Gå til innhold

Vold i et forhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kari Trestakk
Skrevet

Må man komme med løse tenner, blodsutredelser osv for å kunne levere en anmeldelse? Finnes det noen "grense" i så måte?

Takk for svar!

Kari Trestakk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grensen må i så fall være den man har selv vil jeg tro? Jeg hadde ikke tolerert mye før anmeldelse, for å si det sånn.

Gjest Kari Trestakk
Skrevet

Ja, enig med deg. Men litt kjedelig dersom politiet avviser deg, eller ikke tar deg på alvor. Greit å vite hvor de "legger lista".

Kari Trestakk

Skrevet

siden du spør antar jeg at du opplever dette?

har vært der selv... aldri anmeldt det..

når du frykter ditt eget liv (som du antagelig gjør) og har beviser mot ham..

om du er tøff nok?

da ville jeg gjort det.

egentlig ville jeg ikke godtatt noe, slik ting er nå.

men når en først er i et slikt forhold, går det J..... langt før en i det hele tatt tenker tanken.. fordi du føler deg skyldig, og innbiller deg at bare du forandrer deg så er det slutt på slikt :forvirret:

vanskelig å si hvor grensen går hen -

jeg ville tatt en tur til polititet og snakket med dem. Hørt hva de sier, og handlet deretter.

Gjest Ananas
Skrevet

Punkt nr 1 vil jeg tro ville være å komme seg ut av forholdet.

Det å snakke med politiet hørtes ut som en god idé.

Skrevet

Det er aldri noen grense for å anmelde. Spørsmålet er hva politiet velger å gjøre med anemldelsen.

Det er ulovlig å spytte på noen, lugge, hive oppkast på folk, gi ørefik osv. Listen er mao lav for hva som er uløovlig. Man kan mao med god grunn anmelde slikt om man vil. Hva politiet velger å gjøre vil ble ha utgangspunkt i hvilke bevis de sitter inne med.

Om du er i et voldelig forhold, få volden dokumentert (kamera, legebesøk), kom deg unna og oppsøk hjelp og støtte.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor hardt man må ha blitt slått før man kommer noen vei med en politianmeldense. men det er jo galt (og ulovlig) å slå/utøve vold i det hele tatt, så om du opplever dette synes jeg absolutt du skal gå til politiet. Om ikke annet kan de hjelpe deg videre; til noen du kan snakke med, krisesenter osv. Jeg vil også tro de tar voldsanmeldelser seriøst...

Skrevet

Forøvrig: Alle politidistrikt skal ha en egen person som har ansvar for familievold. Be om å få snakke med denne.

Skrevet

Anmelde kan du alle ulovlige hendelser. Om anmeldelsen blir henlagt eller fører videre er en annen sak. Det avhenger av bevisene eller om det "bare" er ord mot ord. Beviser kan f.eks være blåmerker (få tatt bilder eller snakk med lege), ødelagte klær, vitneutsagn.

Det kan uansett være en fordel å anmelde. Kommer det til flere voldshandlinger senere kan tidligere anmeldelser, selv om de ble henlagte, være til hjelp for å få dømt gjerningsmannen.

Ta kontakt med krisesenter for mer informasjon. Man kan også henvende seg anomynt for å få gode råd.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Du kan alltid velge å anmelde, selv om det også er psykisk vold. Men det er som regel ingen vits i å gjøre det dersom man ikke har fysiske bevis som man kan dokumentere, enten det er skader, bilder av skader, vitner til volden osv.

Gjest allium
Skrevet

Det beste er vel å kontakte politiet og få råd der.

De tar deg på alvor. En del hendelser de siste år har forandret saker og ting. Det er ihvertfall min opplevelse.

Skrevet

Ja, politiet tar deg på alvor, men det er dessverre begrenset hva de kan gjøre uten vitner eller beviser.

Men du kan anmelde dersom du føler deg krenket!

For øvrig er jeg veldig enig med dem som sier her at det første du må gjøre er å komme deg ut av forholdet, men jeg vet av erfaring at det ikke er like lett gjort som det er sagt.

Hvis du tør å snakke med venner og familie og få støtte, så er du sterkere til å ta steget ut av forholdet. Ikke finn deg i å bli krenket!!

Skrevet

Jeg er enige med alle - det er du som setter grensen.

Personlig er jeg ikke helt overbevisst om hvor mye politiet kan gjøre/hjelpe, men ikke dumt å få navnet hans i lista - så vet de at han har voldelig tendens?

Men jeg mener du må sørge for at du er trygg, dersom du anmelder ham. Han kommer til å få beskjed om anmeldelsen...og det kan hende han reagere med vold også.

Gjest gjest1
Skrevet

Bare en tanke fra meg; om du annmelder han så kan det jo sette en støkk i han.. Kom deg vekk, voldelige folk er bare ødeleggende!!

Gjest Miloine
Skrevet
Det beste er vel å kontakte politiet og få råd der.

De tar deg på alvor.  En del hendelser de siste år har forandret saker og ting.

Ja, det er riktig det.

Politiet har spesielt jobbet med akkurat dette med vold i hjemmet.

Hvis du anmelder han så tar de deg virkelig på alvor.

Dersom du opplever vold i hjemmet eller i et kjæresteforhold så må du uansett komm deg vekk.

Ikke hør på han om han sier "det skal aldri skje igjen, unnskyld, jeg var dum, her har du en blomsterbukett, sett deg ned kjære å slapp av, jeg skal ordne med mat, husarbeid, jeg elsker deg bla, bla, bla..."

Har du hørt dette før?

Skjer det igjen?

Hvis JA, da vet du at det eneste rette for deg er å komme deg vekk, og det er klart at du fikser det!

Snakk med venner, familien, hvem som helst(krisesenteret), alle sier det samme, og de vil hjelpe deg garantert.

Ingen skal gå gjennom livet å bli brukt som huggestabbe!

Nå tenker du kanskje "jammen han har jo sine snille sider også" - glemm det - de onde sidene han har veier tyngre enn de gode.

Har du egen inntekt eller velger du å bli pga. økonomisk avhengighet, da vil evt. krisesenteret veilede deg og hjelpe deg.

Og husk, uansett hva du har sagt eller hva du har gjort, har han IKKE lov til å slå deg.

Det er hans skyld og IKKE din skyld.

Gjest Kari Trestakk
Skrevet

Tusen takk for gode og kloke svar! :)

Tror jeg skal forsøke å snakke med kontakten politiet har.

Kari Trestakk

Gjest Miloine
Skrevet
Tusen takk for gode og kloke svar!  :)

Tror jeg skal forsøke å snakke med kontakten politiet har.

Kari Trestakk

:klem: og :klappe:

Flott det Kari, ønsker deg hell og lykke og en fin/finere framtid.

Husk, det er kun du selv som kan gjøre noe for at du skal få hjelp med din situasjon. :troest:

Skrevet
Det er aldri noen grense for å anmelde. Spørsmålet er hva politiet velger å gjøre med anemldelsen.

Det er ulovlig å spytte på noen, lugge, hive oppkast på folk, gi ørefik osv. Listen er mao lav for hva som er uløovlig. Man kan mao med god grunn anmelde slikt om man vil. Hva politiet velger å gjøre vil ble ha utgangspunkt i hvilke bevis de sitter inne med.

Om du er i et voldelig forhold, få volden dokumentert (kamera, legebesøk), kom deg unna og oppsøk hjelp og støtte.

:Nikke:

En venninne var utsatt for vold i samlivet, men det ble politiet som anmeldte, hun var vitne i saken. Han ble dømt for å ha lugget henne, slått med flat hånd, slått med knyttet neve, stått med kniv inntil halsen hennes da hun var høygravid, dratt hun etter håret mens hun var høygravid over gulvet... + dytting tror jeg...

Det verste sa hun var det psykiske...

I dag har politiet blitt veldig flinke, de tar bilder av skader etc selv om kvinnen ikke ønsker å anmlede blant annet. Senere kan de da anmelde selv, og bruker bildene som bevismateriale.

En annen venninne av meg ble banket mye også, der kom politiet og tok bilder (det hjalp jo en god del at denne gærningen gøyv løs på politiet med balltre også da - da så de det jo i tillegg selv)

Ønsker deg masse lykke til :klem:

Skrevet

Eller du kan ringe og snakke med noen på krisesenteret for å få råd. For politiet er det 'bare' enda en kjedelig jobb, ofte. De på krisesentrene ser ikke på deg som enda et håpløst tilfelle. Men uansett hva man gjør så er det en begynnelse!

Av erfaring vet jeg at det er søren ikke lett å få anmeldt svina.

Man må være så sterk at man orker all ventingen, spørsmålene, likegyldigheten og mistroen. Samt truslene man får underveis. Men det er viktig å fortelle ALT, selv de mest nedverdigende tingene. Ikke hold tilbake noe! hverken beskytte seg selv eller den man anmelder.

Håper de som trenger det finner styrke til å få seg den hjelpen de trenger. Unnskyldningen vi har for å bli holder ikke, men det er en kamp!

Det er ikke farlig å bli alene, det er bare en omstilling!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...