Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Japp, jeg ble inspirert av en annen tråd om folk som blir forstoppet når de skal på tur, så her kommer en bæsjetråd fra meg....

Jeg sliter med IBS-d. Og det er kjent at når en blir stresset, f eks får angst eller når en må slåss for livet, så stepper sympaticus inn, det sympatiske nervesystemet aktiveres. Da får en diare.

Kan noen forklare meg logikken i at kroppen tenker: Nå er det noen som prøver å drepe meg, jeg må forsvare meg, men jeg må ihvertfall drite?

Det passer ganske dårlig

Endret av Topsi
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Japp, jeg ble inspirert av en annen tråd om folk som blir forstoppet når de skal på tur, så her kommer en bæsjetråd fra meg....

Jeg sliter med IBS-d. Og det er kjent at når en blir stresset, f eks får angst eller når en må slåss for livet, så stepper sympaticus inn, det sympatiske nervesystemet aktiveres. Da får en diare.

Kan noen forklare meg logikken i at kroppen tenker: Nå er det noen som prøver å drepe meg, jeg må forsvare meg, men jeg må ihvertfall drite?

Dette blir bare useriøst! For de som faktiskt har IBS-D eller C, så styrer det så mye av livet, at livskvaliteten går kraftig ned. At du da kommer med en flåsete tråd som dette, blir for dumt. Beklager, men du får heller google. 

Anonymkode: 1db5e...9e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette blir bare useriøst! For de som faktiskt har IBS-D eller C, så styrer det så mye av livet, at livskvaliteten går kraftig ned. At du da kommer med en flåsete tråd som dette, blir for dumt. Beklager, men du får heller google. 

Det var satt på spissen, jeg har IBS-d, og plages ganske mye av det, f eks når jeg skal på busstur kan jeg ikke spise flrst og må ta imodium, får diare når jeg skal noe spesielt etc.

Så så til det flåsete, jeg lærte på skolen dette med at sympaticus reagerer med diare under stress, som en del av fight-flight-responsen, og jeg synes det er en sykt dum respons når en er i en livstruende krise at sympaticus skal gi ut sånne symptomer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Seriøst? Jeg lure på det samme. Får også stressdiare og lurer på om dette har en hensikt. Ser ikke at dette skal være støtende på noe vis.

Anonymkode: fced1...a7c

• Liker 7
Skrevet

Seriøst? Jeg lure på det samme. Får også stressdiare og lurer på om dette har en hensikt. Ser ikke at dette skal være støtende på noe vis.

Akkurat, jeg skjønner ikke hensikten med at kroppen skal reagere slikt på stress, det virker mot sin hensikt, men den gjør det jo, det er derfor vi sliter med det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg på også. Hvorfor skal man drite når man må kjempe for livet? Henger ikke på greip.

Anonymkode: b8c42...df2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt at kroppen prioriterer energi til musklene og driter i å holde kontroll på fordøyelsen men det forklarer sikkert ikke alt. Katten min bæsjet også ved dyrlegebesøk, da var han veldig stresset.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle våre stress-responser er rasjonelle eller konstruktive, ts. Var dette «ute i villmarken» ville dessuten de aller fleste av oss ikke overleve. Så tanken om at automatiske responser eller instinkter bidrar til din, personlige, overlevelse er ikke holdbar. Var vi et dyr i villmarken ville nemlig bare et lite fåtall overleve. Det ville nok neppe vært så mange med ibs blant dem, slik det neppe var noen med diabetes eller hjertefeil blant dem. En rekke sykdommer man overlever nå dør man tidlig med «i naturen».

Så vet vi jo at mennesket er en ape, rent evolusjonsmessig. Mange av våre trekk gir mer mening om vi tenker på oss selv som en ape enn som et menneske. Og da kan man jo leke med tanken om at en ape i et tre med en bjørn på vei opp i treet faktisk har en reell nytte av å gjøre fra seg. Helst på bjørnen. ;) 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om man ikke lærer seg å spøke med sine egne diagnoser så går det også, beviselig, utover livskvaliteten. Humor på egne vegne er en av tingene som får en lege til å uroe seg vesentlig mindre for pasienter. Med rette. Så la oss le litt. La oss utvise galgenhumor. Bli med - livet blir bedre.

Anonymkode: cbec6...07d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når en stresser øker adrenalinet i kroppen. Dette får tarm og urinblære til å slappe av og en må ofte gjøre fra seg.

Anonymkode: da183...bca

• Liker 1
Skrevet

Fere mener at det er en tett sammenheng mellom tarmhelse og psykisk helse – hovedsakelig på grunn av det som kalles tarm-hjerneaksen. Altså kan du lindre symptomene dine dersom du lærer å håndtere angst- og stressnivåene dine.

https://www.kry.no/helsenytt/stress-angst-symptomer-paa-irritabel-tarmsyndrom-ibs/

Anonymkode: 85f26...5a0

Ja det er det jo ikke noen tvil om, jeg merker jo selv at magen er bedre når jeg ikke er stresset og har det bra.... burde kanskje, som llinken foreslår, kutte ned på koffeininntaket

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også at det biologisk sett har noe å gjøre med en stressreaksjon som "fear-fight-flight". Kroppen får tømt seg og man er bedre i stand til å "kjempe". Jeg driver en del med idrett på hobbynivå, og merker godt at det ofte skjer noe i tarmene når jeg skal "stå på" litt, selv om det bare er trening eller en konkurranse på veldig lavt nivå (løping, sykling, orientering). Da må jeg alltid gå på do og prøve å bæsje før jeg starter. Dersom jeg ikke gjør det, eller ikke får det til, ender det nesten alltid med en liten tur eller to bak en busk i sideterrenget. 

Anonymkode: 5627c...eca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva? Jeg er motsatt. Når jeg blir stresset får jeg forstoppelse og treg mage. Feks på hotellopphold med date (eller andre jeg ikke slapper 100% av sammen med) klarer jeg ikke å bæsje. Men jeg har ikke IBS da

Anonymkode: 3e640...a46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror også at det biologisk sett har noe å gjøre med en stressreaksjon som "fear-fight-flight". Kroppen får tømt seg og man er bedre i stand til å "kjempe". Jeg driver en del med idrett på hobbynivå, og merker godt at det ofte skjer noe i tarmene når jeg skal "stå på" litt, selv om det bare er trening eller en konkurranse på veldig lavt nivå (løping, sykling, orientering). Da må jeg alltid gå på do og prøve å bæsje før jeg starter. Dersom jeg ikke gjør det, eller ikke får det til, ender det nesten alltid med en liten tur eller to bak en busk i sideterrenget. 

Ja, jeg merker godt at når jeg trener, spesielt med PT og litt styrke, så må jeg alltid på do, det er mer normalt enn unormalt at jeg må på do i de timene,,,,

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når en stresser øker adrenalinet i kroppen. Dette får tarm og urinblære til å slappe av og en må ofte gjøre fra seg.

Anonymkode: da183...bca

Ja, men en må jo innrømme at det er en ganske upraktisk greie, ihvertfall hvis stresset ikke "bare" er psykisk og man faktisk må sloss for å overleve

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om man ikke lærer seg å spøke med sine egne diagnoser så går det også, beviselig, utover livskvaliteten. Humor på egne vegne er en av tingene som får en lege til å uroe seg vesentlig mindre for pasienter. Med rette. Så la oss le litt. La oss utvise galgenhumor. Bli med - livet blir bedre.

Ja, du har rett, jeg har opptil flere diagnoser, og er nok kjent for å spøke i tide og utide, det gjør det litt lettere :D

AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg trener my utendørs prøver jeg å få det gjort på forhånd. Men særlig dersom jeg trener tidlig om morgenen, får jeg ikke alltid det til, og da må det gjøres underveis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt plagsomt, men enig at det må tas med smil og spøk når det går an.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...