AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #1 Skrevet 10. mai 2023 For å gjøre en lang historie kort. Min mann og far til mine barn var for litt over et år siden emosjonelt utro. Godt mulig det gikk lengre, men det vet jeg ikke og finner jeg aldri ut av. Ståa nå er den at jeg har valgt å tilgi og vi har det etter et tøft år, endelig fått det bra sammen. Jeg skjønner at mange vil mene noe om hvorvidt han var fysisk utro, eller om at jeg aldri burde tilgi eller bli hos han. Det valget er allerede tatt. Det jeg nå derimot ønsker meg råd rundt er hva jeg kan "kreve", eller bedre sagt forvente meg av hans kontakt med kvinnen det gjelder? Han har henne fremdeles både på snap, instagram og fb. De deler en stor interesse sammen, som de på jobben ofte gjør sammen utenom arbeidstid i helgene. (Som regel dagtid). Min mann har vært i permisjon med yngste jenta vår, og skal tilbake neste måned. Da han har jobbet i så ekstremt mange år i firmaet, ønsker han ikke å bytte arbeid. Dette kan jeg isolert sett forstå, samtidig som det gjør det hele vanskelig for meg. Dette betyr at de vil sees og omgås mer enn det vi som par gjør hjemme. Ja jeg har tilgitt, men jeg har ikke glemt. Frykten og engstelsen sitter fremdeles godt i kroppen. Og jeg vet at om han har lyst å være utro med henne igjen, vil det uansett skje, og da får dette skipet seile sin sjø. Derimot går det vel kanskje an å ha noen "spilleregler"? Jeg kjenner feks at jeg ikke ønsker at han skal delta på aktivitetene han og de på jobben har til felles, på fritiden. Jeg har også lyst å belyse for han, at arrangement med overnatting vil være utrolig tøft for meg. For å være ærlig, føler jeg også at han burde slettet henne fra alle medier. Argumentet med at de jobber sammen og må ha hverandre på tlf, er ok. Derimot kan jeg ikke se hvorfor fb, snap, instagram osv er ok. Ja jeg har valgt å tilgi, ja jeg har selv valgt å stå i det med en mann som flørtet med en kollega. Det jeg vet er at han begynte å skjule tlf, han har innrømmet at det ble sendt selfier. Derimot vet jeg ingenting mer. Det får jeg nok heller aldri vite. Derfor står jeg i en noe kinky situasjon hva angår dette. Om han skal kunne fungere normalt i jobben sin, må han omgås henne. Jeg kan også forstå at det antagelig skaper mer drama om han sletter henne i alle medier, da andre kan se det og undre. Det er så mange ting å tenke på i en situasjon som dette. Jeg vet jeg må leve resten av livet i en viss usikkerhet, men hvor går grensa på hva jeg må håndtere inni meg av engstelse/frykt osv, mot faktisk fysiske ting som møter, arrangement, samtaler osv.? Jeg har tenke å snakke med min samboer om dette, ta det opp på en ordentlig måte. Dog, er jeg på utkikk etter innspill til hva som er innafor og ikke. Hva som kan være fornuftig, og hva som ikke er det. Jeg er jo ikke en person som ønsker å sette regler eller krav til kjæresten min, men i dette tilfellet tror jeg kanskje dette ville hjulpet meg masse med å kunne ha det bedre i en hverdag hvor dette kvinnemennesket eksisterer og vil eksistere lenge. Kan også legge til at hun jobber to hakk over han, hvilket ikke gjør det enklere. Dette innebærer at hun kan påvirke avgjørelser om arrangement med overnattinger, krav om overtid ved situasjoner etc. Som regel når man spør om råd her inne, får man så fletta fyker uansett hva. Jeg bare ønsker meg noen solide gode råd, som ikke dømmer meg rundt det at jeg har valgt å bli. Jeg trenger altså litt veiledning rundt tiden nå i ettertid. Anonymkode: 5fed9...005 2
Fremmed fugl Skrevet 10. mai 2023 #2 Skrevet 10. mai 2023 Hei, Det å stille et krav på hvilke vilkår du ønsker for en avtale... det er hele grunnlaget til alle avtaler. Så det skal du ha. Mitt forslag: - Han skal blokkere henne på alle sosiale medier. - Han skal ha null ikke nødvendig sosial kontakt. - Denne hobbyen skal dem ikke drive på med sammen. - Frem til du er trygg, så null alkohol og overnatting i sammenheng der hun er med. 16 12
Million Skrevet 10. mai 2023 #3 Skrevet 10. mai 2023 Du kan jo sette dere ned og spørre han rett ut; hvis jeg var utro med en mann på jobben, hva ville du synes om jeg hadde kontakt med denne mannen på fritiden fremdeles og i tillegg hadde han på alle mine sosiale medier? Ville du likt det? Ville du akseptert alt dette? Det som kommer ut av svar kan være to ting. Han lukter lunta og skjønner at du vil han skal slette henne hvis han svarer at HAN ikke hadde likt det om det var motsatt. Så da svarer han at det hadde ikke gjort noe for han om det var motsatt, det hadde vært greit (ergo, da betyr det at det må være greit for deg også, fordi han i teorien og rent hypotetisk ville godtatt det...) ELLER han tenker seg om og innser hvor urimelig det er at han skal omgås dette kvinnemennesket som nesten ødela forholdet mellom dere. Jeg tviler egentlig på at han kommer frem til det sistnevnte svaret. Siden han har fortsatt å ha henne der i alle sosiale medier og sammenhenger, så virker det ikke som han vil gi slipp. 11 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #4 Skrevet 10. mai 2023 Jeg ville nok ikke satt noen krav. Jeg ville sagt til han at forholdet nå er avhengig av han. HAN må vise at det er deg har bryr seg om. HAN skal ta hensyn til at du er usikker. HAN skal få deg til å forstå at denne andre dama ikke betyr noe. Hvis han fortsetter som før vil du spise opp av frykt etter hva HAN har gjort. Men du skal ikke løse problemet ved å passe på han. Det er ikke ditt ansvar. Det er hans. Uansett hvor mange regler du har han vil det jo ikke nytte. Han må ta ansvar og trygge deg. Du kan ikke springe rundt og passe på, sette regler for han. Du ender opp som nervevrak slik... Anonymkode: e9d0d...772 7 1 12
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #5 Skrevet 10. mai 2023 Million skrev (2 minutter siden): Du kan jo sette dere ned og spørre han rett ut; hvis jeg var utro med en mann på jobben, hva ville du synes om jeg hadde kontakt med denne mannen på fritiden fremdeles og i tillegg hadde han på alle mine sosiale medier? Ville du likt det? Ville du akseptert alt dette? Det som kommer ut av svar kan være to ting. Han lukter lunta og skjønner at du vil han skal slette henne hvis han svarer at HAN ikke hadde likt det om det var motsatt. Så da svarer han at det hadde ikke gjort noe for han om det var motsatt, det hadde vært greit (ergo, da betyr det at det må være greit for deg også, fordi han i teorien og rent hypotetisk ville godtatt det...) ELLER han tenker seg om og innser hvor urimelig det er at han skal omgås dette kvinnemennesket som nesten ødela forholdet mellom dere. Jeg tviler egentlig på at han kommer frem til det sistnevnte svaret. Siden han har fortsatt å ha henne der i alle sosiale medier og sammenhenger, så virker det ikke som han vil gi slipp. TS her. Dette er selvsagt veldig vanskelig, da andre på jobben vil reagere om han plutselig endrer alle vaner. Jeg må ærlig innrømme at jeg heller ikke er så altfor ivrig etter mer drama rundt dette. Samtidig så vet jeg at jeg vil slite. Erfaringsmessig, bare generelt i livet, nytter det sjelden å tvinge noen til noe de ikke ønsker selv. Derfor frykter jeg at om jeg krever at han fjerner henne, da jeg ønsker det, vil det bare føre til flere Løgner, skjulte navn på Snap for eksempel og så videre. Det jeg prøver å si er at om han ønsker å opprettholde ting slik de har sett ut hele tiden, og jeg krever at han gjør det annerledes, er jeg redd han bare vil finne metoder og gjøre det på hvor jeg tror at han har gjort en endring, men så har det egentlig ikke skjedd en endring. Jeg er også helt enig i at det jo kan se ut som om han ikke vil gi slipp. Samtidig kan jeg også se at det vil kunne skape mer snakking, drama, mistenkeligheter og så videre, dersom han plutselig ikke skal drikke mer, være med på arrangement som han alltid har pleid å være med på og så videre. Javisst må man tåle konsekvenser og endringer deretter, når man har vært så dum og gjort noe som det han har gjort. Samtidig ønsker jeg også å møte han på halvveien i forhold til det å kunne gjøre dette på en måte som fungerer godt på alle baner. Ikke tro 1 sekund at jeg under noen omstendigheter prøver å forsvare det som har skjedd, eller prøver å beskytte han. jeg bare ønsker ikke å være en person som stiller ultimatum, sette krav osv. Aller helst kunne jeg vel selvfølgelig ønsket meg at han gjorde alle disse tingene av seg selv, men det ser vi jo at det ikke skjer. Jeg må også innrømme at jeg er redd for hvordan utfallet kan bli, dersom jeg faktisk stiller disse kravene, sier disse tingene jeg føler, og så ender det med at han ikke vil gjennomføre dem, men samtidig sier han jo vil ha meg. og så kan man godt si at denne frykten er det som ødelegger, da han jo selvfølgelig vil gjøre disse tingene for meg om han elsker meg. men hva om han mener at det ikke er aktuelt, da han rett og slett føler at man må sette en strek. Selv om ting kan virke veldig naturlig for meg, deg eller noen andre, er det ikke sikkert at han føler det på samme måte. Min største frykt er selvfølgelig å miste han. Det er også min akilleshæl. Jeg er veldig klar over det. Anonymkode: 5fed9...005 1
AprilLudgate Skrevet 10. mai 2023 #6 Skrevet 10. mai 2023 Hva legger du i emosjonelt utro? Har det vært bittelitt flørting, eller mer dypere følelser? 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #7 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville nok ikke satt noen krav. Jeg ville sagt til han at forholdet nå er avhengig av han. HAN må vise at det er deg har bryr seg om. HAN skal ta hensyn til at du er usikker. HAN skal få deg til å forstå at denne andre dama ikke betyr noe. Hvis han fortsetter som før vil du spise opp av frykt etter hva HAN har gjort. Men du skal ikke løse problemet ved å passe på han. Det er ikke ditt ansvar. Det er hans. Uansett hvor mange regler du har han vil det jo ikke nytte. Han må ta ansvar og trygge deg. Du kan ikke springe rundt og passe på, sette regler for han. Du ender opp som nervevrak slik... Anonymkode: e9d0d...772 TS her Tusen takk, her fikk du sagt akkurat det jeg føler. Anonymkode: 5fed9...005
Agaton Skrevet 10. mai 2023 #8 Skrevet 10. mai 2023 20 minutter siden, Fremmed fugl said: Hei, Det å stille et krav på hvilke vilkår du ønsker for en avtale... det er hele grunnlaget til alle avtaler. Så det skal du ha. Mitt forslag: - Han skal blokkere henne på alle sosiale medier. - Han skal ha null ikke nødvendig sosial kontakt. - Denne hobbyen skal dem ikke drive på med sammen. - Frem til du er trygg, så null alkohol og overnatting i sammenheng der hun er med. Støtter dette! 100% samsvar med hva jeg skulle svare.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #9 Skrevet 10. mai 2023 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Hva legger du i emosjonelt utro? Har det vært bittelitt flørting, eller mer dypere følelser? Dype følelser. Han vurderte å forlate, men innrømmet ikke at det var pga henne, hvilket det helt utvilsomt var. Anonymkode: 5fed9...005 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #10 Skrevet 10. mai 2023 Nå har han ansvar for at forholdet går fint. Han har ødelagt, han må fikse! Det tar mange år. Han blir nok lei av dette, med å «please» deg hele tiden. Og vil nok være forbannet på «hvor lenge skal du mase om dette» du må ta med deg videre, at han har grønt lys videre til å være utro flere ganger. Du har tilgitt, det er gullbilletten inn i utroskap verden. Anonymkode: f56da...fdf 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #11 Skrevet 10. mai 2023 Bryte all kontakt med kvinnen er minimum. Men det fjerner aldri mistilliten og smerten hos deg. Jeg er ganske sikker på at du kommer til å angre på de neste årene.. Jeg har vært gjennom kampen selv og den er så selvutslettende at det ikke er verdt det. Klart man også har gode perioder i forholdet som gir håp for at det skal repareres men skaden som har skjedd er ikke mulig å fikse og du vil alltid være redd for om det kan skje igjen. Og i de fleste tilfeller så gjør det desverre det. I mitt tilfelle gikk det tre år før jeg tok han i nytt utroskap. Det jeg angrer mest på i livet er at jeg ikke gikk på dagen første gang han var utro. Anonymkode: f4909...e73 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #12 Skrevet 10. mai 2023 Hei Ts. Jeg har også valgt å leve videre med partner, som flørtet på some og hadde fyllesex. Det er knalltøft og vet ikke om jeg klarer det, men det første han må gjøre er: -Blokkere henne på ALLE sosiale kanaler -Slette mobil nr hennes -Gi beskjed til jobben/sjefen at de ikke skal jobbe sammen -Ikke dele hobby sammen -Null alkohol og fest alene på en god stund der det er damer til stede, eller når hun kollegaen er til stede. Anonymkode: b663e...504 5 3
exictence Skrevet 10. mai 2023 #13 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Frykten og engstelsen sitter fremdeles godt i kroppen. Og jeg vet at om han har lyst å være utro med henne igjen, vil det uansett skje, og da får dette skipet seile sin sjø. Derimot går det vel kanskje an å ha noen "spilleregler"? Anonymkode: 5fed9...005 Jeg ville sagt til ham dette, og spurt ham om hva han tenker om at det er vanskelig for deg å vite at han jobber med henne, felles aktiviteter på jobb, reiser osv. Spør han om han synes det er ok å ha henne på snap og Instagram? Hadde han synes det var ok om du hadde en tidligere flamme på sosiale medier? Jeg synes det er uhørt å ha tidligere flammer på sosiale medier eller som venner når man har en annen partner. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #14 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS her Tusen takk, her fikk du sagt akkurat det jeg føler. Anonymkode: 5fed9...005 Du må forstå at du er verd alt! Du er et menneske som fortjener at mannen din er tro mot deg. Du fortjener at noen elsker deg, er god mot deg, støtter deg...og aldri sviker deg. Her har du en mann som ville forlate deg grunnet dype følelser for en annen. Han har ikke engang innrømmet hvem det er! Du vet hvem det er ...men han har ikke lagt to pinner i kors ved å ta et oppgjør med seg selv, snakke ordentlig med deg, legge en plan. Du tør nesten ikke ta dette opp med han, for du er redd for at han kan svare at han ikke gidder å være med deg hvis du forlanger noe... Det skjærer meg i margen å lese dette. Hvem har fått deg til å tro at du er verd så lite respekt og kjærlighet?? Dere har til og med små barn. Han har vært i permisjon sier du. Var emosjonell eller fysisk utro når du var gravid/ i barsel?? ...og nå må DU sette krav, for han driter jo i det? Vennen... Anonymkode: e9d0d...772 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #15 Skrevet 10. mai 2023 Tror ikke du skal tenke på om det blir drama på jobb. Sannsynligvis har medarbeiderne fått med seg hva som har foregått. Anonymkode: 2f983...ba5 4 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #16 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Dype følelser. Han vurderte å forlate, men innrømmet ikke at det var pga henne, hvilket det helt utvilsomt var. Anonymkode: 5fed9...005 At du gidder.... Anonymkode: e0520...a29 3 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #17 Skrevet 10. mai 2023 Sånn rent praktisk? -du er nå i et åpent forhold. Ja, du kan late som om du er i et ikke-åpent forhold, for egen del. Du bør likevel ta stilling til dette: skal dere bruke kondom? Hvor ofte skal du (og han) teste dere for seksuelt overførbare sykdommer? Skal han informere deg om hvem og hvor mange partnere han har? Eller skal dette bare ligge et sted dere kan nå tak i ved krise (som utslag på test for overførbare sykdommer eller graviditet)? Kan og ønsker du ha forhold eller sex med andre? I så fall: føl deg fri. - til det med arbeidet ser jeg ikke helt poenget? Mener du at du anser risikoen for at han skal velge å ha sex med denne aktuelle kvinnen som du tilfeldigvis oppdaget som større enn at han velger å ha sex med de andre kvinnene eller mennene han har og har hatt sex med? Eller at hun, spesifikt, plager deg mens de andre ikke gjør det? Uansett: i et forhold kan hvem som helst når som helst velge å ha sex eller annet bak partnerens valg. Det er en reell mulighet til enhver tid. Tenker man at partneren ønsker å benytte den muligheten så må man være åpen om det i forholdet. Som i deres med et åpent forhold. Man kan ikke si «jeg velger å være med en som ligger rundt, men jeg ønsker å lage helt vilkårlige regler som lar meg late som om han ikke kan ha sex på jobbreise/i lunsjen/mens ungene er på trening». Det er irrasjonelt. Du kan ikke 24/7 sitte på fanget hans. Og det, ts, er den eneste metoden du ville sikret deg mot videre sex på siden av forholdet. For dette handler ikke om denne tilfeldige damen. Dette handler om din partners beviste valg om å søke sex med andre og samtidig fortsette forholdet med deg. Om hans valg om å prioritere sine egne behov over ditt beste. Som du har valgt å leve med. Noe du er fri til. Men du må leve med konsekvensene, ts. Du kan ikke kontrollere dem bort. Anonymkode: 0133c...073 3 2
Virrevirrevapp Skrevet 10. mai 2023 #18 Skrevet 10. mai 2023 Hva foreslår han selv for å trygge deg, da? 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #19 Skrevet 10. mai 2023 Han må søke ny jobb og kutte ut kontakt i alle former utenom jobbrelaterte ting. En sykkeltur i gruppe er ok, hvis det er det som er hobbyen, men ikke overnattingsturer. Og det tar naturligvis helt slutt ved jobbytte. Han har valgt deg og kan ikke få i pose og sekk, og det å fortsette å eksponere seg for hun andre kommer til å undergrave valget han allerede har tatt. Å bytte jobb etter mange år er bare sunt. Hans karriere der han er kompliseres allerede av at hun dama er to nivåer opp. Anonymkode: 0ab8d...3c0 1 2
ClausSaus Skrevet 10. mai 2023 #20 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville nok ikke satt noen krav. Jeg ville sagt til han at forholdet nå er avhengig av han. HAN må vise at det er deg har bryr seg om. HAN skal ta hensyn til at du er usikker. HAN skal få deg til å forstå at denne andre dama ikke betyr noe. Hvis han fortsetter som før vil du spise opp av frykt etter hva HAN har gjort. Men du skal ikke løse problemet ved å passe på han. Det er ikke ditt ansvar. Det er hans. Uansett hvor mange regler du har han vil det jo ikke nytte. Han må ta ansvar og trygge deg. Du kan ikke springe rundt og passe på, sette regler for han. Du ender opp som nervevrak slik... Anonymkode: e9d0d...772 Helt korrekt håndtering. Dette er noe han skal fikse – ikke TS. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå