Gå til innhold

Arbeidsledighet? A.L. Bekymret?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Begynner folk å bli bekymret for fremtiden og arbeidsledigheten med tanke på AL?

Eller er det kun jeg som overtenker litt?

Etter at Midjourney og ChatGPT kom og tok verden med storm siden i fjor, har AL virkelig tatt flere høyere nivå mye raskere enn det jeg antok. Jeg trodde vi var ti år unna å se en slik utvikling som vi ser i dag.

Midjourney kan tegne hva som helst for deg, og ChatGPT kan gjøre nesten alt skriftlig for deg.

Kan tenke meg at alt det vi menneskene kan gjøre nå på PC kommer robotene til å gjøre for oss fremover. Utenom det vi vil gjøre selv som å følge med på nettaviser, spille, underholde oss selv med.

Den kan enkelt programmere "hva-som-helst" i alle ulike språk, javascript, php, python, c++, c you-name-it. Du kan spørre den om alt utenom ulovlige ting, og kan finne løsninger til problemet ditt. Kan lett si at den har tatt over etter google, bare til å bli mye mere omfattende og enklere. Eneste ulempen er at den ikke har data senere enn 2021.

Det finnes andre verktøy som manipulerer voice som høres helt realistisk ut, andre A.L verktøy som redigerer filmer, lager filmer (kun i basic)

Det finnes nå mange roboter som har inntatt kjøkkenet på restaurant, og mange roboter som har inntatt servitør-jobbene (vel-og-merke i utlandet) også finnes det mange roboter av ulike grad som Amazon har laget roboter til å styre hele lageret med hjelp av roboter.

Amazon Go har jo også blitt delvis suksees. Kommer vi til å se noe lignende butikker i norge?
Ingen ansatte på dagtid. Kan enkelt plukke med seg varene og ta betalt automatisk og ta med seg hjem.

Ansatte kommer innom når det trengs ved påfylling av tomme hyller.

Noe annet som kan nevne er jo smart-home, og smart-teknologien til smart-home og alt hage-arbeidet blir utført automatisk. Snøsmelteanlegg, robotgressklipping. 

Også kommer selvkjørende biler, busser,  om ikke lenge. 

Bør vi være bekymret eller er dette her positivt, hva tenker du?

Endret av Intervence
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på A.I som neste generasjons kalkulator; den kan ta unna oppgaver som gjør at jeg kan bruke hjernekapasiteten på andre ting.

Jeg er ikke spesielt bekymret.

Anonymkode: ce629...629

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er AL?

Anonymkode: 6674a...cda

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er AL?

Anonymkode: 6674a...cda

Kunstig intelligens

AnonymBruker
Skrevet
Intervence skrev (Akkurat nå):

Kunstig intelligens

Tror brukeren prøvde å referere til at det heter A.I (bokstavene a og i, som i artificial intelligence), ikke A.L. 

Anonymkode: 304bf...511

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror brukeren prøvde å referere til at det heter A.I (bokstavene a og i, som i artificial intelligence), ikke A.L. 

Anonymkode: 304bf...511

Du har nok rett, men dersom personen lurte på hva det var for noe på norsk. Så tenkte jeg å skrive det.

Men, ja du har rett i at det er forkortelse for artificial intelligence og som jeg da nevnte på godt norsk. Kunstig intelligens. Dersom man lurte på det også! 🙈

AnonymBruker
Skrevet
Intervence skrev (4 timer siden):

Begynner folk å bli bekymret for fremtiden og arbeidsledigheten med tanke på AL?

Nei, det har man vært hver gang nye fremskritt og teknologi har kommet og hver gang har det endt opp med at det skapes flere nye jobber enn det forsvinner.

Anonymkode: 5d5e3...5ae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, det har man vært hver gang nye fremskritt og teknologi har kommet og hver gang har det endt opp med at det skapes flere nye jobber enn det forsvinner.

Anonymkode: 5d5e3...5ae

Teknologi er fantastisk hvis det brukes på den rette måten. Mye som er skadelig hvis det brukes av noen med dårlig hensikter. Men ja, i alle generasjoner har mennesker fryktet fremgang. Litt synd det der. Vet om noen som tror ai er dyrets merke også.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom folk utfører en jobb døde maskiner fint kan overta, så har vi alltids NAV.

Anonymkode: 35437...609

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt forkortelsen her. Hva står AL for?

Anonymkode: 8ddc6...98c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 23.14):

Jeg tenker på A.I som neste generasjons kalkulator; den kan ta unna oppgaver som gjør at jeg kan bruke hjernekapasiteten på andre ting.

Jeg er ikke spesielt bekymret.

Dette er langt mer inngripende enn at en bare kan kalle det en moderne "kalkulator".

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 hours ago, ltfutt said:

Dette er langt mer inngripende enn at en bare kan kalle det en moderne "kalkulator".

Enig!

Nå gjør den så mange ting som ikke engang menneskene behøver å lære lengre. Jeg er bekymret over at vi ikke kommer til å bruke hodet snart noe mere. Google har vært fint til nå, men man har stort sett hatt behov for tenking i tillegg, men chatGPT, midJourney og andre A.L-verktøy gjør at man ikke behøver å tenke i det hele tatt. Det lille prossesen hodet vårt behøver nå er å tenke ut en situasjon på en problem så finner A.L ut av løsningen iløpet av en kort tid.

Dette her er også bare helt fresh så utviklingen kommer til å bli enda mere omfattende, og enda enklere å ta i bruk. Jeg kan se for meg at det vil gå utover flere ti-talls millioner av mennesker som har hatt årelang utdannelse, årelang erfaring men som innen ti år vil ha mistet all inntekten sin til bots. 

Dersom jeg hadde hatt utdannelse idag ville jeg ha tenkt langsiktig på hva mest sannsynligvis ville ha vært komplisert oppgave for A.L. Alt det som er på skjermen idag kan A.L gjøre innen ti år. Med videoredigering, videomaking, voice-over, programmering av alle språk, arkitekt og mer kan de gjøre allerede idag. Det vil ikke være begrensninger på hvor mye de kan få til evt. kommer myndighetene til å sette en stoppe for utviklingen slik at ikke alle blir arbeidsløse.  For hvor skal Staten få inn pengene ifra? Robotene? Nope. De tjener ikke penger, og kan ikke argumentere for/mot for lønnsøkning. Dermed ville de ha blitt satt på absolutt minstelønn, og det skulle folk ha blitt delt utover til? Det ville ikke ha fungert for å ha et trygt samfunn.

Endret av Intervence
AnonymBruker
Skrevet

Borgerlønn og 6-timers arbeidsdag er fremtiden nå som mange arbeidsoppgaver blir automatiserte!

Anonymkode: b78d2...458

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Borgerlønn og 6-timers arbeidsdag er fremtiden nå som mange arbeidsoppgaver blir automatiserte!

Anonymkode: b78d2...458

Hvor skal de få lønnen ifra? Robotene som ikke kan argumentere for eller mot lønnsøkning? Og den lille lønnen skal fordeles på over flere mennesker? Det går jo ikke?

Store selskapene vil fastholde til minimum-lønn imens myndighetene vil ha høyere lønninger til robotene som robotene kan skatte av, men klarer ikke å se for meg at dette her er riktige veien å gå at alle skal på absolutt minimum. (Mye, mye mindre enn dagens satser) for da vil det bli fordelt på enda flere mennesker og enda mindre folk i arbeid. Pluss inntekten vil bli enda mindre på robotene/bots. 

Endret av Intervence
Skrevet

Blir nok borgerlønn i fremtiden digitale sentralbank penger 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/9/2023 at 10:30 PM, Intervence said:

Eller er det kun jeg som overtenker litt?

Etter at Midjourney og ChatGPT kom og tok verden med storm siden i fjor, har AL virkelig tatt flere høyere nivå mye raskere enn det jeg antok. Jeg trodde vi var ti år unna å se en slik utvikling som vi ser i dag.

Midjourney kan tegne hva som helst for deg, og ChatGPT kan gjøre nesten alt skriftlig for deg.

Kan tenke meg at alt det vi menneskene kan gjøre nå på PC kommer robotene til å gjøre for oss fremover. Utenom det vi vil gjøre selv som å følge med på nettaviser, spille, underholde oss selv med.

Den kan enkelt programmere "hva-som-helst" i alle ulike språk, javascript, php, python, c++, c you-name-it. Du kan spørre den om alt utenom ulovlige ting, og kan finne løsninger til problemet ditt. Kan lett si at den har tatt over etter google, bare til å bli mye mere omfattende og enklere. Eneste ulempen er at den ikke har data senere enn 2021.

Det finnes andre verktøy som manipulerer voice som høres helt realistisk ut, andre A.L verktøy som redigerer filmer, lager filmer (kun i basic)

Det finnes nå mange roboter som har inntatt kjøkkenet på restaurant, og mange roboter som har inntatt servitør-jobbene (vel-og-merke i utlandet) også finnes det mange roboter av ulike grad som Amazon har laget roboter til å styre hele lageret med hjelp av roboter.

Amazon Go har jo også blitt delvis suksees. Kommer vi til å se noe lignende butikker i norge?
Ingen ansatte på dagtid. Kan enkelt plukke med seg varene og ta betalt automatisk og ta med seg hjem.

Ansatte kommer innom når det trengs ved påfylling av tomme hyller.

Noe annet som kan nevne er jo smart-home, og smart-teknologien til smart-home og alt hage-arbeidet blir utført automatisk. Snøsmelteanlegg, robotgressklipping. 

Også kommer selvkjørende biler, busser,  om ikke lenge. 

Bør vi være bekymret eller er dette her positivt, hva tenker du?

AL?

Butikker som Amazon Go finnes allerede i Norge 

Anonymkode: 47f46...6b4

AnonymBruker
Skrevet
On 5/12/2023 at 2:33 PM, Intervence said:

Enig!

Nå gjør den så mange ting som ikke engang menneskene behøver å lære lengre. Jeg er bekymret over at vi ikke kommer til å bruke hodet snart noe mere. Google har vært fint til nå, men man har stort sett hatt behov for tenking i tillegg, men chatGPT, midJourney og andre A.L-verktøy gjør at man ikke behøver å tenke i det hele tatt. Det lille prossesen hodet vårt behøver nå er å tenke ut en situasjon på en problem så finner A.L ut av løsningen iløpet av en kort tid.

Dette her er også bare helt fresh så utviklingen kommer til å bli enda mere omfattende, og enda enklere å ta i bruk. Jeg kan se for meg at det vil gå utover flere ti-talls millioner av mennesker som har hatt årelang utdannelse, årelang erfaring men som innen ti år vil ha mistet all inntekten sin til bots. 

Dersom jeg hadde hatt utdannelse idag ville jeg ha tenkt langsiktig på hva mest sannsynligvis ville ha vært komplisert oppgave for A.L. Alt det som er på skjermen idag kan A.L gjøre innen ti år. Med videoredigering, videomaking, voice-over, programmering av alle språk, arkitekt og mer kan de gjøre allerede idag. Det vil ikke være begrensninger på hvor mye de kan få til evt. kommer myndighetene til å sette en stoppe for utviklingen slik at ikke alle blir arbeidsløse.  For hvor skal Staten få inn pengene ifra? Robotene? Nope. De tjener ikke penger, og kan ikke argumentere for/mot for lønnsøkning. Dermed ville de ha blitt satt på absolutt minstelønn, og det skulle folk ha blitt delt utover til? Det ville ikke ha fungert for å ha et trygt samfunn.

Hvorfor skriver du A.L hele tiden?

Anonymkode: 47f46...6b4

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Mer bekymret for at vi ikke vil klare å skille fiksjon og virkelighet. Kvinnen nedenfor finnes ikke, stedet finnes ikke, situasjonen har aldri funnet sted. Hun er skapt på ca 15 sekunder, ut i fra en beskrivelse på kun noen få ord.

Sitat

street portrait, upper body, summer, norwegian woman, 30 years old, backlighting, earth tones, mid contrast, rule of thirds, sony a7rv, 35mm, f/4.0 --ar 16:9

Per i dag kan man gjøre dette på en mobiltelefon. Å lage like realistisk video basert på tekstbeskrivelse er litt lengre bak, men det dreier seg kun om måneder eller år før man har "videobevis" for ting som aldri har skjedd - bare ved å skrive en kort tekst om det man vil generere! Å syntetisere tale basert på eksisterende stemmer er like tilgjengelig. Resultatet er at alle kan lage akkurat hvilken situasjon som helst, med hvilke mennesker som helst, og har videobevis for at det skjedde. Skummelt!

portrait.png

Anonymkode: 88928...8ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...