Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er blitt skrevet flere ganger her inne at «det er i motgang en ser hvem som er venner» og mange har skrevet at det er feil å tenke slik osv. 

Jeg er enig i dette ordtaket. Når du møter motgang og ei stor krise i livet trenger man gode venner. 
Jeg opplevde et brutalt og brått dødsfall i nær familie og jeg hadde sjokk. Jeg hadde så vondt at det er ubeskrivelig. 
Ei venninne (som jeg har støttet og støttet, lyttet og vært der) hun ble taus. Hørte ikke et pip. Jeg sendte melding og prøvde ringe. Ingen svar, og ringte ikke tilbake. Fikk et ❤️ bare.. 

Nå etter 3 måneder tar hun kontakt for å prate om seg og sitt og om sine vondter her og der osv. 

Jeg avviste henne da jeg tilfeldig møtte henne på butikken. Da sa jeg bare til henne; du, jeg har ikke kapasitet til å væte en god støtte for deg nå, jeg står i sorg og har mer enn nok med meg selv. 
Hun ble helt paff og sjokka. Det er først nå jeg ser at jeg har hatt et par dårlige venner som egentlig bare har brukt meg. 
Ja, jeg forstår at noen ikke klarer å forholde seg til sorg eller andres vansker.
Men i dette tilfelle har hun aldri brydd seg om andre. Det er kun henne og sitt. Det rare er at hun sendte meg en sms og var så lei seg for at hun ikke har stilt opp for meg, og var redd hun skulle miste meg som venn, da jeg betyr så mye for henne og siden jeg er en så god støtte for henne..  Jeg svarte ikke på den mld. Tenkte det var best å ikke svare.. 

Så for henne er jeg en støtte ? En viktig person i hennes liv som kan være der for henne? Hva med meg? 
Har fått et helt nytt perspektiv på vennskap og relasjoner etter dette. 
Jeg har de gode gamle vennene mine som er der for meg i denne tiden, og bekjente som nå har blitt venner. 
Jeg trenger ikke slike venner i livet mitt, for det er jo ikke vennskap. 
Jeg har nå bare fadet henne ut, sier hei når vi møtes og det er det. 
Fra nå av orker jeg ikke energityver i livet mitt, jeg betyr noe jeg også. 

Anonymkode: 68f77...e63

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du har litt for høye forventninger til andre?

Veldig ofte har folk bare for mye gående i sitt eget liv til at de greier være der for andre også.

Der er og så mye mer å hente i folk, enn den "gode samtalen". Man trenger ikke at alle stiller i tøffe tider. Det kan være like verdifullt å treffes i blant og bare fjase en kveld.

Anonymkode: 05e9a...d39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig ofte har folk bare for mye gående i sitt eget liv til at de greier være der for andre også.

Der er og så mye mer å hente i folk, enn den "gode samtalen". Man trenger ikke at alle stiller i tøffe tider. Det kan være like verdifullt å treffes i blant og bare fjase en kveld.

Altså, herregud. TS opplevde dødsfall i nær familie. Det er ikke snakk om en venninne som snakker 24/7 om menn og vil såå gjerne at du skal igjen høre på en kjedelig kjærlighetshistorie. Vi snakker om dødsfall i nærmeste familie. En tragedie. Hva slags venner har du og hvor lave forventinger har du til vennskap at du ikke forventer at venner stiller opp for deg hvis du mister noen i nærmeste familie? Dødsfall er noe av det verste som kan skje et menneske. Det er en selvfølge at venner skal stille opp! Jeg synes ikke TS har for høye forventinger. Ts du gjorde alt riktig. En venninne skal stille opp for en som opplevde dødsfall i nærmeste familie. Jeg har selv hatt venninner som bare var så opptatt av seg selv.

Anonymkode: bc781...f6d

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Gjest mamsenLydia
Skrevet

Ekte venner er der i nøden også ikke bare når sole skinner 💝 jeg veit så godt hva du snakker om at jeg har valgt totalt ensomhet isteden for å være et brukerverktøy for såkalte venner..  når du bare er bra nok når fokus er 100% på dem, burde være en balanse i vennskap❤️ vel håper enda jeg får en ekte en en dag🙃🫡

De beste er de som blir når alle andre går❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vel, det er slik du definerer et vennskap. Men for mange er vennskap noe nært, ikke overfladisk. Og for noen er venner nærmere enn familie. 

Du kan fortsette dine overfladiske relasjoner, men den dagen du trenger støtte - husk at du står alene. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Så for henne er jeg en støtte ? En viktig person i hennes liv som kan være der for henne? Hva med meg? 

Først av alt, kondolerer ts❤️

Dette du skriver om har jeg også opplevd. Jeg har stått i en vanskelig situasjon i mange år nå, med kroniske smertetilstander som har tatt fra meg nesten alt det positive jeg hadde i livet. Når jeg først ble sykemeldt, og det etterhvert viste seg å bli langvarig, var jeg på et sted der jeg ikke klarte å være der for andre. Jeg har alltid tidligere vært den som lyttet til alle andre, og hjalp de som trengte hjelp, men nå var det lite forståelse og støtte å få tilbake. Så hadde jeg en venninne da, som ble så skuffet og lei seg fordi jeg nå ikke var der for henne lenger.. det var det hun fikk seg til å si. Så jeg har definitivt opplevd det samme som deg, at det er i vonde stunder man ser hvem som er ens virkelige venner❤️ 

Anonymkode: a6467...8a6

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Først av alt, kondolerer ts❤️

Dette du skriver om har jeg også opplevd. Jeg har stått i en vanskelig situasjon i mange år nå, med kroniske smertetilstander som har tatt fra meg nesten alt det positive jeg hadde i livet. Når jeg først ble sykemeldt, og det etterhvert viste seg å bli langvarig, var jeg på et sted der jeg ikke klarte å være der for andre. Jeg har alltid tidligere vært den som lyttet til alle andre, og hjalp de som trengte hjelp, men nå var det lite forståelse og støtte å få tilbake. Så hadde jeg en venninne da, som ble så skuffet og lei seg fordi jeg nå ikke var der for henne lenger.. det var det hun fikk seg til å si. Så jeg har definitivt opplevd det samme som deg, at det er i vonde stunder man ser hvem som er ens virkelige venner❤️ 

Anonymkode: a6467...8a6

Helt utrolig. Tenker bare på at hun har «mistet» den som kan støtte henne, men tenker ikke på at nå er det din tur til å trenge støtte ❤️ 

Har lyttet til forskjellige podcaster om folk som har opplevd ala samme som meg, og det er mange som forteller at de mister venner etter slike ting. 
da var det ikke vennskap i bunn tenker jeg 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er ikke enig med deg i tankegangen din. 
Når det gjelder bekjente som man møter i ny og ned eller går en tur med hver tredje måned så er det innafor å ikke forvente så mye. Men nå er det snakk om nære venner. 
Vet ikke hva du hadde tenkt om du opplevde ei stor traume/ krise og ble liggende i fosterstilling i sjokk.. og din beste venn har nok med husarbeid, vanne planter og trene.. og heller kan møtes en kveld for å fjase og snakke tull..

men glad vi er ulike. 
hvis det er den holdningen du har til nære venner vil du bli veldig alene den dagen ei krise rammer deg. 
Vi alle kommer i krise Ila livet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...