AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 En i nær familie MÅ ha en personlighetsforstyrrelse. Jeg vet at man ikke skal diagnostisere andre, men jeg kan ikke skjønne noe annet. Det er også flere som har sagt dette uavhengig av hverandre (bl.a. hennes sønn som er lege, som sa til meg nylig at han lurte på det). Symptomene er: Veldig svart/hvitt tenkning av andre mennesker, hvor hun idealiserer noen få. Og andre er forferdelige. Snakker VELDIG mye stygt om alle kolleger, familiemedlemmer osv Mener at noen har en "konspirasjon" mot henne, helt konkret mener hun at svigerdatteren prøver å ta fra henne sønnen, at svigerdatteren har dårlige intensjoner og hun snakker stygt til og om svigerdatteren. Hun driver med massive mengder selvskryt, om hvor mye hun har hjulpet pasientet på jobb ("han hadde bare ligget inne på rommet om ikke jeg hadde vært på jobb i dag") og veeeldig mye om hvor unik og fantastisk hun er i jobbsammenheng. Hun ønsker veldig gjerne å bli sett som en selvoppofrende hjelper, og har satt hele livet til side for å stille opp for barn og barnebarn absolutt når som helst. Hun bruker også å bemerke dette veldig ofte. "Jeg må jo jobbe ekstra slik at jeg kan hjelpe dem økonomisk," osv. Det er ekstremt viktig for henne å bli oppfattet som hjelpsom (men hun ER også hjelpsom). Ustabile forhold og vennskap. Har veldig mange nye venner, klarer ikke være alene, mange kjærester på rad osv. Når hun har vært sammen med en mann i kort tid, begynner hun å snakke veldig mye stygt om ham, hvor håpløs han er osv. Klarer eller ønsker ikke å gjøre noe selv, og ber alltid kjæresten stille opp for alt mulig, f.eks. hente og kjøre barnebarn, vaske bilen hennes, hente ting osv. Ekstremt skråsikker på ting, og ikke åpen for at hennes oppfatning ikke er den riktige. Ekstremt var på kritikk og null selvinnsikt. Hun kan si "jeg snakker aldri stygt om noen andre, de som gjør det er forferdelige folk". Og så snakker hun stygt om andre folk 90% av tiden... Har sagt til barna sine flere ganger at hun tror de ikke er glad i henne, og f.eks. "jeg vet du er mye mer glad i faren din enn meg" (da datteren hennes var 12 år), eller "barna mine har alltid foretrukket vennene sine foran meg" (da datteren var 20 år). Har også sagt at hun har tenkt på selvmord fordi barna hennes ikke er glad i henne. Det er også mye mer enn dette... Tenker jo det kunne være noe narsissistisk, men samtidig så er hun utrolig selvoppofrende og nesten selvutslettende for å stille opp for barn og barnebarn.. Er det noen som har peiling som kan spekulere i hvilken diagnose dette kan være? Hun har selvsagt hatt en vanskelig oppvekst osv. Men jeg tror hun lyver en del, så jeg vet ikke hva som stemmer. Anonymkode: a3c68...438
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 Bra du sier at man ikke skal fjerndiagnostisere folk, men det er unektelig noe fascinerende med mennesker med så lite selvinnsikt. Har hun søsken? Hun ligner veldig på ei tante jeg hadde… der var de mange, og hun var sjefen. Det høres ut som hun der er veldig prega av sort/hvitt-tenkning. Det er assosiert med borderline/emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. (uten at jeg har noe grunnlag for å si det annet enn det du beskriver). Anonymkode: 3f6f8...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 Det er noe som heter benevolent narcissism. Du kan evt lese litt om det og se om det er gjenkjennelig. Så har du skrekkdiagnosen borderline. Noe av det du skriver kan kanskje minne om det. Ledig slitsomt for både den det gjelder og nærmeste. Men vet ikke om det å være stabilt hjelpsom passer med den. Der vil det svinge voldsomt. Anonymkode: 5ce73...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 Kan være blandingsdiagnoser. Borderline ligner litt. Spesielt d med idealisering eller devaluering.. Anonymkode: 3a871...06c 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #5 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er noe som heter benevolent narcissism. Du kan evt lese litt om det og se om det er gjenkjennelig. Så har du skrekkdiagnosen borderline. Noe av det du skriver kan kanskje minne om det. Ledig slitsomt for både den det gjelder og nærmeste. Men vet ikke om det å være stabilt hjelpsom passer med den. Der vil det svinge voldsomt. Anonymkode: 5ce73...7d2 Men er hun stabilt hjelpsom? Ts skriver det, men skriver samtidig at kvinnen ikke klarer/vil gjøre ting selv og kommanderer kjæresten rundt for å gjøre praktiske ting? Anonymkode: 3f6f8...1c2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #6 Skrevet 11. mai 2023 Sterkt umoden personlighet. Blandings-pf. Anonymkode: 5e1dc...1fc
K.B. Skrevet 11. mai 2023 #7 Skrevet 11. mai 2023 Tror du skal være forsiktig med å diagnostisere noen sånn for shits and giggles. Men vedkommende har definitivt problemer, hvis det du sier stemmer.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #8 Skrevet 11. mai 2023 Jeg diagnoserer henne med "overklassesyndrom". Denne typen mennesker har ikke bakkekontakt og ikke tørr å forklare dem det. Anonymkode: 87046...78c
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #9 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg diagnoserer henne med "overklassesyndrom". Denne typen mennesker har ikke bakkekontakt og ikke tørr å forklare dem det. Anonymkode: 87046...78c Ingen tørr å forklare dem det! Mente jeg. Men prøv gjerne på en grei måte Anonymkode: 87046...78c 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #10 Skrevet 11. mai 2023 Borderline aka "bunny boiler". Anonymkode: 3a512...2b6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #11 Skrevet 11. mai 2023 Bortsett fra selvmordsgreiene, er ikke mange litt voksne damer sånn da? Mange ser jo på seg selv som sååå empatiske, og da har de liksom lov til å snakke stygt om andre, for alt det fine de gjør veier opp. Og hvis hun senser at andre (til og med sin egen sønn) ikke liker henne så godt, må hun skryte enda mer over hvor bra hun faktisk er. Så sier hun at ingen er glad i henne, for å få svar om at "joda, det er de". Også ber hun om hjelp til trivielle ting for å teste at hun fortsatt har noen som er der for henne. Anonymkode: 277a4...111 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå