Gå til innhold

Gnissing av tenner

Kittykat

Anbefalte innlegg

Jeg gnisser tenner om natten. Jeg har en bittskinne som jeg bruker. I perioder så blir det smertefullt. Utover dagen så kan jeg bli øm og få vondt i muskulaturen/tenner og det kan kjennes ut som om at jeg har et konstant press på alle sider i hele kjeven min. 

Tannlegen har sagt at jeg har et ganske godt/sterkt bitt. Og jeg kan jo også spenne kjeven ubevisst om dagen. På de verste dagene, så må jeg ty til smertestillende da det kan føles ut som om at jeg har tannpine. Før jeg fikk vite at jeg gnisser tenner, så var det en lang periode hvor jeg gikk til tannlegen for nettopp smerter og "tannpine" og tannlegen fant jo ikke noe galt. Helt til jeg ble henvist til en spesialist som mente at jeg gjorde nettopp dette. Fikk bittskinne og ting ble bedre. Dette er nå mange år siden. Jeg fikk også satt inn 3 tannimplantanter i 2018 og jeg kan til og med kjenne smerte og "tannpine" i de. 

Er det noen som gnisser tenner og som kan gi meg noen tips til hvordan jeg kan løse opp muskulaturen? F eks øvelser o.l. For dette driver meg litt til vanvidd om dagen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gnissing av tenner er pga stress, så en god ide er å gjøre noe med det som gir deg stress. Jeg ble anbefalt bittskinne fordi jeg presser kjeven så hardt at det gir spenningssmerter. Jeg valgte å ikke bruke skinnen, og begynte med avspenningsteknikker istedenfor. 

Daglig meditasjon, løsne opp i spenninger hos neverorefleskolog/fotsoneterpeut, o.l Når jeg kjenner at det presser på i kjeven, så har jeg et punkt i ganen hvor jeg presser tungen lett mot, som får kjeven/munnen til å slappe av. Har også lært et punkt ved tommel som jeg masserer når det går i lås.

Les deg gjerne opp hvordan d vitamin, kalsium, og magnesium påvirker gnissinger av tenner (mest info på engelsk). 

Anonymkode: 53dac...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Gnissing av tenner er pga stress, så en god ide er å gjøre noe med det som gir deg stress. Jeg ble anbefalt bittskinne fordi jeg presser kjeven så hardt at det gir spenningssmerter. Jeg valgte å ikke bruke skinnen, og begynte med avspenningsteknikker istedenfor. 

Daglig meditasjon, løsne opp i spenninger hos neverorefleskolog/fotsoneterpeut, o.l Når jeg kjenner at det presser på i kjeven, så har jeg et punkt i ganen hvor jeg presser tungen lett mot, som får kjeven/munnen til å slappe av. Har også lært et punkt ved tommel som jeg masserer når det går i lås.

Les deg gjerne opp hvordan d vitamin, kalsium, og magnesium påvirker gnissinger av tenner (mest info på engelsk). 

Jeg har lest litt om hva som kan være årsaken. Men jeg kan ikke si at jeg har mye stress om dagen 🤔 Med mindre jeg også stresser ubevisst da :vetikke: 

Jeg er usikker på om jeg har mangel på d vitamin, kalsium og magnesium. Har fått vite at blodprøvene mine er fine hver gang jeg har tatt de hos legen. Men legen sjekker vel ikke det med mindre det er en grunn? Men jeg har tidligere hatt d vitamin mangel og spiser ikke så voldtsomt mye melkeprodukter i hverdagen. Men det er vel kanskje best å begynne med tilskudd av disse 3? Er jo verdt et forsøk på å lese om det og prøve det iallefall. Så det skal jeg sjekke ut. Tusen takk for tipset! 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kittykat skrev (1 minutt siden):

Jeg har lest litt om hva som kan være årsaken. Men jeg kan ikke si at jeg har mye stress om dagen 🤔 Med mindre jeg også stresser ubevisst da :vetikke: 

Jeg er usikker på om jeg har mangel på d vitamin, kalsium og magnesium. Har fått vite at blodprøvene mine er fine hver gang jeg har tatt de hos legen. Men legen sjekker vel ikke det med mindre det er en grunn? Men jeg har tidligere hatt d vitamin mangel og spiser ikke så voldtsomt mye melkeprodukter i hverdagen. Men det er vel kanskje best å begynne med tilskudd av disse 3? Er jo verdt et forsøk på å lese om det og prøve det iallefall. Så det skal jeg sjekke ut. Tusen takk for tipset! 

Stress er ofte ubevisst. Vi kan tro vi slapper av i sofaen, men når man kjenner etter, så sitter man med hele seg i spenn. 

D vitamin er de dårlige på å sjekke, og leger i Norge er elendige på å se d vitamin i sammenheng med andre ting enn problemer med ben/skjelett. For lite d vitamin og magnesium er en av flere ting som påvirker nerversystem og påfører kroppen mye stress.
Meieriprodukter gir veldig lite d vitamin, den beste kilden er fet fisk. Men har du mangel så vil ikke fet fisk 3 ganger i uka få opp nivået. Du bør spise fet fisk uansett, men ved mangel så må det behandles med tilskudd, og da med gode doser. 

Både kalsium og magnesium er vanskelig å påvise ved blodprøver. En gyllen regel er at mangler du d vitamin, så mangler du kalsium. For kroppen må ha nok d vitamin for å klare å ta opp kalsium. Og magnesium er viktig for å aktivere d vitamin. Vi trenger mye magnesium, ca 350 mg daglig. Magnesium fra nøtter og frø klarer kroppen dårlig å bruke, i forhold til fra animalsk. Og du skal spise svært mye kjøtt osv daglig for å få i deg nok. 100 gram ost gir 28 mg. 

Så ta en test nå fortløpende før sommeren, og be om å få vite tallet. Du bør ligge godt over normalen, minst 80 nmol. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Stress er ofte ubevisst. Vi kan tro vi slapper av i sofaen, men når man kjenner etter, så sitter man med hele seg i spenn. 

D vitamin er de dårlige på å sjekke, og leger i Norge er elendige på å se d vitamin i sammenheng med andre ting enn problemer med ben/skjelett. For lite d vitamin og magnesium er en av flere ting som påvirker nerversystem og påfører kroppen mye stress.
Meieriprodukter gir veldig lite d vitamin, den beste kilden er fet fisk. Men har du mangel så vil ikke fet fisk 3 ganger i uka få opp nivået. Du bør spise fet fisk uansett, men ved mangel så må det behandles med tilskudd, og da med gode doser. 

Både kalsium og magnesium er vanskelig å påvise ved blodprøver. En gyllen regel er at mangler du d vitamin, så mangler du kalsium. For kroppen må ha nok d vitamin for å klare å ta opp kalsium. Og magnesium er viktig for å aktivere d vitamin. Vi trenger mye magnesium, ca 350 mg daglig. Magnesium fra nøtter og frø klarer kroppen dårlig å bruke, i forhold til fra animalsk. Og du skal spise svært mye kjøtt osv daglig for å få i deg nok. 100 gram ost gir 28 mg. 

Så ta en test nå fortløpende før sommeren, og be om å få vite tallet. Du bør ligge godt over normalen, minst 80 nmol. 

Jeg har vitamin D på godt over 100 nmol, og jeg tar magnesiumtilskudd. Gnisser fortsatt tenner og biter kjeven sammen ;)

Vitamin D er viktig, men ikke kur for alt.

Anonymkode: 988d0...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Og nei - de er ikke dårlige på å sjekke vitamin D. Jeg jobber på lab, og du skulle sett prøvemengden med vitamin D prøver vi får DAGLIG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er en hard bittskinne jeg har ja. Den begynner å bli noen år gammel, så lurer på om jeg skal få en ny "oppdatert" bittskinne fra tannlegen. Ikke det at en ny bittskinne kan trylle vekk gnissingen, men jeg har jo fått tannkroner og tannimplantater i mellomtiden, så det er jo greit å ha en som passer 100% i avtrykket på skinnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Og nei - de er ikke dårlige på å sjekke vitamin D. Jeg jobber på lab, og du skulle sett prøvemengden med vitamin D prøver vi får DAGLIG. 

De er dårlige på se d vitamin mangel i sammenheng med mange ting, så jo, med mindre man spesifikt ber om at det sjekkes, så er de sløve. Leger har også fått beskjed om å ikke rutinemessig teste d vitamin av helsemyndighetene, pga kostnader. 

Anonymkode: d7a37...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vitamin D på godt over 100 nmol, og jeg tar magnesiumtilskudd. Gnisser fortsatt tenner og biter kjeven sammen ;)

Vitamin D er viktig, men ikke kur for alt.

Har ikke sagt det er en kur for alt, har jeg vel?

TS ønsker løsning, og det å avdekke om h*n har mangel/fikse evnt mangel, er en av flere veier til Rom. Nå har TS allerede tidligere fått avdekket mangel, så hvis ikke det har kommet opp på tilfreddstillende nivå, også sammen med kalsium, så er det lurt å ta tak. 

Anonymkode: d7a37...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...