Gå til innhold

Endometriose og adenomyose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er en uheldig dame på 37 år som har blitt diagnostisert med både PCOS, endometriose og adenomyose. 

Forståelig nok er det mange plager ute å går med disse tilstandene sammen. Er det noen som har det samme som meg som kan fortelle litt om hvordan dere holder ut? Noen som har fjernet livmor? Hva skal til for å få innvilget dette?

Jeg har prøvd det meste av hormoner, men sliter med migrene og dårlig stemningsleie på disse. Ikke prøvd hormonspiral, men vil anta at det vil skje det samme der også. Føler psyken og kroppen fungerer godt uten hormoner (sett bort i fra sykdommen(e)), så jeg vil aller helst ikke gå på noe.

Jeg har to barn og er veldig ferdig med å produsere! 

Anonymkode: a4d59...dc2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endometriose, og sliter med samme bivirkninger ang. hormonell behandling. Det beste for meg har vært P-sprøyte, som heller ikke er helt uten bivirkninger. 

Å fjerne livmor er ikke alltid vits i i det hele tatt, da endometriose kan vokse på blære, tarm, lunger, og til og med spre seg til hjernen. Så her har NAV en lang vei å gå, husker at en person mistet sykepengene sine fordi hun ikke ønsket å operere bort livmor - noe som er helt sykt og burde blitt tatt til retten. 

Mitt råd er å sjekke ut Endometrioseforeningen og lese deg opp. Ellers finne grupper i SoMe hvor andre med sykdommen deler erfaringer og råd. En god gynekolog er riktige stedet å begynne. Ellers bør du bytte fastlege dersom du ikke blir hørt/trodd/forstått. Dette kan være en grusom sykdom, du har min største medfølelse. 

Anonymkode: ed0b0...556

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har/hadde adenomyose og endometriose. Jeg gikk på p-sprøyte i to år, men selv med dose hver måned (vanlig er hver 3. måned) blødde jeg hver dag. Jeg manglet b-vitamin, jern og var blodfattig, men det som til slutt gjorde at jeg fjernet livmoren var at jeg begynte å bli benskjør, som et resultat av p-sprøyta. Man skal helst ikke gå på den i mer enn to år pga dette.

Etter at jeg fjernet livmor (og livmorhals pluss eggledere) fikk jeg mye bedre livskvalitet. Endelig kunne jeg svømme, dra på overnatting og flyreiser uten å være redd for blodbad. Endometriose har jeg enda, påvist i blære og endetarm, blant annet. Jeg har fremdeles eggstokker, så jeg kjenner syklusene godt, men ikke like vondt som da jeg også hadde livmor. Nå er jeg 48, så jeg regner med at overgangsalderen inntrer før jeg trenger å gjøre noe. Jeg fjernet livmor da jeg var 39 og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før.

Anonymkode: 561d1...9e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble endelig diagnostisert med endometriose i vinter etter å ha hatt i 15-20 år uten at jeg ante det var det det var!!! I vinter var det så ille med konstante smerter at jeg måtte inn til operasjon, og da fjernet de en hel eggstokk med en sjokoladecyste og alt var helt ødelagt og sammenklistret der inne. Prøvde tidligere i høst også hormonspiral, men da fikk jeg også daglig migrene, så da måtte den ut og de fjernet livmorslimhinnen i stedet. Nå blir jeg ikke lenger og de jævlige, konstante smertene er også borte etter operasjonen. Prøver nå bare komme meg fysisk og ikke minst psykisk etter disse grusomme månedene. Endometriose kan virkelig være satan selv. Hå

Anonymkode: f3c1a...336

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...