AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Forrige søndag var hun fyllesjuk. Hun ville ha mat fra Burger King så jeg dro ut og kjøpte mat til henne. Ikke til meg selv, bare til henne. På tirsdag hadde hun en tannlegetime. Det er 20 min å gå eller to holdeplasser med buss som tar 15 min, inkludert gangavstand, til tannlegekontoret, men jeg kjørte henne, ventet og kjørte hjem. Når vi kom hjem så ba hun meg dra ut igjen for å handle. Hun orket ikke å være med fordi hun var sliten etter tannlegebesøket. Jeg gjør så mange småting, kjører hun hit og dit, venter på henne mens hun er i alle mulige butikker, men jeg kan ikke huske sist hun gjorde noe for meg. Hun demper lyden på TV'en når jeg legger meg og får det til å høres ut som en stor greie. Jeg begynner å lure på hva som skjedde hos tannlegen som gjorde henne så sliten. Anonymkode: bfa8d...337 5
MyMichelle Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 Hun er vel blitt vant til at du gjør alt hun ber deg om. Hva med husarbeid, gjør dere like mye der? Hvis du bidrar lite i huset, kan det være hun mener at når du ikke gjør din del av jobben der, bør du stille opp med kjøring. Dersom hun ikke har medisinsk årsak til å ikke ha førerkort, kan dere jo vurdere kjøretimer og øvelseskjøring. 3
MyMichelle Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 Så er det dette med å si «Nei»… Jeg skjønner det er vanskelig. Men dere kan kanskje avtale at hun for eksempel tar buss/går når hun skal på shopping, så henter du henne når hun har mye å bære. Prøv å snakke om situasjonen, om hvordan du føler det, på en måte som gjør at hun ikke føler du klandrer henne. Ellers kan det vel bli krangel. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 De tingene du nevner du gjør for henne er småting jeg ser på som en selvfølge fordi man er glad i hverandre og ikke noe man gjør for å få noe i retur. Du mener hun aldri gjør noe for deg? Hva med matlaging, husvask, kos etc? Anonymkode: 98ac9...1ec 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #5 Skrevet 11. mai 2023 Husarbeid er fordelt ganske 50/50. Hun vil ikke ha førerkort. Så jeg tror hun bare er vant til at jeg gjør ting for henne, Hun drar ofte ut alene, ikke nødvendigvis på shopping, men ute med venninner etc., men da blir hun furt hvis jeg ikke kan hente henne. Så hun tror jeg bare skal sitte hjemme og vente på at hun skal hjem. Men jeg skulle ønske hun kunne tenke på meg en gang i blant. F.eks. hvis jeg har en lang dag på jobb så kan hun gå til butikken for å handle. Så jeg slipper det på vei hjem. Anonymkode: bfa8d...337 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #6 Skrevet 11. mai 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: De tingene du nevner du gjør for henne er småting jeg ser på som en selvfølge fordi man er glad i hverandre og ikke noe man gjør for å få noe i retur. Du mener hun aldri gjør noe for deg? Hva med matlaging, husvask, kos etc? Anonymkode: 98ac9...1ec Yes, det er småting, men det er bare jeg som gjør disse småtingene. Husarbeid er ganske 50/50, som jeg nevnte i forrige kommentar. Et eksempel er, vi var på et kjøpesenter, jeg hadde fulgt etter henne igjennom flere butikker i over en time, men når jeg skulle innom en butikk for å se på en jakke så rakk jeg så vidt å gå inn i butikken før jeg hørte "Kan du forte deg? Jeg vil hjem". Når jeg sa hun måtte vente litt så jeg fikk sett på jakka så ble hun skikkelig sur så vi måtte bare dra. Anonymkode: bfa8d...337 2
MyMichelle Skrevet 11. mai 2023 #7 Skrevet 11. mai 2023 Jeg pleier ikke å si dette om fremmede, men jeg synes hun høres direkte usympatisk ut. 10 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #8 Skrevet 11. mai 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Yes, det er småting, men det er bare jeg som gjør disse småtingene. Husarbeid er ganske 50/50, som jeg nevnte i forrige kommentar. Et eksempel er, vi var på et kjøpesenter, jeg hadde fulgt etter henne igjennom flere butikker i over en time, men når jeg skulle innom en butikk for å se på en jakke så rakk jeg så vidt å gå inn i butikken før jeg hørte "Kan du forte deg? Jeg vil hjem". Når jeg sa hun måtte vente litt så jeg fikk sett på jakka så ble hun skikkelig sur så vi måtte bare dra. Anonymkode: bfa8d...337 Jeg holdt på med en slik prinsesse et par måneder en gang. Det sier seg selv at det ikke går i det lange løp, så jeg er mest nysgjerrig på hvor lenge dette har pågått. Hvis å snakke med henne ikke funker må du vurdere om dette er noe du orker fremover. Anonymkode: e15a4...756 11
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #9 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Yes, det er småting, men det er bare jeg som gjør disse småtingene. Husarbeid er ganske 50/50, som jeg nevnte i forrige kommentar. Et eksempel er, vi var på et kjøpesenter, jeg hadde fulgt etter henne igjennom flere butikker i over en time, men når jeg skulle innom en butikk for å se på en jakke så rakk jeg så vidt å gå inn i butikken før jeg hørte "Kan du forte deg? Jeg vil hjem". Når jeg sa hun måtte vente litt så jeg fikk sett på jakka så ble hun skikkelig sur så vi måtte bare dra. Anonymkode: bfa8d...337 Så hvorfor gidder du? Enten må du fortelle henne hvordan du føler det, det kan være at hun trenger en liten påminner, ellers må du finne deg ei som setter pris på deg og viser det.. Anonymkode: bf147...162 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #10 Skrevet 11. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg holdt på med en slik prinsesse et par måneder en gang. Det sier seg selv at det ikke går i det lange løp, så jeg er mest nysgjerrig på hvor lenge dette har pågått. Hvis å snakke med henne ikke funker må du vurdere om dette er noe du orker fremover. Anonymkode: e15a4...756 Hun var ikke sånn før. Vi har vært sammen lenge og det er vel kanskje siste året hun har vært sånn. Ikke at jeg skal ha pris for å kjøre henne et sted, men hun virker så utakknemlig. Som om det er en selvfølge at jeg skal stille opp, men det er ingenting andre veien. Anonymkode: bfa8d...337 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #11 Skrevet 11. mai 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Så hvorfor gidder du? Enten må du fortelle henne hvordan du føler det, det kan være at hun trenger en liten påminner, ellers må du finne deg ei som setter pris på deg og viser det.. Anonymkode: bf147...162 Jeg har nevnt det og det ender i krangel. Anonymkode: bfa8d...337
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #12 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har nevnt det og det ender i krangel. Anonymkode: bfa8d...337 Da er jo valget lett, du går videre og hun kan finne en nå privatsjåfør 😅 Anonymkode: bf147...162 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #13 Skrevet 11. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Da er jo valget lett, du går videre og hun kan finne en nå privatsjåfør 😅 Anonymkode: bf147...162 Det er lettere sagt enn gjort å gå videre etter 6 år😕 Men jeg orker snart ikke mer hvis hun skal fortsette sånn som hun holder på. Det er derfor jeg posta her. Noen ganger er det godt å vite hva andre mener, selv om dere bare får høre min side. Anonymkode: bfa8d...337 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #14 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Yes, det er småting, men det er bare jeg som gjør disse småtingene. Husarbeid er ganske 50/50, som jeg nevnte i forrige kommentar. Et eksempel er, vi var på et kjøpesenter, jeg hadde fulgt etter henne igjennom flere butikker i over en time, men når jeg skulle innom en butikk for å se på en jakke så rakk jeg så vidt å gå inn i butikken før jeg hørte "Kan du forte deg? Jeg vil hjem". Når jeg sa hun måtte vente litt så jeg fikk sett på jakka så ble hun skikkelig sur så vi måtte bare dra. Anonymkode: bfa8d...337 Hun høres lite hensynsfull ut ja. Har du snakket ordentlig med henne om dette og ytret behovene dine? Hvis hun ikke er villig til å forandre seg får du vurdere å slå opp, skjønner godt at det føles enveis om det alltid er på denne måten! Anonymkode: 98ac9...1ec 1
Fremmed fugl Skrevet 11. mai 2023 #15 Skrevet 11. mai 2023 TS, Som jeg leser det såndeler dere i bunn "rettferdig" på husarbeid. Men det siste året så føler du at hun ikke lengre gjør ting av omsorg for deg. Her kan det nok være flere forklaringer. Den snille er at hun er sliten eller stressa på grunn av noe, og mangler overskudd. En annen er at hun har mistet disse "følelsene". Prøv en empatisk dialog. Eller så kan du velge å bli mer og mer sur og vrang. 2
ClausSaus Skrevet 11. mai 2023 #16 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har nevnt det og det ender i krangel. Anonymkode: bfa8d...337 For det første skal dette ikke "nevnes". Det skal tas opp, og du skal informere om at dette ikke kommer til å fortsette. For det andre er ikke dette grunnlag for krangel. Dersom hun er "uenig" har det ingen betydning, og da skal du heller ikke søke noen "felles forståelse". Enkelte har nevnt ordet "nei" tidligere i tråden. Og i mange situasjoner er dette et komplett svar. 5
Gjest Refreng Skrevet 11. mai 2023 #17 Skrevet 11. mai 2023 Dersom hun ikke var sånn de første 4-5 årene, så tenker jeg det er muighet for å fikse problemet. Noen ganger kan slike ting skli ut gradvis. Det kan også være at hun er mer sliten og trett enn hun var da dere ble sammen. Depresjon, hormonendringer, fødsel, fysisk sykdom m.m kan påvirke energinivået. Det kan gjøre at man vegrer seg for å gjøre slitsomme ting som handling og rydding, mens man klarer å tvinge seg selv ut for å gjøre mer gøy ting som å være sosial. Jeg ville nok sagt til henne at du er glad i henne og liker å hjelpe henne og gjøre tjenester for henne, at det er noe du liker fordi du liker henne. Men du føler at den siste tiden har det sklidd ut der det virker som hun tar det du gjør for gitt, og noen ganger ignorerer dine behov. Og det påvirker den gleden du tidligere fikk av å hjelpe henne. Gi eksempler. Si at det ikke kan fortsette på den måten. Gi henne en sjanse til å gi sin side av saken. Det er viktig å være bevisst i forkant på at du ønsker et resultat ut av denne samtalen. Du ønsker at hun i det minste annerkjenner at det er et problem og at hun viser vilje til å endre det. Noen ganger trenger mennesker tid på å forstå og tenke over det du sier, men ikke la henne slippe unna der hun fortsetter med samme oppførsel. Dersom hun ikke viser tegn på vilje til å endre dette, så forsøk å finne ut hvorfor. Hva ligger bak det at hun er ok med å legge alt på deg og ikke ta ansvar selv? Hvorfor skjer det. Husk at det å sette grenser og vise at du har en egen vilje, er noe av det som gjør at folk liker deg. Selv om det kan bli krangel og konflikter, så har folk en tendens til å respektere folk mer når de viser at de vil sette grenser når noen er urimelige. Ja, dere kan bli sure på hverandre, men det at dere løser konflikten viser også at dere liker hverandre til tross for at dere kan bli sure på hverandre, og til tross for uenigheter. Det er verdi i å ta en konflikt som dette. Selv om du syntes det er ubehagelig. Enten blir dere nærmere hverandre, eller så finner dere ut at dere har sklidd fra hverandre- noe som er viktig å finne ut av dersom dere skal ha en sjanse til å reparere det
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #18 Skrevet 11. mai 2023 Hvis henne tråden? Da ser hun hva andre mener 😀 Anonymkode: bf147...162 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #20 Skrevet 11. mai 2023 Det er prisen å betale for fast sex. Anonymkode: 912e7...278 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå