Gå til innhold

Du som har hatt flere SA/MA, erfaringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt tre SA og 1 MA. MA i mars, og har siden da følt meg dårlig. Konstant hodepine og utmattet. Vært endel borte fra jobb pga hodepinen og sliter med «motivasjon» i hverdagen. Alt føles tungt og lite givende. Hvordan kom du deg videre etter gjentatte SA/MA og hva skulle til? 

Anonymkode: 1449b...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri opplevd MA, men har to SA bak meg. Opplevde og bearbeidet dem veldig ulikt og sliter fortsatt litt med opplevelsen fra første SA, mens jeg har bearbeidet andre mye mye bedre.

1. SA var i uke 6/7 og det var første gang jeg har vært gravid. Det skjedde liksom samtidig som jeg endelig innså at jeg var gravid. Jeg var på legevakt midt på natta og var tilbake i jobb samme dag. Tok meg noen uker for det skikkelig traff meg og ble tøff. Fikk da snakket med Amathea men skulle kanskje heller gått til terapi (etterpåklokskap dette).

2. SA var senere i uke 10/11 og jeg hadde klart og glede meg, rakk en kontroll hos jordmor og en hos fastlegen. Da jeg kjente at jeg begynte å blø, sendte jeg egenmelding og var hos fastlegen samme dag. Ba om sykmelding i noen dager og tok meg 5 dager for å bare gråte og blø. Etterpå har jeg også vært til terapi (urelatert) og det hjalp meg veldig med det mentale aspektet.

Vi tok pause fra prøving etter SA (begge) til jeg følte meg psykisk klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 MA med bare 4 mnd mellomrom. Er nå gravid igjen og føler at jeg fikk aldri muligheten til å bearbeide sorgen etter de første jeg mistet. Begge MA ble oppdaget i UL, så er rett og slett livredd for 12 ukers UL på sykehuset. Har vært på UL for et par uker siden og alt så veldig fint ut, men jeg klarer ikke å slappe av og senke skuldrene. Tror ikke jeg kommer dit før jeg har et levende frisk barn på fanget mitt. Det er faktisk så ille at jeg har tenkt å holde dette hemmelig så lenge det går an, fordi jeg synes det er vanskelig å forholde meg til gratulasjoner og slikt, når jeg ikke klarer å føle glede ennå. Bare bekymringer. 

Så dette er min erfaring. (Og ja, jeg har oppsøkt en psykolog for å bearbeide disse tankene, men det er lettere sagt en gjort å komme seg videre og nyte svangerskapet denne gangen.)

Anonymkode: 7cdfb...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig er det eneste som hjalp å bli gravid igjen, selvom det også var veldig angstfylt de første ukene… 

Anonymkode: f410c...52c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg videre?

Det var ikke vondt. Jeg fikk ikke hodepine. Jeg ble ikke syk.

Har hatt mange SA .

Anonymkode: 3a4f8...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kom meg videre?

Det var ikke vondt. Jeg fikk ikke hodepine. Jeg ble ikke syk.

Har hatt mange SA .

Anonymkode: 3a4f8...454

Bra for deg, men da var vel kanskje ikke spørsmålet til deg heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Har hatt tre SA og 1 MA. MA i mars, og har siden da følt meg dårlig. Konstant hodepine og utmattet. Vært endel borte fra jobb pga hodepinen og sliter med «motivasjon» i hverdagen. Alt føles tungt og lite givende. Hvordan kom du deg videre etter gjentatte SA/MA og hva skulle til? 

Jeg hadde 1 år prøving uten positiv test, fulgt av 3 tidlige SA (uke 7-8) fulgt av en MA i uke 13. Ble lei meg selvfølgelig (spesielt av den siste MAen, for det var etter 3 år med prøving og jeg var så sikker på at NÅ hadde det endelig gått..). Satt jo og tenkte mye på det på jobb og sånt. Men jeg hadde aldri noen fysiske symptomer. Fikk medisinsk abort etter MAen på en lørdag, så hadde aldri en sykedag med noen av abortene heller.

Kan du ha lavt jernnivå eller mangel på vitaminer, kanskje? Anbefaler en tur til legen for å sjekke om det er noe du mangler. 

Anonymkode: 00ee8...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...