Gjest vimse Skrevet 6. januar 2006 #2 Skrevet 6. januar 2006 Resistens: motstandsdyktighet. Eks. kan noen bakterier bli resistente mot antibiotika, slik at medisin ikke virker. Jeg tror ikke man på lang sikt kan unngå en resistens, naturen har sine underfundige måter å finne omveier på, men at man kan forlenge tiden før resistens, ja det tror jeg på. I forbindelse med antibiotika, blir det da her å mest mulig benytte smalspektrede medikamenter, som går direkte på en eller få typer bakterier, enn å bruke bredspektrede medikamenter som går på mange.
Gjest Virvel Skrevet 7. januar 2006 #3 Skrevet 7. januar 2006 (endret) Å være restriktiv med bruken av antibiotika er det viktigste tiltaket mot resistensutvikling hos bakterier. I Norge har man generelt vært flinke til dette, men ellers i verden er det mye uvettig bruk av antibiotika. Resistens er noe som oppstår tilfeldig hos en bakterie. Dersom en slik bakterie skulle dukke opp i kroppen din, og du bare delvis fullfører en antibiotikakur, vil du skape et miljø hvor denne bakterien trives og har en fordel i forhold til de ikke-resistente. Manglende kompetanse hos helsepersonell og dårlig kvalitet på medikamentene gjør antibiotikaresistens til et stort problem på verdensbasis. (Leger skriver ut antibiotika i hytt og vær fordi folk tror det er et universalmiddel, og når de kommer hjem deler de kanskje pillene sine med resten av familien slik at alle bare får en delvis kur, og helt feil doser. Det er også mye medikamenter på markedet som er utgått på dato, eller rett og slett billige kopier som ikke har like god effekt.) I tillegg forskes det lite på nye antibakterielle medikamenter. De siste årene har det kommet svært lite nytt, og det lille som har dukket opp baserer seg på de samme biologiske mekansimene som tidligere midler. Hvis dette er en oppgave du holder på med, råder jeg deg til å ta kontakt med Folkehelseinstituttet, de har folk som har veldig god greie på dette. :icon_smile: Endret 7. januar 2006 av Virvel
Gjest vimse Skrevet 7. januar 2006 #4 Skrevet 7. januar 2006 Etter min erfaring forskes det mye på det å utvikle nye medikamenter mot bakterier, fordi det viser seg at den uvettige bruken av antibiotika nå har ført til at resistensen har økt kraftig de siste årene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå