AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Hei! jeg har en datter som er 18 år. Hun skal ta et fag som privatist fordi dette faget ikke tilbys av skolen hennes. men hvor lang tid må man regne med til lesing osv? Jeg klarer ikke å skjønne om dette er ment å ta et skoleår, som fagene på vanlig videregående, eller om det tar en måned eller to? Man skal jo bare ha en eksamen, som man har 7 dager (eller noe sånt) til å forberede seg på, i tillegg til at man blir trukket opp i ETT tema. Man kan da umulig bruke et helt skoleår på å forbedrede seg til EN eksamen?? Eller tar jeg helt feil? Anonymkode: c62c5...e6f
Anoia Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! jeg har en datter som er 18 år. Hun skal ta et fag som privatist fordi dette faget ikke tilbys av skolen hennes. men hvor lang tid må man regne med til lesing osv? Jeg klarer ikke å skjønne om dette er ment å ta et skoleår, som fagene på vanlig videregående, eller om det tar en måned eller to? Man skal jo bare ha en eksamen, som man har 7 dager (eller noe sånt) til å forberede seg på, i tillegg til at man blir trukket opp i ETT tema. Man kan da umulig bruke et helt skoleår på å forbedrede seg til EN eksamen?? Eller tar jeg helt feil? Anonymkode: c62c5...e6f Hvis det er et videregåendefag så melder man seg opp for et semester, og da har man i praksis 3-4 mnd fra påmeldingsfristen til eksamensdato.
Gjest1234567890 Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 Anoia skrev (4 minutter siden): Hvis det er et videregåendefag så melder man seg opp for et semester, og da har man i praksis 3-4 mnd fra påmeldingsfristen til eksamensdato. Takk! Ja, det er videregående fag! Så det er riktig at man kun har 1 eksamen for å bestå faget og få karakter i det på vitnemålet?
solmåneogstjerner Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 (endret) Det er jo avhengig av hvor stort faget er og også individuelle ting. F eks hvis et fag normalt sett har to undervisningstimer i uken, så regner du det sammen. 2×40 (uker) = 80 timer. Så kommer forventet egenarbeid i tillegg. Kanskje 40 timer. Eksempelet mitt gir da 120 timer. Om det tas jevnt over et år eller intensivt over en måned velger man selv. Mange vil klare seg med mye mindre. Jeg har tatt mange privatisteksamener på vgs og brukt mye mindre tid. Det har jo noe å si hvor effektivt man jobber, og om det er noe den enkelte synes er lett eller vanskelig. Også hva slags karakterambisjoner man har. Litt vanskelig å forstå hva du egentlig spurte om, hvis du lurte på tiden fra påmelding til eksamen, så er det slik at man melder seg i september for eksamen i desember, og februar for eksamen i mai (cirka). Men det finner hun ut av på fylkeskommunens nettsider. Endret 11. mai 2023 av solmåneogstjerner
solmåneogstjerner Skrevet 11. mai 2023 #5 Skrevet 11. mai 2023 (endret) Gjest1234567890 skrev (3 timer siden): Takk! Ja, det er videregående fag! Så det er riktig at man kun har 1 eksamen for å bestå faget og få karakter i det på vitnemålet? Ja, i utgangspunktet. Men i noen fag er det både skriftlig og muntlig (eller praktisk). F eks når jeg tok naturfag (lenge siden), så var det skriftlig prøve og en praktisk/muntlig, på forskjellige dager. Så fikk jeg en karakter samlet. Det kan være endret nå. I de fleste fag vet man ikke tema, så man må være forberedt på alt. I andre fag får man vite tema, men har aldri opplevd å få mer enn en dag eller to fra tema kom til eksamen er. Noen ganger er det bare en time fra man fikk vite tema. Endret 11. mai 2023 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #6 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! jeg har en datter som er 18 år. Hun skal ta et fag som privatist fordi dette faget ikke tilbys av skolen hennes. men hvor lang tid må man regne med til lesing osv? Jeg klarer ikke å skjønne om dette er ment å ta et skoleår, som fagene på vanlig videregående, eller om det tar en måned eller to? Man skal jo bare ha en eksamen, som man har 7 dager (eller noe sånt) til å forberede seg på, i tillegg til at man blir trukket opp i ETT tema. Man kan da umulig bruke et helt skoleår på å forbedrede seg til EN eksamen?? Eller tar jeg helt feil? Anonymkode: c62c5...e6f Som privatist bestemmer hun det selv. En eksamen på vgs-nivå som privatist ville jeg brukt 1-2 mnd på, max. På universitetet vil hun møte 30 studiepoeng og 2000 sider pensum (40 timer arbeidsbelastning i uka) på 5 mnd. Gjerne tung fag-liggeratur. I f.eks samfunnsfag, historie, naturfag etc er pensumet på 2-300 sider… Så det er bare å lære seg å studere først som sist. Skal hun bruke et år på et 2-timersfag vil hun få en reality-check når hun kommer på universitetet. Anonymkode: 77b9d...d6b
solmåneogstjerner Skrevet 11. mai 2023 #7 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Som privatist bestemmer hun det selv. En eksamen på vgs-nivå som privatist ville jeg brukt 1-2 mnd på, max. På universitetet vil hun møte 30 studiepoeng og 2000 sider pensum (40 timer arbeidsbelastning i uka) på 5 mnd. Gjerne tung fag-liggeratur. I f.eks samfunnsfag, historie, naturfag etc er pensumet på 2-300 sider… Så det er bare å lære seg å studere først som sist. Skal hun bruke et år på et 2-timersfag vil hun få en reality-check når hun kommer på universitetet. Anonymkode: 77b9d...d6b Tror du glemte en null der. Noen fag, og det gjelder også vgs, men nok i mye større grad på universitetet, har veldig mange sider pensum. Men da trenger man kanskje bare å lese gjennom en gang eller to. Og så har man andre fag, gjerne matematiske, som kanskje bare har en bok, men det kan ta voldsomt lang tid å jobbe seg gjennom. Til ts: går ut fra at hun ikke skal ta eksamen nå. Er alltid en fordel å begynne tidlig med jobbingen, så om jeg var henne så ville jeg meldt meg opp til høsten og startet lesingen så raskt som mulig. Hun har vel andre ting å gjøre også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå