AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #1 Skrevet 10. mai 2023 Jeg har parkett i noen rom med en del slitasje/sprekker etter vannsøl og for høy varme på varmekabler (termostat er kalibrert nå). Det vil koste meg ca 50 000 kr å bytte gulv. Jeg har ikke store muligheter til å legge til side mye penger/nedbetale særlig ekstra på lån for salg om et par år, så spørsmålet er: vil det være best å bruke disse pengene til å nedbetale på boliglånet, eller vil det være mest lønnsomt å legge disse pengene i nytt gulv? Anonymkode: b6f62...dd5
apekatten123 Skrevet 10. mai 2023 #2 Skrevet 10. mai 2023 Putt de på konto og ha som buffer. 50k på boliglånet har ingenting å si, og gulvet kan vente til det er krise
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #3 Skrevet 10. mai 2023 Legg nytt gulv, boliglånet kan vente. Anonymkode: 523da...53a 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #4 Skrevet 10. mai 2023 apekatten123 skrev (22 minutter siden): Putt de på konto og ha som buffer. 50k på boliglånet har ingenting å si, og gulvet kan vente til det er krise Såklart det har noe å si, jeg prøver å betale inn ekstra her og der når mulig. Har allerede gjort en del utbedringer, alt av hvitevarer er nytt, og går noe galt nå så går det på forsikring/borettslag. Selv om det ikke påvirker rente, så påvirker det egenkapital ved neste kjøp. Anonymkode: b6f62...dd5
Hedda-78 Skrevet 10. mai 2023 #5 Skrevet 10. mai 2023 Jeg tror ikke at salgsverdien på boligen vil øke med 50 000 selv om du bruker 50 000 på gulv. Kjøpere har en tendens til å undervurdere hvor mye oppussing koster, og byr ikke (mye) mer bare fordi gulvet er nytt. Så mitt råd er å betale på lånet, hvis du skal selge snart.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #6 Skrevet 10. mai 2023 Hedda-78 skrev (17 minutter siden): Jeg tror ikke at salgsverdien på boligen vil øke med 50 000 selv om du bruker 50 000 på gulv. Kjøpere har en tendens til å undervurdere hvor mye oppussing koster, og byr ikke (mye) mer bare fordi gulvet er nytt. Så mitt råd er å betale på lånet, hvis du skal selge snart. Jeg skal ikke selge før om et par år. I forhold til gulv var det mer om folk byr mindre/får mindre interesse når de ser tilstanden på det, eller mer når de ser at det er nytt og de ikke trenger å gjøre noe. Det handler ikke bare om kostnad rundt nytt gulv for kjøper, men også at det er beleilig å slippe å gjøre det. Anonymkode: b6f62...dd5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #7 Skrevet 10. mai 2023 Lander du på å skifte gulv, så velg for all del noe som er klassisk, og ikke bare «trendy» akkurat nå. De gråaktige laminatgulvene som ble lagt for en del år siden ser 😱ut nå. Anonymkode: 9f5e3...a15 1
Hedda-78 Skrevet 10. mai 2023 #8 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skal ikke selge før om et par år. I forhold til gulv var det mer om folk byr mindre/får mindre interesse når de ser tilstanden på det, eller mer når de ser at det er nytt og de ikke trenger å gjøre noe. Det handler ikke bare om kostnad rundt nytt gulv for kjøper, men også at det er beleilig å slippe å gjøre det. Anonymkode: b6f62...dd5 Ja, selvsagt. Det er beleilig for kjøper å slippe å legge nytt gulv , men det betyr ikke at de vil gi 50 000 for å slippe. Du vil kanskje få 15-20 000 mer for leiligheten med nytt gulv enn med gammelt gulv. Altså lønner det seg ikke økonomisk for deg å bruke 50 000 på nytt gulv. Men det er jo vanskelig å spå, selvsagt. Kommer an på markedet, på kjøpere, og leiligheten ellers. Og det kommer an på gulvet. Ny fiskebensparkett gir høyere salgsverdi enn ny linoleum.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #9 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lander du på å skifte gulv, så velg for all del noe som er klassisk, og ikke bare «trendy» akkurat nå. De gråaktige laminatgulvene som ble lagt for en del år siden ser 😱ut nå. Anonymkode: 9f5e3...a15 Det blir standard gulv som passer til de andre rommene (hvor gulvene er i bedre forfatning), og absolutt ikke laminat Anonymkode: b6f62...dd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå