AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Satt her klokka 2 på natta og skrev en tekst om hva ADHD handler om for meg. Kanskje noen vil kjenne seg igjen i det jeg skriver, kanskje ikke. Skriver dette mest for underholdning og fordi jeg kjeder meg. Det å ha ADHD for meg. ADHD for meg handler mye om kjedsomhet, og hvordan det gjør det vanskelig for meg å fokusere. Og hvor lett det kan få tankene og fokuset mitt til å spinne ut av kontroll. Akkurat nå studerer jeg Norsk på et voksenopplæringsprogram. Og jeg er ærlig talt egentlig bare mildt interessert i faget. Så det å skulle jobbe med det på hjemmefronten blir et lite mareritt. Jeg kan si til meg selv, shit. Nå må jeg sette meg ned å lese og gå igjennom noen oppgaver, så okey. Jeg starter med det. Etter 10 minutter så begynner det å krible i meg.. En slags følelse av indre uro. Plutselig blir jeg var på omgivelsene mine, jeg hører alt rundt meg. Huset som knirker, en kran som drypper, en vifte, en lyd fra pc ’en min, ja whatever. Og all denne distraksjonen fjerner meg fullstendig fra oppgaven jeg 10 minutter tidligere hadde satt meg selv til å løse-Plutselig er hodet mitt åpent for absolutt alle mulige impulsive tanker. Jeg tenker, shit. Jeg lurer på hvor mye en struts veier.. Så selvsagt må jeg gå å finne det ut. En struts kan faktisk veie mellom 63-140kilo.. Det er ganske massivt til å være en fugl. Også har det seg slik at når man søker på google. Så dukker det også opp hva andre folk har søkt på før deg, så du ser at en emu kan veie 32 kilo.. Og 3 timer senere og etter å ha funnet ut gjennomsnitts vekten på kanskje 30 forskjellige fuglearter, så sitter man der. Oppgaven ligger fremdeles foran meg, og jeg har ikke kommet ett eneste skritt lengre. Det å ha ADHD for meg handler også om følelser, og det og aldri å finne en middelvei, eller en form for balanse. Det er alltid enten eller, sort og hvitt. Er jeg trist, så går jeg i grøfta, er jeg lykkelig så er jeg nesten manisk, er jeg sint så blir jeg rasende, er jeg redd så er jeg livredd. Slik har det alltid vært, fra jeg var liten av. Jeg hadde en dårlig opplevelse hos en tannlege, og vipps så var jeg traumatisert for livet, to be fair, så var det en sinnsvakt ubehagelig opplevelse også da. Og når jeg tapte i ett spill på Nintendo en kunne jeg bli så rasende at kontrollene fløy veggimellom, var faktisk uheldig nok til å knuse vinduet på soverommet mitt en gang, mamma satt ikke så veldig pris på det. Men når sinnet manifesterer seg som en slags indre smerte, en ild, en ild som kun kan slukkes ved å gå fysisk løs på noe eller i det aller minste skrike det høyeste en klarer, så sier det seg selv at kontroll kan være mildt sagt utfordrende. Men disse følelsene manifesterer seg ikke bare som negative heller. Jeg husker min første konsert med favorittbandet mitt. Red hot chilipeppers. De spilte en låt jeg elsker, og som de vanvittig sjeldent faktisk spiller live, med det som kanskje er det kuleste gitarriffet i verden, Funky monks heter sangen, og jeg havnet fullstendig i en lykkerus som var ute av en annen verden, jeg gråt, jeg lo, jeg smilte så mye at jeg sverger på at kjeven min gikk ut av ledd. På et punkt ble det faktisk så mye at jeg kastet opp. Nå er det ikke slik at en enkelopplevelse dikterer hvordan følelseslivet ditt er. Men for meg er dette helt normalt. Dette er status quo, dette har jeg levd med så lenge jeg kan huske. ADHD for meg handler også om hyperfokus. Får jeg en interesse av en ting så er det helt vilt hvor fort jeg lærer det. Jeg husker når jeg var 5år, dette er kanskje ett av mine første minner. Jeg var bestemt på å lære meg å sykle, og alt for sta til å begynne med en trehjuling. Jeg skulle på død og liv ha en tohjuling. Og etter 3 dager og kanskje 500 fall, 20 blåmerker og flere skrubbsår enn jeg kan telle så syklet jeg for første gang på to hjul. Det er fremdeles ett av mine stolteste minner. Jeg lærte meg også å spille bassgitar ganske godt på ca 3år. Dette er det lengste hyperfokuset jeg har hatt til nå og kanskje det mest nyttige. Ble veldig fascinert over sopp en gang når jeg var yngre. Og satt meg inn for å lese om mykologi og jeg kan sikkert kjede vettet av deg ved å snakke om soppens livssyklus. Og dessuten så kan jeg fremdeles navnet på de 151 første Pokemonene, i rekkefølge. Det som er frustrerende er at man aldri kan kontrollere hyperfokuset sitt. Hadde jeg kunnet det ville jeg brukt det til å lykkes med målene jeg setter for meg ADHD for meg handler også om impulsivitet og selvkontroll. Selvkontroll nok til å kunne kontrollere impulsive tanker som at en Pc til 23.000 kroner er et kjempegodt valg når man har ca 17.000 utbetalt hver måned hvor over halvparten av det går til husleie. Eller en eller annen syk proteinbasert diett jeg har satt meg på som koster skjorta bare fordi jeg desperat vil bli kvitt en antydning til noen valker jeg har. Kjøtt er dyrt, fisk er dyrere. ADHD for meg handler også om prokrastinering, jeg føler dette henger litt sammen med alt det andre, Og det er på en prokrastineringen man kan si er kirsebæret på toppen av denne smørja av en iskrem som jeg kaller min ADHD. Det er også den som på mange måter er vanskeligst å håndtere og som også har gitt meg flest utfordringer i livet. Jeg utsetter alt, og da mener jeg alt. Fra frokost, til når jeg går å legger meg, til lesing, til å gå på trening. Ja, kan du tenke det, så kan jeg utsette det. Adhd er en kompleks og til tider vanskelig diagnose. Og ingen av oss som har dette er like. Vi reagerer alle forskjellig på forskjellige grader av stimuli og mangel på stimuli. Dette er min ADHD, dette er en del av meg. Anonymkode: 6dc36...708 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 Høres ut som du har et snev av Asperger, og når det gjelder å høre alle lydene omkring seg så handler nok det om at faget ikke fenger deg? Anonymkode: 221cc...f7c
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 Skulle kanskje lest igjennom det en ekstra gang før jeg postet det. Mente å skrive at jeg legger merke til disse lydene rundt fordi faget ikke interesserer meg eller gir meg nok stimuli til å kunne fokusere på oppgaven. Og når jeg begynner å kjede meg så blir jeg lett distrahert av alt annet. Er utredet, ingen Asperger. Bare kraftig ADHD. Anonymkode: 6dc36...708
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skulle kanskje lest igjennom det en ekstra gang før jeg postet det. Mente å skrive at jeg legger merke til disse lydene rundt fordi faget ikke interesserer meg eller gir meg nok stimuli til å kunne fokusere på oppgaven. Og når jeg begynner å kjede meg så blir jeg lett distrahert av alt annet. Er utredet, ingen Asperger. Bare kraftig ADHD. Anonymkode: 6dc36...708 Er det et adhd trekk å bli så engasjert i noe at man mister all logisk sans, slik som ditt eksempel med pc til 23000 når du har 17000 utbetalt? Trodde mer det var manisk, som i bipolar? Anonymkode: 221cc...f7c
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #5 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det et adhd trekk å bli så engasjert i noe at man mister all logisk sans, slik som ditt eksempel med pc til 23000 når du har 17000 utbetalt? Trodde mer det var manisk, som i bipolar? Anonymkode: 221cc...f7c Vel ja, si at du får hyperfokus på f.eks gaming. Og omtrent alle dine tanker handler om dette, noe som igjen fører til at du vil ha utstyr til denne nye hobbyen/interessen. Det + manglende impulskontroll er ganske vanlig ved ADHD. Anonymkode: 6dc36...708 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #6 Skrevet 11. mai 2023 Tusen takk for en flott tekst 😀 Spennende å lese! ADHD og Asperger har mange overlapp, så skjønner deg som nevnte på Asperger. De har også funnet ut at opp mot 80% av de med autisme også har ADHD. Anonymkode: 3c796...4de
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Kjenner meg igjen i mye. Nettopp begynt på Ritalin og synes foreløpig det har hjulpet meg. Går du på noen medisin? Anonymkode: 2154f...0c7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 Jeg har det ganske likt, men har kptsd så en del andre utfordringer også 🙈 men kjente meg veldig veldig godt igjen i innlegget ditt. Takk for at du deler 😃 Anonymkode: 911f6...20a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå