AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Hvordan ville dere løset problemet? Om en partner gjorde lite og ikke mye ansvar? Dvs, rundt alt. Anonymkode: 65c19...b4f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 Løsningen er at begge må ta sin del av ansvaret, men hvem som gjør hva kan man forhandle på. Jeg lager f.eks. aldri mat men er flink på å rydde og gjøre det koselig hjemme. Anonymkode: 36ad5...e9b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 Ville løst det ved å ikke fortsette forholdet. Gidder ikke sånt. Anonymkode: ca83d...b96 2 1
solsolsol Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 For det første skjære ned til det som faktisk MÅ gjøres. Om den ene synes huset må vaskes hver dag og den andre synes en gang i måneden må man nesten finne en middelvei som begge kan leve med, også kan evt den som har ekstremt rengjøringsbehov ta resten selv. Og så se på om den ene har en eller annen grunn til å gjøre mindre (helse, krevende periode på jobb, overvekt av ansvar med barn el). Om det allikevel ikke hadde løst seg ville jeg foreslått at den andre kunne bruke av sine "lommepenger" til å ansette hushjelp. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #5 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Løsningen er at begge må ta sin del av ansvaret, men hvem som gjør hva kan man forhandle på. Jeg lager f.eks. aldri mat men er flink på å rydde og gjøre det koselig hjemme. Anonymkode: 36ad5...e9b Ok. Men rydder du og gjør det koselig hver dag? Min partner lager sjeldent mat, vasker så og si aldri, setter nesten aldri på en maskin med klær. Tar litt mer del i barna, men fortsatt en stor del mindre enn hva jeg gjør. Det ble mye verre etter at barna kom, hadde jeg visst at det ville bli slik så hadde jeg gått. Det går ut over helsa mi. Der jeg har kommet frem til er det at det handler om respekt, om å ta vare på partneren sin. Om den ene lar den andre bære mesteparten av byrden så vil jeg påstå det at vedkommende ikke er egnet for en. Elsker man noen så vil en ta vare på den en elsker, påse at en ikke misbruker de ressursene den personen har slik at en vil få lengst mulig tid sammen. Anonymkode: f1504...3cf
solsolsol Skrevet 11. mai 2023 #6 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok. Men rydder du og gjør det koselig hver dag? Min partner lager sjeldent mat, vasker så og si aldri, setter nesten aldri på en maskin med klær. Tar litt mer del i barna, men fortsatt en stor del mindre enn hva jeg gjør. Det ble mye verre etter at barna kom, hadde jeg visst at det ville bli slik så hadde jeg gått. Det går ut over helsa mi. Der jeg har kommet frem til er det at det handler om respekt, om å ta vare på partneren sin. Om den ene lar den andre bære mesteparten av byrden så vil jeg påstå det at vedkommende ikke er egnet for en. Elsker man noen så vil en ta vare på den en elsker, påse at en ikke misbruker de ressursene den personen har slik at en vil få lengst mulig tid sammen. Anonymkode: f1504...3cf Og forresten, snakk om det! Min har vært vant til at jeg gjør det meste inne, og han det meste ute, der utejobben har vært mye mer tidkrevende, og litt mindre slitsom, så det har gått opp i opp. I år satt vi bort utejobben, og jeg tror rett og slett ikke han tenkte på at han da burde begynne å gjøre noe inne i stedet 🤪 Etter at vi snakket om det, helt konkret hva vi begge synes er minst kjipt å gjøre av husarbeid og hvem som burde ha ansvar for hva gikk det mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #7 Skrevet 11. mai 2023 Prøver å få til en dialog, hvor man setter seg ned og blig enige om hva man synes MÅ gjøres, og så fordeler man oppgavene. Man trenger ikke fordele alle oppgavene likt, som i at begge skal lage middag eller ta klesvasken like mange ganger i uken. Man kan helt fint si at den ene lager middag hver eneste dag, og den andre tar all klesvask, om man nå vil. Jeg hater å vaske badet, mens mannen synes det er en at de mest ok husarbeidsoppgavene. Han hater derimot klesvask, mens jeg synes det er litt meditativt å brette og legge på plass klær. Så hos oss er det alltid han som vasker bad, og jeg som tar klesvask. Men om mannen nekter gå i dialog, eller ikke følger opp det dere er enige om, er det vanskelig. Da ville jeg sagt at nå kommer jeg til å ansette vaskehjelp, og de pengene går fra felleskassen. Nå bestiller jeg matvarer fra oda i stedet for å handle. Etc. Og latt være å gjøre ting, og latt det hope seg opp. Søsteren min dumper mannens klær i sengen hans, så får han håndtere dem selv. o.l. Anonymkode: fbef3...6af
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #8 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøver å få til en dialog, hvor man setter seg ned og blig enige om hva man synes MÅ gjøres, og så fordeler man oppgavene. Man trenger ikke fordele alle oppgavene likt, som i at begge skal lage middag eller ta klesvasken like mange ganger i uken. Man kan helt fint si at den ene lager middag hver eneste dag, og den andre tar all klesvask, om man nå vil. Jeg hater å vaske badet, mens mannen synes det er en at de mest ok husarbeidsoppgavene. Han hater derimot klesvask, mens jeg synes det er litt meditativt å brette og legge på plass klær. Så hos oss er det alltid han som vasker bad, og jeg som tar klesvask. Men om mannen nekter gå i dialog, eller ikke følger opp det dere er enige om, er det vanskelig. Da ville jeg sagt at nå kommer jeg til å ansette vaskehjelp, og de pengene går fra felleskassen. Nå bestiller jeg matvarer fra oda i stedet for å handle. Etc. Og latt være å gjøre ting, og latt det hope seg opp. Søsteren min dumper mannens klær i sengen hans, så får han håndtere dem selv. o.l. Anonymkode: fbef3...6af Jeg synes det blir urimelig å ansette vaskehjelp med penger fra felleskassen. Hvis mannen ikke ønsker å bidra i det hele tatt, får han selge noe HAN eier, eventuelt ta en ekstrajobb, for å finansiere dette. TS skal da ikke måtte være med på å betale for å kjøpe mannen fri fra husarbeid. Vi er i 2023. Anonymkode: 09e91...c2b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå