Gå til innhold

Alenemor med dårlig økonomi-hvilke ordninger finnes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen i min situasjon som har oversikt over hvilken hjelp jeg kan få?

Jeg er i ferd med å bli alene og har relativt lav inntekt (rundt 400.000). Det er ikke mulig å øke denne slik situasjonen min er nå. Eksen min har over dobbelt så høy inntekt.

Fordelingen er ikke bestemt ennå, men vi har sett for oss 50/50. Mulig det ikke blir helt sånn i praksis, men mer fleksibelt etter hvordan vi jobber.

Jeg klarer ikke se for meg hvordan jeg skal kunne forsørge meg og barna mine. Har noen peiling på hvilke muligheter jeg har? Utløser min situasjon noen støtteordninger? Jeg vil jo selvsagt klare meg selv, og ønsker ikke å utnytte systemet. Men jeg vil også gjerne ha det jeg har rett på hvis det finnes hjelp. Akkurat nå føles dette helt umulig, og jeg er redd jeg må gi fra meg omsorgen siden jeg ikke får kjøpt stor nok bolig en gang. 

Jeg ber om å ikke få masse svar om at jeg burde ha sikret meg bedre økonomisk før, spart opp, fått meg en bedre jobb osv. Nå er det som det er, og jeg får ikke endret det. 

Anonymkode: dce48...36f

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei,

Trist å høre om samlivsbrudd

Det er litt lite informasjon her til å gi deg et kvalifisert svar. Hvordan blir dine bo-utgifter? Egenkapital du får ved salg av evt bolig? Gjeld? 

Endret av isw
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette spørs på hvor gamle barna er. Hvis de er under 8 år burde du sørge for å få minst 60 % samvær så du kan få overgangsstønad. 

Men det meste avhenger egentlig av offisiell barnefordeling. Har du barna mest får du 3600 i barnetrygd feks.

Uavhengig av om dere har 50/50 vil barnefar måtte betale barnebidrag om han tjener mye mer enn deg.

Anonymkode: b07d7...fd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen i min situasjon som har oversikt over hvilken hjelp jeg kan få?

Jeg er i ferd med å bli alene og har relativt lav inntekt (rundt 400.000). Det er ikke mulig å øke denne slik situasjonen min er nå. Eksen min har over dobbelt så høy inntekt.

Fordelingen er ikke bestemt ennå, men vi har sett for oss 50/50. Mulig det ikke blir helt sånn i praksis, men mer fleksibelt etter hvordan vi jobber.

Jeg klarer ikke se for meg hvordan jeg skal kunne forsørge meg og barna mine. Har noen peiling på hvilke muligheter jeg har? Utløser min situasjon noen støtteordninger? Jeg vil jo selvsagt klare meg selv, og ønsker ikke å utnytte systemet. Men jeg vil også gjerne ha det jeg har rett på hvis det finnes hjelp. Akkurat nå føles dette helt umulig, og jeg er redd jeg må gi fra meg omsorgen siden jeg ikke får kjøpt stor nok bolig en gang. 

Jeg ber om å ikke få masse svar om at jeg burde ha sikret meg bedre økonomisk før, spart opp, fått meg en bedre jobb osv. Nå er det som det er, og jeg får ikke endret det. 

Ingenting,egentlig.

Du tjener for mye for de fleste ordninger og ved 50/50 samvær får man heller ikke barnebidrag.

Du får beholde halvparten av barnetrygden du får nå,da får har rett på resten.

Anonymkode: 14733...b6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette spørs på hvor gamle barna er. Hvis de er under 8 år burde du sørge for å få minst 60 % samvær så du kan få overgangsstønad. 

Men det meste avhenger egentlig av offisiell barnefordeling. Har du barna mest får du 3600 i barnetrygd feks.

Uavhengig av om dere har 50/50 vil barnefar måtte betale barnebidrag om han tjener mye mer enn deg.

Man får ikke OS hvis man jobber,noe det virker som om hun gjør.

OS er ment som en midlertidig løsning inntil man er utdannet eller får en jobb,ikke som bi inntekt fordi man tjener dårlig.

• Liker 4
Skrevet

Det er mye informasjon her som ikke kommer så godt frem. Først vil jeg bare si at du ikke skal si i fra noe omsorg for barn grunnet økonomi. Det er ikke en grunn til å ikke ha omsorg for barna sine ❤️ dere kan for eksempel dele soverom kanskje for en begrenset periode?

Første jeg tenker på er overgangsstønad. Da må du ha minst 60% av omsorgen alene, og barna må være under 8 år. 

Du kan vel også få utvidet barnetrygd og potensielt barnebidrag avhengig av hvor mye av omsorgen du har av barna. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bli ringevikar i helsevesenet. Der kan du ta vakter når eksen har barna.

Anonymkode: 4d7b9...d9d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

OS er ment som en midlertidig løsning inntil man er utdannet eller får en jobb,ikke som bi inntekt fordi man tjener dårlig.

Det virker som TS er i en lavtlønnet stilling potensielt fordi hun ikke har tatt utdanning. Da er hun jo i målgruppen for overgangsstønad. Vi sitter ikke med all info om TS og må svare basert på hva vi tenker kan være aktuelt her.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingenting,egentlig.

Du tjener for mye for de fleste ordninger og ved 50/50 samvær får man heller ikke barnebidrag.

Slutt med den feilinformeringen da.

Den som tjener mest betaler barnebidrag til den som tjener minst selv om man har 50 / 5o fordeling.

Anonymkode: d0173...c3b

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt er litt uklart ennå med tanke på boutgifter, da vi ikke har solgt ennå. Jeg kan ikke regne med å få veldig mye ut av det. Kan komme meg inn på boligmarkedet da jeg har nok egenkapital, men det er i så fall snakk om en liten leilighet. Å dele ett soverom (3 barn i alder 3-10) ser jeg ikke på som en løsning på sikt. Å flytte til et annet sted der en får mer for pengene vil jo føre til at jeg må si fra meg daglig omsorg og bli samværsforelder.

Jeg forstår ikke dette med overgangsstønad. Er det inntekten min som utløser rett på det? Eller har overgangen fra god økonomi til vesentlig dårligere noe å si? 

AnonymBruker
Skrevet

Da må du kanskje leie en periode. Du må ihvertfall ikke si fra deg omsorgen for barna. 

Anonymkode: 7394b...c9b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jo, det får man... Man må faktisk være i minst 60 % (eller var det 50 %?) eller være aktiv arbeidssøker for å få det. Med inntekt på 400.000 kr. får man 7992 kr. i OS.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da må du kanskje leie en periode. Du må ihvertfall ikke si fra deg omsorgen for barna. 

Anonymkode: 7394b...c9b

Ja, jeg må nok det. Men leieprisene er også skyhøye for boliger med plass til 4... 

AnonymBruker
Skrevet

Vil jeg ha noe valg da, i omsorgsfordelingen? Hvis far har plass til dem og ikke jeg? Kan jeg kreve at de skal bo med ett soverom?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ingenting,egentlig.

Tull at en ikke får barnebidrag ved 50/50, om den ene parten tjener vesentlig mer enn den andre så kan den mptte betale bidrag

Dersom partene har delt bosted med 50/50 ordning vil i utgangspunktet kostnadene være tilsvarende like, og det betales derfor ikke barnebidrag. Dersom det foreligger store økonomiske forskjeller mellom foreldrene, kan det likevel være aktuelt med barnebidrag.

Anonymkode: bec12...fdd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjøper leier en bolig med 2 soverom, så kan du sove på stuen, og 2 av barna deler rom og et barn får rom alene. 

Du kan ha krav på bidrag fra far, står barna registrert på din adresse, så får du mer i barnetrygd. Og sjekk om du har krav på overgangsstønad. Kan og noen steder få redusert betaling i barnehage og SFO.

Anonymkode: 23334...2bd

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg klarer ikke se for meg hvordan jeg skal kunne forsørge meg og barna mine.

Dette er et godt poeng TS. Alt annet er bare pynt.

En inntekt faller bort og det betyr ofte at en må nedgradere levestandarden sin. Det blir en veldig tøff tid uten tvil.

Har du prøvd å sette opp et budsjett?

Hva er de største kostnadspunktene du har? Er det bolig? Er det mat? Hvor går pengene liksom? 

Når du vet hvor de pengene går, så må du se på disse punktene og redusere de. Og ja det kommer til å bli kjempe vondt! 

Vekk med bilen, mindre bolig med dårlig kollektiv til byen, mindre kultur og fritid, stram matbudsjett, ingen netflix osv.

Støtteordninger finnes og de må en gjerne bruke. De andre har allerede påpekt en del.

Men ...

Du bør ha kontrollen selv. Støtteordningene bør være en bonus for å få et mer verdig liv og ikke noe du må ha i siste konsekvens. 

Lykke til.

Schmuhu

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

La mannen ha daglig omsorg og du har 50% samvær.  Da får han alle utgiftene med barna og du slipper å betale bidrag pga lavere inntekt.  

Anonymkode: ab46e...37a

AnonymBruker
Skrevet

Leste nylig at hvis man har 4-5 barn så utløser det million trygd, så burde være muligheter

Anonymkode: ad293...7e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...