Andro Skrevet 10. mai 2023 #1 Skrevet 10. mai 2023 For meg har ordet rasist aldri hatt en positiv betydning. En rasist er en person som er dum eller politisk brun, en hvit europeer, som fortsatt bruker ordet neger. Og politisk brune europeere er fascister, verre er det jo ikke..! 2 2
velociraptor Skrevet 10. mai 2023 #2 Skrevet 10. mai 2023 Andro skrev (2 minutter siden): For meg har ordet rasist aldri hatt en positiv betydning. En rasist er en person som er dum eller politisk brun, en hvit europeer, som fortsatt bruker ordet neger. Og politisk brune europeere er fascister, verre er det jo ikke..! Hæ? Insinuerer du at det er andre som ser på ordet rasist som noe med positiv betydning? Og at man kan kalles rasist kun fordi man er dum? Siden du skriver at du bruker det om folk som er ENTEN dumme ELLER er hvite og bruker rasistiske ord? 4 2
Andro Skrevet 10. mai 2023 Forfatter #3 Skrevet 10. mai 2023 velociraptor skrev (4 minutter siden): Hæ? Insinuerer du at det er andre som ser på ordet rasist som noe med positiv betydning? Og at man kan kalles rasist kun fordi man er dum? Siden du skriver at du bruker det om folk som er ENTEN dumme ELLER er hvite og bruker rasistiske ord? Noen er en tolt nazist ja, og syns at rasisme er flotte greier. Se på NMR f.eks. De fleste dumme er ikke rasister, men alle rasister er forsåvidt dumme, som går på gamle myter og misoppfatninger om mennesker. Noen primært dumme, andre primært ideologer. De sistnevnte er også de som vrenger på ord, og feilframstiller språklig opphav til ord som i dag er negativt assosiert og unngås av folk med empati og forstand. 1 2
velociraptor Skrevet 10. mai 2023 #4 Skrevet 10. mai 2023 Andro skrev (16 minutter siden): Noen er en tolt nazist ja, og syns at rasisme er flotte greier. Se på NMR f.eks. De fleste dumme er ikke rasister, men alle rasister er forsåvidt dumme, som går på gamle myter og misoppfatninger om mennesker. Noen primært dumme, andre primært ideologer. De sistnevnte er også de som vrenger på ord, og feilframstiller språklig opphav til ord som i dag er negativt assosiert og unngås av folk med empati og forstand. Kjernemagnetisk resonans? Hva har det med rasisme å gjøre? Jeg har aldri lest om noen som ser på rasist som et kompliment, selv ikke blant de som av alle andre anses som rasister. Del gjerne en link eller to. Det er en feilslutning å gå ut i fra at alle rasister er dumme. Med mindre du bruker dum i stedet for slem, sånn barn gjør? Jeg tror dessverre at enkelte rasister kan score høyt på IQ-tester. Jeg ser heller ikke hva overskriften din har med innholdet i innlegget ditt å gjøre? Hvem sier at man ikke kan kalle en rasist for en rasist? Spesielt en selverklært, stolt rasist? Dette var en merkelig tråd. 5 2
Topsi Skrevet 10. mai 2023 #5 Skrevet 10. mai 2023 Jeg synes det er helt greit å kalle en rasist for en rasist. Men man kan være rasist selv om man ikke er hvit, bare spør armenerne som ble utsatt for folkemord av tyrkerne, kurderne som utsettes for etnisk diskriminering, de svarte i Darfur, og befolkningen i Rwanda 3 2
Carrot Skrevet 10. mai 2023 #6 Skrevet 10. mai 2023 Forsåvidt helt fair å si fra om man er vitne til rasisne, men det er litt skummelt å kalle andre for dumme fordi man så lett selv havner i samme kategori med sine bastante meninger... 2 1
FaktabasertTroll Skrevet 10. mai 2023 #7 Skrevet 10. mai 2023 Andro skrev (2 timer siden): En rasist er en person som er dum Ok, svaret på spørsmålet ditt er, mange folk er ikke enig i definisjonen av ordet, særlig ikke din definisjon, dermed blir det uenighet om hvem som skal falle inn under ordet. Det er som "trans kvinner er kvinner". Altså med en vanlig tradisjonell definisjon av ordet kvinne, er en trans kvinne ikke en kvinne, en trans kvinne er en trans-kvinne ikke en kvinne. Du kan se det på ordet selv, men folk ønsker at trans-kvinner skal behandles som kvinner, så pga målet endrer de ordene og nå er trans kvinner kvinner, ellers er du rasist. 3
Andro Skrevet 10. mai 2023 Forfatter #8 Skrevet 10. mai 2023 FaktabasertTroll skrev (Akkurat nå): mange folk er ikke enig i definisjonen av ordet, særlig ikke din definisjon Nå lyver du også om definisjonen. Du har klippet bort "politisk brun" fra setningen. Noen er ideologiske rasister med et fascistisk tankegods i bunnen. Det er også dumt, fordi det ikke har noe faktabasert meningsgrunnlag, men det er likevel annerledes enn å "bare" være dum, tro på løgner i media eller myter på folkemunne. De ekstreme ideologiene som har rasisme som en del av trosgrunnlaget minner veldig sterkt om religion, selv om de kaller seg politiske retninger. 1
FaktabasertTroll Skrevet 10. mai 2023 #9 Skrevet 10. mai 2023 Andro skrev (13 minutter siden): Nå lyver du også om definisjonen. Du har klippet bort "politisk brun" fra setningen. Noen er ideologiske rasister med et fascistisk tankegods i bunnen. Det er også dumt, fordi det ikke har noe faktabasert meningsgrunnlag, men det er likevel annerledes enn å "bare" være dum, tro på løgner i media eller myter på folkemunne. De ekstreme ideologiene som har rasisme som en del av trosgrunnlaget minner veldig sterkt om religion, selv om de kaller seg politiske retninger. Religioner er rasistiske (med dagens definisjon). Og er du imot en person pga religionen hans er du rasistisk (med dagens definisjon). Det er dermed rasistisk å være imot rasister i noen tilfeller. Men blir du ikke da selv rasist fordi du er imot rasister som er imot rasister som jo er rasistisk..... Det blir bare rot med slike definisjoner de gir ingen mening. Er derfor jeg og en del andre ikke gidder å være med på den ordleken. Og kan dermed nekte for at en "rasist" er rasist, dersom rase ikke er relevant i saken. Jeg synes en bør holde seg til den opprinnelige fornuftige definisjonen, hvor rasisme, er rase-isme, læren om forskjellige menneskeraser og hvordan de (angivelig) har forskjellige egenskaper. Noe som potensielt kan forsvare forskjellsbehandling av folkegrupper basert på rase. Er jeg imot deg PGA rasen din, er jeg rasist, er jeg imot deg, og du har en annen rase, men jeg er imot deg pga f.eks din religion, er jeg ikke RASE-ist, da er jeg heller religion-ist eller noe annet. Men, folk er uenige, og lite en får gjort med saken, alt en kan gjøre er å vise at definisjonene ikke gir noen mening, men det er ikke lett for å bare betvile definisjonen eller kritisere definisjonen gjør at du vil bli ansett som rasist. Det er mange som spiller skittent, alt handler om å "vinne". Samme med trans kvinner er kvinner. Er du imot den frasen (som ikke gir noen mening) anses du som en fiende som bør miste jobb venner hus etc, det er et skittent spill hvor ord blir brukt som våpen for å pushe en agenda, logikk og fornuft er irrelevant. Men, lykke til. 5
Peters Skrevet 10. mai 2023 #10 Skrevet 10. mai 2023 Kun om begrepet rasisme brukes om rase/hudfarge i ordets rette forstand, ikke nymotnings tolkning som inkluderer religion, kultur osv. 5 1
Enda en tulling Skrevet 10. mai 2023 #11 Skrevet 10. mai 2023 Hjelpes, her var det mange bastante, grove anklager basert på veldig ulne begreper. Hva er en rasist? Er det 1. En person som har negative oppfatninger om andre basert på deres rase? Det forutsetter da at rasisten mener at rase faktisk er et gyldig begrep brukt om mennesker, noe som er omdiskutert. 2. En person som har negative oppfatninger om andre basert på deres nasjonalitet, kultur, religion og andre gruppetilhørigheter? 3. Eller er det også, slik som f.eks Justin Trudeau bruker ordet, en person som protesterer mot det vedkommende oppfatter som myngihetenes overgrep mot deres kroppslige selvbestemmelsesrett? Jeg mener at bare personer i gruppe 1 kvalifiserer til betegnelsen rasist, og ja det er greit å bruke ordet rasist om disse. Bruk av rasist om gruppe 2 er en utvanning av begrepet, og bruk av rasist om gruppe 3 er bare absurd. Så svaret på HI er altså "det kommer an på". Men hva menes så med "politisk brun"? Om det betyr at man er tilhenger av en rasistisk ideologi så er vel disse rasister per definisjon, og å påpeke at de er det blir temmelig overflødig. Om de er fascister? Igjen, hva legger TS i ordet fascist? Tilhengere av Mussolini? Tilhengere av korporativt diktatur? Vel, ingen av disse forutsetter at man er rasist, det er heller ikke gitt at man er tilhenger av en slik politisk ideologi selv om man er rasist. Selv rasister har nok også andre politiske saker å ta med i betraktningen. 5 2
Enda en tulling Skrevet 10. mai 2023 #12 Skrevet 10. mai 2023 Andro skrev (1 time siden): Nå lyver du også om definisjonen. Du har klippet bort "politisk brun" fra setningen. Noen er ideologiske rasister med et fascistisk tankegods i bunnen. Det er også dumt, fordi det ikke har noe faktabasert meningsgrunnlag, men det er likevel annerledes enn å "bare" være dum, tro på løgner i media eller myter på folkemunne. De ekstreme ideologiene som har rasisme som en del av trosgrunnlaget minner veldig sterkt om religion, selv om de kaller seg politiske retninger. Men du skriver "dum ELLER politisk brun", altså man trenger da i følge deg ikke være politisk brun for å være rasist, det holder med dum. Ellers virker det noe arrogant å definere dumme slik du gjør - kan du garantere at du selv aldri har trodd på en løgn i media eller en "myte på folkemunne"? Eller kan det være at du selv ifølge egen definisjon er "dum", og dermed også rasist? 2 1
velociraptor Skrevet 10. mai 2023 #13 Skrevet 10. mai 2023 Andro skrev (1 time siden): Nå lyver du også om definisjonen. Du har klippet bort "politisk brun" fra setningen. Nei, vedkommende har sitert deg helt riktig. Du skriver ELLER. Du skriver ikke OG. Andro skrev (4 timer siden): En rasist er en person som er dum eller politisk brun, en hvit europeer, som fortsatt bruker ordet neger. Men det er mulig det ikke var dette du mente. 1
Gjest Lurven Skrevet 10. mai 2023 #14 Skrevet 10. mai 2023 Rasisme skyldes i stor grad uvitenhet ja, så kan godt kalle de dumme
900 Skrevet 10. mai 2023 #15 Skrevet 10. mai 2023 Så bare hvite europeere defineres som rasister? Det norske folk må begynne å våkne. Vi er under angrep fra alle hold. 2 1
Snøvott Skrevet 11. mai 2023 #16 Skrevet 11. mai 2023 Å påstå at ingen andre enn hvite europeere kan være rasister er såpass dumt og historieløst at det må være trolling. 2 3
Klossmajor Skrevet 11. mai 2023 #17 Skrevet 11. mai 2023 Snøvott skrev (12 minutter siden): Å påstå at ingen andre enn hvite europeere kan være rasister er såpass dumt og historieløst at det må være trolling. Emnet er åpenbart en reaksjon på en tråd som het «Hvorfor ikke kalle en neger for en neger?», som ble stengt i går. Like etter det emnet dukket opp, dukket dette emnet opp. Man kan vel kanskje si det blir en form for trolling når dette emnet opprettes som en reaksjon i stedet for å begi seg inn i debatten det egentlig reageres på. 2
Den anonyme Skrevet 11. mai 2023 #18 Skrevet 11. mai 2023 Andro skrev (På 10.5.2023 den 8.28): For meg har ordet rasist aldri hatt en positiv betydning. En rasist er en person som er dum eller politisk brun, en hvit europeer, som fortsatt bruker ordet neger. Og politisk brune europeere er fascister, verre er det jo ikke..! 🙌🏻 You nailed it 😂
Baktus2024 Skrevet 11. mai 2023 #19 Skrevet 11. mai 2023 Andro skrev (På 10.5.2023 den 8.28): For meg har ordet rasist aldri hatt en positiv betydning. En rasist er en person som er dum eller politisk brun, en hvit europeer, som fortsatt bruker ordet neger. Og politisk brune europeere er fascister, verre er det jo ikke..! sett deg inn i landssviksoppgjøret. og hvilken betegnelser de som valgte feil side fikk etterpå... de var hvite nordmenn de som ble skutt og fengslet...
Andro Skrevet 11. mai 2023 Forfatter #20 Skrevet 11. mai 2023 Baktus skrev (6 minutter siden): sett deg inn i landssviksoppgjøret. og hvilken betegnelser de som valgte feil side fikk etterpå... de var hvite nordmenn de som ble skutt og fengslet... De var rasister de som ble skutt og fengslet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå