Gå til innhold

Legge nye gulv, eller nedbetale på boliglån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har parkett i noen rom med en del slitasje/sprekker etter vannsøl og for høy varme på varmekabler (termostat er kalibrert nå). Det vil koste meg ca 50 000 kr å bytte gulv. Jeg har ikke store muligheter til å legge til side mye penger/nedbetale særlig ekstra på lån for salg om et par år, så spørsmålet er: vil det være best å bruke disse pengene til å nedbetale på boliglånet, eller vil det være mest lønnsomt å legge disse pengene i nytt gulv?

Anonymkode: b6f62...dd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Putt de på konto og ha som buffer. 50k på boliglånet har ingenting å si, og gulvet kan vente til det er krise

AnonymBruker
Skrevet

Legg nytt gulv, boliglånet kan vente. 

Anonymkode: 523da...53a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
apekatten123 skrev (22 minutter siden):

Putt de på konto og ha som buffer. 50k på boliglånet har ingenting å si, og gulvet kan vente til det er krise

Såklart det har noe å si, jeg prøver å betale inn ekstra her og der når mulig. Har allerede gjort en del utbedringer, alt av hvitevarer er nytt, og går noe galt nå så går det på forsikring/borettslag. Selv om det ikke påvirker rente, så påvirker det egenkapital ved neste kjøp. 

Skrevet

Jeg tror ikke at salgsverdien på boligen vil øke med 50 000 selv om du bruker 50 000 på gulv. Kjøpere har en tendens til å undervurdere hvor mye oppussing koster, og byr ikke (mye) mer bare fordi gulvet er nytt.

Så mitt råd er å betale på lånet, hvis du skal selge snart.

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (17 minutter siden):

Jeg tror ikke at salgsverdien på boligen vil øke med 50 000 selv om du bruker 50 000 på gulv. Kjøpere har en tendens til å undervurdere hvor mye oppussing koster, og byr ikke (mye) mer bare fordi gulvet er nytt.

Så mitt råd er å betale på lånet, hvis du skal selge snart.

Jeg skal ikke selge før om et par år. I forhold til gulv var det mer om folk byr mindre/får mindre interesse når de ser tilstanden på det, eller mer når de ser at det er nytt og de ikke trenger å gjøre noe. Det handler ikke bare om kostnad rundt nytt gulv for kjøper, men også at det er beleilig å slippe å gjøre det. 

AnonymBruker
Skrevet

Lander du på å skifte gulv, så velg for all del noe som er klassisk, og ikke bare «trendy» akkurat nå. De gråaktige laminatgulvene som ble lagt for en del år siden ser 😱ut nå.

Anonymkode: 9f5e3...a15

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skal ikke selge før om et par år. I forhold til gulv var det mer om folk byr mindre/får mindre interesse når de ser tilstanden på det, eller mer når de ser at det er nytt og de ikke trenger å gjøre noe. Det handler ikke bare om kostnad rundt nytt gulv for kjøper, men også at det er beleilig å slippe å gjøre det. 

Ja, selvsagt. Det er beleilig for kjøper å slippe å legge nytt gulv , men det betyr ikke at de vil gi 50 000 for å slippe. Du vil kanskje få 15-20 000 mer for leiligheten med nytt gulv enn med gammelt gulv. Altså lønner det seg ikke økonomisk for deg å bruke 50 000 på nytt gulv.

Men det er jo vanskelig å spå, selvsagt. Kommer an på markedet, på kjøpere, og leiligheten ellers. Og det kommer an på gulvet. Ny fiskebensparkett gir høyere salgsverdi enn ny linoleum.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lander du på å skifte gulv, så velg for all del noe som er klassisk, og ikke bare «trendy» akkurat nå. De gråaktige laminatgulvene som ble lagt for en del år siden ser 😱ut nå.

Anonymkode: 9f5e3...a15

Det blir standard gulv som passer til de andre rommene (hvor gulvene er i bedre forfatning), og absolutt ikke laminat :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...