Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

var hos en ekstremt sær psykolog i dag. Han skulle på død og liv gå tur , noe jeg ikke hadde lyst til. Redd for at noen skulle observere meg med denne fyren utenfor rådhuset. langt , grått hår og veldig merkelig type. Jeg var jo så fokusert på alt annet og hvordan skulle jeg klare å snakke og tenke mens jeg sleit noe jævlig med kondisen ? så stanset han plutselig og begynte  å tegne opp en a-b-c modell i grusen. Man skulle tenke seg glad eller noe i den duren. Han pratet på en sånn veldig måte at man skulle tenke seg til ditt og datt . Er du deprimert , så er du deprimert. Liker ikke sånn pjatt. Dessverre møtt litt for mange sære og spesielle typer i helsevesenet..er det vanlig at leger og psykolger er veldig spesielle ? 

Anonymkode: e9dce...a2e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri møtt en eneste som ikke tilsynelatende er A4.

Anonymkode: 3d442...025

AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke riktig for deg uten at det betyr han ikke er riktig for andre. Leger og psykologer er mennesker, noen er spesielle i noens øyne, noen ikke. 

Å skrive slike innlegg som du gjør er ikke veldig ok.

Anonymkode: b9c7b...b40

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig fint å gå tur. Mange prater lettere mens de går. :) 

ABC-modellen kan du sikkert få repetert. 

Anonymkode: 7a6a9...c77

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres bra ut å gå tur mens man snakker!

Anonymkode: e8b3d...727

• Nyttig 1
Skrevet

Det finnes over 800 forskjellige registrerte psykoterapiformer, en av de er faktisk å ha samtaleterapi mens en går på tur.

Noen studier viser at fysisk aktivitet kan medføre like stor reduksjon i for eksempel depressive symptomer som blant annet medikamentell behandling med antidepressiva. Så det at psykologer velger å forlate det fysiske terapi rommet er ikke noe sært på noen måter. At du som pasient har et mer firkanta syn på hva det vil si å være i pasient rollen og mota behandling er jo en ting. 

Å gå tur samtidig som en prater om ting kan ofte har en forløsende effekt da en har beveget seg fra den stillesittende passive rollen og de strenge faste rammene på et fryst sted til å være I en aktiv flyt. Gåturer blir aktivt brukt av ymse helsepersonell og saksbehandlere som i rusomsorgen, BUP, barnevernstjenesten og psykologer; helt bevist fordi praten ofte går lettere i naturen, i parker eller langs en sti eller fortau. 

Du skriver jo selv "Jeg var jo så fokusert på alt annet og hvordan skulle jeg klare å snakke og tenke mens jeg sleit noe jævlig med kondisen ? " men når en går så tenker en ikke eller overtenker ikke på hva en skal si, hvordan det sies, tenke og snakke, pinlig stillhet, blikkontakt osv, praten pleier å gå lettere for mange når en slipper skuldrene litt ned og trer ut av kontoret og den regide pasient og psykolog stolen.

For mange er det slik, for deg kan det tenkes at det ikke er slik, men da er det jo en mager trøst at det finnes mange andre metoder, psykoterapiformer og psykologer å velge blant, uten at det vil si at verken du eller denne psykologen er så veldig sær.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes også det hørtes sært ut, så fremst du ikke hadde fått vite det på forhand og fikk et reelt valg. Det kan helt sikkert fungere godt for noen, men det må være noe en ønsker selv.

• Liker 1
Gjest Refreng
Skrevet

Høres ut som en dårlig ide om du har angst. Ihvertfall er min erfaring at mennesker med angst sliter enda mer med å tenke og høre etter når det skjer mye rundt dem. Spesielt de som har bygd vegger rundt seg kan sette opp enda flere vegger.

Dette er for øvrig en god anledning til å øve på å si nei. Det høres ut som du ikke turte eller klarte si nei? Å være rar som psykolog kan være ok... så lenge den respekterer dine grenser. Men jeg vet ikke om psykologen skjønte at det var stressende for deg? Litt rart at han ikke har antennene ute og klarer plukke opp på det, men kanskje du har et ekstremt bra pokerfjes der man ikke kan lese deg?

Til slutt vil jeg da nevne at det kan være bra om psykologen din er rar. For om du tenker deg om, så føler du kanskje at du er mer normal, men du er også deprimert. Kanskje det an være noe i tanke- og væremåten til en rar person som hjelper mot depresjon? Kanskje det kan gi et perspektiv på noen ting som du kan lære av og bruke på deg selv?

Du vet når du tvinger deg selv til å smile og holder smilet i 3 minutter. Du vil være mer tilbøyelig til å le og smile på ekte, selv om du er deprimert (forskning demonstrerer dette). Du tvinger hjernen din til å føle annerledes. På samme måte kan kanskje det å oppføre seg litt rart iblant, bidra til å tvinge deg til å føle og tenke annerledes om egen hverdag, eget liv, egen situasjon. Det virker ihvertfall som om du trenger en ny måte å leve på, for den måten du lever, føler og tenker på nå gjør deg ulykkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at man må være litt motivert for å prøve noe nytt hvis man vil oppnå endringer i livet. F.eks. ta det psykologen sier på alvor og faktisk lære og trene litt på en metode før man bestemmer seg for at det er "pjatt".

https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/til-deg-som-onsker-hjelp/den-mentale-tannborsten/6-tren-mentalt-laer-deg-abc-modellen-bruk-den-gjerne-ukentlig-ved-forverring-av-psykisk-helse-bor-den-jobbes-med-daglig

Anonymkode: be927...078

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle psykologer er sære og pjatt er det de er eksperter på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...