Gå til innhold

Lekeavtaler som fort ender i krangler - normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 5-åring har noen ganger venninner som blir med hjem etter barnehagen. Hittil har jeg bare latt de styre leken selv, men lurer nå på om jeg bør involvere meg mer direkte da det ikke sjeldent ender opp med gråt og krangling og jeg må megle. Er det normalt for alderen at lekeavtaler ender slik? Har dere barna under oppsyn når de har lekeavtaler, slik at dere kan gripe inn når stemningen blir dårlig? Jeg spør nå og da om alt går greit og hjelper på do hvis det trengs. Ellers lar jeg de bare leke fritt.

Anonymkode: a0dab...c7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lot de leke fritt, men aldri uten tilsyn. Krangling er helt normalt, men det finnes grenser for hvor langt krangler skal gå. Jeg tenker at man må gå inn og stoppe uakseptabel adferd. Eksempelvis dytting, roping, stygg ordbruk. Samtidig har vi voksne et ansvar for å veilede i alternative måter å løse konflikter på. "Jeg skjønner at du ble skuffa, men du kan si det med vanlige ord." osv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg lar de leke fritt men jeg merker jo, at grupper på 3 går dårlig å leke sammen i den alderen. Av og til klarer de det, men oftest ikke. 2 går best sammen, men selv da kan det bli krangling. Med gutter er det oftest lett å fikse med å gi dem litt saft. Men for så vidt jentene også, kanskje de er sultne? 

Anonymkode: 60048...6b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at de er slitne etter bhg? Hva krangler de om, er det hva de skal leke, eller vil ikke dele leker, eller noe annet? Ville evt forsøkt å styre leken ut for det er ofte mindre krangling ute enn inne pga type lek ute. 

Anonymkode: 9d5dd...ab3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ville grepet inn. Barn må lære grenser av voksne som viser dem hva som er ok og ikke ok å gjøre. Andre barn klarer ikke alltid sette grensene for seg selv, så voksne må gå inn og vise. Det er mye å kreve av en 5-åring at de skal løse konflikten med det andre barnet på egen hånd. De har ikke utviklet nok hjerne og forståelse til å kunne gjøre det selv. De må vises og læres hvordan oppføre seg med andre. Man ser det selvsagt an, men min erfaring er at om barn får styre fritt blir de raskt bøller fordi de lærer at de kan dominere andre barn fritt. Mens andre barn vokser opp med at det er normalt å bli bøllet til lydighet fra andre mennesker uten at noen forsvarer eller hjelper dem

Anonymkode: de731...a59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en femåring som i blant har med venner hjem, og de leker fritt, men jeg har dem under et visst oppsyn. Altså ikke sånn at jeg ser dem til en hver tid. Men lager jeg middag og de leker på rommet utenfor min høyrevridde, sjekker jeg til dem i blant. Det pleier ikke å ende med krangel med det jevngamle barnet som er med, men det hender det blir noe krøll med lillesøster hos oss som blander seg inn. Ved å kikke til dem har jeg bl.a fått med meg at min femåring styrte leken veldig, slik at besøket besøket ikke hadde det noe gøy. Og at besøket «truet»med å ødelegge mitt barns leke om hun ikke fikk godteri. I sånne tilfeller tenker jeg det er en fordel å kunne gripe inn og veilede før det eskalerer.

Anonymkode: 1fb8e...231

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du burde gripe inn når de ikke klarer å løse det selv. Som regel er de slitne etter en lang dag og konflikter skjer fordi de er slitne egentlig. Så ikke store greiene. Men de må lære grenser og hvordan ting kan løses.

Anonymkode: 4e7a6...8de

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...