SuperNova Skrevet 6. januar 2006 #1 Skrevet 6. januar 2006 Jeg har alltid hørt at man ikke skal bade når man har mensen, verken i sjøen eller i basseng. For da kan man få bakterieinfeksjoner. Men er det egentlig så farlig hvis man bytter tampong rett etterpå? Er det noen som har forsøkt - og har overlevd? Og er det grunn til å tro at det er verre å gjøre dette i for eksempel Thailand enn i Norge?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #2 Skrevet 6. januar 2006 Jeg har alltid hørt at man ikke skal bade når man har mensen, verken i sjøen eller i basseng. For da kan man få bakterieinfeksjoner. Men er det egentlig så farlig hvis man bytter tampong rett etterpå? Er det noen som har forsøkt - og har overlevd? Og er det grunn til å tro at det er verre å gjøre dette i for eksempel Thailand enn i Norge? ← Jeg har svømt under mens utallige ganger, har aldri fått noen infeksjoner såvidt jeg vet. Bytter tampong så snart jeg har mulighet etter å ha kommet opp av vannet. Kan ikke tenke meg hvorfor det skulle være farlig verken i Norge eller Thailand
Gjest Spacegirl Skrevet 6. januar 2006 #3 Skrevet 6. januar 2006 Jeg pleier å gå på svømming selv om jeg har mensen. Skifter tampong rett før og rett etter svømminga. Ikke noe problem
Amanlis Skrevet 6. januar 2006 #4 Skrevet 6. januar 2006 Det er ikke farlig dersom man bruker tampong. Infeksjonsfaren er større når man har mensen. Derfor skal man ikke svømme uten tampong.
Gjest 2324 Skrevet 6. januar 2006 #5 Skrevet 6. januar 2006 Det er ikke farlig dersom man bruker tampong. Infeksjonsfaren er større når man har mensen. Derfor skal man ikke svømme uten tampong. ← Jaha? Fordi tampongen hindrer vannet å nå inn i skjeden da mener du? Nei, det er ikke farlig, men du bør skifte tampong så fort som mulig etter at du er ferdig..
Gjest Virvel Skrevet 6. januar 2006 #6 Skrevet 6. januar 2006 (endret) Jeg har badet masse under mensen, og det verste som har skjedd er at jeg har fått lekkasje etterpå fordi jeg ikke fikk byttet tampong raskt nok. Tampongen blir jo full av vann, og da har klarer den naturlig nok ikke å suge opp like mye blod. Endret 6. januar 2006 av Virvel
Amanlis Skrevet 6. januar 2006 #7 Skrevet 6. januar 2006 Jaha? Fordi tampongen hindrer vannet å nå inn i skjeden da mener du? Nei, det er ikke farlig, men du bør skifte tampong så fort som mulig etter at du er ferdig.. ← Hva mener du? Tampongen fungerer som en propp og dermed hindrer den vannet. Selvfølgelig kommer det vann inn i skjeden, men ikke lenger inn enn til der tampongen er. Man er mer mottakelig for infekjoner under mensen, derfor må man beskytte seg. Dette lærte vi i "mensenundervisninga" på barne- og ungdomsskolen, og leger oppfordrer til det samme. Dersom det ikke stemmer vil jeg gjerne vite det.
Gjest 2324 Skrevet 6. januar 2006 #8 Skrevet 6. januar 2006 Ok, så du tror da at tampongen kun suger til seg mensvæske, og ikke annen veske som måtte finne på å finne veien inn i skjeden? Selvfølgelig suger tampongen også opp vannet, derfor er det viktig å bytte raskt etter bad, fordi vann med tilhørende bakterier blir liggende inni skjeden..
Amanlis Skrevet 6. januar 2006 #9 Skrevet 6. januar 2006 Ok, så du tror da at tampongen kun suger til seg mensvæske, og ikke annen veske som måtte finne på å finne veien inn i skjeden? Selvfølgelig suger tampongen også opp vannet, derfor er det viktig å bytte raskt etter bad, fordi vann med tilhørende bakterier blir liggende inni skjeden.. ← Nei det tror jeg vel ikke. Vet selvfølgelig at den også suger vann. Har ikke alle duppa en OB i vann da? Alle vet vel at man må bytte rett etter at man har bada. Men tampongen hindrer vannet å komme inn i øvre deler av skjeden/livmor.
Gjest Pet Skrevet 6. januar 2006 #10 Skrevet 6. januar 2006 Tampongen fungerer som en propp og dermed hindrer den vannet. Selvfølgelig kommer det vann inn i skjeden, men ikke lenger inn enn til der tampongen er. ← Hvor langt kommer vannet uten tampong, da? Inn i livmora? Da kan det umulig være bra å bade i det hele tatt.
Gjest 2324 Skrevet 6. januar 2006 #11 Skrevet 6. januar 2006 (endret) Du tar nok feil her Værjenta.. Det er overhodet ikke farlig å bade uten tampong.. Orker ikke å søke veldig mye akkurat nå, men fant dette.. Som du ser, skriver legen: "for de fleste kvinner er det unaturlig å bade når det er menstruasjon. Sørg for å ha med tampong og bind når du drar på somemrferie - så slipper du ubehagelige overraskelser." Står ikke noe her om at det er farlig.. Link Endret 6. januar 2006 av Milah
Amanlis Skrevet 6. januar 2006 #12 Skrevet 6. januar 2006 Du tar nok feil her Værjenta.. Det er overhodet ikke farlig å bade uten tampong.. Orker ikke å søke veldig mye akkurat nå, men fant dette.. Som du ser, skriver legen: "for de fleste kvinner er det unaturlig å bade når det er menstruasjon. Sørg for å ha med tampong og bind når du drar på somemrferie - så slipper du ubehagelige overraskelser." Står ikke noe her om at det er farlig.. Link ← Da skal ikke jeg protestere mer. Og jeg fortsetter med tampong jeg altså, sånn for sikkerhetsskyld, som legen du refererer til sier.
Gjest 2324 Skrevet 6. januar 2006 #13 Skrevet 6. januar 2006 Da skal ikke jeg protestere mer. Og jeg fortsetter med tampong jeg altså, sånn for sikkerhetsskyld, som legen du refererer til sier. ← Legen sier jo ikke at det på grunn av infeksjonsfare.. Men man må huske tamponger på ferien, slik at man kan bade hvis man plutselig får mensen, fordi de fleste kvinner ikke liker å bade uten noen form for beskyttelse under mens.. Det er ikke koselig å blø i et basseng for eksempel!
Gjest 2324 Skrevet 6. januar 2006 #14 Skrevet 6. januar 2006 Men men, er ikke noe poeng i å forsette denne diskusjonen..
Amanlis Skrevet 6. januar 2006 #15 Skrevet 6. januar 2006 Nei det er ikke det Milah. Ikke særlig kult å ligge på stranda med en lekker liten rød sripe nedover beina heller.
Gjest Pet Skrevet 6. januar 2006 #16 Skrevet 6. januar 2006 Det er i hverfall ikke farlig å bade når man har mensen, la oss avlive den myten en gang for alle! Verken med eller uten tampong!
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #17 Skrevet 6. januar 2006 Jeg har badet med tampong når jeg har mensen i alle de år, og aldri hatt så mye som et lite snev av en infeksjon. Og jeg skifter ikke alltid tampongen etter å ha badet heller (I alle fall ikke på de varmeste sommerdagene der jeg hopper rett uti igjen etter ti min)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå