AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #1 Del Skrevet 10. mai 2023 Vet det er ulike meninger om å få barn etter 40, og har ikke tenkt å gjøre dette til enda en tråd med for/mot. Jeg ønsker bare å høre om andre over 40 og deres erfaringer med å bli gravid, å miste (SA, MA, kjemisk), og om dere fikk friske barn til slutt? Eller evt om det aldri gikk bra? Er straks 42, og har prøvd i halvannet år. På den tiden har jeg vært gravid fire ganger. En sen medsinisk abort pga. avvik, en SA i uke 8, og to kjemiske (positive tester, mensen kom noen få dager etterpå). Er det i det hele tatt noe realistisk håp om å få barn etter mine opplevelser? Gynekolog mener det er positivt at jeg "lett blir gravid." At kommer til å lykkes om ikke så altfor mange måneder. Men synes det er vanskelig å tro på, føler han sier det for å oppmuntre meg. Så, om noen kan dele sine erfaringer blir jeg veldig takknemlig. Anonymkode: 22c65...3d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #2 Del Skrevet 10. mai 2023 Har du fått sjekket ting som progesteron og livmorslimhinne? At egget ikke fester seg kan muligens tyde på at det er noe i livmorslimhinnen. En gynekolog kan sjekke dette rundt eggløsning. Jeg blir 41 år i år og hadde to MA i fjor. Er nå gravid igjen og foreløpig ser alt ok ut, men har altså ikke fått barn ennå. Har ikke prøvd å bli gravid før i fjor sommer, så å bli gravid har vært uproblematisk for meg også. Anonymkode: 056dc...74e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #3 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har du fått sjekket ting som progesteron og livmorslimhinne? At egget ikke fester seg kan muligens tyde på at det er noe i livmorslimhinnen. En gynekolog kan sjekke dette rundt eggløsning. Jeg blir 41 år i år og hadde to MA i fjor. Er nå gravid igjen og foreløpig ser alt ok ut, men har altså ikke fått barn ennå. Har ikke prøvd å bli gravid før i fjor sommer, så å bli gravid har vært uproblematisk for meg også. Anonymkode: 056dc...74e Har fått sjekket progesteron etter eggløsning for å få bekreftet at jeg har eggløsning. Verdien var på 36 ca en uke etter eggløsning. Fikk høre at det var en normal verdi. Fikk lutinus etter eget ønske for å bruke fra et par dager etter eggløsning og videre til uke 12 ved positiv test. Hjalp ikke etter siste kjemiske i alle fall, men var vel noe feil med selve egget kanskje og da hjelper ikke progesteron. Skal ha en sjekk hos gynekolog ganske snart for å se om alt fremdeles er normalt etter to kjemiske. Hvor langt er du på vei nå? Håper den holder hele veien denne gangen. ❤️ Anonymkode: 22c65...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #4 Del Skrevet 10. mai 2023 Jeg har hatt to SA i 40 årene og født et friskt barn. Jeg er 49 år og har nettopp fått positiv test. Anonymkode: 6ba90...8e5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #5 Del Skrevet 10. mai 2023 Ikke over 40, men fikk et friskt barn som 38-åring etter to SA og en MA ❤️ håpet er det siste som dør. Anonymkode: a7d28...4b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #6 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har hatt to SA i 40 årene og født et friskt barn. Jeg er 49 år og har nettopp fått positiv test. Anonymkode: 6ba90...8e5 Hvor gammel var du da du fikk et friskt barn? Gravid nå, som 49-åring, er vel et ekstremt sjeldent unntak! Lykke til. ❤️ Anonymkode: 22c65...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #7 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke over 40, men fikk et friskt barn som 38-åring etter to SA og en MA ❤️ håpet er det siste som dør. Anonymkode: a7d28...4b6 Takk, og gratulerer med barnet. ❤️ Fikk du svar på hvorfor du opplevde SA og MA? Anonymkode: 22c65...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #8 Del Skrevet 11. mai 2023 Selv om det er litt høyere risiko for noen avvik om mor er eldre så er det fremdeles størst sjanse for friskt barn altså:) Er ikke sånn at risiko for sykdommer og syndromer øker fra 0,2% til 20% risiko mer at det øker fra 0,2% til 1,2% feks. (tilfeldige tall). Føler bare det er mange myter om alder og graviditet og mange som misforstår risiko og statistikk. (Sier ikke at det er deg TS) Men litt avhengig av hva avviket du opplevde før var da hvis det var genetisk og arv fra deg/mannen så kan det jo være risiko for det samme, men vet du hva det var som var galt? Isåfall kan man vel få genetisk testing? Jeg var 38 men jeg hadde ingen aborter brukte bare lang tid på å bli gravid. Kjenner forøvrig en som fikk barn med trisomi da hun var 33 og friskt barn da hun var 37. Anonymkode: 3b568...3ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #9 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Selv om det er litt høyere risiko for noen avvik om mor er eldre så er det fremdeles størst sjanse for friskt barn altså:) Er ikke sånn at risiko for sykdommer og syndromer øker fra 0,2% til 20% risiko mer at det øker fra 0,2% til 1,2% feks. (tilfeldige tall). Føler bare det er mange myter om alder og graviditet og mange som misforstår risiko og statistikk. (Sier ikke at det er deg TS) Men litt avhengig av hva avviket du opplevde før var da hvis det var genetisk og arv fra deg/mannen så kan det jo være risiko for det samme, men vet du hva det var som var galt? Isåfall kan man vel få genetisk testing? Jeg var 38 men jeg hadde ingen aborter brukte bare lang tid på å bli gravid. Kjenner forøvrig en som fikk barn med trisomi da hun var 33 og friskt barn da hun var 37. Anonymkode: 3b568...3ec Fosteret ble obdusert, men de konkluderte med at avviket var oppstått "spontant," dvs. tilfeldig, veldig uflaks. Det er/var et veldig sjeldent avvik, og ingen av oss har en historie med avvik i slekten som vi kjenner til. Ingen av oss har heller noen underliggende sykdommer eller diagnoser. Men, risikoen for at avviket oppstår på nytt er jo økt, siden vi har opplevd det en gang dessverre. Er vel sånn med kromosomavvik også (var ikke kromosomavvik hos oss, men nevner det siden det er mer vanlig), at gjentakelsesrisikoen øker når det først har oppstått i en graviditet. Hvor lang tid brukte du på å bli gravid? Anonymkode: 22c65...3d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #10 Del Skrevet 11. mai 2023 Ja, født 2 barn i 40-åra. Hatt 1 MA og utallige kjemiske. Ikke hatt noen medisinsk hjelp i forkant av graviditet. Heller ikke under svangerskapet. Anonymkode: dd1fb...8b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #11 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja, født 2 barn i 40-åra. Hatt 1 MA og utallige kjemiske. Ikke hatt noen medisinsk hjelp i forkant av graviditet. Heller ikke under svangerskapet. Anonymkode: dd1fb...8b0 Takk for at du deler. ❤️ Fikk du noen forklaring fra gynekolog på hvorfor du mistet så mange ganger, og gjorde du noe annerledes da du ikke mistet? Anonymkode: 22c65...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #12 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvor gammel var du da du fikk et friskt barn? Gravid nå, som 49-åring, er vel et ekstremt sjeldent unntak! Lykke til. ❤️ Anonymkode: 22c65...3d9 Jeg var 45. Jeg har også barn fra tidligere. Takk❤️ Anonymkode: 6ba90...8e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #13 Del Skrevet 11. mai 2023 Jeg er 42 år og gravid i uke 20. Ikke født enda, så vet ikke om alt er bra. Men alle prøver tilsier det 😊 Mistet 6 ganger. Spontant gravid denne gangen. Men sjansen for et friskt barn er så mye større en ett med "feil". Ja sjansen er noe større ved høyere alder, men det er snakk om microprosenter. Når det snakkes om det så høres det ut som at alle over 36 år får barn med misdannelser. Anonymkode: 9fb64...318 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #14 Del Skrevet 11. mai 2023 Fikk barn som 42- åring, 7 SA/ MA før det. Jenta ble født med noe som heter dystrofia myotonica type 2. Mye tilrettelegging. Levde med hjemmerespirator fra hun var 14 år. Døde da hun var 24. Hadde jeg bare visst.. Anonymkode: 23ba8...178 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #15 Del Skrevet 11. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Fikk barn som 42- åring, 7 SA/ MA før det. Jenta ble født med noe som heter dystrofia myotonica type 2. Mye tilrettelegging. Levde med hjemmerespirator fra hun var 14 år. Døde da hun var 24. Hadde jeg bare visst.. Anonymkode: 23ba8...178 Så trist 😔 Men tror du diagnosen kom pga din alder, eller tilfeldig? Anonymkode: 9fb64...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #16 Del Skrevet 11. mai 2023 Jeg var ikke 40, men 39 da jeg fikk mitt siste barn som nå er noen mnd. Hadde flere aborter i ca 2 år før det. Var både kjemiske, tidlige sa og en MA i uke 10. Ble tilslutt gravid med datteren min som er frisk som en fisk! I ditt tilfelle tenker jeg det bare er å forsøke videre. Vi "eldre" har desverre færre gode egg igjen, noe som gjør at det kan ta litt tid før du sliper det "riktige". Ikke mist troen. Det sitter tilslutt! Anonymkode: 2022f...fa8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #17 Del Skrevet 12. mai 2023 Mine erfaringer: Jeg ble gravid for første gang da jeg var 33. Helt fram til jeg ble gravid med nr. 3 som 39-åring ble jeg raskt og enkelt gravid, og opplevde kun en tidlig SA (mellom barn 2 og 3). Vi begynte å prøve på nr. 4 da jeg var 41. Det tok drøyt halvannet år og en SA før jeg ble gravid, og babyen ble født samme måned som jeg fylte 44. Nå har vi prøvd på nr. 5 i 2,5 år og jeg har hatt to MA. Alt tyder på at eggene mine nå ikke overraskende har gått ut på dato, selv om jeg fortsatt har regelmessig eggløsning. Når det er sagt: I tillegg til meg selv, kjenner jeg flere som har blitt gravide og født friske barn på din alder (altså 42-43), men basert på statistikk og svogerforskning, er det ganske begrenser hvor mye fertil tid du har igjen. Hvis du har et veldig sterkt ønske om et barn (til), vil jeg råde deg til å vurdere IVF, for å optimalisere sannsynligheten. Lykke til! ❤️ Anonymkode: e77ec...fb7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #18 Del Skrevet 12. mai 2023 Dersom du virkelig ønsker å bli gravid nå, bør dere gå på prøverør privat. Jeg har to venninner som opplevde akkurat det du opplever. De ble rådet til å få hjelp, gjorde det og lyktes. ❤️ Anonymkode: 8df79...675 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #19 Del Skrevet 12. mai 2023 Over 40 og har nettopp fått mitt første barn. Hatt en MA før dette. Hadde en ukomplisert graviditet, ukomplisert fødsel og et friskt barn. Ja, det går utmerket ann! Jeg er rimelig sunn og frisk og trener en del. Ikke ekstremt mye, men jeg liker å være i bevegelse. Justerte dette da jeg ble gravid, men trente fortsatt ganske mye. Lever stort sett sunt, men hadde ekstremt søtsug da jeg var gravid og unnet meg søtsaker. Vekta gikk opp rundt 10-12 kg og jeg har nå rundt 4 kg igjen til å nå tilbake til vekta jeg hadde før jeg ble gravid. Alt i alt syns jeg både graviditet og fødsel var helt fantastisk. Noe ubehag var det og selvfølgelig er ikke fødsel smertefritt, men hadde glatt gjort det igjen! Anonymkode: 9754f...053 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #20 Del Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 18.25): Vet det er ulike meninger om å få barn etter 40, og har ikke tenkt å gjøre dette til enda en tråd med for/mot. Jeg ønsker bare å høre om andre over 40 og deres erfaringer med å bli gravid, å miste (SA, MA, kjemisk), og om dere fikk friske barn til slutt? Eller evt om det aldri gikk bra? Er straks 42, og har prøvd i halvannet år. På den tiden har jeg vært gravid fire ganger. En sen medsinisk abort pga. avvik, en SA i uke 8, og to kjemiske (positive tester, mensen kom noen få dager etterpå). Er det i det hele tatt noe realistisk håp om å få barn etter mine opplevelser? Gynekolog mener det er positivt at jeg "lett blir gravid." At kommer til å lykkes om ikke så altfor mange måneder. Men synes det er vanskelig å tro på, føler han sier det for å oppmuntre meg. Så, om noen kan dele sine erfaringer blir jeg veldig takknemlig. Anonymkode: 22c65...3d9 Spør om du også kan få progynova til uke ti. Jeg var i tidlig overgangsalder mente de. Er 37. 5 spontanaborter på rad. Fikk progesteron og progynova. Satt på første forsøk Anonymkode: 24bd2...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå