AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #1 Skrevet 10. mai 2023 Er det vanligst at oppdrettere har ventelister eller er det slik at man tar kontakt med oppdretter som har kull liggende på valpelisten? Kanskje dette er varierende, jeg tenker spesielt på Labrador. Anonymkode: c2dac...a2c
Million Skrevet 10. mai 2023 #2 Skrevet 10. mai 2023 (endret) Det varierer jo naturligvis fra oppdretter til oppdretter. Noen er mer populære enn andre og får mye henvendelser fra valpekjøpere. Noen oppdrettere fører ventelister, andre gjør ikke noe sånt og tar heller henvendelser pr kull etter at kullet er født. Oppdretteren kan f.eks opplyse på hjemmesiden sin at f.eks "Kira venter valper i august" og slikt, men det er alt. Ingen ventelister. Oppfølgningen av resten er opp til de interesserte, det å følge med og ta kontakt når valpene er født. Du må nesten bare gjøre undersøkelser, finne en oppdretter eller to du er interessert i valp fra (du har vel noen krav?). Velg f.eks en som gjør det godt på utstilling og som virkelig helsesjekker dyrene sine nøye før de brukes i avl. Dette er viktig. En god ide er jo også å ta seg en tur på sommerens utstillinger av hunder og se litt ekstra nøye i ringen for labradorer. Der kan du kanskje hilse på hunder du liker, ligge unna de som ikke oppfører seg bra på stedet, og ellers generelt komme i kontakt med oppdrettere du ser har hunder du liker og som er vennlige når du hilser på dem (hundene først og fremst, men også oppdretteren da, haha). Merk at det ikke alltid er oppdretteren selv som viser hunden i ringen, det er ofte en såkalt "handler". Men oppdretter står vel på sidelinjen og følger med i ringen, så du får hilse på og presentere deg og kanskje bli litt kjent. Sånn at du får en viss følelse av "dette mennesket vil jeg absolutt IKKE ha valp i fra" eller motsatt Endret 10. mai 2023 av Million 2
Mistyen Skrevet 10. mai 2023 #3 Skrevet 10. mai 2023 Gode tips fra @Million her. Som oppdretter har jeg interesselister når vi annonserer kull, på instagram, hjemmeside til oppdrettet og på raseklubbens sider. Så tar jeg kontakt når kullet er født, for å avklare hvilke forventninger valpekjøper har til kjønn, personlighet etc. Jeg vil ha alle interesserte på besøk, gjerne flere ganger. Og det er ikke sånn at alle får kjøpe selv om de står på liste. Jeg velger mine valpekjøpere
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #4 Skrevet 10. mai 2023 Mange oppdrettere har også egeb fb side, da får du ett inntrykk av hvordan de lever med hundene og når valper er på vei. Anonymkode: 8737a...e4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå