Gå til innhold

Mitt barn har fått henvisning til BUP, hva skjer så....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen har idag henvist mitt barn til BUP. Ønsker ikke å skrive hva som er bakgrunnen.

Noen som har erfaring? Hvor lang tid tar det før vi får innkalling fra BUP eller kan man også få avslag...

Hva skjer der...

Takknemlig for alle råd.

Anonymkode: 609c4...5d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hva det gjelder, og hvor alvorlig det er. Spiseforstyrrelser har f eks vært prioritert, mens andre må vente opptil ett år hvis det ikke åpenbart haster. Og ja, dere kan få avslag.

Anonymkode: 2e7c3...031

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på hvor lang tid det tar, må du skrive henvisningsårsak. Men generelt maks tre måneder.

Anonymkode: 09640...53f

AnonymBruker
Skrevet

Avhengig av hva som er årsaken til henvisning, kan det gå ganske raskt. 

BUP er der for å hjelpe barnet ditt. 
Datteren min har sliti mye psykisk, og etter å ha gått på BUP snart et halvt år, ser vi stor bedring. 

Anonymkode: 258d3...5e2

AnonymBruker
Skrevet

Bup her jeg bor har inntaksmøte ukentlig. Pga ventetid tar det likevel flere uker å få tilbakemelding, om man ikke har vansker som krever raskere handling. Så det kommer nok an på hva som er henvisningsårsak.
Du får så svar om barnet har rett på hjelp i spesialisthelsetjenesten eller ikke, med begrunnelse om ikke. Du kan klage på avslaget, ofte avslås henvisninger fordi informajsonen i henvisningen ikke var utdypende eller spisset nok, da er det nyttig å klage på avslaget.

Anonymkode: 8e5a3...8e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å svare på hvor lang tid det tar, må du skrive henvisningsårsak. Men generelt maks tre måneder.

Anonymkode: 09640...53f

I vårt tilfelle (autismemistanke) ble det sendt henvisning via PPT høst 2021. Vi ble ikke innkalt før sommer 2022, da måtte de åpne poliklinikken på kveldstid for å ta unna køen. Nå snart et år etter har de ennå ikke konkludert. 
Junior som nå er snart 10 var hos tannlege forleden. Da hun spurte om ev diagnose sa jeg at han er under utredning for nevrodivergens. 
Da kom det fra junior: Ja men nå har de stoppet. 😐

Anonymkode: b573a...368

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Avhengig av hva som er årsaken til henvisning, kan det gå ganske raskt. 

BUP er der for å hjelpe barnet ditt. 
Datteren min har sliti mye psykisk, og etter å ha gått på BUP snart et halvt år, ser vi stor bedring. 

Anonymkode: 258d3...5e2

Tusen takk for fint svar 😊

Det er snakk om psykiske lidelser her også. Ønsker ikke å utdype for å skjerme barnet 🧡

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for fint svar 😊

Det er snakk om psykiske lidelser her også. Ønsker ikke å utdype for å skjerme barnet 🧡

Vi aner jo ikke hvem ungen din er. Bup ER for psykiske lidelser.

Anonymkode: 9c9b7...8f7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi aner jo ikke hvem ungen din er. Bup ER for psykiske lidelser.

That’s none of your business, selv om du er nysgjerrig.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):
Endret av Grüner
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Grüner said:

That’s none of your business, selv om du er nysgjerrig.

Hvorfor skulle jeg være nysgjerrig på hva en random unge sliter med...? Som andre her i tråden skriver trenger vi mer info for å kunne svare på spørsmålene TS har. Om ungen er suicidal eller autist kunne ikke brydd meg mindre, siden jeg ikke vet hvem det er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Lillestrøm er ventetiden ca et halvt år. Er helt sykt.

Anonymkode: ec450...60b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fastlegen har idag henvist mitt barn til BUP. Ønsker ikke å skrive hva som er bakgrunnen.

Noen som har erfaring? Hvor lang tid tar det før vi får innkalling fra BUP eller kan man også få avslag...

Hva skjer der...

Takknemlig for alle råd.

Ja man kan selvsagt få avslag 

Anonymkode: aedc5...a1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...