Sådan Skrevet 10. mai 2023 #1 Skrevet 10. mai 2023 KONTEKST: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/y6KGKg/nye-translover-splitter-usa-som-tortur Diskusjon om artikkelen og temaet forøvrig. Jeg forstår ikke at "kjønnsbekreftende" behandling tilbys til barn til å begynne med, og enda merkeligere (for meg) er det at noen kjemper for lovgivning som lar 3-åringer "bytte" kjønn - og nei, det er ikke tull. I noen skolebøker i USA tegnes solskinnshistorier om barn som skiftet kjønn i alder av 3 - 4 år. Da spesielt denne saken hvor det er "tortur" å være tenåring som hater sin egen kropp: når har det noen sinne vært tenåringer som er glade i seg selv? Du kan gå tilbake tusenvis av år og finne tenåringer som hater puppene sine, hårfargen sin, utseendet sitt, vekten sin, høyden sin... det er litt tortur å være tenåring, men det er jo nettopp det som er flott - at det er en FASE. Enig eller uenig med Zephyr her? 14 10
Gjest CatPerson123 Skrevet 10. mai 2023 #2 Skrevet 10. mai 2023 (endret) Enig med deg. Og ungdommer som ikke trives i kroppen sin blir fort fortalt at de er trans, eller tror det selv, selv om det er mange andre grunner det kan være. Så finner de ut at de hatet sin egen kropp pga noe annet, og angrer på operasjonene osv senere. Så en video på YouTube (middle ground, jubilee, trans vs detransitoned) der det var en dame som hadde transitioned når hun var ungdom. Foreldrene ble fortalt av legen at hun kom til å ta selvmord hvis hun ikke fikk transition. Nå er hun kvinne igjen, men var mann i noen år, gikk gjennom behandling og alt. Presset som settes på foreldre, å true dem med at barnet lommer til å ta selvmord, er heller ikke greit. Og om små barn kan bytte kjønn, kan dette misbrukes av foreldre, dvs at de overtaler dem til det for å bli mer kjente på sosiale medier osv. Det finnes. Små barn fortjener ikke et så stort ansvar, de skal ikke tenke på sånt, de skal leke og spise gress 😂 Endret 10. mai 2023 av CatPerson123
Sådan Skrevet 10. mai 2023 Forfatter #3 Skrevet 10. mai 2023 CatPerson123 skrev (Akkurat nå): Enig med deg. Og ungdommer som ikke trives i kroppen sin blir fort fortalt at de er trans, eller tror det selv, selv om det er mange andre grunner det kan være. Så finner de ut at de hatet sin egen kropp pga noe annet, og angrer på operasjonene osv senere. Og om små barn kan bytte kjønn, kan dette misbrukes av foreldre, dvs at de overtaler dem til det for å bli mer kjente på sosiale medier osv. Det finnes. Små barn fortjener ikke et så stort ansvar, de skal ikke tenke på sånt, de skal leke og spise gress 😂 Ja, selv når jeg var 8 - 11 år gammel tenkte jeg ikke på om jeg var gutt eller jente - jeg var bare en jente som var glad i gjørme og fotball, samt ikke så glad i sminke og kjoler. Jeg var ingen gutt av den grunn. Synes også det er rart at T-gruppa (de er ikke en del av LGB for meg) som liksom skal stå for at "alle skal være seg selv" mener at den riktige veien å gå når man kjenner seg utilpass er å legge seg under kniven? Er ikke hele poenget å akseptere at man er annerledes og er unik? Og i tillegg til det kjempe mot stereotyper? Det at en gutt liker rosa og kjoler bør ikke bety at han er jente. Det betyr bare at han liker rosa. Den riktige måten å respondere på er jo å si at gutter i rosa er kult. Ikke at man er jente! Synes T-gruppa fronter unødvendig intoleranse for unikhet. 19 10
Gab Skrevet 10. mai 2023 #4 Skrevet 10. mai 2023 CatPerson123 skrev (3 minutter siden): Og om små barn kan bytte kjønn, kan dette misbrukes av foreldre, dvs at de overtaler dem til det for å bli mer kjente på sosiale medier osv. Det finnes. Små barn fortjener ikke et så stort ansvar, de skal ikke tenke på sånt, de skal leke og spise gress 😂 Det der er utrolig konspiratorisk. Ja, selvfølgelig finnes det gale foreldre men de er heldigvis ikke mange. Det er så sjeldent at man kan ikke bruke det som argument for eller mot noe som helst i denne sammenhengen. 3
Gjest CatPerson123 Skrevet 10. mai 2023 #5 Skrevet 10. mai 2023 Gab skrev (17 minutter siden): Det der er utrolig konspiratorisk. Ja, selvfølgelig finnes det gale foreldre men de er heldigvis ikke mange. Det er så sjeldent at man kan ikke bruke det som argument for eller mot noe som helst i denne sammenhengen. Kanskje, men fortsatt noe jeg ser på som er problem fordi misbruk og utnytting av barn på sosiale medier er mer og mer vanlig
Gab Skrevet 10. mai 2023 #6 Skrevet 10. mai 2023 Sådan skrev (3 minutter siden): Synes T-gruppa fronter unødvendig intoleranse for unikhet. Noe av problemet er at samfunnet er så utrolig binært. Selv når man bare skal noe så vanlige ting som å gå på toalettet eller dusje så må man velge mellom to grupper. Og hvis man avviker litt fra standarden kan man risikere å bli sjikanert og utstøtt hvis man etter noens syn velger feil. Hvis folk var mer tolerante og ikke binære så hadde kanskje dette problemet vært mindre. F.eks. slutt med kjønnsdelte toaletter og kjønnsdelte dusjer. Nå er det f.eks. slik at ei jente som spiller på et guttelag må inn i egen garderobe og dusj selv om det er helt greit for hun og guttene å være sammen. Samfunnet blander seg inn og hetero-seksualiserer handlinger og tvinger folk til å velge "bås" hvor det overhodet ikke er nødvendig. 2
Fru Solsikke Skrevet 10. mai 2023 #7 Skrevet 10. mai 2023 Det er altså 25 års grense for sterilisering. Kunstig forsinket pubertet/kjønnshormoner kan føre til sterilitet og beinskjørhet. Men dette valget er barn plutselig voksne nok til å ta kun når de føler seg som et annet kjønn? Jeg er helt for 18 års grense. 20 5
Gjest CatPerson123 Skrevet 11. mai 2023 #8 Skrevet 11. mai 2023 Gab skrev (8 timer siden): Noe av problemet er at samfunnet er så utrolig binært. Selv når man bare skal noe så vanlige ting som å gå på toalettet eller dusje så må man velge mellom to grupper. Og hvis man avviker litt fra standarden kan man risikere å bli sjikanert og utstøtt hvis man etter noens syn velger feil. Hvis folk var mer tolerante og ikke binære så hadde kanskje dette problemet vært mindre. F.eks. slutt med kjønnsdelte toaletter og kjønnsdelte dusjer. Nå er det f.eks. slik at ei jente som spiller på et guttelag må inn i egen garderobe og dusj selv om det er helt greit for hun og guttene å være sammen. Samfunnet blander seg inn og hetero-seksualiserer handlinger og tvinger folk til å velge "bås" hvor det overhodet ikke er nødvendig. Er ikke greit for alle jenter å dusje samme sted som guttene. Noen ønsker det ikke, synes det er ubehagelig, osv
Gab Skrevet 11. mai 2023 #9 Skrevet 11. mai 2023 (endret) CatPerson123 skrev (1 time siden): Er ikke greit for alle jenter å dusje samme sted som guttene. Noen ønsker det ikke, synes det er ubehagelig, osv Hva er det egentlig du ønsker å si? Ja, selvfølgelig er det ikke like greit for alle jenter. Men dette er i all hovedsak ytre påvirkning fra kulturen vi lever i. Vi lever nå i en kultur hvor kjønnsblandet nakenhet er overseksualisert og farliggjort. Over 80% av oss tilpasser oss kulturen rundt oss, føler og handler i forhold til den og mener at vår lokale kultur er mest riktig. Går alle andre nakne på savannen så gjør også vi det og synes det er greit. Dekker alle andre seg i nikab så gjør også vi det (og opplever det som fryktelig skamfullt hvis noen ser oss uten). Men i alle kulturer har vi også de 10-20 siste prosentene som vil dekke seg til uansett hvor mye nakenhet de er omgitt av, eller som vil være nakne uansett hvor mye tildekket de opplever andre rundt seg. Men uansett om vår bluferdighet kommer fra kulturen eller oss selv så er det slik at vår kultur nå er veldig heteroseksualisert. Vi deler opp i to kjønn og krever at alle skal tilhøre en av disse og ikke noe annet. Det medfører selvfølgelig problemer for de som ikke er helt klar for å ta den ene eller andre rollen. Når jenta på guttelaget og guttene synes det er greit å dele garderobe så kommer foreldre, idrettslagets ledelse og andre inn og nekter dette. På 80-tallet så var det noen videregående klasser hvor guttene og jentene synes det var greit å dele garderobe og dusj men hvor de ble stoppet av foreldre og skoleledelse. Mennesker er forskjellig og samfunnet bør være mer tolerant i forhold til det. Det betyr at man har felles der det er mulig og greit, og at man har flere alternativer der det er et behov. Siden noen ikke er komfortable med det motsatte kjønn mens andre synes at det er er både hyggelig og praktisk, så bør man tilby tre slags fellesgarderober: for kvinner, for menn og for alle. Da kan man velge etter egne ønsker. Da kan det kjønnsblanede laget gå i unisexgarderoben hvis de ønsker det. Personen med kvinneunderliv og mannsoverkropp kan også gå der. Og vi har mindre konformitetspress og folk kan i større grad få velge selv. Endret 11. mai 2023 av Gab 2
Badebuksa2.0 Skrevet 11. mai 2023 #10 Skrevet 11. mai 2023 Gab skrev (23 minutter siden): Hva er det egentlig du ønsker å si? Ja, selvfølgelig er det ikke like greit for alle jenter. Men dette er i all hovedsak ytre påvirkning fra kulturen vi lever i. Vi lever nå i en kultur hvor kjønnsblandet nakenhet er overseksualisert og farliggjort. Over 80% av oss tilpasser oss kulturen rundt oss, føler og handler i forhold til og mener at vår lokale kultur er mest riktig. Går alle andre nakne på savannen så gjør også vi det. Dekker alle andre seg i nikab så gjør også vi det (og opplever det som fryktelig skamfullt hvis noen ser oss uten). Men i alle kulturer er det også noen som vil dekke seg til uansett hvor mye nakenhet de er omgitt av, og noen som vil nakne uansett hvor mye tildekket de opplever. Men uansett om vår bluferdighet kommer fra kulturen eller oss selv så er det slik at vår kultur nå er veldig heteroseksualisert. Vi deler opp i to kjønn og krever at alle skal tilhøre en av disse og ikke noe annet. Det medfører selvfølgelig problemer for de som ikke er helt klar for å ta den ene eller andre rollen. Når jenta på guttelaget og guttene synes det er greit å dele garderobe så kommer foreldre, idrettslagets ledelse og andre inn og nekter dette. På 80-tallet så var det noen videregående klasser hvor guttene og jentene synes det var greit å dele garderobe og dusj men hvor de ble stoppet av foreldre og skoleledelse. Mennesker er forskjellig og samfunnet bør være mer tolerant i forhold til det. Det betyr at man har felles der det er mulig og greit og at man har flere alternativer der det er et behov. Siden noen ikke er komfortable med det motsatte kjønn mens andre synes at det er er både hyggelig og praktisk, så bør man tilby fellesgarderober for kvinner, for menn og for alle. Da kan man velge etter egne ønsker. Da kan det kjønnsblanede laget gå i unisexgarderoben hvis de ønsker det. Personen med kvinneunderliv og mannsoverkropp kan også gå der. Og vi har mindre konformitetspress og folk kan i større grad få velge selv. I hovedsak ytre påvirkning fra samfunnet? Det betviler jeg sterkt; det handler om biologi. Først og fremst reproduserer mennesker seg ved at en mann og en kvinne har sex. Det vet alle. Det er slik vi er skapt, det er slik barn blir til, det er sånn kroppen fungerer. Det er naturlig, biologisk sett, at en tenåringsjente IKKE vil skifte foran 50 år gamle griser, og ja, "kjønnsblandet garderobe" vil garantert bli utnyttet av nettopp griser. De er overalt rundt oss i samfunnet, utkledd som "hvermannsen". 16 1 3
Rosalilje84 Skrevet 11. mai 2023 #13 Skrevet 11. mai 2023 Det jeg lurer helt oppriktig på, er dette: hvorfor er det så vanvittig mange i 2023 som føler seg født i feil kropp, eller som ingen verdens ting (såkalte ikke-binære, altså føler seg som ingenting, verken mann eller kvinne)? Hvorfor var det ikke masse depresjoner, selvmord, åpent sinne og lignende på grunn av dette før, da det ikke fantes kjønnskorrigerende behandling, operasjoner og aksept for transmennesker? Jeg tviler ikke på at noen svært få kan være født i "feil kropp". Men så MANGE? 15 2
Rosalilje84 Skrevet 11. mai 2023 #14 Skrevet 11. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (38 minutter siden): I hovedsak ytre påvirkning fra samfunnet? Det betviler jeg sterkt; det handler om biologi. Først og fremst reproduserer mennesker seg ved at en mann og en kvinne har sex. Det vet alle. Det er slik vi er skapt, det er slik barn blir til, det er sånn kroppen fungerer. Det er naturlig, biologisk sett, at en tenåringsjente IKKE vil skifte foran 50 år gamle griser, og ja, "kjønnsblandet garderobe" vil garantert bli utnyttet av nettopp griser. De er overalt rundt oss i samfunnet, utkledd som "hvermannsen". Svært mange unge jenter har opplevd enten uønsket seksuell oppmerksomhet eller overgrep. Selvfølgelig vil de ha store problemer med å stå naken i en dusj sammen med nakne personer med penis. 13 2
Commander Skrevet 11. mai 2023 #15 Skrevet 11. mai 2023 Unge mennesker kan selvfølgelig endre tankegang og da er det jo dumt at man foretar grep som ikke er mulig å endre.(Type kappe av penis om det er aktuelt). Men om en gutt er født i feil kropp og ønsker å bli jente. For denne personens skyld tro jeg det vil være lurt å være relativt tidlig ute. Når personen født som gutt rekker å bli 18år og myndig. Fått brede skuldre , dyp stemme, kinnbein, blitt 185 cm høy, adamseple og 45 i sko osv. Da er det for seint å konvertere og samtidig kunne passere som dame på en troverdig måte i fremtiden. Selv med kirurgi og hormonbehandling. Å vente til etter puberteten med å bytte kjønn blir for seint for denne gruppen etter min oppfatning.
ops2 Skrevet 11. mai 2023 #16 Skrevet 11. mai 2023 (endret) Uff, nå skal jeg bli sint og sur på grunn av det @Gabsier om "vår kultur" og "kulturen vi lever i ". (Jeg mener ikke bokstavelig sint) Jeg er ikke sint på Gab selv, men på ideen om at dette med to kjønn og oppdelt i kvinne- og mann er noe som vestlig kultur liksom har funnet på med kristendommen. Det er slik jeg tolker ordvalget "vår" og "vi lever i ". Nei. Fra mennesket utviklet skikker og kulturer, så har kvinner og menn hatt ritualer hvor det har vært kjønnsoppdelt. Om det er Afrika eller Ny Guinea eller Europa - Hvordan ritualet fra barn til voksen foregår, fødsel, dør, skikker, klesdrakt og arbeidsoppgaver. Det er innbakt i menneskehetens historie. Jeg leste akkurat "Røtter" av Alex Hailey, og det beskrives hvordan man levde i Gambia på 1700-tallet. Og hvordan etterkommeren av slaven reiste tilbake i moderne tid, og mesteparten er det samme. Og slik går man tusener, titusener av år tilbake i tiden. Mennene levde i egne hytter, kvinner og barn i andre. Det var strengt kjønnsoppdelt med skikker, religion, arbeidsoppgaver. Hadde det vært noe annet enn binært, ville det blitt beskrevet i historien. Om man ser på homoseksualitet derimot, er det godt beskrevet i mange kulturer. Som i gresk historie, mellom unge gutter og menn. Det er dokumentert. Papua Ny Guinea har voldsomt barbariske ritualer, og et ekstremt kjønnsoppdelt hierarki. Ingen steder er det beskrevet at jenter ble tatt opp som menn, eller gutter som jenter. Faktisk var det eksponering til vestlig kultur som har myket opp reglene. Å si at kjønn er flytende og at all oppdeling mellom kjønn, er et nymotens påfunn som kan fjernes, strider med det som er innebakt i selve menneskehetens historie. Ellers kan jeg avslutte med en nikk til Gab og si at jeg er helt enig i at vi skulle hatt 3 garderober. Og da oppdeles det etter biologi, og ikke kjønnsidentitet. Mange av problemene med ny kjønnsaktivisme er nettopp at vi skal avvise det øynene forteller oss, at kjønn bare er et sosialt påfunn. At man benekter transmenneskers eksistens hvis man ikke sier at de er 100% det kjønnet de identifiserer seg med. Mange moderate transpersoner skiller selv på kjønn og kjønnsidentitet. De hører man dessverre ikke mye om, de vil ikke stå fram og risikere å bli uthengt som hatere fra de mer ekstreme delene av bevegelsen. Endret 11. mai 2023 av ops2 Så mange feil. f. eks skrev jeg ikke-binær og mente binær 16 1
Badebuksa2.0 Skrevet 11. mai 2023 #17 Skrevet 11. mai 2023 Rosalilje84 skrev (8 minutter siden): Svært mange unge jenter har opplevd enten uønsket seksuell oppmerksomhet eller overgrep. Selvfølgelig vil de ha store problemer med å stå naken i en dusj sammen med nakne personer med penis. Ja... 2
Isambard Skrevet 11. mai 2023 #18 Skrevet 11. mai 2023 Jeg tenker "polarisering". Transbevegelsen har blitt for radikal og det kommer en motreaksjon som går for langt motsatt retning. I Norge så tenker ikke jeg man trenger å forby kjønnsskifte før man er 18. Jeg er fornøyd bare man får en psykiateisk utredning og behandling som er basert på vitenskap. Er det mye å forlange? Det transbevegelsen har fått gjennom er at helsepersonell uten ekspertise kan skrive ut hormoner uten utredning først. Da blir det "krig". 8
Bag Skrevet 11. mai 2023 #19 Skrevet 11. mai 2023 54 minutter siden, Amantha said: Fra en som man ser er en mann? Nei. ???? Hva er det du kommenterer? 1
ops2 Skrevet 11. mai 2023 #20 Skrevet 11. mai 2023 16 minutter siden, Rosalilje84 said: Det jeg lurer helt oppriktig på, er dette: hvorfor er det så vanvittig mange i 2023 som føler seg født i feil kropp, eller som ingen verdens ting (såkalte ikke-binære, altså føler seg som ingenting, verken mann eller kvinne)? Hvorfor var det ikke masse depresjoner, selvmord, åpent sinne og lignende på grunn av dette før, da det ikke fantes kjønnskorrigerende behandling, operasjoner og aksept for transmennesker? Jeg tviler ikke på at noen svært få kan være født i "feil kropp". Men så MANGE? Jeg vil vel si at mye er påvirkning gjennom de siste 10-15 år. Tumblr, Youtube og nå TikTok. Økningen i transpersoner, forklares av miljøet selv med at det er større åpenhet og aksept nå. Men da spør jeg, hvor der de godt voksne som står fram? Hvorfor er økningen så stor hos barn og unge? Skulle ikke en godt voksen kvinne (eller mann) i 50- årene, føle en voldsom lettelse for at det er mer akseptert å være trans? Å endelig kunne si åpent, jeg har hele tiden ment at jeg skulle vært mann. Joda, det finnes noen som skifter kjønn i godt voksen alder. Det har det alltid vært, men ingen eksplosjonsartet økning. Grunnen til at man er bekymret for barn og ungdom, er nettopp den ekstreme økningen, men også at så mange har diagnoser ved siden av. Autismespekterforstyrrelser, spiseforstyrrelser, depresjon, bipolar lidelse og posttraumatisk stress fra overgrep og mobbing. Dette er godt dokumentert fra Rikshospitalet, og en grunn til at fagfolk alltid vil ha psykiatrisk utredning først. For å kunne avdekke andre forhold. Og for dette kalles Rikshospitalet portvoktere og blir utskjelt i kretsen rundt FRI, PKI og Benestads sexologer. Benestad sier selv: Quote - Jeg har unnlatt å henvise pasientene mine til Rikshospitalet, jeg vil dem ikke så vondt. Jeg har bedre kompetanse enn dem på dette feltet, det er bare å sammenligne CV-ene. Dessuten er det meningsløs lang ventetid ved Rikshospitalet. Det er også pasienter som ikke vil til Rikshospitalet av ulike grunner, har hen sagt. https://www.dagbladet.no/nyheter/helsetilsynet-hardt-ut-mot-benestad/78378415 5 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå