AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #1 Skrevet 9. mai 2023 Vi har en baby på kun 1 måned, og har opplevd at sviger ved flere anledninger skal blande seg. Eksempel hadde vi kjøpt inn masse klær til gutten vår, da svigermor kommer med en pose hun har arvet fra en «favorittslektning» - og var derfor veldig opptatt av at vi skulle bruke disse klærne. Jeg tok klærne som så ok ut, men ting med hull etc gikk i søppelet. Da kommer hun og forteller oss at vi ikke får lov å hive det, og ber min samboer plukke opp igjen. Andre ting er at vi ikke skal få lov å legge ut bilder av babyen vår. Mange har delte meninger her og jeg sier ikke hun har feil, men jeg sier at vi bestemmer om vi skal legge ut bilde eller ikke. I går begynner hun å mase om fast føde, og hva vi har tenkt å mate gutten vår. Han er nettopp født og skal drikke melk i flere måneder til men likevel må hun gnåle om dette. Da sier hun at vi MÅ lage maten selv og ikke kjøpe grøt eller middagsglass for det nekter hun å høre eller se at vi gir ungen vår. Jeg vet jo selv at mat jeg lager er best, men om jeg en gang i nøden må gi middagsglass vil jeg ikke ha en forbanna skjennepreken. Det er også måten hun sier ting på, eksempel «gjør dere slik er dere helt brød i hodet» istedenfor å gi tips. Føler hun tror hun eier barnet vårt og at det er hun som skal oppdra han. Hvordan svare til dette? Må også legge til at hun sier aldri slikt til meg direkte, hun sier det til min samboer som sier det videre til meg. Anonymkode: 4efdf...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #2 Skrevet 9. mai 2023 Også på 17 mai vil vi kun ha en fin bukse og en slags skjorte pga varmen men hun mener han mååå ha festdrakt. Anonymkode: 4efdf...7a9
Tanuki Skrevet 9. mai 2023 #3 Skrevet 9. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Også på 17 mai vil vi kun ha en fin bukse og en slags skjorte pga varmen men hun mener han mååå ha festdrakt. Anonymkode: 4efdf...7a9 Hun høres jævla slitsom ut. Beste er å sette grenser asap. Mannen din bør ta praten med henne. Å komme med råd er ok, å forlange og mase er ikke ok. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #4 Skrevet 9. mai 2023 Du kan jo begynne med å be samboer holde kjeft om hva hun sier da, og kanskje selv gro seg en ryggrad og be henne holde tipsene sine for seg selv. Anonymkode: ee5d6...6f0 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #5 Skrevet 9. mai 2023 Du står opp for deg selv, vel. Herregud. Anonymkode: 3b9de...a67 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #6 Skrevet 9. mai 2023 Tanuki skrev (3 minutter siden): Hun høres jævla slitsom ut. Beste er å sette grenser asap. Mannen din bør ta praten med henne. Å komme med råd er ok, å forlange og mase er ikke ok. Han kommer tilbake fra besøk og er enig med hun i alt hun sier så det er enda mer slitsomt AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan jo begynne med å be samboer holde kjeft om hva hun sier da, og kanskje selv gro seg en ryggrad og be henne holde tipsene sine for seg selv. Anonymkode: ee5d6...6f0 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du står opp for deg selv, vel. Herregud. Anonymkode: 3b9de...a67 Dere er kanskje personer som lager drama over en lav sko, men jeg orker ikke å bli ufin og lage negativ stemning. Jeg har ryggrad selv om jeg ikke orker diskusjoner Anonymkode: 4efdf...7a9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #7 Skrevet 9. mai 2023 1. Be samboer om og ikke fortelle slikt videre til deg. Det er bare til irritasjon. 2. Be samboer om å bare overhøre/jatte med. Ikke legg noe makt i ordene. Dere gjør som dere vil uansett 3. Om hun tar det med deg. Bare jatt med og gjør som du har tenkt. Eller enkle svar som «det ordner seg», «vi får se», «ja…», «det finner vi ut av» om hun blir ekstrem så si at « det blir som vi har bestemt, om du ikke kan tilpasse deg det gjør du det vanskelig for oss alle». Anonymkode: d7134...3b2 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #8 Skrevet 9. mai 2023 Du sier vel bare at folk som dynger på med uoppfordrede råd til nye foreldre er helt brød i hue. Man må lære seg å vente til man blir spurt, og la foreldrene få rom til å finne ut av ting selv. Vise at man forstår at det er flere måter å gjøre ting på, hvor alle er bra nok. Anonymkode: 1ce88...d31 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #9 Skrevet 9. mai 2023 Bare smil og nikk, og gjør det dere føler er best. Man må ikke alltid ta seg så nære av hva andre sier. Antar det er første barnet deres, for det virker som samme tankegangen jeg hadde med min første. Ville ikke såre noen, lage trøbbel.. Nå når jeg har fått en unge til, så setter jeg ned foten når det trengs - og folk får vare ta seg nære av det om de vil, og bare smiler (du vet sånn smiler for å være hyggelig, men egentlig ikke kunne brydd meg mindre) til småting. Anonymkode: bca75...4a0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #10 Skrevet 9. mai 2023 Hvor gammel er svigermor? Er det litt sånn gammel dame tendenser der hun bekymrer seg for å gjøre ting som hun ellers alltid har klart før? Kanskje hun har blitt overdrevent nervøs over litt hverdagslige ting og så kommer det frem når hun snakker om deres nyfødte.. Bare en tanke. Anonymkode: dc6cf...d95
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #11 Skrevet 9. mai 2023 Sånn er det flere bestemødre som er,dessverre. Du må faktisk bare stå for det du mener,det er du som bestemmer. (Selvsagt sammen med barnefar,men da må han diskutere med deg,ikke moren sin) Mange råd fra den gangen de hadde barn er dessuten gått ut på dato,det kan du jo si til henne! (Feks mente min svigermor at babyer skulle mates etter klokka,ikke når de var sultne) Anonymkode: 9339c...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #12 Skrevet 9. mai 2023 Siden hun ikke sier dette til deg, trenger du ikke svare. Samboeren din får selv vurdere om han vil tolke det som blir sagt som gode råd eller innblanding. Han trenger ikke å videreformidle til deg hva som blir sagt. Anonymkode: d9915...d2d 2
Tanuki Skrevet 9. mai 2023 #13 Skrevet 9. mai 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: 1. Be samboer om og ikke fortelle slikt videre til deg. Det er bare til irritasjon. 2. Be samboer om å bare overhøre/jatte med. Ikke legg noe makt i ordene. Dere gjør som dere vil uansett 3. Om hun tar det med deg. Bare jatt med og gjør som du har tenkt. Eller enkle svar som «det ordner seg», «vi får se», «ja…», «det finner vi ut av» om hun blir ekstrem så si at « det blir som vi har bestemt, om du ikke kan tilpasse deg det gjør du det vanskelig for oss alle». Anonymkode: d7134...3b2 Beste rådet TS.
Heln Skrevet 9. mai 2023 #14 Skrevet 9. mai 2023 Min svigermor er lik, mange meninger om ting hun har null nada med. Jeg har begynt å rett og slett overse. «Du MÅ barbere hodet på jenta di, om hun skal få fint hår!» sa hun tidligere i dag. Jeg svarte ikke. Samme gjorde jeg når hun sa at «du MÅ slutte å amme, ungen er jo blitt 8 måneder gammel!». Jeg irriterer meg, men når hun kommer med slike belæringer så gidder jeg ikke sitte og forsvare meg. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #15 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Han kommer tilbake fra besøk og er enig med hun i alt hun sier så det er enda mer slitsomt Dere er kanskje personer som lager drama over en lav sko, men jeg orker ikke å bli ufin og lage negativ stemning. Jeg har ryggrad selv om jeg ikke orker diskusjoner Anonymkode: 4efdf...7a9 Å sette ned foten er faktisk det motsatte av drama og diskusjoner. Det er å sette seg i respekt en gang for alle. Det er den eneste måten å få slutt på dette. Anonymkode: 5e794...60e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #16 Skrevet 10. mai 2023 Bare sett ned foten. Dere har maaange år foran dere med diskusjoner med barnet deres også, så dere må bare ta den praten med svigermor i tillegg og fortelle henne hvor skapet skal stå 😉 Anonymkode: 789a9...f92
Andro Skrevet 10. mai 2023 #17 Skrevet 10. mai 2023 Jeg ville prøvd å dressere samboer til å fortelle henne at hun ikke har noe med det. Slik mas er ikke engang godt ment, det er bare arrogant sprøyt.
BobbySocks Skrevet 10. mai 2023 #18 Skrevet 10. mai 2023 «Når moren din får unge kan hun oppdra den som hun vil. Dette er min unge (og din), så den oppdrar jeg som jeg (vi) vil.» Parantes fordi han hører på mora, og da mister han stemmeretten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå