Gå til innhold

Mistanke om kreft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er henvist til pakkeforløp kreftbehandling. Var hos lege for noen dager siden, orker ikke gå i detalj men det ble funnet ting som gjør at de henviste meg til dette, fikk inntrykk av at det haster.

Er rimelig utafor men forsøker å holde meg i aktivitet og styre unna mørke tanker,

Jeg lurer på om noen har vært henvist til tilsvarende, eller vet noe om hvilken måte man blir kontaktet på? Vil de ringe meg eller sende melding via Helse-Norge.

Fikk antydet av lege at jeg sikkert ville få høre noe innen et par uker, må si at det er utrolig tøft å gå og vente slik.

Anonymkode: 1ac98...fd8

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært igjennom akkurat dette. Ta gjerne kontakt på pm om du ønsker. 

Jeg måtte mase for å få første timen på sykehuset, men etter det gikk ting veldig fort. Fra da og til jeg var i gang med behandling gikk det 10 dager. 

Fortsett å holde deg i aktivitet og styr unna katastrofe-tanker. Kreft er ikke noen dødsdom lengre. Jeg skal på 5-årskontroll denne mnd, og lever i beste velgående, selv om den var aggressiv og vokste fort. 
Dersom du er i jobb, så er det lov å sykemelde seg. Man har utrolig dårlig fokus før man har fått svar på prøver og vet helt sikkert hvordan tiden fremover blir. 

Jeg ble skviset inn på en ledig time, så ble oppringt på kort varsel fra sykehuset. Samme med alle påfølgende undersøkelser. Det var for kort tid til at de rakk å sende brev, og de forventet ikke at jeg skulle sjekke helse-Norge appen jevnlig. 
Men er sikkert litt forskjell fra sykehus til sykehus, så pass på å sjekke den og ha alltid tlf med deg. 

Det kan være greit å ha med seg noen på sykehuset, da det er mye info, og mye å fordøye. Om det skulle vise seg at du har kreft og må behandles, så kan det være greit å ha noen med da også. Flere timer med behandling er kjedelig, men går unna om du har selskap.

Takk ja til konkrete "tjenester" fra venner og familie. De vet ikke helt hva de kan gjøre, og da koker et tilbud om hjelp gjerne bort i intet. 
Be de komme med middager, lufte bikkja, få barn til og fra aktiviteter osv… 

Lykke til😊

• Liker 1
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (2 minutter siden):

Har vært igjennom akkurat dette. Ta gjerne kontakt på pm om du ønsker. 

Jeg måtte mase for å få første timen på sykehuset, men etter det gikk ting veldig fort. Fra da og til jeg var i gang med behandling gikk det 10 dager. 

Fortsett å holde deg i aktivitet og styr unna katastrofe-tanker. Kreft er ikke noen dødsdom lengre. Jeg skal på 5-årskontroll denne mnd, og lever i beste velgående, selv om den var aggressiv og vokste fort. 
Dersom du er i jobb, så er det lov å sykemelde seg. Man har utrolig dårlig fokus før man har fått svar på prøver og vet helt sikkert hvordan tiden fremover blir. 

Jeg ble skviset inn på en ledig time, så ble oppringt på kort varsel fra sykehuset. Samme med alle påfølgende undersøkelser. Det var for kort tid til at de rakk å sende brev, og de forventet ikke at jeg skulle sjekke helse-Norge appen jevnlig. 
Men er sikkert litt forskjell fra sykehus til sykehus, så pass på å sjekke den og ha alltid tlf med deg. 

Det kan være greit å ha med seg noen på sykehuset, da det er mye info, og mye å fordøye. Om det skulle vise seg at du har kreft og må behandles, så kan det være greit å ha noen med da også. Flere timer med behandling er kjedelig, men går unna om du har selskap.

Takk ja til konkrete "tjenester" fra venner og familie. De vet ikke helt hva de kan gjøre, og da koker et tilbud om hjelp gjerne bort i intet. 
Be de komme med middager, lufte bikkja, få barn til og fra aktiviteter osv… 

Lykke til😊

Tusen takk for svar, virkelig godt å høre at det gikk bra med deg!

Får bare følge med på app og ha med tlf overalt, vet ikke om jeg greier å vente særlig mer enn en uke før jeg prøver å purre. Jeg vet jo hvilken avdeling jeg er henvist til- er det innafor å ringe de om noen dager synes du?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke relativt vanlig ved enkelte tilstander da? Jeg har vært gjennom både ultralyd, mammografi og biopsi pga kul i brystet, men det var ikke noe ondartet. Det er helt vanlig med så grundig utredning hvis man oppdager noe som KAN være kreft. Det betyr jo ikke at det ER kreft. 

Anonymkode: 84e7f...58f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for svar, virkelig godt å høre at det gikk bra med deg!

Får bare følge med på app og ha med tlf overalt, vet ikke om jeg greier å vente særlig mer enn en uke før jeg prøver å purre. Jeg vet jo hvilken avdeling jeg er henvist til- er det innafor å ringe de om noen dager synes du?

Du kan gjerne ringe og spørre om en ukes tid. Synes det er helt innafor. Det er jo en nervepirrende diagnose å gå å vente på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra gynekologen henviste meg til pakkeforløp gikk det åtte dager før jeg hadde time på sykehuset. Jeg tror jeg ble oppringt om timen etter et par dager og alt gikk veldig fort. CT samme dag som legetime, biopsi dagen etter og i gang med behandling i løpet av et par uker.

Masse lykke til :hjerte:

Anonymkode: d7ecd...451

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Fra gynekologen henviste meg til pakkeforløp gikk det åtte dager før jeg hadde time på sykehuset. Jeg tror jeg ble oppringt om timen etter et par dager og alt gikk veldig fort. CT samme dag som legetime, biopsi dagen etter og i gang med behandling i løpet av et par uker.

Masse lykke til :hjerte:

Jeg glemte jo helt å skrive at dette også er snart fem år siden, og at jeg er kreftfri.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte vente lenge, men det var sommeren 2020 og korona preget systemet.

Vil bare ønske deg lykke til 🤞 i mitt tilfelle var belastningen av venting og usikkerhet det verste. 

Anonymkode: 6a35b...b6d

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, nå kjenner jeg på skikkelig angst. Vært hos spesialist og de mistenker kreft med spredning. Må vente flere dager på prøvesvar og litt mer avklaring.

Nå virker det helt uoverkommelig å holde ut de nærmeste dagene, prøver å holde meg litt opptatt men dette er langt vanskeligere enn jeg hadde trodd det skulle bli. Vet ikke helt om det er noe vits i å kontakte fastlege?

En trøst er det jo at man får høy prioritet i behandlingskøen. Samtidig kjenner jeg på at det er tungt fordi det jo er med å understreke alvorlighetsgraden.

Dette ble mye syt, men godt å få ut litt.

• Hjerte 16
AnonymBruker
Skrevet

Så leit å høre 😢 

Hvilke type kreft mistenker de? 
Er jo mange kreftformer som har veldig gode prognoser selv om det er spredning. 
Jeg ville kontaktet fastlege bare for en samtale. Er jo godt å kunne snakke med noen om dette. 
evt kontakte Kreftkoordinator i den kommunen du bor i. 
Vondt å stå i dette alene så Finn mennesker du kan snakke med ❤️❤️ 

masse lykke til ❤️

Anonymkode: 3ead2...ea8

AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan kontakte fastlegen. Det kan være flere ting fastlegen kan hjelpe til med som kan gjøre det bedre for deg. Kanskje det er noen du kan snakke med i kommunen også, tenker på psykisk helse team. Du kan ta kontakt selv eller fastlegen kan formidle kontakt. Jeg fikk hjelp derfra selv når jeg ble akutt syk og det var jammen godt å ha en nøytral tredjeperson å snakke ut om alt sammen med.

Anonymkode: 2a0d7...2c0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så leit å høre 😢 

Hvilke type kreft mistenker de? 
Er jo mange kreftformer som har veldig gode prognoser selv om det er spredning. 
Jeg ville kontaktet fastlege bare for en samtale. Er jo godt å kunne snakke med noen om dette. 
evt kontakte Kreftkoordinator i den kommunen du bor i. 
Vondt å stå i dette alene så Finn mennesker du kan snakke med ❤️❤️ 

masse lykke til ❤️

Anonymkode: 3ead2...ea8

Har ikke lyst til å skrive så detaljert pga det blir litt gjenkjennelig, men funnene er slik at det er mest sannsynlig med spredning fra hittil uoppdaget kilde ifølge spesialist.

Så da vet jeg jo at de må starte leting etter det hvis kreftdiagnose blir bekreftet etterhvert her. Har noen jeg kan snakke med på kveld/helg så det hjelper masse.

Tør ikke Google noe om mulige prognoser på ulike typer sykdom nå, men tusen takk for lykkeønskning❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her, nå kjenner jeg på skikkelig angst. Vært hos spesialist og de mistenker kreft med spredning. Må vente flere dager på prøvesvar og litt mer avklaring.

Nå virker det helt uoverkommelig å holde ut de nærmeste dagene, prøver å holde meg litt opptatt men dette er langt vanskeligere enn jeg hadde trodd det skulle bli. Vet ikke helt om det er noe vits i å kontakte fastlege?

En trøst er det jo at man får høy prioritet i behandlingskøen. Samtidig kjenner jeg på at det er tungt fordi det jo er med å understreke alvorlighetsgraden.

Hva er det med leger nå for tiden. De kunne godt vært litt mer empatiske, og i hvert fall ventet med å si noe før de visste det sikkert. 

Skjønner godt at du blir stresset. Men de fleste blir friske i dag av kreft, eller lever lenge med kreftsykdom. Man har veldig mye god behandling mot kreft. Selv kreft med spredning kan man bli frisk fra. Så prøv å ikke tenk det verste. Selv om jeg forstår at det er vanskelig. 
Til og med uhelbredelig kreft kan mange leve med i tiår. Og da kan det hende de uansett hadde dødd av noe annet pga alder, om de ikke hadde fått kreften. 

Akkurat kreft er noe som blir tatt ganske seriøst av helsevesenet i hvert fall. I motsetning til mange andre sykdommer som gir mye lidelse. Tror det følger med en god del rettigheter med en kreftdiagnose i seg selv, blant annet noen å snakke med ved behov. Så jeg syns du skal kontakte fastlege eventuelt Kreftforeningen, så du slipper å sitte med dette alene. 

Føler med deg, og håper virkelig det går bedre enn du frykter nå og at du får hjelpen du trenger❤️

Anonymkode: bc19f...9af

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke vært i denne situasjonen selv, men vil bare gi deg en skikkelig god klem. Du syter IKKE! Og du er ikke alene - jeg har tre venninner og en kompis som alle har hatt kreft. To av mødrene til noen andre venninner av meg  har hatt kreft. Kreft er svært utbredt og kan være en tung fysisk og psykisk påkjenning, men som andre her har sagt, diagnosen er ikke dødsdom. Nå vet jeg ikke hvilken form du har, men de jeg kjenner/vet om har hatt føflekkreft, hudkreft, brystkreft, livmorhalskreft, leukemi og tykktarmskreft. Alle er kreftfrie i dag. Du er ikke alene, og jeg tror det kan gjøre deg godt å snakke med noen ❤️

Anonymkode: 8c6e3...8e8

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit å kontakte fastlegen for en samtaletime. Situasjonen du er i er både vanskelig og forvirrende, og det kan være godt å snakke med noen som kan se det litt mer utenfra enn venner og familie.

Ikke heng deg for mye opp i dette med prognoser. De sier for det første ikke noe om ditt tilfelle, som er unikt for deg, og er for det andre utdaterte fordi kreftbehandlingen utvikler seg så fort nå.

Jeg hadde kreft med spredning for fem år siden og prognosen var ikke bra for å si det mildt. Jeg ble likevel kreftfri og har det bra.

Stor klem til deg :klem: Håper ventetiden går fort og at du får gode nyheter.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 10.43):

Så leit å høre at det sannsynligvis er kreft. Hadde håpet at du slapp unna.😊

Ta kontakt med kreftkoordinator eller kreftsykepleier i kommunen. Og som jeg skrev tidligere, så er det lov å sykemelde seg nå. 
Så om du føler at du trenger hjelp til å takle de følelsene du kjenner på nå, og det ikke er nok å ha noen å snakke med, så kan du absolutt ta kontakt med fastlegen din. 

Ønsker deg masse lykke til med det du skal igjennom. 💕

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ingen syting fra deg, det er lov og være redd når man får en slik beskjed. Vondt er det man ikke har fått et klart svar. Selvfølgelig kan du kontakte legen din. Har du ikke fått noe tidspunkt de skal kontakte deg? Du kan jo og kontakte Kreftforening en hvis du trenger noen og snakke med. Ønsker deg alt godt og håper det vil gå fint med deg. 

Anonymkode: f425a...f01

• Hjerte 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen. Ganske rystet psykisk etter en  tøff periode, men veldig lettet. Viste seg at spesialisten tok feil ang kreft med spredning-mistanken. 
Fått påvist en ganske sjelden infeksjonssykdom som jeg nå tar antibiotika for. Tatt en del vevsprøver flere ganger, det siste jeg har fått høre er at det er overveiende sannsynlig at jeg IKKE har kreft, og at antibiotikaen vil gjøre meg helt frisk.

Ville bare dele dette ettersom det var så mange som var så støttende i denne tråden da det virkelig så mørkt ut.❤️

• Hjerte 20
  • Nyttig 2
  • 9 måneder senere...
Skrevet
On 6/15/2023 at 11:43 AM, AnonymBruker said:

Ts her igjen. Ganske rystet psykisk etter en  tøff periode, men veldig lettet. Viste seg at spesialisten tok feil ang kreft med spredning-mistanken. 
Fått påvist en ganske sjelden infeksjonssykdom som jeg nå tar antibiotika for. Tatt en del vevsprøver flere ganger, det siste jeg har fått høre er at det er overveiende sannsynlig at jeg IKKE har kreft, og at antibiotikaen vil gjøre meg helt frisk.

Ville bare dele dette ettersom det var så mange som var så støttende i denne tråden da det virkelig så mørkt ut.❤️

Er akkurat i den samme situasjon nå... det tar evighet til å finne ut svar

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Holder selv på med utredning nå, å imorgen så er det 14 dager siden det ble tatt ekstripasjon av lesjon (fjerning av sykt organ eller vev). Nå vet jeg ikke hvor lang tid det tar å få denne prøven analysert, men legen håpet på svar før påske, men jeg har enda ikke hørt noe. 

Det er ventetiden som er værst, å idag ventet jeg på tlf fra sykehuset hele dagen. Blir sikkert og gjøre det samme imorgen også. Samtidig så tenker jeg at om de hadde funnet noe som krevde raskt behandling så hadde jeg sikkert fått beskjed allerede. Hva tror dere som har vært igjennom dette? 

Anonymkode: 1b409...9f4

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...