AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #1 Del Skrevet 9. mai 2023 Dere som har peiling, HJELP 😪. Jeg har gått ned 12 kilo på 2 mnd, greier ikke spise noe særlig mat siden jeg lider av kraftig psykisk sykdom (angst og depresjon). I løpet av en dag så kan jeg spise så lite som enten en youghurt, eller et rugsprø eller en banan. Jeg vil ikke bli ennå sykere pga mangel på vitaminer, mineraler osv, men jeg får ikke maten ned. Så jeg ønsker gjerne hjelp av dere til å få vite hva jeg skal spise, da det lille jeg greier å få i meg av mat må være så sund og næringsrik som mulig. På forhånd takk ♥️ Anonymkode: 3e2b7...bdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #2 Del Skrevet 10. mai 2023 Ring legen din❤️ Anonymkode: f6454...576 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #3 Del Skrevet 10. mai 2023 Kjøp næringsdrikker på apotek. Eller lag smoothies med banan, yoghurt, bær, juice. Lag kakao med helmelk. Anonymkode: a8bf3...d87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #4 Del Skrevet 10. mai 2023 Jeg tror hele psyken din hadde blitt snudd på hodet hvis du utelukkende levde av hundebæsj, kefir og grapefruktjuice. Jeg kan nesten love det. Anonymkode: e1077...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #5 Del Skrevet 10. mai 2023 Ta kontakt med legen din. Det finnes medisiner både for angst og depresjon. Jeg fikk en som ga økt matlyst, da jeg hadde det som deg. Så begynner ballen å rulle, sammen med legen.. Mer mat, mer energi, får til litt og litt mer, osv. Legen er veien å gå, ikke ernæringsdrikk fra apoteket. Den sørger riktignok for litt næring, men du vil fortsette å ligge på sofaen. Anonymkode: a7104...0cc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #6 Del Skrevet 10. mai 2023 Drikk kalorier (smoothie, biola, sjokomelk, næringsdrikker, osv) Anonymkode: 83643...9f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #7 Del Skrevet 10. mai 2023 Prøv å få i deg f.eks avokado, kraft fra kjøtt, økologisk helmelk, grønnsaker og rent kjøtt. Ellers støtter jeg rådet om å ringe legen, og sjekk gjerne ut ernæringsfysiologer på instagram inntil du får legetime. Anonymkode: a0793...e12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #8 Del Skrevet 10. mai 2023 Mange styrketanker til deg❤️❤️ Jeg synes rådet om å gå til legen er et godt råd🌸🌸 Anonymkode: d82a0...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #9 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg tror hele psyken din hadde blitt snudd på hodet hvis du utelukkende levde av hundebæsj, kefir og grapefruktjuice. Jeg kan nesten love det. Anonymkode: e1077...005 Hva er galt med deg? Anonymkode: db3b4...4dc 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #10 Del Skrevet 10. mai 2023 Du må hvertfall ha D3 vitamin, magnesium og B vitaminer. Kjøp på helsekosten og helst kapsler. Ta 2 kapsler magnesium på kvelden før du skal legge deg . Ta D3 etter mat eller smoothie om morgen og B vitamin kompleks til eller som lunsj . Disse vitaminene hjelper forresten for depresjon også , men de er uansett viktig å få i seg ettersom de hjelper til med flere prosesser i kroppen . Anonymkode: cf704...cad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #11 Del Skrevet 10. mai 2023 Kom deg til lege, du trenger intravenøst saltvann og næringsdrikke på resept. Du trenger mye proteiner og kalorier for å ikke være slapp og syk, spis, spis, spis! Anonymkode: db3b4...4dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #12 Del Skrevet 10. mai 2023 Takk for råd alle sammen ♥️. Har løpende kontakt med legen min men, vi har ikke vært inne på temaet om mat. Jeg har jo ikke vært der fysisk på en stund så hun har jo ikke fått med seg hvor mye jeg har gått ned. Skal ringe henne. Anonymkode: 3e2b7...bdb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #13 Del Skrevet 10. mai 2023 Vær klar over at angst/depresjon kan utløses av for lite d vitamin og magnesium alene (og forsåvidt andre ting), og for lite av det vil ihvertfall ikke gjøre mental helse bedre. For lite magnesium vises sjeldent på blodprøver, så jeg ville tatt tilskudd av dette likevel. Ikke ta mulititilskudd, magnesium absorberes best når det tas på egenhånd. Ta på kveldstid. D vitamin bør du sjekke hva du ligger på før du doserer med tilskudd. Har du en mangel, og særlig en alvorlig mangel, så nytter det ikke med de lave dosene man får i tran osv. Jeg tar høye doser og ligger ca midt på treet. Dvs jeg har ikke en mangel, men jeg har heller ikke veldig gode nivåer. Apropos tran, så er også omega3 fettsyrer veldig viktig for mental helse. I en overgangsperiode for å få i deg mest mulig næring, lag smoothies. Det er mye lettere å drikke mat når man har lite matlyst, og i en smoothie kan man tilsette mye forskjellig. Frukt, bær, spinat, frø, nøttesmør, etc. Anonymkode: c1a0d...db6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 10. mai 2023 #14 Del Skrevet 10. mai 2023 Egg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #15 Del Skrevet 11. mai 2023 Jeg har det litt som deg. Jeg presser meg rett og slett en del ift mat. Kan ikke vente på appetitten, for den kommer ikke. Jeg syns det hjelper å spise mens jeg ser på tv. Tenk litt mindre på at maten må være sunn, kalorier i seg selv er også viktig, så dersom du får i deg litt sjokolade, sjokomelk, potetgull osv er det bare fint. Drikke med kalorier kan være lettere å få ned med et sugerør. Husk multivitamin, ekstra dvit og evt en jerntablett av og til. Det blir bedre❤️ MEN jeg syns du skulle fått noe mer oppfølging enn fastlegen.. Anonymkode: a39b0...41c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #16 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 2.47): Kom deg til lege, du trenger intravenøst saltvann og næringsdrikke på resept. Du trenger mye proteiner og kalorier for å ikke være slapp og syk, spis, spis, spis! Anonymkode: db3b4...4dc Å få næringsdrikker på blå resept er langt i fra så enkelt Anonymkode: 131f7...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 11. mai 2023 #17 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 2.39): Du må hvertfall ha D3 vitamin, magnesium og B vitaminer. Kjøp på helsekosten og helst kapsler. Ta 2 kapsler magnesium på kvelden før du skal legge deg . Ta D3 etter mat eller smoothie om morgen og B vitamin kompleks til eller som lunsj . Disse vitaminene hjelper forresten for depresjon også , men de er uansett viktig å få i seg ettersom de hjelper til med flere prosesser i kroppen . Anonymkode: cf704...cad For ts som er underernært er makrostoffer like viktig å ha ekstra fokus på som mikrostoffer. Men å spise så lite er helseskadelig, så ts må ta kontakt med legen og få behandling for angst/depresjon/spiseforstyrrelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #18 Del Skrevet 11. mai 2023 Er du utredet for autisme? Spiseforstyrrelser er veldig vanlig i denne gruppen. Anonymkode: a67c3...2ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #19 Del Skrevet 11. mai 2023 5 hours ago, Grüner said: For ts som er underernært er makrostoffer like viktig å ha ekstra fokus på som mikrostoffer. Men å spise så lite er helseskadelig, så ts må ta kontakt med legen og få behandling for angst/depresjon/spiseforstyrrelser. Sant det. Men å ha for lite d vitamin, magnesium etc, er alene årsak til depresjon/angst. Så å få behandlet dette med tilstrekkelig over tid, kan være behandling i seg selv. Anonymkode: 169ef...52d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #20 Del Skrevet 11. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er du utredet for autisme? Spiseforstyrrelser er veldig vanlig i denne gruppen. Anonymkode: a67c3...2ed At man mister appetitten grunnet depresjon er jo ikke det samme som spiseforstyrrelse 🤦🏻♀️ Anonymkode: a39b0...41c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg