AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #1 Skrevet 9. mai 2023 Vi spiser mye animalsk på grunn av helse og økonomi. Vi tar gjerne imot tips på gode oppskrifter med mye kjøtt, fisk, innmat, egg og meieriprodukter. Anonymkode: 00c53...166 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #2 Skrevet 9. mai 2023 Blodpudding var populært da jeg var liten, men jeg tror ikke det er så billig lenger. Stekt lever er billig, men neppe populært blant barn. Svinekjøttdeig er billigere enn storfekjøtt, og så har du jo alltids grillpølser. De er billige, og du kan kjøpe mye når det er tilbud på det og fryse ned. (Kanskje ikke det sunneste valget, men hvis det viktigste er at det er kjøtt funker det jo.) Anonymkode: 9c2a5...b70 4
Forundret.. Skrevet 9. mai 2023 #3 Skrevet 9. mai 2023 Her er ungene veldig glad i frikasesaus da lager jeg boller/kjøttkaker av enten kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig, evt mix av disse. Krydrer det til litt, putter i egg og potetmel. Lager meljevning og sper ut med kyllingkraft lagd av buljong og vann. Koker poteter og gulerøtter til. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #4 Skrevet 9. mai 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Blodpudding var populært da jeg var liten, men jeg tror ikke det er så billig lenger. Stekt lever er billig, men neppe populært blant barn. Svinekjøttdeig er billigere enn storfekjøtt, og så har du jo alltids grillpølser. De er billige, og du kan kjøpe mye når det er tilbud på det og fryse ned. (Kanskje ikke det sunneste valget, men hvis det viktigste er at det er kjøtt funker det jo.) Anonymkode: 9c2a5...b70 Hm. Jeg har kjøpt matblod tidligere. Det finnes i frysedisken i de fleste matbutikker. Jeg endte opp med å bare drikke det med melk slik masaiiene gjør, men tror ikke barna hadde likt det. Men jeg kan jo prøve. Godt forslag med blod! Jeg ser at det koster 80 kroner for en halv liter på meny.no og det er jo ikke så ille pris med tanke på all næringen det inneholder. Lever får ingen av oss ned. Jeg klarte en gang å lage en levergryte man nesten ikke kjente smaken av lever på. Jeg har også hørt triks der om å blande inn lever med kjøttdeig i forholdet 1 til 4. For å lage kjøttboller, kjøttkaker, burgere og sånt. Jeg har ikke prøvd det enda. Jeg har lest tips om å la leveren ligge i melk over natta for å fjerne mye av den sterke smaken, så jeg tror vi må prøve det snart. Jeg styrer unna ting med mye tull i som grillpølser, ja. Rene pølser med over 90% kjøtt er bra, men ikke billig. Kjøttdeig går det mye av. Vi kjøper direkte fra en regenerativ bonde hver høst (kjøttdeig og hele kjøttstykker) og fyller opp to frysere. Vi har fortsatt ca en fryser igjen. Barna er så glad i rent kjøtt at av og til steker vi bare kjøttdeig og spiser det og koser oss med sunn, god, kortreist mat. Anonymkode: 00c53...166 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #5 Skrevet 9. mai 2023 18 minutter siden, Forundret.. said: Her er ungene veldig glad i frikasesaus da lager jeg boller/kjøttkaker av enten kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig, evt mix av disse. Krydrer det til litt, putter i egg og potetmel. Lager meljevning og sper ut med kyllingkraft lagd av buljong og vann. Koker poteter og gulerøtter til. Godt forslag. Korn er ikke sunt da, så vi spiser ikke det i hverdagen. Jeg pleier heller å lage jevning av grønnsakene, for eksempel løk. Men det kan jo funke, det. Anonymkode: 00c53...166 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #6 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hm. Jeg har kjøpt matblod tidligere. Det finnes i frysedisken i de fleste matbutikker. Jeg endte opp med å bare drikke det med melk slik masaiiene gjør, men tror ikke barna hadde likt det. Men jeg kan jo prøve. Godt forslag med blod! Jeg ser at det koster 80 kroner for en halv liter på meny.no og det er jo ikke så ille pris med tanke på all næringen det inneholder. Lever får ingen av oss ned. Jeg klarte en gang å lage en levergryte man nesten ikke kjente smaken av lever på. Jeg har også hørt triks der om å blande inn lever med kjøttdeig i forholdet 1 til 4. For å lage kjøttboller, kjøttkaker, burgere og sånt. Jeg har ikke prøvd det enda. Jeg har lest tips om å la leveren ligge i melk over natta for å fjerne mye av den sterke smaken, så jeg tror vi må prøve det snart. Jeg styrer unna ting med mye tull i som grillpølser, ja. Rene pølser med over 90% kjøtt er bra, men ikke billig. Kjøttdeig går det mye av. Vi kjøper direkte fra en regenerativ bonde hver høst (kjøttdeig og hele kjøttstykker) og fyller opp to frysere. Vi har fortsatt ca en fryser igjen. Barna er så glad i rent kjøtt at av og til steker vi bare kjøttdeig og spiser det og koser oss med sunn, god, kortreist mat. Anonymkode: 00c53...166 Oj, dette høres nokså spesielt ut, om det er seriøst. Jeg hadde aldri klart å få mine barn til å spise rent kjøtt på den måten, eller klart å spise det selv for den saks skyld. Anonymkode: 9c2a5...b70 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #7 Skrevet 10. mai 2023 Kjøttdeig, Nudler, grønnsaker, egg, soyasaus og østerssaus. Anonymkode: 552c4...986
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #8 Skrevet 10. mai 2023 Korn er ikke sunt??? Anonymkode: ee670...50c 1
Badebuksa2.0 Skrevet 10. mai 2023 #9 Skrevet 10. mai 2023 Omelett er jo godt, du kan ha oppi det du føler for; egg, fløte, skinke, paprika, sopp, vårløk, ost... Kjøttboller er populært. Hjemmelagde hamburgere også. Hjemmelagde fiskekaker av sei.. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #10 Skrevet 10. mai 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Oj, dette høres nokså spesielt ut, om det er seriøst. Jeg hadde aldri klart å få mine barn til å spise rent kjøtt på den måten, eller klart å spise det selv for den saks skyld. Anonymkode: 9c2a5...b70 Har du noen gang prøvd å gi barna bare rent kjøtt? Jeg har ikke opplevd å gi det til noen barn som ikke liker det enda. Mine to, min søsters tre barn og min brors to barn digger ren kjøttdeig. Ren kjøttdeig, stekt i smør med litt salt på. Niesa mi på 2 skjøv bort hennes tallerken og dro min tallerken til henne og spiste med stor lyst. Anonymkode: 00c53...166 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #11 Skrevet 10. mai 2023 4 hours ago, Badebuksa2.0 said: Omelett er jo godt, du kan ha oppi det du føler for; egg, fløte, skinke, paprika, sopp, vårløk, ost... Kjøttboller er populært. Hjemmelagde hamburgere også. Hjemmelagde fiskekaker av sei.. Ja, omelett lages ofte her. En fin måte å få brukt opp rester også. Og jeg lager ofte hjemmelagede kjøttboller/kjøttkaker. Som brød bruker vi carnivore-brød av kylling (ja, faktisk!), egg, bakepulver og litt krydder, og det har vært veldig populært. Det høres veldig rart ut, men det smaker godt og så er det mer næringsrikt enn vanlig brød og knekkebrød. Fiskekaker funker dårlig her. Jeg klarer ikke å få ned fisk og jeg klarer ikke lukta heller. Men takk for tips, jeg skal foreslå det for mannen en gang jeg er borte. 😅 Han duger på kjøkkenet, så det får han nok til. Anonymkode: 00c53...166 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #12 Skrevet 10. mai 2023 Lungemos er enten eller tror jeg, men det er billig og jeg synes det er godt. Pleier å steke litt løk myk med en skvett balsamico før jeg lar lungemosen smelte i panna. Selv så går jeg ofte for større stykker kjøtt. Surret lammestek, mørbrad eller oksestek som jeg steker som roastbiff. Da har jeg mat i flere dager (bor alene). Lett å tenke at det er dyrt, men spiser du deg mett på kjøtt uten mye ved siden av - så metter det godt. Klipper gjerne en kylling i to og steker som flat-bird. Kyllingvinger er jo noe mange liker om de ikke er så små at det blir umulig med bena. Da kan du også koke god kraft på restene. Vil tro røkt svinekam også er noe mange barn liker. Svinenakke er også veldig godt. Svineknoker i ovn. Du finner gode oppskrifter om du søker på tysk. Schweinhaxe tror jeg det skrives, og matprat har også oppskrift. Anonymkode: dd6d1...bb1 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #13 Skrevet 10. mai 2023 Takk for tips om carnivore-brød med kylling. Jeg har laget meatza med kyllingbunn (kylling og kremost) som var veldig vellykket, så det skal jeg prøve. Anonymkode: dd6d1...bb1 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #14 Skrevet 10. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Lungemos er enten eller tror jeg, men det er billig og jeg synes det er godt. Pleier å steke litt løk myk med en skvett balsamico før jeg lar lungemosen smelte i panna. Selv så går jeg ofte for større stykker kjøtt. Surret lammestek, mørbrad eller oksestek som jeg steker som roastbiff. Da har jeg mat i flere dager (bor alene). Lett å tenke at det er dyrt, men spiser du deg mett på kjøtt uten mye ved siden av - så metter det godt. Klipper gjerne en kylling i to og steker som flat-bird. Kyllingvinger er jo noe mange liker om de ikke er så små at det blir umulig med bena. Da kan du også koke god kraft på restene. Vil tro røkt svinekam også er noe mange barn liker. Svinenakke er også veldig godt. Svineknoker i ovn. Du finner gode oppskrifter om du søker på tysk. Schweinhaxe tror jeg det skrives, og matprat har også oppskrift. Anonymkode: dd6d1...bb1 Her var det mange gode tips! Jeg pleide å spise morrpølse som barn. Lenge siden jeg har hatt det nå. Ikke sognemorr altså. Vår morrpølse (Rogaland) er ca som lungemos. En innmatpølse. Man drar av tarmen og så steker man innmaten i panna og den faller fra hverandre og blir til en slags mos. Lungemos har jeg aldri egentlig prøvd, men moren min hadde det av og til som pålegg på brødskiva. Jeg er veldig fan av å bruke mindre møre kjøttstykker og heller jobbe litt med dem. Det er mye man kan gjøre for å få det mørt. Det seigeste kjøttet kan bli pulled i en trykk-koker. Jepp, jeg er helt enig med det du sier om pris. Det er faktisk billig å spise seg mett på hovedsaklig kjøtt. Kjøtt er utrolig næringsrikt og veldig mettende. Grønnsaker og frukt er bare for smak og variasjon i vårt hus. TS Anonymkode: 00c53...166 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #15 Skrevet 10. mai 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips om carnivore-brød med kylling. Jeg har laget meatza med kyllingbunn (kylling og kremost) som var veldig vellykket, så det skal jeg prøve. Anonymkode: dd6d1...bb1 Meatza har jeg hørt om mange ganger, men ikke prøvd enda. Takk for påminnelsen! Et annet tips herfra er oopsie-brød. Jeg lager det uten fiberhusk. Vi blir så dårlige i magen av fiber. TS Anonymkode: 00c53...166 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #16 Skrevet 10. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Korn er ikke sunt??? Anonymkode: ee670...50c Ikke veldig Anonymkode: ca1b2...def 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #17 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Her var det mange gode tips! Jeg pleide å spise morrpølse som barn. Lenge siden jeg har hatt det nå. Ikke sognemorr altså. Vår morrpølse (Rogaland) er ca som lungemos. En innmatpølse. Man drar av tarmen og så steker man innmaten i panna og den faller fra hverandre og blir til en slags mos. Lungemos har jeg aldri egentlig prøvd, men moren min hadde det av og til som pålegg på brødskiva. Jeg er veldig fan av å bruke mindre møre kjøttstykker og heller jobbe litt med dem. Det er mye man kan gjøre for å få det mørt. Det seigeste kjøttet kan bli pulled i en trykk-koker. Jepp, jeg er helt enig med det du sier om pris. Det er faktisk billig å spise seg mett på hovedsaklig kjøtt. Kjøtt er utrolig næringsrikt og veldig mettende. Grønnsaker og frukt er bare for smak og variasjon i vårt hus. TS Anonymkode: 00c53...166 Når jeg leser det du skriver, så fikk jeg veldig lyst på høyrygg med løksaus. Det er lenge siden, og jeg hadde nesten glemt det. Jeg lager løksausen med kraft fra kjøttet og løk som jeg bruker stavmikser på etter at løken er blitt myk. Så tilsetter jeg finhakket løk, eddik og litt sukker. Vet ikke om dere holder dere helt unna sukker, men akkurat i løksausen så synes jeg det gir mye. Anonymkode: dd6d1...bb1 3
Djungelvrål Skrevet 10. mai 2023 #18 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Godt forslag. Korn er ikke sunt da, så vi spiser ikke det i hverdagen. Jeg pleier heller å lage jevning av grønnsakene, for eksempel løk. Men det kan jo funke, det. Anonymkode: 00c53...166 Er ikke korn sunt? Det var nytt. Hvorfor ikke? 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #19 Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Oj, dette høres nokså spesielt ut, om det er seriøst. Jeg hadde aldri klart å få mine barn til å spise rent kjøtt på den måten, eller klart å spise det selv for den saks skyld. Anonymkode: 9c2a5...b70 At unger skal sitte å møvle bare kjøttdeig er veldig spesielt. Ikke rart disse sliter økonomisk, kjøtt er jo det dyreste på matbudsjettet. Anonymkode: 1d48b...ff0 1
Million Skrevet 10. mai 2023 #20 Skrevet 10. mai 2023 (endret) Denne lager jeg ofte, for den inneholder alle næringsstoffer man trenger. Den inneholder 12 egg, og egg inneholder alle næringsstoffene kroppen vår trenger, unntatt et; vitamin C. I retten er det da brokkoli og rød paprika, begge fulle av vitamin C (og andre næringsstoffer). Ovnsstekt eggform med bacon, paprika, ost og brokkoli INGREDIENSER; 150-250 gram baconterninger 150-200 gram revet mozzarella/cheddar ost 1 rød paprika, kuttet i små biter 1 brokkoli, kuttet i små munnfullbuketter 12 egg Slå på stekeovnen på 190°C, sett en rist midt i ovnen. Kok opp vann og kok brokkolien kjapt i 3-4 minutter. Sil av vannet. Stek baconet i stekepanne. Rens og skjær opp paprikaen i småbiter. Strø brokkolien og paprikaen utover en romslig ovnsfast stekeform. Strø på osten og det stekte baconet og bland godt med hendene. Pisk eggene i en bolle og hell over i stekeformen. Dytt litt på ingrediensene med en gaffel så de kommer godt ned i eggene. Du kan salte og pepre om du vil, eller ta det ved bordet senere. Stek formen midt i ovnen i 40-45 minutter (med over- og undervarme). Følg med første gangen du steker den, for å se hvordan akkurat din ovn er. Retten skal være gyllen oppå, men ikke svidd. Smaker kjempegodt. Tilleggsinfo; du kan bytte ut baconet med kokt skinke om du vil. Og siden dere er glad i kjøtt, kan du godt ta i mer bacon i retten enn jeg opplyser om her. Det er fritt valg Endret 10. mai 2023 av Million 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå