AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #1 Skrevet 10. mai 2023 Jeg har snust i 13 år.. og jeg orker ikke mer. Vil spare pengene nå. Tips til å slutte? Og hva skjer om jeg feks går 5 dager uten snus og så tar meg 1 snus? Ødelegger jeg alt da? Bare tenker på vist det skulle skje. Vil også slutte å drikke cola, og drikke mer vann. men regner med jeg ikke kan gjøre begge deler samtidig, da blir jeg nok veldig dårlig? Er ikke så glad i sukkerfri brus, eneste som er god er da solo/Fanta uten sukker syns jeg. kom gjerne med egne erfaringer Anonymkode: 56d05...8c9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #2 Skrevet 10. mai 2023 For meg ødelegger det med 1 snus etter 5 dager uten, for jeg har ingen viljestyrke. Viktig at du ser på det som en glipp om det skjer, ikke at du da har begynt igjen. Anonymkode: 3e813...7ba
starken Skrevet 10. mai 2023 #3 Skrevet 10. mai 2023 Prøvde å slutte med snus på dagen. Greide ikke ett døgn engang, jeg var son en zombie 🤭 Ser for meg at det kanskje kan funke å kutte ned litt hver dag over en periode, erstatte med nikotinfri snus i verste fall.
Hensatt Skrevet 10. mai 2023 #4 Skrevet 10. mai 2023 Hvorfor skulle du bli dårlig? Tenk gjennom når du snuser og ikke bruk snus som belønning. Planlegg når du har "lov" å snuse og hvor mye du skal snuse i løpet av en dag/uke. Vær bevisst på all snusen du tar og planlegg gradvis nedtrapping dersom du ikke klarer å slutte tvert. Ikke si at du skal "slutte på mandag". Start prosessen i dag når du er motivert. Vær gang du får lyst på brus, tving ned en halv liter vann først. Da får du ikke plass til så mye brus. Her kan du også trappe gradvis ned, lage regler for når du har lov til å drikke osv. Ikke bruk det som belønning.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #5 Skrevet 10. mai 2023 2 minutter siden, Blizz1 said: Hvorfor skulle du bli dårlig? Tenk gjennom når du snuser og ikke bruk snus som belønning. Planlegg når du har "lov" å snuse og hvor mye du skal snuse i løpet av en dag/uke. Vær bevisst på all snusen du tar og planlegg gradvis nedtrapping dersom du ikke klarer å slutte tvert. Ikke si at du skal "slutte på mandag". Start prosessen i dag når du er motivert. Vær gang du får lyst på brus, tving ned en halv liter vann først. Da får du ikke plass til så mye brus. Her kan du også trappe gradvis ned, lage regler for når du har lov til å drikke osv. Ikke bruk det som belønning. Man kan føle seg ganske så dårlig av nikotin/koffein-abstinenser. Anonymkode: 3e813...7ba 1
Hensatt Skrevet 10. mai 2023 #6 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan føle seg ganske så dårlig av nikotin/koffein-abstinenser. Anonymkode: 3e813...7ba Men ikke i den grad at det er farlig eller verre å slutte med flere ting samtidig.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #7 Skrevet 10. mai 2023 5 minutter siden, Blizz1 said: Men ikke i den grad at det er farlig eller verre å slutte med flere ting samtidig. Farlig nei, men selvfølgelig er det verre med dobbel abstinens enn enkel. Snakker av erfaring. Anonymkode: 3e813...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #8 Skrevet 10. mai 2023 Hvordan spiser man en elefant? En bit av gangen. Jeg tror ikke det er lurt å slutte med flere ting samtidig, kanskje funker det for noen men sjansen for å lykkes med et langtids mål er nok bedre om en fokuserer på en ting. Jeg har jobbet innenfor rusmedisin i en kort periode og der var det også noen som ønsket å slutte med alt på en og samme dag: rus (alkohol/piller/heroin) og slutte å røyke/snuse, slutte å spise/drikke usunt. Og min emperi er at en bør fokusere på en ting om gangen, da har en større sjangse for å klare det. Det vil kreves disiplin ikke bare motivasjon av deg, for viss du bare ønsker å slutte med en avhengighet de dagene du har motivasjon så kommer du ikke langt. Men motivasjon må komme først: skriv gjerne ned noen grunner til hvorfor du ønsker å slutte og ha denne listen lett tilgjengelig. Du vil også måtte endre vaner, bli opps på hvortid og hva av situasjoner som trigger mest Mange skryter av appen "slutta", det er også andre apper som er gode. Anonymkode: 80c44...246 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #9 Skrevet 11. mai 2023 Husker jeg skulle slutte å røyke. På det tidspunktet var jeg så lei av røyken at jeg bare bestemte meg for å slutte. Det gikk overaskende bra og har nå vært 9 år uten røyk og er helt herlig. Jeg vil tro jeg også har spart mye penger på det. I stedetfor cola brus så er det veldig "in" å drikke vann, så anbefaler deg å kjøpe en større vannflaske eller termoflaske hvor du også kan ha isbiter oppi som er digg da det alltid er kaldt vann 🙂 Anonymkode: 5fcda...f23
Purple_Pixiedust Skrevet 11. mai 2023 #10 Skrevet 11. mai 2023 Jeg kuttet gradvis ned i løpet av to uker. De verste abstinensene kom av å halvere bruken fra en dag til en annen. Også brukte jeg nikotinfri snus en periode. Jeg begynte igjen etter 9 mnd snusfri fordi jeg hadde sånn matsug pga medisiner, men tror jeg skal slutte igjen nå. Da går jeg bare rett over til nikotinfri snus for jeg har ikke blitt sterkt avhengig ennå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå