Gå til innhold

Steder man kan reise som nybegynner!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 19 som har veldig lyst til å reise litt til neste år. Men jeg har ingen å reise med og har ikke så mye erfaring med å reise fra tidligere.

Har dere noen forlag til steder man kan reise som helt nybegynner? Og som kanskje er litt tryggere med tanke på at jeg skal dra alene?😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommet helt an på hva du vil.oppleve, hvor lenge du vil være borte, og ikke minst hvor mye penger du vil bruke. 

Jeg er glad I Europa, og liker togferie, men det er ikke for alle.

Anonymkode: 7d832...57a

AnonymBruker
Skrevet

Cuba er vel det landet jeg har vært i hvor jeg har følt meg tryggest. Kunne ikke gå et sted, selv på nattestid, uten å se en form for politi. På grunn av dette er det også ekstremt lav kriminalitet, og så godt som null % av hendelser hvor turister har vært involvert.

Fin kultur, vennlige folk og en kultur med private leiligheter en kan leie, slik at en ikke trenger å bo på samme sted. Anbefaler ikke Varadero, som er som å reise til europeisk "Syden".

Anonymkode: 6209c...16c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kommet helt an på hva du vil.oppleve, hvor lenge du vil være borte, og ikke minst hvor mye penger du vil bruke. 

Jeg er glad I Europa, og liker togferie, men det er ikke for alle.

Jeg er veldig glad i å oppleve ny kultur, prøve nye ting, spise ny mat, se en annen type natur. Er også veldig glad i museum, kunst og arkitektur så ville likt å kunne gjøre noe sånt på turen.

Kunne tenkt meg å reise en uke første gangen jeg drar og har spart opp 25 000kr til nå. Men skal jobbe en del til sommeren, så blir nok mer da!😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i Skottland og Irland som førstegangsland. Island er også fint, for det er veldig trygt, ikke så langt og mye engelsk. Man trenger ikke være borte en hel uke til å begynne med da. Ta 3-5 dager på vandrerhjem og se om det er noe for deg.

Eller tenkte du å reise litt lenger eller til eksotiske steder?

Anonymkode: c667f...1bb

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym20044 skrev (9 minutter siden):

Jeg er veldig glad i å oppleve ny kultur, prøve nye ting, spise ny mat, se en annen type natur. Er også veldig glad i museum, kunst og arkitektur så ville likt å kunne gjøre noe sånt på turen.

Kunne tenkt meg å reise en uke første gangen jeg drar og har spart opp 25 000kr til nå. Men skal jobbe en del til sommeren, så blir nok mer da!😊

Som førstegangsreis ville jeg dratt til land i nærheten, enkelt å komme seg hjem hvis man mistrives.

London, Irland, Danmark, Skottland, Nederland, Sverige, Finland.

Anonymkode: 32a0f...76a

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Cuba er vel det landet jeg har vært i hvor jeg har følt meg tryggest. Kunne ikke gå et sted, selv på nattestid, uten å se en form for politi. På grunn av dette er det også ekstremt lav kriminalitet, og så godt som null % av hendelser hvor turister har vært involvert.

Fin kultur, vennlige folk og en kultur med private leiligheter en kan leie, slik at en ikke trenger å bo på samme sted. Anbefaler ikke Varadero, som er som å reise til europeisk "Syden".

Anonymkode: 6209c...16c

Men det er vel ikke akkurat for nybegynnere som ikke er så erfarne med å reise. Dessuten bør en kunne litt spansk hvis en skal dit.

Endret av Grüner
  • Liker 3
Skrevet

Reiste på interrail som min første alenetur. Startet i Polen, dro til Amsterdam, Brussel, Brugge, Basel, Firenze, Rimini og Roma. Bodde i delte rom på hostel, og møtte mange hyggelige folk på veien ☺️ Følte meg trygg på alle stedene, med unntak av Brussel. De fleste av disse stedene er enkle plasser å begynne i, og det er kort vei hjem dersom man mistrives 👍 Tror jeg brukte 14-15000, inkludert fly og interrail billett, og var borte i tre uker. Men, dette var i 2015, så er nok dyrere nå 😅 Kan også anbefale New Zealand, Australia og Fiji hvis du vil reise litt lengre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er veldig glad i Skottland og Irland som førstegangsland. Island er også fint, for det er veldig trygt, ikke så langt og mye engelsk. Man trenger ikke være borte en hel uke til å begynne med da. Ta 3-5 dager på vandrerhjem og se om det er noe for deg.

Eller tenkte du å reise litt lenger eller til eksotiske steder?

Jeg kan egentlig reise hvor som helst, trenger ikke være eksotisk så lenge jeg får oppleve kultur og fin natur!

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Som førstegangsreis ville jeg dratt til land i nærheten, enkelt å komme seg hjem hvis man mistrives.

London, Irland, Danmark, Skottland, Nederland, Sverige, Finland.

Anonymkode: 32a0f...76a

Tenkte kanskje å dra til amsterdam som første gangs tur, så blir kanskje det!

Skrevet
haha42 skrev (13 minutter siden):

Reiste på interrail som min første alenetur. Startet i Polen, dro til Amsterdam, Brussel, Brugge, Basel, Firenze, Rimini og Roma. Bodde i delte rom på hostel, og møtte mange hyggelige folk på veien ☺️ Følte meg trygg på alle stedene, med unntak av Brussel. De fleste av disse stedene er enkle plasser å begynne i, og det er kort vei hjem dersom man mistrives 👍 Tror jeg brukte 14-15000, inkludert fly og interrail billett, og var borte i tre uker. Men, dette var i 2015, så er nok dyrere nå 😅 Kan også anbefale New Zealand, Australia og Fiji hvis du vil reise litt lengre.

Hvor søker man på dette? Er det at man reiser med en gruppe eller at noen legger opp en reise rute for deg?😊

Skrevet
Anonym20044 skrev (3 minutter siden):

Hvor søker man på dette? Er det at man reiser med en gruppe eller at noen legger opp en reise rute for deg?😊

Planla alt selv. Booket fly, la opp ruten, bestilte hostel og interrail billett selv. Mulig kilroy tilbyr å sy sammen en reise, men tror det blir dyrere da. Reiste alene hele veien ☺️ Men når man bor på hostel og deler rom med flere ander kommer man lett i prat med andre dersom man ønsker. Og jeg fant ofte på ting med de andre som bodde på hostelene, så jeg var jo ikke alene hele turen, selv om jeg reiste alene 👍

• Liker 1
Skrevet
Anonym20044 skrev (47 minutter siden):

Budapest kan også anbefales.  Mye å se på, vakker natur og trygt.  

• Liker 2
Skrevet
haha42 skrev (42 minutter siden):

Planla alt selv. Booket fly, la opp ruten, bestilte hostel og interrail billett selv. Mulig kilroy tilbyr å sy sammen en reise, men tror det blir dyrere da. Reiste alene hele veien ☺️ Men når man bor på hostel og deler rom med flere ander kommer man lett i prat med andre dersom man ønsker. Og jeg fant ofte på ting med de andre som bodde på hostelene, så jeg var jo ikke alene hele turen, selv om jeg reiste alene 👍

Kunne gjerne tenkt meg noe sånt, blir bare litt redd av tanken å bo med fremmede. Vet du om det finnes hostel der man kun bor med de av samme kjønn?😊

AnonymBruker
Skrevet
Anonym20044 skrev (5 timer siden):

Frankrike 🇨🇵

Kjører du bil eller tenker du å fly til din destinasjon.  Kan sterkt anbefale å kjøre selv.  Da får du oppleve så mye mer, og så kommer du deg mer rundt også.

Frankrike er et land som jeg mener har alt, kultur/ bygninger, fjell, strand, matopplevelser, hyggelig folk.

Anonymkode: f6d62...f3c

AnonymBruker
Skrevet
Anonym20044 skrev (4 timer siden):

Amsterdam, London, Stockholm, København og Reykjavika er vel fine steder å dra til første gang alene. 

Anonymkode: b143c...f47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, Anonym20044 said:

Jeg dro også til Amsterdam alene da jeg var 18. Det gikk veldig fint :) Min aller første alenetur var til London og Birmingham, men da møtte jeg noen venner på veien, så var ikke helt alene hele tiden.

Nå ville jeg mye heller anbefalt Edinburgh om man skal til Storbritannia og Galway om man skal til Irland.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde mer tid ville jeg vurdert New Zealand. Jeg synes det var et fantastisk land å reise alene i. Reiste rundt med buss, overnattet på ulike typer ungdomsherberger. Lett å komme i kontakt med andre, spise sammen, delta i aktiviteter sammen. Alt bar veldig tilrettelagt. Bussen kom en gang per dag, og da var det utskifting av beboere. Tidspunkt for aktiviteter var tilpasset busstidene. Fin natur, og lett å delta på ulike typer aktiviteter. 

Men tog i deler av Europa anbefales fortsatt. Kast deg ut i det, god tur.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Frankrike 🇨🇵

Kjører du bil eller tenker du å fly til din destinasjon.  Kan sterkt anbefale å kjøre selv.  Da får du oppleve så mye mer, og så kommer du deg mer rundt også.

Frankrike er et land som jeg mener har alt, kultur/ bygninger, fjell, strand, matopplevelser, hyggelig folk.

Anonymkode: f6d62...f3c

Jeg tenkte å ta fly! Har ikke fått tatt lappen enda, men håper på å få tatt den til høsten😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvis du hadde mer tid ville jeg vurdert New Zealand. Jeg synes det var et fantastisk land å reise alene i. Reiste rundt med buss, overnattet på ulike typer ungdomsherberger. Lett å komme i kontakt med andre, spise sammen, delta i aktiviteter sammen. Alt bar veldig tilrettelagt. Bussen kom en gang per dag, og da var det utskifting av beboere. Tidspunkt for aktiviteter var tilpasset busstidene. Fin natur, og lett å delta på ulike typer aktiviteter. 

Men tog i deler av Europa anbefales fortsatt. Kast deg ut i det, god tur.

Tusentakk!😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...