AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #1 Skrevet 10. mai 2023 Jeg går mye i Skinn/PU, for eksempel en lang skinnkåpe som går ned til anklene, med kule solbriller som tilbehør. Kan også gå i en kort skinnjakke med oppsatt hår. Alltid knalle farger, sort eller noen kontraster innimellom. For eksempel knall oransje treningstøy bruker jeg, knall blå utejakke. En dag gikk jeg i high waist bukse inntil magetopp (jeg viste kun 2 cm av magen ved å gå med denne inntil highwaist buksen), og brukte en cardigan som var åpen med en vest over det igjen, men fikk kommentar på at jeg gikk upassende til jobb med en slik topp. Jeg kler meg som om jeg skal på fotoshoot får jeg høre og sånt. De sier det på en nedlatende måte. Merker også andre foreldre i barnehagen ikke er så på å bli kjent med meg. Jeg jobber i helsevesenet så vi må jo skifte før jobb og gå i uniform. Jeg går ikke sånn rundt pasienter. Jeg har søstre som også kler seg som meg. Vi følger mer trendy kjendismote, og finner mye billigere versjoner av det kjendismoten er, men det ser nok veldig ut som Hollywood stil fordet. En ting som ikke skiller seg ut er iallfall skoene mine, der følger jeg den norske trenden med hvite joggesko, eller sorte støvletter ogsånt. Med mindre jeg går i kjole. Går mye i kjole når været tilsier det men da kaster jeg på meg joggesko når jeg skal på jobb uansett. Flere som føler det sånn at dere skiller dere ut og det blir sett på som negativt? Må jeg virkelig gå i joggebukse og boblejakke for å passe inn? 😢 Anonymkode: 23c9e...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #2 Skrevet 10. mai 2023 Jeg går selv kun i bukse som en del av arbeidsantrekket mitt (helsevesenet, så ingen glamour der, hvite posete bukser!), ellers skjørt eller kjoler. Både korte og lange. Har en feminin stil. Liker vintage-kjoler eller mer bohemske varianter. Får kun komplimenter, aldri negative kommentarer. Hva folk sier bak ryggen min vet jeg jo ikke Jeg viser dog aldri magen (uansett om det bare er 2 centimeter) eller utringning, selv om jeg har en slank og veltrent kropp. Og jeg bruker strømpebukse under lårkorte skjørt. Dessuten bruker jeg ikke sminke eller smykker, så jeg er ikke prangende på noen måte. Du skriver ikke hvor gammel du er, men kanskje folk synes du kler deg for ungdommelig/barnslig i forhold til alder? Siden du har barn i barnehage er du kanskje passert 30? Bare gjetter utifra gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende her i landet. Jeg er selv i slutten av 30-årene, og har skolebarn. Naturligvis har jeg en mer dempet klesstil enn for 15 år siden. Og det ville jo sett rart ut om jeg fulgte ungene til skole eller trening i "festklær". Anonymkode: 59670...65a
Badebuksa2.0 Skrevet 10. mai 2023 #3 Skrevet 10. mai 2023 Ja, nei. Du får som du vil, men om du vil PASSE INN må du selvfølgelig "følge flokken". Du kan ikke både skille deg og og passe inn samtidig, med mindre du bor i Oslo, da. 1
Andro Skrevet 10. mai 2023 #4 Skrevet 10. mai 2023 Ville aldri ha gått med joggebukse 😂 Jeg går også i litt spesielle klær, og har fått høre at jeg skiller meg ut. Å være i femtiårene og gå i skinnbukse og ha midjelangt hår er noe som andre legger merke til og kommenterer. 3 1
BobbySocks Skrevet 10. mai 2023 #5 Skrevet 10. mai 2023 Du får bestemme deg for om du vil ha kul klesstil eller passe inn, for i Norge må du ha dølle klær for å bli en del av flokken. Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt faen og vært meg selv. 5 1
Rosakatt Skrevet 10. mai 2023 #6 Skrevet 10. mai 2023 Vet du, ha det gøy! Kunne ønske jeg var friere til å gå i det jeg faktisk hadde følt meg fin i. Føler meg ufresh og kjedelig i min praktiske, skal komme meg fra a til b stil Synd det er kult at du kler deg som du ønsker 😊 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #7 Skrevet 10. mai 2023 Fuck Janteloven! Kle deg som du vil - jeg elsker at folk er forskjellige!! 🤩🤩 Anonymkode: 1b580...1a8 1 1
Skogkatten Skrevet 10. mai 2023 #8 Skrevet 10. mai 2023 Ikke bli en av dem i allværsjakke! Om du først har funnet en stil du liker, så synes jeg du skal holde deg til den. Eksperimenter med den, ha deg gøy med den, og videreutvikle den om du en dag finner ut at du vil det. Men ikke bli en del av den grå massen for å passe inn. Jeg skiller meg ut litt selv, med min vintagestil, og jeg bor i tillegg på et lite sted. Men jeg har funnet ut at jeg må være tro mot det jeg liker, for jeg kommer aldri til å bli komfortabel i allværsjakke. Jeg har lært meg å ignorere stirrende blikk, og prøver så godt jeg kan å avfeie eller le bort tåpelige kommentarer. Husk at det egentlig er de som har et problem, du har en annen stil enn dem, men jeg regner med du ikke prøver å være morsom på deres bekostning. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #9 Skrevet 10. mai 2023 Velkommen til Norge - landet der du helst skal kle deg som du alltid skal ut på tur. Anonymkode: 426ca...239
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #10 Skrevet 10. mai 2023 Du går jo selvsagt slik du selv ønsker. Men man blir venner med folk man føler nie felles med og kan relatere seg litt til iallefall. Når det gjelder privat. Selv må jeg nok innrømme at type jåledamer, og med mye sminke og alle lokker 100% altid på plass. Er skjelden folk jeg går sammen med. Ene er at jeg oppfatter de ofte veldig falske, litt fir mye ego fokusert. Samt når jeg ikke har samme interesse for klær og sminke, så blir det mange kjedelige samtaler om ting som ikke er interessant for meg. Kjenner en jåledame. Som er i nært vennskap, men kontakten er på et normalt nivå. Så det kan jo kanskje handle litt om hva du utstråler fremfor hva du har på deg, som er problemet. Jobbet med ei, som brukte alle pauser til å fortelle om alt det dyre fancy hun skulle kjøpe. Og materialistisk ting. Jeg holdt på å bli gal, så spiste på do, for å faktisk få en pause. Mulig du ikke er materialistisk, men du gir inntrykk av det, fordi du går rett i at de andre foreldrene holder seg unna deg, pga hvordan du går kledd. Men det kan være mye annet. Liker du å være deilig å vise det hele tiden. Så antar jeg de andre mødrene ikke ønsker å invitere en dame, som deiger seg foran mannen deres, liksom. Anonymkode: 8a3d1...f8c 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #11 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du går jo selvsagt slik du selv ønsker. Men man blir venner med folk man føler nie felles med og kan relatere seg litt til iallefall. Når det gjelder privat. Selv må jeg nok innrømme at type jåledamer, og med mye sminke og alle lokker 100% altid på plass. Er skjelden folk jeg går sammen med. Ene er at jeg oppfatter de ofte veldig falske, litt fir mye ego fokusert. Samt når jeg ikke har samme interesse for klær og sminke, så blir det mange kjedelige samtaler om ting som ikke er interessant for meg. Kjenner en jåledame. Som er i nært vennskap, men kontakten er på et normalt nivå. Så det kan jo kanskje handle litt om hva du utstråler fremfor hva du har på deg, som er problemet. Jobbet med ei, som brukte alle pauser til å fortelle om alt det dyre fancy hun skulle kjøpe. Og materialistisk ting. Jeg holdt på å bli gal, så spiste på do, for å faktisk få en pause. Mulig du ikke er materialistisk, men du gir inntrykk av det, fordi du går rett i at de andre foreldrene holder seg unna deg, pga hvordan du går kledd. Men det kan være mye annet. Liker du å være deilig å vise det hele tiden. Så antar jeg de andre mødrene ikke ønsker å invitere en dame, som deiger seg foran mannen deres, liksom. Anonymkode: 8a3d1...f8c Foreldrene som jeg ikke oppnår kontakt med vet ikke hva slags samtaleemne jeg holder. Jeg snakker svært sjeldent om mote med noen, kun med mine søsken, og mor da hun er veldig glad i møte og vi kommer fra latinamerika, der hadde vi uansett passet inn med moten. Har noen venninner der vi snakker mye om interiør, men snakker aldri om klær til de heller. Vi snakker om felles interesser, eller siste nytt. Aldri mote. Kan ikke kalles for jåledame. Når jeg kjøper klær tenker jeg meg veldig godt gjennom og kjøper kun dtt jeg liker, og er flink fra før til å mixe og matche klæra mine på et min, så kaster jeg på meg klær er det fortsatt kult i mine øyne. Men håret mitt er heller ikke sauset inn i gele for at hver minste hårstrå skal være på plass, jeg går noen ganger helt uten sminke, andre ganske går jeg med naturlig sminke + knalle rosa/lilla lepper innimellom. Jeg krøller, bølger, fletter eller detter opp håret i høy dott eller høy hestehale. Høy dott kan være i jobbsammenheng da for å unngå bakterier i håret. Sånn type Ariana Grande høyde på hestehalen. Jeg nærmer meg 30 årene men føler jeg er for ung til å følge norsk stil. Leker heller ikke deilig. Kan gå med korte topper inntil high waist bukser, men går også med store vide /cargo bukser. Går sjeldent med tettsittende klær annet enn rundt rumpa. Jeg har stor bakdel så alle bukser blir stramme der. Anonymkode: 23c9e...d5d 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #12 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Velkommen til Norge - landet der du helst skal kle deg som du alltid skal ut på tur. Anonymkode: 426ca...239 Jaja, må vel begynne å bruke pannebånd, turbukse, dott i håret og allværsjakke for å passe inn🙊👌 Anonymkode: 23c9e...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #13 Skrevet 10. mai 2023 Med mindre du vet det er klesstilen som gjøt at folk ikke vil bli kjent med deg, kan du jo ikke automatisk anta det er derfor? Det er ikke alle som er interessert i å bli kjent med andre. I hvert fall ikke i barnehagen. Uten at det har noe med deg å gjøre. Anonymkode: 7cc1b...81b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #14 Skrevet 10. mai 2023 Syns det er kult! Kan du ikke lage en dagens outfit bildetråd? 😀 Anonymkode: 4c878...22a 1 1
AnonymBruker 42 Skrevet 10. mai 2023 #15 Skrevet 10. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Må jeg virkelig gå i joggebukse og boblejakke for å passe inn? 😢 Usikker på om du troller, men om du automatisk tror boblejakke og joggings er noe slags hemmelig oppskrift på "super-skjold" som beskytter mot kommentarer, upassende eller ei - så synes jeg du skal gi det et forsøk, og rapportere tilbake med erfaringene dine 😅 Endret 10. mai 2023 av AnonymBruker 42
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #16 Skrevet 10. mai 2023 Jeg synes det er kjempefint at du kler deg slik du ønsker! Det er så kjedelig når alle føler de må følge mengden. Det er uhøflig å kommentere andres klær/stil slik noen gjør mot deg. Mange nordmenn er kjedelige når det kommer til klær. Janteloven gjør vel sitt. Selv var jeg redd for å skille meg ut når jeg var i 20-årene. Jeg måtte bli over 30 for å bli meg selv. Nemlig med skinnjakker (bikermodell i diverse farger) jeans, lite sminke, boots og sko jeg ikke får kjøpt i Norge. Fremmede glor noen ganger, bekjente sier enten ingenting eller synes det er fint jeg ikke følger mengden. Stå på! Ikke la andre endre deg! Anonymkode: 347fd...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #17 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Velkommen til Norge - landet der du helst skal kle deg som du alltid skal ut på tur. Anonymkode: 426ca...239 Her er det ikke så vanlig med det. Men kjedelige farger i nyanser av svart, brunt, beige, hvitt, grått. Om vinteren ser jeg bare meg selv med fargerik kåpe eller jakke. Anonymkode: 347fd...4fb 1
skreppamedleppa Skrevet 10. mai 2023 #18 Skrevet 10. mai 2023 Ts du må bare ta til deg at der alle tenker likt, tenker ingen særlig mye. Her i Norge så skal det nok ikke all verden mye til for å skille seg litt ut, bare en våger seg litt utenfor grå mus kategorien, enten i form av farger som gjør at en ikke går perfekt i et med parketten eller blender nydelig inn i kamelon stil med den grå sofaen eller i form av antrekk sammensetninger. Det er mye svart/hvit/beige/grått der ute, muligens på en vågal dag: oliven grønt, men da er en vill da.. Neida, joda.. Poenget er at mange liker å leve save, trygt og ikke skille seg for mye ut, litt som Ludvik i Flåklypa "Det er fali', det". Vi som et folkeslag liker nok helst det anonyme og det praktiske. Og mange går nok slik fordi de liker det, jeg håper iallefall det, for alle bør gå slik de ønsker og vil, og ikke bare fordi "alle andre gjør det" - jeg tror det må være kjipt å leve hele livet sitt i antrekk og klær som en i all hovedsak går med utelukkende fordi alle andre går slik. Selv så er jeg nok langt mer glad i farger f.eks enn den gjevne nordkvinnen og har nok en mye mer quirky stil enn gjevnaldrende men det er meg men jeg har faktisk utelukkende fått posetive kommentarer på stilen min. Ja den er litt "mye", det er mye farger og mønstre men fra kassedamen på Kiwi, til en tilfeldig sidepassasjer på bussen til kolleger har gitt komplimenteter. Og de som ikke liker stilen min (for det er sikkert mange av de og, de er nok bare litt mer høffelig enn de du har truffet på ts) så kunne jeg faktisk ikke gitt mer f*, og det er litt deilig å komme til den erkjennelsen: at ikke alle må like alt ved meg, men det har ingen betydning for smaken og stilen min. 1 1
Vixella Skrevet 10. mai 2023 #19 Skrevet 10. mai 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Flere som føler det sånn at dere skiller dere ut og det blir sett på som negativt? Må jeg virkelig gå i joggebukse og boblejakke for å passe inn? 😢 Jeg skjønner godt hvordan du har det, jeg. Riktignok så skiller min klesstil seg ut på en annen måte, ved at jeg er konvertitt til islam og går med abaya og khimar. Spesielt fordi jeg ser etnisk norsk ut, er det av og til folk reagerer på det og at jeg føler at folk glor på meg. Det jeg forsøker tenke på, og som jeg håper kan være et bra råd for deg, er dette: Når du går på gata, hvor ofte ser du egentlig på hva folk går kledd i? I teknologiens alder hvor de fleste har musikk på øra eller øynene plantet ned i feeden på Instagram eller TikTok, tror jeg de færreste egentlig bryr seg så nevneverdig om hva andre folk går kledd i. 12 hours ago, Badebuksa2.0 said: Ja, nei. Du får som du vil, men om du vil PASSE INN må du selvfølgelig "følge flokken". Du kan ikke både skille deg og og passe inn samtidig, med mindre du bor i Oslo, da. Dette er jo også noe du bør tenke over, slik jeg ser det. Ønsker du å passe inn, eller å kjøre din egen greie? For om målet ditt er å passe inn, er det jo selvfølgelig lettest å se hvordan "folk flest" går kledd og tilpasse din stil deretter. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #20 Skrevet 10. mai 2023 Flytt til Oslo. Her er det mye rart. Anonymkode: ea7be...848
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå