AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #21 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nettopp! Det er litt som å ønske å jukse på en kreftprøve slik at den viser at man ikke har kreft, men hvis man har kreft så er jo ikke den borte bare fordi prøven viser falskt negativt resultat og på samme måte vil ikke TS sitt barns utfordringer bli noe bedre hvis han scorer falskt høyt. Anonymkode: 7609a...962 Jepp. Den satt langt inne for meg, da ordet 'prøve' i kombinasjon med papirer trigger min indre 'flinke pike' som blir engstelig og stresset og ikke for alt i verden vil gjøre det 'dårlig' på prøver. Jeg fikk overbevist meg selv om at en evnetest er samme prinsipp som en blodprøve og gav 'flink pike' et tupp i stjerten. Da gikk alt mye bedre. Anonymkode: ba594...12d
Agaton Skrevet 10. mai 2023 #22 Skrevet 10. mai 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Sønnen min på 12 år har akkurat startet med oppfølging av PPT. Han skal i den forbindelse ta en IQ-test for å finne ut hvilke områder han trenger hjelp med, og videre spesialundervisning i. Matematikken har alltid vært utfordrende for han, men han leser og skriver på et aldersadekvat nivå. Det sosiale er også noe utfordrende for han, han klarer på en måte ikke å invitere seg selv inn i lek, men må bli invitert inn. Sliter også en del med konsentrasjon Kjenner jeg gruer meg til den testen, da jeg er redd han kommer til å prestere dårligere enn han har forutsetninger for pga dårlig konsentrasjon. Det har jo vært tilfeller hvor folk har endt opp med en feilaktig PU-diagnose etter slike tester(f.eks Tolga-brødrene). En slik diagnose ville ødelagt livet hans mer enn det ville hjulpet han, og jeg ønsker derfor at han er best mulig forberedt på hvilke oppgaver han får på en slik test, så han kan prestere best mulig. Er det noen her som har tatt en slik test, og vet hva den går ut på? Evt om barna deres har gjort det? Slik at vi kan "øve" på liknende oppgaver på forhånd. Anonymkode: 2ffc6...47e Det jeg ville gjort, var å få ham til å være mest mulig avslappet (normalisering). Og be ham om og fokusere og å svare så bra han kan. Diagnoser kan være ødeleggende, helt enig. Men om han sliter med noe, er det bedre å få dette på bordet for å jobbe med deg tenker jeg. Og helesvesenet i Norge gjør lite uten "grønt lys" via en diagnose.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #23 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nettopp! Det er litt som å ønske å jukse på en kreftprøve slik at den viser at man ikke har kreft, men hvis man har kreft så er jo ikke den borte bare fordi prøven viser falskt negativt resultat og på samme måte vil ikke TS sitt barns utfordringer bli noe bedre hvis han scorer falskt høyt. Anonymkode: 7609a...962 Greia er at det er forskjell på utfordringer og utfordringer. Det er stor forskjell på å ha AD/HD og å være psykisk utviklingshemmet. En med AD/HD kan få til det som alle andre kan. F.eks å ta sertifikatet på bil, få en utdanning og ordentlig jobb, bo for seg selv uten hjelp og få en egen familie. En med psykisk utviklingshemming havner i hjelpeapparatet livet ut. De får ingen ordentlig utdanning, må jobbe på vernet bedrift eller i tilrettelagt jobb, må bo i omsorgsbolig med kontinuerlig oppfølging døgnet rundt, de må ha økonomisk og personlig verge, om de skulle få barn blir de tatt fra dem. Så er det sikkert slik at PPT ikke kan sette diagnoser, men da blir man jo henvist videre til BUP eller habiliteringstjenesten som kan det. Og plutselig står man der med en diagnose som avgjør hele fremtiden din. Anonymkode: 2ffc6...47e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #24 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du, nå skal jeg si til deg det jeg hamret inn i meg selv da jeg selv skulle ta en slik evnetest (det eneste som fikk roet nervene mine i forkant): Dette er ikke en prøve, det finnes ingen rett og feil fasit, det er ikke noe man skal bestå eller ikke bestå. Det er en form for medisinsk undersøkelse, mer på linje med å ta blodrykket eller levere en avføringsprøve. Det er ikke noe man kan gjøre godt eller dårlig, det er en test som undersøker hvordan det står til med læringsevnen på ulike områder. Han skal ikke gjøre det godt, han skal gjøre det reelt. Anonymkode: ba594...12d Disse testene har jo en fasit. Det er jo standardiserte tester som måler folks evner opp mot hverandre. Anonymkode: 2ffc6...47e 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #25 Skrevet 10. mai 2023 Uansett, skal ta til meg rådene herfra om ikke å øve, så får man bare håpe han gjør sitt beste Anonymkode: 2ffc6...47e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #26 Skrevet 10. mai 2023 Bare vær godt uthvilt og spis en god frokost. La det være minst mulig stress og mas denne morgenen, og gjør mest mulig klart kvelden før. Lykke til 😊 Anonymkode: 4b025...912 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #27 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sønnen min på 12 år har akkurat startet med oppfølging av PPT. Han skal i den forbindelse ta en IQ-test for å finne ut hvilke områder han trenger hjelp med, og videre spesialundervisning i. Matematikken har alltid vært utfordrende for han, men han leser og skriver på et aldersadekvat nivå. Det sosiale er også noe utfordrende for han, han klarer på en måte ikke å invitere seg selv inn i lek, men må bli invitert inn. Sliter også en del med konsentrasjon Kjenner jeg gruer meg til den testen, da jeg er redd han kommer til å prestere dårligere enn han har forutsetninger for pga dårlig konsentrasjon. Det har jo vært tilfeller hvor folk har endt opp med en feilaktig PU-diagnose etter slike tester(f.eks Tolga-brødrene). En slik diagnose ville ødelagt livet hans mer enn det ville hjulpet han, og jeg ønsker derfor at han er best mulig forberedt på hvilke oppgaver han får på en slik test, så han kan prestere best mulig. Er det noen her som har tatt en slik test, og vet hva den går ut på? Evt om barna deres har gjort det? Slik at vi kan "øve" på liknende oppgaver på forhånd. Anonymkode: 2ffc6...47e DU ER VOKSEN! DU skal ikke gå og grue deg til teten du skal støtte barnet ditt!!!! Anonymkode: 5872c...fa0 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #28 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): DU ER VOKSEN! DU skal ikke gå og grue deg til teten du skal støtte barnet ditt!!!! Anonymkode: 5872c...fa0 Det er helt normalt at voksne folk gruer seg til ting. Det betyr ikke at hun ikke støtter barnet sitt. Anonymkode: 4b025...912 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #29 Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Disse testene har jo en fasit. Det er jo standardiserte tester som måler folks evner opp mot hverandre. Anonymkode: 2ffc6...47e Noen (merk noen) av oppgavene/deltestene har en fasit. Resultatet av testen derimot, der er 'fasiten' individuell. Din sønns evner - på alle områder - er hans 'fasit'. Der et resultat under 'x' vil gi anbefaling om videre oppfølging. Akkurat som en crp-test med stikk i fingeren viser om han har en infeksjon der verdi over 'x' gir anbefaling om antibiotikakur. Og absolutt ikke som en matematikkprøve der alt rett gir karakter A. Anonymkode: ba594...12d
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #30 Skrevet 11. mai 2023 Jeg var på det med min sønn i dag, og det gikk kjempefint 😊 Så ikke noe å være redd for! Det tok et par timer, og sønnen min synes ikke det var noe skummelt eller vanskelig. Anonymkode: ffbae...d54 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #31 Skrevet 20. januar 2024 Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dette gikk og hvordan du og din sønn opplevde det, TS. Kan du gi en oppdatering? Anonymkode: 9b96d...a55 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #32 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dette gikk og hvordan du og din sønn opplevde det, TS. Kan du gi en oppdatering? Anonymkode: 9b96d...a55 Ikke den du spør. Men vår gutt har også tatt slik test. Vi har hatt bare gode erfaringer, både med testen og oppfølgingen i etterkant. For vår del gjorde testresultatene at skolen begynte å tilrettelegge på en helt annen måte, og utviklingen har vært enorm! Anonymkode: 10d66...462 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #33 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 16.11): Greia er at det er forskjell på utfordringer og utfordringer. Det er stor forskjell på å ha AD/HD og å være psykisk utviklingshemmet. En med AD/HD kan få til det som alle andre kan. F.eks å ta sertifikatet på bil, få en utdanning og ordentlig jobb, bo for seg selv uten hjelp og få en egen familie. En med psykisk utviklingshemming havner i hjelpeapparatet livet ut. De får ingen ordentlig utdanning, må jobbe på vernet bedrift eller i tilrettelagt jobb, må bo i omsorgsbolig med kontinuerlig oppfølging døgnet rundt, de må ha økonomisk og personlig verge, om de skulle få barn blir de tatt fra dem. Så er det sikkert slik at PPT ikke kan sette diagnoser, men da blir man jo henvist videre til BUP eller habiliteringstjenesten som kan det. Og plutselig står man der med en diagnose som avgjør hele fremtiden din. Anonymkode: 2ffc6...47e Her er det mye du ikke vet. En med pu kan ta lappen kan få jobb. Har selv en gutt med pu som også har epilepsi og starter med førerkort nå. Han går på tilrettelagt, men enkelte av timene tas han ut og over i ordinær vgs, bla i engelsk. Anonymkode: 2b6c5...92f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #34 Skrevet 20. januar 2024 Jeg jobber i PPT. Evnetest og IQ-test er synonymer i vår verden, så dersom de skal ta en evnetest så tester de intelligensen. WISC består dog av flere deltester, så man får testet flere sider enn typ rene "Mensa-oppgaver". PPT bruker WISC vanligvis for å se om det er generelle lærevansker eller spesifikke lærevansker. Målet er ofte å finne ut av læringspotensialet, og noen ganger avdekkes styrker og svakheter. Ved veldig lav skåre (under 70) anbefales viderehenvisning til BUP, men det er opp til foreldrene. Ved store konsentrasjonsvansker tas det selvsagt med i tolkningen, og/eller man tar pauser osv. Man skal aldri øve i forkant, det har ingenting for seg. Poenget er å finne ut hva det barnet trenger av hjelp, ikke at det skal vise "hvor flink hen er". Ser at innlegget er gammelt, men ville bare kommentarer likevel. De fleste barn syns det er gøy å gjennomføre pga de føler mestring på sitt nivå. Anonymkode: 97e0f...ed9 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #35 Skrevet 20. januar 2024 Det handler om ulike ting. Logisk tenkning, hukommelse, logisk tenkning, konsentrasjon og arbeidsminne. Ikke noe man kan øve på. F eks. Du har 3 bilder på skjerm, og de får svaralternativ hva som passer inn i det fjerde bildet. Det kan være en prikk i første bildet, to i andre, tre i tredje og da blir det selvfølgelig fire i siste. Så stiger vanskelighetsgraden Anonymkode: 03cbb...866
Maskinfører Skrevet 20. januar 2024 #36 Skrevet 20. januar 2024 Det er forskjellig det har selv hatt slike tester uten å i det heletatt ha noe kunnskap om dette så da fikk de jo den konklusjonen de ønsket mange år etter fikk jeg feil lykt til Navaran jeg hadde og den bygde jeg om det skulle de visst 😉 men da ville de nok klaget på hvorfor jeg ikke sendte den tilbake og fikk riktig
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #37 Skrevet 20. januar 2024 PPT kan få informasjon utifra evnetesten. Da får de er bilde av hva som er vanskelig for barnet ditt. En test i seg selv gir ikke noe endelig svar, men en pekepinn. Dette for å se hvor utfordringen ligger. Han kan bli videre henvist til bup for utredning. Mange barn kan ha adhd og det preger konsentrasjonen. Ikke stress med det Anonymkode: 03cbb...866
Grüner Skrevet 20. januar 2024 #38 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 12.50): Sønnen min på 12 år har akkurat startet med oppfølging av PPT. Han skal i den forbindelse ta en IQ-test for å finne ut hvilke områder han trenger hjelp med, og videre spesialundervisning i. Matematikken har alltid vært utfordrende for han, men han leser og skriver på et aldersadekvat nivå. Det sosiale er også noe utfordrende for han, han klarer på en måte ikke å invitere seg selv inn i lek, men må bli invitert inn. Sliter også en del med konsentrasjon Kjenner jeg gruer meg til den testen, da jeg er redd han kommer til å prestere dårligere enn han har forutsetninger for pga dårlig konsentrasjon. Det har jo vært tilfeller hvor folk har endt opp med en feilaktig PU-diagnose etter slike tester(f.eks Tolga-brødrene). En slik diagnose ville ødelagt livet hans mer enn det ville hjulpet han, og jeg ønsker derfor at han er best mulig forberedt på hvilke oppgaver han får på en slik test, så han kan prestere best mulig. Er det noen her som har tatt en slik test, og vet hva den går ut på? Evt om barna deres har gjort det? Slik at vi kan "øve" på liknende oppgaver på forhånd. Anonymkode: 2ffc6...47e Jeg vil ikke anbefale deg å øve med han før en IQ-test. Da vil det bli et falskt resultat og han kan risikere å ikke få hjelp til det han trenger hjelp til.
Gjest Kalsberg92 Skrevet 20. januar 2024 #39 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 12.50): Sønnen min på 12 år har akkurat startet med oppfølging av PPT. Han skal i den forbindelse ta en IQ-test for å finne ut hvilke områder han trenger hjelp med, og videre spesialundervisning i. Matematikken har alltid vært utfordrende for han, men han leser og skriver på et aldersadekvat nivå. Det sosiale er også noe utfordrende for han, han klarer på en måte ikke å invitere seg selv inn i lek, men må bli invitert inn. Sliter også en del med konsentrasjon Kjenner jeg gruer meg til den testen, da jeg er redd han kommer til å prestere dårligere enn han har forutsetninger for pga dårlig konsentrasjon. Det har jo vært tilfeller hvor folk har endt opp med en feilaktig PU-diagnose etter slike tester(f.eks Tolga-brødrene). En slik diagnose ville ødelagt livet hans mer enn det ville hjulpet han, og jeg ønsker derfor at han er best mulig forberedt på hvilke oppgaver han får på en slik test, så han kan prestere best mulig. Er det noen her som har tatt en slik test, og vet hva den går ut på? Evt om barna deres har gjort det? Slik at vi kan "øve" på liknende oppgaver på forhånd. Anonymkode: 2ffc6...47e Har han høy IQ så tar han det på sparket, å ikke vite hva som kommer er en del av testen.
Grüner Skrevet 20. januar 2024 #40 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg jobber i PPT. Evnetest og IQ-test er synonymer i vår verden, så dersom de skal ta en evnetest så tester de intelligensen. WISC består dog av flere deltester, så man får testet flere sider enn typ rene "Mensa-oppgaver". PPT bruker WISC vanligvis for å se om det er generelle lærevansker eller spesifikke lærevansker. Målet er ofte å finne ut av læringspotensialet, og noen ganger avdekkes styrker og svakheter. Ved veldig lav skåre (under 70) anbefales viderehenvisning til BUP, men det er opp til foreldrene. Ved store konsentrasjonsvansker tas det selvsagt med i tolkningen, og/eller man tar pauser osv. Man skal aldri øve i forkant, det har ingenting for seg. Poenget er å finne ut hva det barnet trenger av hjelp, ikke at det skal vise "hvor flink hen er". Ser at innlegget er gammelt, men ville bare kommentarer likevel. De fleste barn syns det er gøy å gjennomføre pga de føler mestring på sitt nivå. Anonymkode: 97e0f...ed9 Ved IQ lavere enn 70 er du mentalt tilbakestående.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå