AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #1 Skrevet 10. mai 2023 Jeg sliter med magesmerter. Har en del intoleranser i forhold til mat. Er dårlig i magen typ hver gang jeg går på do, men har "normalt intervall" så er verken "løs i magen" eller forstoppet. Selv om jeg i praksis er løs i magen! Vel. Magesmertene sitter øverst i magen, altså i selve magesekken. Jeg har tidvis så vondt at jeg gråter. Har vært hos legen mange ganger. Jeg fikk mast til meg syretabletter som jeg skal ta (altså ikke nøytraliserende, jeg mistenker for lite magesyre). Maten kommer noen ganger ut ufordøyd... Har tidligere hatt "okkult blod" i avføringen, tatt koloskopi og alt er normalt. Gjør det helst ikke igjen Men i går var jeg litt uggen... Før middagen... Matlysten var borte... Skulle ha pitabrød. Jeg fikk faktisk magesmerter bare av å SE på maten. Som om kroppen liksom prøvde å lage syre eller whatever, men det gikk ikke. Aner ikke. Klarte nesten et helt pitabrød før jeg ble dårlig og måtte gi opp. Det var uansett mat nok for meg. Jeg har tidligere spist 2 porsjoner frokost og kveldsmat (f.eks. "2 rundstykker"), men nå har jeg måtte gå ned til 1. Fordi jeg har så mye vondt i magen. Hvis syretablettene ikke hjelper, hva råder dere meg til å undersøke, da? PS gastroskopi er uaktuelt da jeg har traumer og PTSD og er redd for at noen stikker ting ned i halsen min, og jeg nektes narkose av sykehuset. Jeg har spurt, de nekter. Anonymkode: baefe...5fc
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #2 Skrevet 10. mai 2023 Har slitt med det samme i mange år. Helt forferdelig. Har eksperimentert med mye forskjellig. Du skriver ikke noe om hva du er intolerant mot, men dette er uansett min erfaring. Ville kuttet ut pitabrød og rundstykker. Hvetemel og andre lyse kornsorter er vanskelig å fordøye. Slutt med alle melkeprodukter utenom hard hvitost. Svinekjøtt er og hardt for magen. Soya er også veldig sterkt og allergifremkallende. Unngå fruktsukker og for mye raffinert sukker. Jeg ble bedre av å holde meg til dette: Bær, egg, avokado, fisk (fet og hvit), kylling, alt av grønnsaker, rent storfekjøtt, nøtter og frø. Av kornsorter holder jeg meg kun til havre. Har erstattet kumelk med kokosmelk, mandelmelk, hasselnøttmelk og havremelk. Ønsker deg god bedring ❤ Det er ensomt å slite med magen, når all form for kos og sammenkomster har mat som hovedfokus. Anonymkode: 2aeb5...b93
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #3 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har slitt med det samme i mange år. Helt forferdelig. Har eksperimentert med mye forskjellig. Du skriver ikke noe om hva du er intolerant mot, men dette er uansett min erfaring. Ville kuttet ut pitabrød og rundstykker. Hvetemel og andre lyse kornsorter er vanskelig å fordøye. Slutt med alle melkeprodukter utenom hard hvitost. Svinekjøtt er og hardt for magen. Soya er også veldig sterkt og allergifremkallende. Unngå fruktsukker og for mye raffinert sukker. Jeg ble bedre av å holde meg til dette: Bær, egg, avokado, fisk (fet og hvit), kylling, alt av grønnsaker, rent storfekjøtt, nøtter og frø. Av kornsorter holder jeg meg kun til havre. Har erstattet kumelk med kokosmelk, mandelmelk, hasselnøttmelk og havremelk. Ønsker deg god bedring ❤ Det er ensomt å slite med magen, når all form for kos og sammenkomster har mat som hovedfokus. Anonymkode: 2aeb5...b93 Takk Jeg har intoleranser mot *alt mulig*, har lenge ligget i planene å kutte ut hvetemel. Men det er en av de få matvarene jeg kan spise uten å hovne opp i halsen/luftveiene og klø... Så har liksom klamret meg til hvetemelet en god stund. Og sukker. Fordi det gir energi til en som ikke får i seg så mye mat. Fikk beskjed av ernæringsfysiolog om å kjøre på med meieriprodukter, fett og sukker. Men det har vært i planene å bytte over til havre og se om det hjelper. Per i dag er ikke havre en av mine trygge matvarer, så det er langt utenfor komfortsonen min å forsøke det. Men jeg skal "manne meg opp". Har forsøkt å prøve syretabletter i 2 måneder snart, uten hell, fordi jeg har blitt så feig så stakkars kroppen min må gjennom dette grufulle kostholdet, kanskje ikke rart at jeg får vondt i magen. Kanskje hveten er hele problemet. Anonymkode: baefe...5fc
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #4 Skrevet 10. mai 2023 Kutt ut alt av korn. Spis kjøtt, fisk, kylling, kål, egg, bær, ost, oliven, tomater, blomkål, brokkoli. Drikk også ufiltrert eplecider (1 spiseskje blandet i vann) Syrenøytraliserende tar bare bort magesyren din og magesyreproblemet ditt er fordi du har for LITE magesyre, ikke for mye. Drikk kun vann. Gjør du dette i en mnd tipper jeg plagene er vekk. Hvis ikke, fortsett med legeundersøkelser. Du må radikalt legge om kosten Anonymkode: 26570...23c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #5 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kutt ut alt av korn. Spis kjøtt, fisk, kylling, kål, egg, bær, ost, oliven, tomater, blomkål, brokkoli. Drikk også ufiltrert eplecider (1 spiseskje blandet i vann) Syrenøytraliserende tar bare bort magesyren din og magesyreproblemet ditt er fordi du har for LITE magesyre, ikke for mye. Drikk kun vann. Gjør du dette i en mnd tipper jeg plagene er vekk. Hvis ikke, fortsett med legeundersøkelser. Du må radikalt legge om kosten Anonymkode: 26570...23c Jeg kan ikke spise fisk, kylling, kål, egg, bær, oliven, tomater, blomkål eller brokkoli. Så da sitter jeg igjen med ost og kjøtt? Kan ikke drikke eplecider. Drikker kun kullsyrevann. Du misforstår, jeg skal ikke ta syrenøytraliserende. Jeg skal ta, som jeg skrev, syretabletter Det er tabletter som øker syreinnholdet i magen. Så jeg bør spise ost og kjøtt bare? Hva med salat og potet? Anonymkode: baefe...5fc
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #6 Skrevet 10. mai 2023 Har du prøvd lav fodmap-dietten? Rart ang gastroskopi, jeg har tatt det i narkose flere ganger selv. Mulig det kan være de ikke mener det er sterk nok indikasjon for å ta det, men hvis du er veldig plaget og/eller det er grunn til å tro at det kommer fra øvre del av magen burde jo er være god nok grunn. Hva sier fastlegen? Hen skal jo kunne pushe på overfor sykehuset? Anonymkode: 54f8c...e3b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #7 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk Jeg har intoleranser mot *alt Så har liksom klamret meg til hvetemelet en god stund. Og sukker. Fordi det gir energi til en som ikke får i seg så mye mat. Fikk beskjed av ernæringsfysiolog om å kjøre på med meieriprodukter, fett og sukker. Men det har vært i planene å bytte over til havre og se om det hjelper. Per i dag er ikke havre en av mine trygge matvarer, så det er langt utenfor komfortsonen min å forsøke det. Men jeg skal "manne meg opp". Har forsøkt å prøve syretabletter i 2 måneder snart, uten hell, fordi jeg har blitt så feig så stakkars kroppen min må gjennom dette grufulle kostholdet, kanskje ikke rart at jeg får vondt i magen. Kanskje hveten er hele problemet. Anonymkode: baefe...5fc Sukker og meieriprodukter er en versting på vondt i magen. Sukker vil kun gi deg kortvarig energi. Tror kanskje jeg ville oppsøkt en annen ernæringsfysiolog. Det var et veldig merkelig og farlig råd??? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan ikke spise fisk, kylling, kål, egg, bær, oliven, tomater, blomkål eller brokkoli. Så da sitter jeg igjen med ost og kjøtt? Kan ikke drikke eplecider. Drikker kun kullsyrevann. Du misforstår, jeg skal ikke ta syrenøytraliserende. Jeg skal ta, som jeg skrev, syretabletter Det er tabletter som øker syreinnholdet i magen. Så jeg bør spise ost og kjøtt bare? Hva med salat og potet? Anonymkode: baefe...5fc Hvorfor kan du ikke spise fisk, kylling, bær og grønnsaker? Anonymkode: 2aeb5...b93
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #8 Skrevet 10. mai 2023 Du kan følge tipsene leger gir deg? Spis et lite måltid bestående av nøytral mat (grøt av korn som havre, bygg, sorghum, etc), ris med fisk (eller ved allergi, erstatning type kjøttdeig av svin. Unngå kjøtt som ikke er kvernet, unngå rødt kjøtt) ris med dampede grønnsaker, mer grøt, mer ris og grønnsaker) hver 3. time dagen gjennom. Unngå kaffe, te, alkohol, syre, krydder, merieriprodukter, stekt mat, grillet mat, tungfordøyelig mat og bearbeidet mat (alt - fra yoghurt til smoothies og fjordland). Gjør dette til du er bedre. Anta det vil ta 3-12 måneder. Så faser du forsiktig og gradvis inn mer utfordrende mat over de neste årene. Og så kommer det seg. Har du tilgang på et respektabelt surdeigsbakeri kan du spise surdeigsbrød. Har du det ikke? Kutt brød eller bak selv med surdeig. Må du ha «mer engergi»? Spis en neve nøtter. Ha en ss mer olje i maten. Ris og havregrøt er uansett proppet med kalorier, så jeg tviler på at behovet er der. Små måltider, ofte, nøytrale matvarer. Repeter til ting har stabilisert seg. Så faser du inn mat gradvis. Prognosene er full opplevd bedring innen 10 år, vil jeg anta. Og, du? Få en second opinion på det med tablettene. Gå til en privat lege og fremlegg problemet uten å si noe om dine nåværende resepter. Se om rådene er sammenfallende. Det du tror er problemet er neppe problemet. Dette fremstår som ren «skriver ut en resept så pasienten føler seg hørt» type behandling. Anonymkode: dafa8...d46
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #9 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sukker og meieriprodukter er en versting på vondt i magen. Sukker vil kun gi deg kortvarig energi. Tror kanskje jeg ville oppsøkt en annen ernæringsfysiolog. Det var et veldig merkelig og farlig råd??? Hvorfor kan du ikke spise fisk, kylling, bær og grønnsaker? Anonymkode: 2aeb5...b93 Forsdi jeg begynner å klø? Anonymkode: baefe...5fc 1
iNord Skrevet 10. mai 2023 #10 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan ikke spise fisk, kylling, kål, egg, bær, oliven, tomater, blomkål eller brokkoli. Så da sitter jeg igjen med ost og kjøtt? Kan ikke drikke eplecider. Drikker kun kullsyrevann. Du misforstår, jeg skal ikke ta syrenøytraliserende. Jeg skal ta, som jeg skrev, syretabletter Det er tabletter som øker syreinnholdet i magen. Så jeg bør spise ost og kjøtt bare? Hva med salat og potet? Anonymkode: baefe...5fc jeg har samme problem som deg, og har ikke sjangs til å spise; rå frukt og bær egg grønnsaker som kål, bønner etc er uaktuelt selv kokt. her er beskjeden ikke tungtfordøyelig mat, så grove kornprodukt er også ut. tåler heller ikke soya eller melk fra ku. vaffler, pannekaker sterke krydder, løk, hvitløk produkter med kunstig søtning ting med mye syre osv.. noen dager får jeg skikkelig vondt i magen av vann fra springen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå