Gå til innhold

Sokrates var den viseste av de 3 store greske filosofene (Sokrates, Platon og Aristoteles)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kunne være uenig i mange ting som Platon og Aristoteles har sagt, men ikke Sokrates, Sokrates sa aldri noe viktig i sin filosofi som jeg, eller noen andre, kunne være uenig i. Og det er fordi Sokrates ikke svarte på spørsmål, i stedet spurte han dem, og det Platon og Aristoteles har gjort er å prøve å svare på spørsmål etter Sokrates. Til variabel suksess.

Anonymkode: b78a5...d33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Cornflakes er godt til frokost 

Anonymkode: 8e135...104

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg kunne være uenig i mange ting som Platon og Aristoteles har sagt, men ikke Sokrates, Sokrates sa aldri noe viktig i sin filosofi som jeg, eller noen andre, kunne være uenig i. Og det er fordi Sokrates ikke svarte på spørsmål, i stedet spurte han dem, og det Platon og Aristoteles har gjort er å prøve å svare på spørsmål etter Sokrates. Til variabel suksess.

Sokrates er superinteressant! Og sjølvsagt ein platform som seinare filosofar kunne arbeide vidare frå.

Vil tilrå ein BBC-dokumentar med historikar Bettany Hughes som heiter Genius of the Ancient World, der ho samanliknar Sokrates, Buddha og Konfusius si lære. Dei var neeesten samtidige, og kjente kvarandre ikkje, men det er likevel likskapar i teoriane deira. 

Serien er i tre delar og ligg på Netflix. I alle fall gjorde den det (har ikkje abo lenger). 

Anonymkode: f911a...104

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan skiller du mellom Sokrates’ og Platons filosofi? Sokrates skrev aldri noe selv, det er nesten utelukkende gjennom Platon vi kjenner Sokrates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/12/2023 at 12:40 AM, Pawn Hearts said:

Hvordan skiller du mellom Sokrates’ og Platons filosofi? Sokrates skrev aldri noe selv, det er nesten utelukkende gjennom Platon vi kjenner Sokrates.

Stemmer. Og selv de andre kildene til Sokrates er usikre og mulig/trolig at forfatteren legger ord i munnen på Sokrates. 

Anonymkode: 490ac...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer. Og selv de andre kildene til Sokrates er usikre og mulig/trolig at forfatteren legger ord i munnen på Sokrates. 

Anonymkode: 490ac...6f5

Jeg kjenner bare til en annen kilde: Xenofon har en bok som heter Erindringer om Sokrates. Jeg har sant å si bare bladd i den, og den virker temmelig kjedelig (særlig sammenlignet med dialogene til Platon). I tillegg figurerer Sokrates i komedien Skyene av Aristofanes, men det er jo bare tøys og moro. Platon kvitterte ved å gjøre narr av Aristofanes i dialogen Symposion (aka Drikkegildet i Athen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...