Gå til innhold

Sønnen min skal ta en IQ-test/evnetest. Hva slags type oppgaver kan han vente seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sønnen min på 12 år har akkurat startet med oppfølging av PPT. Han skal i den forbindelse ta en IQ-test for å finne ut hvilke områder han trenger hjelp med, og videre spesialundervisning i.

Matematikken har alltid vært utfordrende for han, men han leser og skriver på et aldersadekvat nivå. Det sosiale er også noe utfordrende for han, han klarer på en måte ikke å invitere seg selv inn i lek, men må bli invitert inn. Sliter også en del med konsentrasjon

Kjenner jeg gruer meg til den testen, da jeg er redd han kommer til å prestere dårligere enn han har forutsetninger for pga dårlig konsentrasjon. Det har jo vært tilfeller hvor folk har endt opp med en feilaktig PU-diagnose etter slike tester(f.eks Tolga-brødrene). En slik diagnose ville ødelagt livet hans mer enn det ville hjulpet han, og jeg ønsker derfor at han er best mulig forberedt på hvilke oppgaver han får på en slik test, så han kan prestere best mulig.

Er det noen her som har tatt en slik test, og vet hva den går ut på? Evt om barna deres har gjort det? Slik at vi kan "øve" på liknende oppgaver på forhånd.

Anonymkode: 2ffc6...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke øv. Det vil gi falskt forhøyet resultat og føre til at han ikke får adekvat hjelp.

Min som fyller 12 i disse dager tok Wisc-testen for noen mnd siden.

Det er en veldig enkel test med mange deltester. Blant annet tallhukommelse (det leses opp en tallrekke som barnet skal si tilbake), visuell prosessering (lage figur med geometriske brikker ut fra bilde), arbeidstempo/arbeidsminne (kopiere symbolrekke på tid), språkforståelse (forklare hva ord betyr) og slike ting.

Resultatet blir presentert som over/under/gjennomsnitt, og gir lærer informasjon om hvilke områder barnet trenger mer oppfølging - eller større utfordring. 

Det kan ikke settes PU-diagnose på bakgrunn av en slik test fra PPT, det har de ikke myndighet til. Dersom PPT uttrykker mistanke om diagnose på bakgrunn av tester, vil de anbefale henvisning til BUP/BUA.

Anonymkode: ba594...12d

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter som jeg har forstått etter å hatt barn i systemet i mange år så er dette bare en kartlegging. Det er ikke Ppt som stiller diagnoser, da må de videre i systemet. F.eks Bup. 

Anonymkode: 4428d...f5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som flere har skrevet: PPT kan ikke sette diagnoser (med unntak av dysleksi)

Anonymkode: 47601...00d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke øv. Det vil gi falskt forhøyet resultat og føre til at han ikke får adekvat hjelp.

Det er en veldig enkel test med mange deltester. Blant annet tallhukommelse (det leses opp en tallrekke som barnet skal si tilbake), visuell prosessering (lage figur med geometriske brikker ut fra bilde), arbeidstempo/arbeidsminne (kopiere symbolrekke på tid), språkforståelse (forklare hva ord betyr) og slike ting.

Resultatet blir presentert som over/under/gjennomsnitt, og gir lærer informasjon om hvilke områder barnet trenger mer oppfølging - eller større utfordring. 

Det kan ikke settes PU-diagnose på bakgrunn av en slik test fra PPT, det har de ikke myndighet til. Dersom PPT uttrykker mistanke om diagnose på bakgrunn av tester, vil de anbefale henvisning til BUP/BUA.

Dette!

Ikke øv. Det ødelegger grunnlaget for testen. 

Anonymkode: 8f8af...572

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det WAIS? I å fall tester de flere områder. Det kan tvert imot vise om gutten har normal intelligens men dysfunksjon eller vansker på noen områder som ødelegger for prestasjonen i skole.

Anonymkode: 1a3f3...0dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo ikke en IQ-test, det er kun en kartlegging ifht hvor barnet ligger an faglig og sosialt. 

Anonymkode: ba8a3...c37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok, det er nok ikke PU han har, da hadde han aldri klart å lese og skrive på et aldersadekvat nivå. Det er heller ikke snakk om BUP nå, mer at han skal få adekvat hjelp. Jeg tenker mer i retning av ADD med spesifikk mattematikkvanske, men jeg er ingen lege(har jobbet mye med barn med ulike utfordringer)

Jeg vil jo selvsagt at han skal få riktig hjelp, men hvis hjelpen blir utløst av en diagnose som kan ødelegge for han i fremtiden, så er jo det utrolig kjipt. Spesielt om den skulle være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, det er nok ikke PU han har, da hadde han aldri klart å lese og skrive på et aldersadekvat nivå. Det er heller ikke snakk om BUP nå, mer at han skal få adekvat hjelp. Jeg tenker mer i retning av ADD med spesifikk mattematikkvanske, men jeg er ingen lege(har jobbet mye med barn med ulike utfordringer)

Jeg vil jo selvsagt at han skal få riktig hjelp, men hvis hjelpen blir utløst av en diagnose som kan ødelegge for han i fremtiden, så er jo det utrolig kjipt. Spesielt om den skulle være feil.

Hvis han har f.eks spesifikk matematikkvanske vil dette vises i testresultatet og han vil få adekvat hjelp. 

ADHD diagnostiseres heller ikke hos PPT - og er forøvrig ikke i veien for å få et godt og korrekt resultat av testen. De ansatte hos PPT har opplæring i og erfaring med å legge til rette for at barnet skal lykkes i å gjennomføre - for eksempel ved å legge inn 'tøysepauser' eller dele opp testen i flere økter over flere dager om nødvendig. 

Pust med magen og fortell guttungen at han skal løse noen morsomme og litt rare oppgaver slik at dere får se hva han er god på og hva han trenger litt mer hjelp til, så læreren kan finne den beste måten å hjelpe ham å lære.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette!

Ikke øv. Det ødelegger grunnlaget for testen. 

Anonymkode: 8f8af...572

Dette er tull, ØV! Om du får en bedre resultat og bedre selvtillit som resultat av øving, er det bare bra. IQ er ikke fast resultat som er "rett" for deg. Resultatene varierer enormt med så mange faktore, slik som veldig forutsigbare, hvor bra har man sovet natten før, til mye mer uventede, slik som at kvinner som tar test med mannlig personale, og enda verre hvis de er i uniform, skårer dårligere. 🤪 

Men det som er relevant for deg, en gruppe som fikk matteoppgaver som var lette, og som de klarte, skåret høyre på IQ-testen enn annen gruppe som fikk uløselige matteoppgaver, som de da ikke klarte. Det er altså bevist at tro på seg selv har betydning for IQ test. Så derfor, øv.

her er Mensa sin gratis, online, test-test. https://test.mensa.no/ 

Anonymkode: 3cc7e...b7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er tull, ØV! Om du får en bedre resultat og bedre selvtillit som resultat av øving, er det bare bra. IQ er ikke fast resultat som er "rett" for deg. Resultatene varierer enormt med så mange faktore, slik som veldig forutsigbare, hvor bra har man sovet natten før, til mye mer uventede, slik som at kvinner som tar test med mannlig personale, og enda verre hvis de er i uniform, skårer dårligere. 🤪 

Men det som er relevant for deg, en gruppe som fikk matteoppgaver som var lette, og som de klarte, skåret høyre på IQ-testen enn annen gruppe som fikk uløselige matteoppgaver, som de da ikke klarte. Det er altså bevist at tro på seg selv har betydning for IQ test. Så derfor, øv.

TS' barn skal ikke ta en IQ-test, men en evnetest. Nettopp for å kunne kartlegge hvor gode matematiske evner han har så han kan få oppgaver han faktisk er i stand til å løse samtidig som han har noe å strekke seg etter 🙄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er direkte skummelt å lese slike innlegg. Hvis noen scorer høyt fordi de har øvd og da får for lite hjelp i skolen er det jo katastrofe. Dette er ikke en IQ-test, så TS sitt barn vil ikke få noen hjelp ved å øve på Mensa sin gratis test. Det er en evnetest og barnet får ikke vite hva det scorer ei heller får det en diagnose ut fra score på testen. Innlegg som ditt bør slettes for det viser at du ikke vil TS sitt barn vel. Barnet til TS skal gjennom en test fordi det har utfordringer på enkelte plan og testen kan hjelpe til å vise hvor det er behov for hjelp.

TS: Ikke hør på innlegget jeg siterer. Testen er ikke noe å være redd for og barnet ditt skal ikke øve i forkant. Du skal heller ikke høre på skrekkhistorier på internett. PPT setter ingen diagnoser, de bruker bare testen for å hjelpe barnet ditt. Stol på at dette blir gjort til glede og hjelp for barnet ditt og ikke hør på idiotinnlegg som det jeg siterer. Slapp av, det kommer til å gå bra.

Anonymkode: 7609a...962

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke en IQ-test, det er kun en kartlegging ifht hvor barnet ligger an faglig og sosialt. 

Anonymkode: ba8a3...c37

Jo, WISC-test (Wechsler Intelligence Scale Test) er en IQ-test. Den brukes for å kartlegge intelligens og avdekker også lærevansker relatert til dette. WISC-test har lite å gjøre med sosial kartlegging utenom hva den som kartlegger evner å plukke opp underveis i testingen. Så har sosial funksjon også lite med intelligens å gjøre også, så selv om man sliter sosialt kan man score høyt på WISC-testen og motsatt. 

Lykke til, TS, tenker dette nok går bra. Be barnet spørre hvis hxn ikke skjønner oppgaven. Det er vel det viktigste her 😉 

Anonymkode: b13a0...e33

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er direkte skummelt å lese slike innlegg. Hvis noen scorer høyt fordi de har øvd og da får for lite hjelp i skolen er det jo katastrofe. Dette er ikke en IQ-test, så TS sitt barn vil ikke få noen hjelp ved å øve på Mensa sin gratis test. Det er en evnetest og barnet får ikke vite hva det scorer ei heller får det en diagnose ut fra score på testen. Innlegg som ditt bør slettes for det viser at du ikke vil TS sitt barn vel. Barnet til TS skal gjennom en test fordi det har utfordringer på enkelte plan og testen kan hjelpe til å vise hvor det er behov for hjelp.

TS: Ikke hør på innlegget jeg siterer. Testen er ikke noe å være redd for og barnet ditt skal ikke øve i forkant. Du skal heller ikke høre på skrekkhistorier på internett. PPT setter ingen diagnoser, de bruker bare testen for å hjelpe barnet ditt. Stol på at dette blir gjort til glede og hjelp for barnet ditt og ikke hør på idiotinnlegg som det jeg siterer. Slapp av, det kommer til å gå bra.

Anonymkode: 7609a...962e

Virker ikke som vedkommende har lest hele innlegget, da personen trodde jeg skulle ta testen, ikke sønnen min.

Når det gjelder å øve på testen, så er det mer for at han skal kunne vise hva han kan, så han ikke får et falskt dårlig resultat. At han scorer dårlig på områder han kan gjøre det bra på, og dermed blit vurdert til å ha en lavere IQ enn han faktisk har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Virker ikke som vedkommende har lest hele innlegget, da personen trodde jeg skulle ta testen, ikke sønnen min.

Når det gjelder å øve på testen, så er det mer for at han skal kunne vise hva han kan, så han ikke får et falskt dårlig resultat. At han scorer dårlig på områder han kan gjøre det bra på, og dermed blit vurdert til å ha en lavere IQ enn han faktisk har.

Så lenge han er relativt uthvilt og velfødd vil han ikke få et falskt dårlig resultat. Risikoen er langt større for å få et falskt godt resultat. 

Risikoen ved å evt score lavere enn reelle evner vil være at han får litt unødig støtte en periode frem til de ser at han ikke trenger den, risikoen ved å score høyere enn reelle evner vil være at han ikke får nødvendig hjelp.

Legg fra deg alle tanker om å påvirke resultatet, PPT er fullt kapable til å gi korrekt score og se gjennom ting som manglende konsentrasjon for å finne de reelle evnene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, det kan kanskje virke ut fra det jeg skriver at jeg ikke vil at sønnen min skal få hjelp. Det vil jeg absolutt, men jeg vil heller ikke at han skal gjøre det så dårlig at han scorer veldig lavt på testen, når han har potensiale til å kunne gjøre det bra

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge han er relativt uthvilt og velfødd vil han ikke få et falskt dårlig resultat. Risikoen er langt større for å få et falskt godt resultat. 

Risikoen ved å evt score lavere enn reelle evner vil være at han får litt unødig støtte en periode frem til de ser at han ikke trenger den, risikoen ved å score høyere enn reelle evner vil være at han ikke får nødvendig hjelp.

Legg fra deg alle tanker om å påvirke resultatet, PPT er fullt kapable til å gi korrekt score og se gjennom ting som manglende konsentrasjon for å finne de reelle evnene.

Ok, det et nok best å la testen gå som den går. Bare synes det er litt rart, på alle prøver man har i skolen lønner det seg å øve, men tydeligvis ikke på denne type prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok bare nervøs fordi man har hørt skrekkhistorier som Tolga-saken, og at en slik test kan være helt avgjørende for hvordan fremtiden hans blir

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, det kan kanskje virke ut fra det jeg skriver at jeg ikke vil at sønnen min skal få hjelp. Det vil jeg absolutt, men jeg vil heller ikke at han skal gjøre det så dårlig at han scorer veldig lavt på testen, når han har potensiale til å kunne gjøre det bra

Du, nå skal jeg si til deg det jeg hamret inn i meg selv da jeg selv skulle ta en slik evnetest (det eneste som fikk roet nervene mine i forkant):

Dette er ikke en prøve, det finnes ingen rett og feil fasit, det er ikke noe man skal bestå eller ikke bestå. Det er en form for medisinsk undersøkelse, mer på linje med å ta blodrykket eller levere en avføringsprøve. Det er ikke noe man kan gjøre godt eller dårlig, det er en test som undersøker hvordan det står til med læringsevnen på ulike områder. 

Han skal ikke gjøre det godt, han skal gjøre det reelt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du, nå skal jeg si til deg det jeg hamret inn i meg selv da jeg selv skulle ta en slik evnetest (det eneste som fikk roet nervene mine i forkant):

Dette er ikke en prøve, det finnes ingen rett og feil fasit, det er ikke noe man skal bestå eller ikke bestå. Det er en form for medisinsk undersøkelse, mer på linje med å ta blodrykket eller levere en avføringsprøve. Det er ikke noe man kan gjøre godt eller dårlig, det er en test som undersøker hvordan det står til med læringsevnen på ulike områder. 

Han skal ikke gjøre det godt, han skal gjøre det reelt.

Nettopp! Det er litt som å ønske å jukse på en kreftprøve slik at den viser at man ikke har kreft, men hvis man har kreft så er jo ikke den borte bare fordi prøven viser falskt negativt resultat og på samme måte vil ikke TS sitt barns utfordringer bli noe bedre hvis han scorer falskt høyt. 

Anonymkode: 7609a...962

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...