Gå til innhold

Han jeg dater mener han skal lede forholdet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat som overskriften sier. Mannen jeg dater kommer fra et vestlig, men konservativt land, som fortsatt mener at mannen er familiens overhode og skal lede an og ta best mulig avgjørelser for familien.

Jeg merker det strider i mot alt jeg står for, og klarer ikke akseptere dette.

Han tjener masse, men jeg føler ikke økonomisk tyngde skal være en grunn for at han skal lede. Han sier ting som at han leder uansett hvor han er: på jobb, eller i vennegjengen, at han har naturlige lederegenskaper som folk vanligvis følger. Bortsett fra meg.

Han sier jeg tar barnslige og emosjonelle avgjørelser, og kan derfor ikke lede (sikkert også fordi jeg er kvinne).

Hva pokker gjør man med sånne menn? Er dere i et forhold der en av dere er en såkalt leder og tar endelige avgjørelser? Synes hele konseptet virker sykt. Man vil jo leve i et likeverdig partnerskap. Samtidig lurer jeg litt på om det er noe galt med meg siden jeg ikke klarer å bøye meg.

Anonymkode: 4ce6e...84a

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, han hadde jeg dumpa asap.

Anonymkode: 28728...d41

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man med sånne menn? Man innser at det er den de er og beveger seg videre dersom ikke drømmen er å være tradwife...

Anonymkode: 7a229...e3e

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Helt frivillig å være i dette forholdet.

Hvorfor blir du?

Anonymkode: f0dfe...e2e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han sier jeg tar barnslige og emosjonelle avgjørelser, og kan derfor ikke lede (sikkert også fordi jeg er kvinne).

Såååå det han sier er at dine meninger kan avfeies på kort hold, fordi de er "barnslige og emosjonelle". 

Cool, cool cool cool... 

Dette er så røde flagg at jeg har ikke ord engang. Et ekteskap/forhold med denne mannen vil jo være uten din stemme og dine meninger, og han har allerede begynt å trykke ned på deg. Jeg spår, i min krystallkule: Et ugreit forhold. 

Anonymkode: 51813...7a9

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva pokker gjør man med sånne menn?

Man innleder ikke forhold med slike menn. Hadde sagt farvell veldig fort om en mann hadde kommet med en slik beskrivelse av meg!

Anonymkode: 5511a...1dd

• Liker 25
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da må du avslutte det og gå din vei.

At han sier dette er slett ikke bra. Det hører du selv. Man skal behandle hverandre med respekt alltid. Han viser ikke respekt for deg ved å trakke deg ned.

Hva pokker gjør man med sånne menn? Er dere i et forhold der en av dere er en såkalt leder og tar endelige avgjørelser? Synes hele konseptet virker sykt. Man vil jo leve i et likeverdig partnerskap. Samtidig lurer jeg litt på om det er noe galt med meg siden jeg ikke klarer å bøye meg.

Det eneste som er det beste for deg er å ikke gjøre noe med det med ham. Det beste for deg er  å gå videre.

Endret av exictence
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt å skulle "bøye seg" for partneren! I et partnerskap/forhold er man et team. Noen settinger "leder" kanskje en (jeg f.eks har helseutdanning og tar ansvar for veterinærbesøk o.l), men så "leder" den andre i andre settinger.

Menn som du beskriver her ønsker ikke å lede, men å kontrollere. Kom deg vekk fort som fy og finn en mann som vil ditt beste og respekterer deg.

Anonymkode: 816fe...db8

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Slike kan ikke forandres. Du har to valg.

- Innse realiteten og si takk for deg.

- La deg styre, og det samme med fremtidige barn. Du vil miste fri vilje og deg selv, men får en slags familie.

Jeg hadde valgt det første. Se rundt deg, det finnes en haug andre menn.

Anonymkode: 5a7b0...296

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man dumper menn som ikke evner å forstå at kvinner har likeverdige hjerner og likeverdig rett til å forme sitt og familiens liv. 

Kjenner ingen som har 1 leder. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva pokker gjør man med sånne menn? Er dere i et forhold der en av dere er en såkalt leder og tar endelige avgjørelser? Synes hele konseptet virker sykt. Man vil jo leve i et likeverdig partnerskap. Samtidig lurer jeg litt på om det er noe galt med meg siden jeg ikke klarer å bøye meg

Hva man gjør med slike menn? Går fra dem!

Anonymkode: 39008...5ac

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke normalt å skulle "bøye seg" for partneren! I et partnerskap/forhold er man et team. Noen settinger "leder" kanskje en (jeg f.eks har helseutdanning og tar ansvar for veterinærbesøk o.l), men så "leder" den andre i andre settinger.

Menn som du beskriver her ønsker ikke å lede, men å kontrollere. Kom deg vekk fort som fy og finn en mann som vil ditt beste og respekterer deg.

Anonymkode: 816fe...db8

Du har helseutdannelse og derfor kan du kjøre bikkja til veterinæren? Haha. Eller mener du at du "forstår hva veterinæren sier, fordi du er sykepleier"? Hoho.

Jeg har vært borti mange veterinærer, de snakker omtrent med babyspråk til deg for at du som eier skal forstå hva i all verden de prater om. Det er ikke akkurat rakettforskning å ta med dyret på helsesjekk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva pokker gjør man med sånne menn?  

Bare dette viser jo med all tydelighet at denne mannen bør du slutte å date umiddelbart. Han er ikke noe for flertallet skandinaviske, selvstendige kvinner.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat som overskriften sier. Mannen jeg dater kommer fra et vestlig, men konservativt land, som fortsatt mener at mannen er familiens overhode og skal lede an og ta best mulig avgjørelser for familien.

Han tjener masse, men jeg føler ikke økonomisk tyngde skal være en grunn for at han skal lede. Han sier ting som at han leder uansett hvor han er: på jobb, eller i vennegjengen, at han har naturlige lederegenskaper som folk vanligvis følger. Bortsett fra meg.

Hvis du ikke klarer å bøye deg, må du en tur til legen.

Men seriøst, hvis du ikke ønsker å være i et forhold med en leder, så kan du jo bare gå?
Hva hindrer deg?
Er du så usikker på deg selv? 

Man velger hvem man er i et forhold med. Dersom man er i et forhold med en mann man ikke liker, så slutter man selvsagt å være i forhold med den mannen. Akkurat så enkelt er det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for tilbakemeldinger og realitycheck👌

Jeg ser på meg selv som rimelig oppegående, samtidig så blir man sugd inn i en annen kultur og verden hvor man til slutt begynner å tvile på seg selv...

Han tjener såpass at han mener at jeg skal "ta vare på han", men tenker ikke over at jeg har 100% jobb også (selv om jeg tjener mye mindre). Føler meg så urettferdig behandlet...

Samtidig håper man at ting blir bedre, men ser jo at det er vanskelig å endre noens kultur og tankesett...

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han tjener såpass at han mener at jeg skal "ta vare på han", men tenker ikke over at jeg har 100% jobb også (selv om jeg tjener mye mindre). Føler meg så urettferdig behandlet...

GIRL Våkne opp nå! 

Han vil ha en hushjelp han kan ligge med og bosse rundt. "han tjener så mye at du skal ta vare på han" er bokstavlig talt: Han tjener mye penger og derfor skal han aldri se på deg som en likeverdig partner. 

Jeg vil at du skal se litt inn i deg selv nå, og kjenne etter om du virkelig har lyst til å gå inn i et forhold hvor du er annenrangs. Hvor dine meninger skal trykkes ned, hvor din fritid skal bestå av husarbeid, samt passe på at han har det fint. 

Jeg kan ikke stave det noe mer rett fram en: Dette er en katastrofe som venter på å skje. Han ønsker seg en tjener, han ønsker seg noen som kan gjøre livet hans mer behagelig. Det ene kan ikke eksistere uten at deg som person blir oversett. Ikke gå videre inn i et forhold med denne mannen, Vil du være fanget i et pent hus? betyr penger så mye for deg at du for alltid vil massere hans tær, og servere han frokost, lunch og middag?? 

Anonymkode: 51813...7a9

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Syns det er både barnslig og emosjonelt av ham å skylde på kulturen eller at det skulle noe "naturlig" at han leder an i et forhold til en annen voksen person. Jeg hadde stukket av fort som fy.

Jeg har venner fra svært strikse kulturelle forhold, med helt fastspikra kjønnsroller - som folk fra Iran eller Afghanistan. Men de sier at; det er jo derfor de har kommet hit. Fordi det ikke er slik her. Mennene triller barnevogner og vasker stuetak, og damene får seg utdanning, jobb og egen bil. Det er logisk og naturlig for dem, fordi vi har en samfunnsstruktur som gjør det mulig.
Mennene har jo også lidd under de strikse patriarkalske systemene, der det er forventa at de skal leve i en rolle som ikke nødvendigvis kjennes naturlig eller logisk, og som man lett kan feile i. De må forsørge hele familien, beskytte dem, følge kvinnene over alt osv. Mens her kan alle forsørge seg selv, og det er ikke flere farer i buskene enn at kona passer seg selv.

Min opplevelse er at majoriteten av de som flytter til vårt levesett tilpasser seg og verdsetter det overraskende raskt. Og så finnes det selvfølgelig noen konservative knotskaller som omfavner sin gamle kultur for å ha et påskudd til å utnytte ande eller for å slippe unna enkelte ansvarsområder. Ofte feilframstiller de også kulturkravene, og trekker dem lenger enn de var hjemme.

Jeg har faktisk opplevd mer stivbeinte kjønnsrolleforventninger fra enkelte østeuropeere. De får jo heller ikke noe introduksjonsprogram, og blir ikke utfordret på samme måten.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Man sier at dette er en showstopper og at om han ønsker et forhold med deg får han endre sitt syn på seg selv i denne relasjonen og se deg som en likeverdig partner eller avslutte forholdet og finne seg en nikkedukke som er villig til å danse etter hans pipe.. 

Evt så må du tilpasse deg denne tanken og finne ut om du er OK med å "bli ledet" rett og slett - for en ting er helt sikkert, du kan ikke endre han om han ikke vil ha en endring. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...