Gå til innhold

Barn på 11 år som føler seg rar i kroppen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har en gutt på 11 år.

Han har litt av og på sagt at han føler seg rar i kroppen. Forsøker å få han til å beskrive det med andre ord, men det er litt vanskelig å tolke.

Når jeg spør om det føles ut som slitenhet, kvalme, trøtt, varm osv så føler han alt dette.

Vi var hos legen for en uke siden for å ta blodprøver i forbindelse med allergimistanke, men de var negative.

Han sliter en del med magen og magesmerter, mistenker det er nervøs mage da det ofte kommer før skole eller andre ting vi skal gjøre.

Har fått med utstyr for å ta avføringsprøve bare for å få sjekket dette også.

Noen som har lignende erfaringer med barn? 

Bør vi dra til legen eller skal vi vente og se det an?

Anonymkode: 73ec8...fbe

Videoannonse
Annonse
Gjest Refreng
Skrevet

Hvike situasjoner sier han det? Kanskje du kan se noen mønstre i når det skjer? Er det etter han har spist? Når han skal på skole? På kveld når dere er hjemme og slapper av?

Kan han peke på hvor i kroppen han føler det?

AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (3 minutter siden):

Hvike situasjoner sier han det? Kanskje du kan se noen mønstre i når det skjer? Er det etter han har spist? Når han skal på skole? På kveld når dere er hjemme og slapper av?

Kan han peke på hvor i kroppen han føler det?

Takk for svar😊

Nei han kan ikke peke på hvor i kroppen han føler det, det er liksom i hele kroppen..

Ofte når han er sliten på kvelden, noen ganger før han skal på skolen.  Er nok oftest når han er trøtt eller sliten.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det kommer før han skal noe så høres deg ut som angst. Det kan gi er rar følelse i kroppen. 

Anonymkode: 1e4b6...342

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis det kommer før han skal noe så høres deg ut som angst. Det kan gi er rar følelse i kroppen. 

Anonymkode: 1e4b6...342

Ja det kan være det.

Er det fastlegen i første omgang som hjelper oss her? Desverre er fastlegen sykemeldt, så vi har fått en vikar som jeg ikke fikk et godt inntrykk av.

Jeg har forsikring gjennom Storebrand på han som gir legetime på Eyr, kan dette brukes til slike tilfeller for å evt få henvisning videre?🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angst eller diabetes.

Anonymkode: b5055...4ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han tatt covid-vaksine?

Anonymkode: 9cf4c...25e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg ville reist til lege igjen og tatt fler blodprøver. Det kan jo godt hende de sist kun testet etter allergi. Her ville jeg best om alt av elektrolytter, leververdier og alt av hematologiske verdier. 

Mens du venter på legetimen anbefaler jeg å skrive ned dato, klokkeslett og hva dere dreiv med når barnet uttaler dette neste gang. 

Forsøk også å spørre om barnet selv kam beskrive:

når/hvordan det startet?

hvor lenge har det vart?

Hvordan det kjennes ut? Led barnet litt ved å spørre om det er vondt, stråler, stikker, klyper, presser? 
Kan det skje når som helst på døgnet? 
Er det noe som letter symptomet? Noe som forverrer? 
På en skala fra 0-10, hvor plagsomt er det? 

Dette ville jeg tatt på alvor om jeg var deg ts. 

Anonymkode: cb06d...c41

AnonymBruker
Skrevet

Husk det kan jo være både nervøs mage og noe annet underliggende her. 

Anonymkode: cb06d...c41

Gjest Refreng
Skrevet

Om det er angst tror jeg det er sannsynlig at barnet ville pekt på mage/bryst område. Om det også er i fingre og tær, så høres det ut som noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Ville bedt om litt fler blodprøver og en urinprøve. Forsøk å finn ut av om han har noen andre symptomer, som vekttap, endringer i vannlating/avføring, endring i søvn, eller om han orker mye mindre. Er det noen alvorlig sykdom vil det oftest være mer symptomer enn at man føler seg rar i kroppen. Kan godt være pga angst, nervøsitet, slitenhet, men bør ha en sjekk for å se at det ikke er noen annen sykdom.

Anonymkode: 852f7...7d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har han tatt covid-vaksine?

Nei ikke tatt vaksine😊

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange fine svar!

Ja vi skal selvfølgelig ta dette på alvor.

Er en del psykisk sykdom på fars side, så vil absolutt være før var her. Vi flyttet fra hverandre for 8 år siden, samarbeider greit nok, men far er ikke flink til å snakke om følelser.

Jeg skal ta han med til legen for å få tatt en sjekk, så tar vi det derifra.  Eneste jeg noen ganger føler er at slikt ikke blir tatt helt på alvor når det gjelder barn, at man bare får beskjed om at det går sikkert over..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er en del psykisk sykdom på fars side, så vil absolutt være før var her. Vi flyttet fra hverandre for 8 år siden, samarbeider greit nok, men far er ikke flink til å snakke om følelser.

Jeg skal ta han med til legen for å få tatt en sjekk, så tar vi det derifra.  Eneste jeg noen ganger føler er at slikt ikke blir tatt helt på alvor når det gjelder barn, at man bare får beskjed om at det går sikkert over..

Det er jo vanskelig, men om han trekker seg tilbake som menneske vil det også gjøre ting vanskelig. At psyken kan bli enda dårligere på sikt, er det noe barnet liket å drive med. Som er motiverende, eller av interesse som de selv ønsker bør man også fokusere på dette..

Det er også vanskelig for en lege/helsevesen å nøyaktig finne ut av dette. Når ingen prøver etc gjør utslag velger de ofte å fokusere på det psykiske....så aktiver barnet på en eller annen måte med lysbetonte aktive ting. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ønsker du en full utredning av mage/tarm ville jeg gått hit https://moloklinikken.no/ansatt/dr-peder-olsen/

Det løste seg for meg etter flere år inn/ut av det offentlige.

Takk for tips! Dette blir et godt stykke unna der vi bor, mulig de tar imot forsikringspasienter?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Angst var faktisk det første jeg tenkte her. Jeg hadde mye angst da jeg var liten, men iom at jeg da ikke visste hva det var så greide jeg heller ikke kommunisere det. Jeg greide bare si til pappa at jeg hadde vondt i magen (vanligvis før skole). Hadde vært takknemlig om foreldrene mine hadde tatt meg på alvor, da angst ofte forsterkes om man ikke får hjelp. Er imidlertid glad jeg ikke ble satt på medisiner, så om det blir foreslått si nei ts. 

Anonymkode: 49d3f...d1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk angst som barn og skjønte ikke hva det var. Jeg beskrev det som at "jeg var rar/ekkel i kroppen". 

Anonymkode: ef0dd...fa5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk angst som barn og skjønte ikke hva det var. Jeg beskrev det som at "jeg var rar/ekkel i kroppen". 

Anonymkode: ef0dd...fa5

Takk for svar.

Fikk du hjelp? Og hva hadde du ønsket skulle vært gjort den gangen for deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Angst var faktisk det første jeg tenkte her. Jeg hadde mye angst da jeg var liten, men iom at jeg da ikke visste hva det var så greide jeg heller ikke kommunisere det. Jeg greide bare si til pappa at jeg hadde vondt i magen (vanligvis før skole). Hadde vært takknemlig om foreldrene mine hadde tatt meg på alvor, da angst ofte forsterkes om man ikke får hjelp. Er imidlertid glad jeg ikke ble satt på medisiner, så om det blir foreslått si nei ts. 

Anonymkode: 49d3f...d1d

Takk for svar.

Hva kunne hjulpet deg som barn?😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...