Gå til innhold

Lar dere ungene spise så mye is de vil på 17. mai?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke når det ble vanlig? Kan ikke huske at det var totalt frislipp i min barndom? 
Her får de is, men ikke 10 stk liksom. 

Anonymkode: 69e68...c33

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det har jo ikke folk råd til heller. 

Anonymkode: b70e1...56d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ene barnet får spise så mye hu vil, for hu begrenser seg selv og spiser ikke mer enn 3. Det andre barnet må vi begrense for hun spiser til hun spyr og fortsetter når hun er ferdig med det om hun får spise så mye hun vil. Det tredje barnet spiser ikke is.

Anonymkode: 26263...48e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke når det ble vanlig? Kan ikke huske at det var totalt frislipp i min barndom? 
Her får de is, men ikke 10 stk liksom. 

Anonymkode: 69e68...c33

I min barndom var det total frislipp, og isen kostet nesten ingenting. De voksne syntes det var sinnsykt morsomt at jeg spiste nesten 20 is. Helt sykt...

Anonymkode: 41fba...ffc

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Mitt ene barn tror det… 🫤

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 67dfb...e7e

• Liker 3
Skrevet

Jeg brukte å få 2 is på 17. mai som barn/ungdom. En av isene måtte være soft-is, for det ville min far alltid ha. :) 

Jeg tror at denne iskulturen som har kommet rundt 17. mai er satt i gang av kommersielle krefter, og folk har vært lett å "lure". 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I min barndom var det total frislipp, og isen kostet nesten ingenting. De voksne syntes det var sinnsykt morsomt at jeg spiste nesten 20 is. Helt sykt...

Anonymkode: 41fba...ffc

Samme her. Og jeg var ustoppelig. Kunne spise til jeg spydde, for å så bare fortsette. Barna mine er også slik, så det må begrenses. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn på 70-80-tallet var det spis så mye is du orker. Ble gjerne 3-4 stk. Ble jo hotdog og kaker også 😋

Anonymkode: 1302c...dbf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke huske å noen gang ha spist spesielt med is på 17 mai 🤔 var aldri et tema liksom. Aldri etterspurt det heller. Er dette noe nytt at man skal ha så fryktelig mye usunt å spise på 17 mai? 

Anonymkode: dfef0...05c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, fokuserer heller på å få i dem mest mulig opplevelser. 

Anonymkode: 76d8d...5e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja her er det spis-så-mye-is-du-bare-vil. En dag i året er det helt innafor. Ungene gleder seg til dette i månedsvis i forveien. Eneste regel er at det skal ordentlig mat i magen også. Pluss at vi går i tre tog som tar opp hvertfall 5-6 timer av dagen. Og da begrenses is-spisingen av seg selv. De har aldri klart mer enn fire iløpet av en dag. Men det husker de aldri etterpå. De husker bare at de får spise så mye de vil 😅 

Anonymkode: 5875b...ddd

• Liker 17
  • Hjerte 3
Skrevet

Ja, såklart. Dette er den ene dagen i året de ikke får noen restriksjoner på mat og is. Kjempefin anledning til å bekrefte at alle regler har unntak, noe som er viktig for alle barn å lære.

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Is og 17.mai hører sammen,sånn har det vært så lenge jeg kan huske. Min mor har fortalt at før hadde ikke butikkene is hele året sånn som nå. 17.mai var liksom starten på issesongen,og da måtte man jo virkelig spise så mye man orket! Mine barn orker stort sett bare en eller to is,så aldri vært noe problem her.

Anonymkode: 99c50...e96

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er godt over 50 og det var helt vanlig i min barndom at ungene fikk spise så mye is de ville på 17. mai, så en nymotens greie er det ikke. Mamna passet på at vi fikk i oss et smørbrød eller en pølse i brød også, så kan aldri huske at jeg klarte mer enn 2-3 is i løpet av en dag, det var mest tanken på at jeg kunne spise så mange jeg ville som var stas, ikke selve spisingen. 😄

Mine barn og barnebarn  har samme regel, så mange is de vil, men litt annen mat også.

Anonymkode: b7b2c...563

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk det til en viss grad som barn, men bare hjemme.  Fikk en valgfri is fra kiosken, ellers var det lollipop/pinup fra fryseren hjemme.  Vi hadde ikke så god råd.

Men barna mine får spise så mange og hvilken saftis de vil, men kun 2 valgfrie fløteis.  Men de er enda ganske små da. 

Anonymkode: 219be...a42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk spise så mye jeg ville. Husker jeg spiste 2-3 og synes det var såååå mye😆 Mine barn får også 2-3 is hver. Den ene er selvsagt softis som vi står i kø i en evighet for :) 

Anonymkode: 9605a...f3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og nå er de tenåringer, og har ennå ikke spist mer enn tre. Pluss kake. Pluss popkorn. Pluss pølse. Men de elsker det: du kan få så mange is du vil! Hadde de spist 10 som fireåringer og 20 som 8-åringer, hadde vi ikke sagt det slik. Ingen av dem har drukket brus før nå, og det holder med én boks, også på 17.mai, uten at det heller er en regel. 
Vi feirer forøvrig 17.mai fra 07.30 til midnatt, så jeg klarer tom å få i dem noe vanlig mat, selvom ismulighetene er der.

(jeg husker jeg selv telte antall is 17.mai som barn, det var ufattelige antall som fire og sju! Det var 70-tall og tidlig 80-tall, og ingen andre ganger fikk man mer enn én en sjelden gang. Så det er ingen ny greie, jeg fikk is hvis jeg ville ha én til. Min mor som er 85 forteller om hjemmelaget is til 17.mai, laget på salt/snø-blanding (de hadde ikke fryser), det var årets første og meget sjeldent og hørte til på den dagen). 

Anonymkode: 8c479...a66

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...