MannenFraMars Skrevet 5. april 2024 #381 Del Skrevet 5. april 2024 13579 skrev (På 7.11.2023 den 22.46): Nesten alle som anmeldes og i hvert fall de som tiltales, er skyldige Hvordan vet du det? Si at 1/10 er skyldige. Eller 5/10. Eller 9/10. Hvordan skal retten håndtere det hvis de ikke har fått forelagt sikre bevis på at akkurat den tiltalte er skyldig? Sitat Alle som ikke kan bevise sin uskyld, må dømmes. Hvorfor begrense det til bare seksuell vold? Med mindre du kan bevise at du ikke drepte Olof Palme så burde du vel være villig til å ta noen år i buret? Sitat Slik kriminalitet burde kanskje ikke gi rett til å ha forsvarer. Forsvareren eksisterer vel for å få en rettferdig vurdering av om man har begått slik kriminalitet. Det du sier her er vel at mistanke eller beskyldning om slik kriminalitet skal utløse straff som om man er skyldig. Har du barn? En sønn? Tenk deg at han blir beskyldt for noe han ikke har gjort. Vil du godta at han må sitte 10 eller 21 år i buret da? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clefable Skrevet 5. april 2024 #382 Del Skrevet 5. april 2024 velociraptor skrev (47 minutter siden): Norsk rettsvesen er bare en vits, dette er helt latterlig. Jeg blir så kvalm av hele greia. Så utrolig trist. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 5. april 2024 #383 Del Skrevet 5. april 2024 Det er faktisk så jeg får lyst til å gå ut i gaten og demonstrere mot rettsvesnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 5. april 2024 #384 Del Skrevet 5. april 2024 (endret) . Endret 19. april 2024 av Rosakatt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 5. april 2024 #385 Del Skrevet 5. april 2024 (endret) Jeg synes at vi bør lage et helvette i protest mot dette. Det er jo ingen vits i å anmelde voldtekt her i landet. Det er fritt fram å forgripe seg så lenge det ikke finnes videobevis. Hvor er offrenes rettssikkerhet? Dette inviterer til en bred debatt om offerets stilling i Norge. Det gjelder forresten ikke bare voldtekt, men også vold, trusler og ran. Kan vi i det hele tatt kalle oss en rettsstat når ingen beskytter borgerne mot andre borgeres overgrep? Hvem hjelper ofrene for æresvold? Hvem hjelper de som slås og trues på skolen? Hvem hjelper de som blir presset av kriminelle gjenger til å delta i narkosalg? INGEN Endret 5. april 2024 av In absentia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 5. april 2024 #386 Del Skrevet 5. april 2024 Vi har ikke rettssikkerhet lenger. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 5. april 2024 #387 Del Skrevet 5. april 2024 Jeg tenker mye av dette er et resultat av at å utfordre grenser blir premiert i dagens samfunn. Mange liker partnere som er dominante eller underkaster seg. Å være to når man prøver seg på en person kan ofte være økte sjansene osv. Tinderkultur og onskultur med bruk og kast hjelper heller ikke. Hadde vi hatt dagens regler kombinert med seksualvaner fra 1800 tallet så hadde det nok vært lettere å domfelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glufseguri Skrevet 5. april 2024 #388 Del Skrevet 5. april 2024 Gratulerer til alle sleske fuckboys og potensielle voldtektsmenn; det er bare å ut å kose seg for det er åpenbart ikke noen konsekvenser for oppførelsen…🙄 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattens rytter Skrevet 5. april 2024 #389 Del Skrevet 5. april 2024 Vonleg får dei ei klekkeleg erstatning. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MannenFraMars Skrevet 5. april 2024 #390 Del Skrevet 5. april 2024 Rosakatt skrev (1 time siden): De klarer å gi straff for andre ting når det er gradering i skyld. Som bot, prøvetid, 1 år i fengsel osv. Men nå skal det plutselig ikke være mulig? Gradering i graden skyld er vel ikke det samme som gradering i sannsynligheten for å være skyldig? «For at noen skal bli dømt i en straffesak, kreves det at det er bevist utover enhver rimelig og fornuftig tvil at grunnlaget for tiltalen har funnet sted. Det kreves dermed at man er veldig sikker på faktum før man dømmer noen til straff. Dette er fordi det er viktig å unngå dømme uskyldige til straff.» https://www.overgrep.no/aktuelt/2017/hva-er-beviskravet-i-en-straffesak/ Har du barn? Ville du ha godtatt det dersom barnet ditt fikk 21 års fengsel etter at dommeren erklærte at det var 50/50 hvorvidt hun hadde gjort noe som helst galt? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 5. april 2024 #391 Del Skrevet 5. april 2024 (endret) Jeg synes at alle i Norge som bryr seg om kvinner burde stille opp foran landets domstoler med fakler, høygafler og giljotin for å symbolisere hva vi føler når rettsvesnet ikke gjør jobben sin. Endret 5. april 2024 av In absentia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O Rakel Skrevet 5. april 2024 #392 Del Skrevet 5. april 2024 Retten virker jo totalt ute av stand til å forstå hvordan en slik situasjon er for offeret. Hun var ikke godt nok bundet til at hun ikke kunne komme seg fri mener retten - tross flere menn som omringet og trakasserte - betyr at det var med samtykke? At de presset på, betyr ikke at de var truende? Kvinnen må altså framprovosere en latent trussel for å overbevise retten om at liv eller helse sto på spill. Helt vanvittig. Skal kvinner dømmes av likemenn må det være dommere som faktisk kan forstå situasjonen. Rettens «det er bedre at ti skyldige går fri enn at en uskyldig blir dømt» er veldig unyansert - den vektlegger et menneskes (som regel mann) sin frihet fremfor potensielle ofres skader. Den tar ikke hensyn til hva de skyldige har gjort, men de fleste vil si at det er bedre at ti skyldige og en uskyldig blir dømt enn at de ti skyldige feks hver for seg går ut og voldtar og dreper et barn. Personlig mener jeg dette gir en asymmetrisk beskyttelse av reelle forbrytere, som er overrepresentert blant mengden av anklagede, og lavere beskyttelse for lovlydige borgere, inkludert sårbare grupper, som er overrepresentert blant ofrene. Også i Tengs-saken virker det utrolig at frikjennelse kunne skje. Oversmitte av dna synes som kun hypotetisk mulig og hypotetisk tvil skal retten se bort fra. 5 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O Rakel Skrevet 5. april 2024 #393 Del Skrevet 5. april 2024 MannenFraMars skrev (28 minutter siden): Gradering i graden skyld er vel ikke det samme som gradering i sannsynligheten for å være skyldig? «For at noen skal bli dømt i en straffesak, kreves det at det er bevist utover enhver rimelig og fornuftig tvil at grunnlaget for tiltalen har funnet sted. Det kreves dermed at man er veldig sikker på faktum før man dømmer noen til straff. Dette er fordi det er viktig å unngå dømme uskyldige til straff.» https://www.overgrep.no/aktuelt/2017/hva-er-beviskravet-i-en-straffesak/ Har du barn? Ville du ha godtatt det dersom barnet ditt fikk 21 års fengsel etter at dommeren erklærte at det var 50/50 hvorvidt hun hadde gjort noe som helst galt? Ville du godtatt at barnet ditt ble voldtatt av en mann som slapp fri forrige gang fordi retten mente forrige offer var frivillig bundet og samtykket til sex fordi hun ikke hadde blåmerker, selv om situasjonen var fotografert, hun oppsøkte politi, fikk påvist pstd? 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MannenFraMars Skrevet 5. april 2024 #394 Del Skrevet 5. april 2024 O Rakel skrev (11 minutter siden): Ville du godtatt at barnet ditt ble voldtatt av en mann som slapp fri forrige gang fordi retten mente forrige offer var frivillig bundet og samtykket til sex fordi hun ikke hadde blåmerker, selv om situasjonen var fotografert, hun oppsøkte politi, fikk påvist pstd? Hvis premisset er at «barnet mitt blir voldtatt» så ville jeg selvsagt ikke godta det. Grunnlaget for rettsstaten er at jeg ikke kan bruke min fysiske styrke, evt våpen og kompiser til å håndheve min straff ovenfor andre, men overlater det til staten. Og staten har et prinsipp om at det er bedre at en drapsmann går fri enn at en uskyldig mann blir dømt for drap. Når staten feiler så ser man som i tilfellet Viggo Kristiansen at en ung mann må sitte 20 år i fengsel og på alle tenkelige måter har fått livet sitt ødelagt. På toppen av de to jentene som ble mishandlet og drept. Hvor mange slike tilfeller er du villig til å godta for å få hevnen din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 5. april 2024 #395 Del Skrevet 5. april 2024 In absentia skrev (2 timer siden): Jeg synes at vi bør lage et helvette i protest mot dette. Det er jo ingen vits i å anmelde voldtekt her i landet. Det er fritt fram å forgripe seg så lenge det ikke finnes videobevis. Hvor er offrenes rettssikkerhet? Dette inviterer til en bred debatt om offerets stilling i Norge. Det gjelder forresten ikke bare voldtekt, men også vold, trusler og ran. Kan vi i det hele tatt kalle oss en rettsstat når ingen beskytter borgerne mot andre borgeres overgrep? Hvem hjelper ofrene for æresvold? Hvem hjelper de som slås og trues på skolen? Hvem hjelper de som blir presset av kriminelle gjenger til å delta i narkosalg? INGEN Hjelper ikke engang med videobevis tydeligvis. Hvis min datter noen gang blir voldtatt kommer jeg til å anbefale henne å ikke anmelde. Det er jo ingen vits i! MannenFraMars skrev (32 minutter siden): Hvis premisset er at «barnet mitt blir voldtatt» så ville jeg selvsagt ikke godta det. Grunnlaget for rettsstaten er at jeg ikke kan bruke min fysiske styrke, evt våpen og kompiser til å håndheve min straff ovenfor andre, men overlater det til staten. Og staten har et prinsipp om at det er bedre at en drapsmann går fri enn at en uskyldig mann blir dømt for drap. Når staten feiler så ser man som i tilfellet Viggo Kristiansen at en ung mann må sitte 20 år i fengsel og på alle tenkelige måter har fått livet sitt ødelagt. På toppen av de to jentene som ble mishandlet og drept. Hvor mange slike tilfeller er du villig til å godta for å få hevnen din? De er ikke ansett som mer uskyldige enn at de må betale hundretusner i erstatning til voldtektsofferet sitt… Håper media i det minste fremhever dette i alle artiklene sine fremover, så alle skjønner at de egentlig var skyldige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MannenFraMars Skrevet 5. april 2024 #396 Del Skrevet 5. april 2024 velociraptor skrev (Akkurat nå): De er ikke ansett som mer uskyldige enn at de må betale hundretusner i erstatning til voldtektsofferet sitt… Håper media i det minste fremhever dette i alle artiklene sine fremover, så alle skjønner at de egentlig var skyldige. I en straffesak så må retten være tilnærmet 100% sikre i sin sak. I en sivil rettsak er det nok med alminnelig sannsynlighetsovervekt (>50%) eller overveiende sannsynlig (70-75%). https://jusinfo.no/bevisvurderingen/ Jeg er helt enig i at dette er rotete, og det framstår som om man kan bli frikjent i en straffesak og så likevel bli dømt i en sivil sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattens rytter Skrevet 5. april 2024 #397 Del Skrevet 5. april 2024 Når dei fyrst skal frikjennast, lyt dei heller ikkje betala erstatning. Eg trudde det skulle verta slutt på dette etter at Birgitte Tengs-saka synte kor gale det kunne gå med ein slik praksis. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattens rytter Skrevet 5. april 2024 #398 Del Skrevet 5. april 2024 Seksualkulturen i våre dagar er noko heilt anna enn det den var i min ungdom. Jenter vert med på meir og meir ekstreme saker og trur at det er heilt normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattens rytter Skrevet 5. april 2024 #399 Del Skrevet 5. april 2024 (endret) No skal det vel òg seiast at damene på KG ikkje er heilt representative. Eg vil tru at det er langt fleire valdtektsoffer og offer for psykisk misbruk her enn andre stader, so eg skjønar godt at domen vekkjer reaksjonar. Elles er det oftast kvinnfolk som er hardast mot jenter som melder seksuelle overgrep til politistellet. Endret 5. april 2024 av Nattens rytter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 5. april 2024 #400 Del Skrevet 5. april 2024 Nattens rytter skrev (52 minutter siden): Seksualkulturen i våre dagar er noko heilt anna enn det den var i min ungdom. Jenter vert med på meir og meir ekstreme saker og trur at det er heilt normalt. Bortsett fra at denne jenta ikke var med på det. Hun ble bundet fast og voldtatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå