg om. Men han har klart å ordne opp i økonomien (ikke gjeld mer, men sliter med å spare) og jobber og har det bedre nå tror jeg. Håper det løser seg for deg, det er ikke for sent ❤️ Anonymkode: 337f5...b72 Dette kunne jeg skrevet! Føler med deg. Alt rekna her også etter barn. Bor i et rotehus. Tror ikke folk som ikke har problemer med eksekutiv fungering kan skjønne hvor hemmende det er. Anonymkode: 4eafa...cce
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #12 Skrevet 11. mai 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Har ca 600.000 i impulskjøpsgjeld, og fikk ADHD-diagnosen for 3 uker siden. Er 42. Tenker mye på hvor mye bedre økonomi (og liv generelt) jeg ville hatt om dette ble tatt tak i for ca 30 år siden 🥲 Anonymkode: 8ccb2...6bb Hvordan får du løst dette? Jeg har også gjeld pågrunn av impulskjøp og netthandel og bøttevis av ubetalte regninger.. Kan man få gjeldsordning på det? Anonymkode: aefdc...42b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå